וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בלי הפתעות": האריה של ש"ס מלקק את הפצעים שהותיר הטרול מטבריה

19.3.2019 / 14:03

אחרי שמפלגתו נדחקה לאופוזיציה בבחירות המקומיות על ידי ראש העיר הטרי רון קובי, שר הפנים אריה דרעי הגיע לכנס בחירות בטבריה כדי לאחד את השורות לקראת המלחמה בכנסת. בתכנית: מתקפה נגד קובי, הכפשת יאיר לפיד, סולחה עם יריבים, חיזוק תחושת נרדפות וגעגועים לניינטיז

צילום: אורי איגרא ואלי אשכנזי, עריכה: ניב מעוז

כל שחקן מילא את תפקידו כנדרש: הקהל שחיכה בציפייה דרוכה למנהיג, היריב שכצפוי הגיע לקנטר והסמכות הרוחנית שהגיעה במפתיע. כך ניתן לראות את כנס הבחירות של תנועת ש"ס אמש בטבריה: המחזה בו כל שחקן מילא את תפקידו יצר אירוע שהיה בו להט אסיפות הבחירות מימים עברו, ביחד עם שיתוף ההמונים בהליך הדמוקרטי, בתיווכן של הרשתות החברתיות.

"טבריה צריכה אריה חזק" הכריז השלט הגדול בגב הבמה שבאולם הכנסים במלון "ציפורי בכנרת". בבחירות האחרונות לעירייה המחנה החרדי ספג כאן מכה כואבת. יריבם המר, רון קובי, זכה בבחירות לראשות העיר ואחרי שנים רבות של מעמד בכיר בקואליציה העירונית נדחקה ש"ס לאופוזיציה.

זה אינו רק מהפך פוליטי, אלא בשינוי מהותי שעמד במרכז קמפיין הבחירות של קובי. המועמד העצמאי הציג את יו"ר ש"ס אריה דרעי, ואת ראש ש"ס בטבריה אליהו זיגדון, כאנשים מושחתים שדרדרו את המדינה כולה ואת טבריה בפרט. זה היה מסע בחירות אגרסיבי וסוער שהותיר עיר שסועה.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
אחרי ההקלטה המביכה, גנץ טוען: "הדברים נאמרו לפני שנחשפו פרטי האישום"
רגע לפני בחירות, עם כוונה לפגוע בגנץ: ההדלפה צריכה להיחקר
"תמיד היינו בכיס שלו": כמה מנדטים איבד נתניהו בקריית שמונה?

כנס של מפלגת ש"ס בטבריה 18 במרץ 2019. אלי אשכנזי, אתר רשמי
"טבריה צריכה אריה חזק". כנס הבחירות בטבריה/אתר רשמי, אלי אשכנזי

ארבעה חודשים עברו מאז מערכת הבחירות הסוערת, אך העיר עדין גועשת. למרות ההישג יוצא הדופן של קובי, שסיעתו זכתה בשישה מושבים במועצת העיר ולאחר שהצליח להעביר לשורותיו חבר מועצה נוסף, הרי שהאופוזיציה מונה שמונה חברים וש"ס בראשם, והיא ניצבת מולו בחזית אחידה ולוחמנית. קובי מייצר אווירה של התחדשות ושינוי ומוסיף ללוות את פעילותו בשידורים חיים בפייסבוק. הטיילת הדוממת הפכה להיות הומה אדם בשבתות והמאבק החזיתי בינו לבין המפלגות הדתיות מתחדד.

