שוטרים בוחנים זירת רצח, לונדון, בריטניה, 7 במרץ 2019. רויטרס
שוטרים בוחנים זירת רצח, לונדון, בריטניה, 7 במרץ 2019/רויטרס

מגיפת הסכינאות קורעת את בריטניה

9.3.2019 / 16:24

שיעור מקרי הרצח בדקירות מגיע לממדים מבהילים, ובממלכה שוברים את הראש כיצד לבלום זאת. רבים מאשימים את הקיצוצים שעשתה מיי במשטרה, ואחרים דורשים להחמיר את הענישה. עד שימצאו פתרון, עוד ועוד משפחות ייקרעו. "מתי זה ייעצר?"

ג'ודי צ'סני בילתה עם חבריה בפארק במזרח לונדון ביום שישי שעבר בערב, כשלפתע ניגשו אליה שני זרים שדקרו אותה בגב. לא הייתה הכרות ביניהם או שיח כלשהם, והמניע שהוביל אותם לתקוף את הנערה בת ה-17 סתם כך אינו ברור. כשעה לאחר מכן, נקבע מותה. יממה לאחר מכן, נרצח בדקירות יוסף ראלב מאקי, גם הוא בן 17, באזור מנצ'סטר. שני נערים בני גילו הואשמו ברצח, שגם במקרה זה סיבותיו אינן ברורות.

שני מקרי הרצח האכזריים האלו, של שני נערים צעירים, שלא היו בעלי רקע פלילי, הציתו השבוע שוב את הדיון הער בממלכה על פשיעת הסכינים המשתוללת. התופעה ההולכת ומחריפה הדיחה משערי העיתונים את משבר הברקזיט הבלתי-נגמר, אבל אלו לא חדשות טובות עבור ראשת הממשלה תרזה מיי. רבות מהאצבעות מופנות אליה, ומטילות את האחריות על הקיצוצים במשטרה שקרו במשמרת שלה כשרת הפנים.

"סכין בלבה של בריטניה", זעק העמוד הראשי של הצהובון "דיילי מייל". בטיימס אוף לונדון פורסמה קריקטורה שבה נראית מיי משרטטת קו אדום מדמם על גרף שעוקב אחרי צמצום כוח האדם של המשטרה.

רה"מ בריטניה מיי בסולסברי, 4 במרץ 2019. רויטרס
הצרות לא מפסיקות ליפול על ראשה. מיי/רויטרס

במשטרה מתארים את המצב כמשבר חירום לאומי. ב-2018 היו 285 דקירות קטלניות באנגליה ובווילס, המספר הגבוה ביותר מאז החלו הרישומים לפני יותר מ-70 שנה. מתחילת השנה, נרצחו כבר לפחות 41 איש מדקירות, רבים מהם נערים מרקע סוציו-אקונומי נמוך. השוטרים מתחננים לתקציב נוסף כדי לממן שעות נוספות, אבל הברז הממשלתי סגור. שר האוצר, פיליפ המונד, אמר להם להסתפק במה שיש