כמובן שבהזמנה לכנס הבחירות של ש"ס בטבריה לא הופיע שמו של ראש העיר, אבל בין כל אות וברווח בין המלים נוכחותו הורגשה, ויותר משהרב אריה דרעי שאג כ"אריה חזק", לשון סיסמת הבחירות שלו, נראה היה כי הדמות שהוציאה את פעילי ש"ס מבתיהם אמש הייתה דמותו של רון קובי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"ההסתה לא הסתיימה"

"אדם דתי עובר ברחוב בטבריה וסופג קללות"

חברי הכנסת של המפלגה עמדו מחוץ למלון בו נערך הכנס ופעיליה המקומיים הקיפו אותם במעגלים. הם שוחחו והעבירו את הזמן עד לבואו של יו"ר המפלגה. נבחרי הציבור ניסו לשדר אוירה של עסקים כרגיל, כאילו קובי לא רלוונטי. "שימשיך לדבר עם עצמו ועם הטלפון שלו. הוא זקוק לרחמים", אמר השר לשירותי דת יצחק וקנין. "הוא אדם שחי משנאה ולא נותן שום תקווה לעיר שלו. לש"ס מעולם לא היה ראש עיר בטבריה, אבל הכי נוח להאשים אותנו בהכול". סגן שר האוצר יצחק כהן הוסיף "לא צריך להתרגש ממנו".

אבל תומכי המפלגה התקשו לשדר את המסר האדיש שניסו להכתיב הבכירים. "הציבור הדתי בעיר נמצא תחת מתקפה וסובל מהסתה קשה", אמר דניאל שבת, תושב העיר. "הייתה פה מערכת בחירות עם גלי הסתה, אבל זה לא נגמר; ברשתות החברתיות נמשכות ההכפשות. אדם דתי עובר ברחוב וסופג קללות. נכון, אנשים רצו שינוי ותמכו בקובי, אבל בסוף במה מתבטא השינוי? בשנאה לדתיים ובחילול שבת המוני. בתורה כתוב לעבוד שישה ימים ובשביעי לנוח. קובי שישה ימים נח ובשבת עובד".

כנס מפלגת ש"ס בטבריה, 18 במרץ 2019. אלי אשכנזי
"נמצאים תחת מתקפה". כנס ש"ס בטבריה/אלי אשכנזי

במוצהר הפעילים חיכו לדרעי, אבל לכולם היה ברור שבשלב כלשהו גם קובי יגיע למקום. בינתיים שר הפנים נכנס לאולם הקטן מלווה שירה וקולות עידוד. בפנים נדחקו כ-250 פעילים. ביחד עם תאורת הפנסים שהציבו צלמי הטלוויזיה, חום כבד החל להתפשט בפנים.

בסקרים ש"ס בירידה, אך המתקפה שהיא עוברת בטבריה מלכדת את השורות ומדרבנת את הפעילים. בבחירות לכנסת ה-20 הצביעו 3,000 עבור ש"ס בעיר. רק הליכוד זכה ביותר קולות (9,000). בבחירות האחרונות לעירייה הצביעו עבור ש"ס 3,250.

אריה דרעי בכנס מפלגת ש"ס בטבריה, 18 במרץ 2019. אלי אשכנזי
המתקפה מלכדת את השורות. דרעי בטבריה/אלי אשכנזי
"בבחירות הקרובות לכנסת נגיע לפחות ל-4,000 מצביעים"

בשתי המערכות האלו פילוגים פנימיים פגעו בכוחה של ש"ס בטבריה - בבחירות לכנסת אלי ישי לקח מהם 650 קולות ובבחירות לעירייה, הרשימה המזוהה עם הרב דוב קוק שפגעה קשות בכוחה של ש"ס. "בבחירות הקרובות לכנסת נגיע לפחות ל-4,000 מצביעים", אמר פעיל מרכזי שהעדיף להישאר בעילום שם. מדובר ב-4,000 מצביעים שהיו למפלגה בטבריה בבחירות לכנסת ה-19 בשנת 2013.

ואכן לקובי היה חלק מרכזי בנאומו של דרעי, כמלכד השורות. דרעי הוא המטרה המרכזית בסרטים ובראיונות של קובי. אתמול השר השיב מלחמה: "למדתי השבוע על מושג חדש שנקרא 'טרול', אני אקריא לכם מהוויקיפדיה מה זה טרול: טרול זה כינוי לאדם המפיק הנאה מפעולות שלהוב ברשת, כגון פרסום תגובות סרק, פיצוץ דיונים ענייניים, והשחתת תוכן. בטבריה יש לכם את הדוגמה הכי מובהקת לטרול - במקום להתעסק בעניינים החשובים, הוא מתעסק בהטרלות, בהפצת סרטוני הסתה, בריב ובמדון".

ראש עיריית טבריה, רון קובי מחוץ לכנס של מפלגת ש"ס בטבריה 18 במרץ 2019. אלי אשכנזי, אתר רשמי
המתין בחוץ. ראש עיריית טבריה רון קובי בכנס ש"ס/אתר רשמי, אלי אשכנזי

דרעי אמר את הדברים מבלי לנקוב בשמו של ראש העיר, אולם לכולם היה ברור במי מדובר. אחר כך המשיך במתקפה: "אבל חוץ מהטרול של טבריה, יש את הטרול של המדינה והוא מסוכן יותר. יאיר לפיד שעשה קריירה מהסתה בתקשורת ומכתיבת פוסטים בפייסבוק מבקש היום להיות ראש ממשלה בישראל. לא בנה ולא נטע, ומאז כניסתו לזירה הציבורית הוא רק הורס ומחריב. פגע בעניים, בחלשים, בקשישים, במשפחות ברוכות הילדים, קיצץ באכזריות בתקציבים החברתיים וניסה לפגוע בכל מה שקשור ליהדות ולמסורת".

קרב הטרולים והפיוס המיוחל

דרעי עוד לא סיים את הנאום ובאולם התחיל רחש. בדף הפייסבוק של ראש העיר התחיל שידור חי. קובי נמצא מחוץ למלון, מוקף בשוטרים שמפצירים בו לא להיכנס לאולם. בידיו בצל, כלעג לדרעי שנזקק לבצל בבחירות הקודמות, כדי לדמוע בצילומי סרטון בחירות. קובי שב על האמירות כי דרעי מושחת, צעירים שניצבים במעגל סביב טבעת השוטרים לועגים לו וכבר קוראים לו "טרול".

אריה דרעי בכנס מפלגת ש"ס בטבריה, 18 במרץ 2019. אלי אשכנזי
"אין הפתעות". הרב קוק בכנס ש"ס/אלי אשכנזי

אחרי רבע שעה קובי נכנס למכונית ועזב. כעבור דקות ספורות שוב גל התרגשות; הפעם הגיע למקום הרב דוב קוק. ארבעה חודשים אחרי הקרע שגרם לפיצול בינו לבין ש"ס, הגיע רגע הפיוס. מוקף אנשים שמנשקים את ידו ומבקשים לקבל ברכה מפיו התקדם הרב מהמכונית לאולם. הוא מתיישב ליד שולחן האח"מים על הבמה ודרעי יוצא מגדרו כדי להלל ולשבח אותו. הוא אף טען כי הגעתו של הרב קוק לכנס היה בגדר הפתעה גמורה. פעיל מרכזי של ש"ס בטבריה מסביר בשקט כי "אין הפתעות בכנס הזה. כמו שידענו שקובי ימלא את חלקו ויגיע, ידענו גם שהרב קוק יבוא".

אחרי שהרב קוק יצא למכוניתו, עזב גם דרעי. הכנס הסתיים. ב-1983, כשש"ס פרצה לתודעת הציבור ורצה בבחירות המקומיות בהצלחה גדולה, טבריה וירושלים היו שתי הערים הראשונות שסימנו את המהפכה שבפתח. שנה אחר כך, בבחירות לכנסת, מפלגת שומרי תורה ספרדים הפתיעה את המדינה והחלה פרק חדש בפוליטיקה הישראלית. אמש, לרגע קצר, משהו באוויר הזכיר את אותם ימים - הרגשת הנרדפות, הקיפוח וליכוד השורות, אבל לא בטוח שהפעם זה יספיק כדי לחולל את ההצלחות של שנות ה-80' וה-90'.

כנס מפלגת ש"ס בטבריה, 18 במרץ 2019. אלי אשכנזי
כנס הבחירות של ש"ס בטבריה/אלי אשכנזי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully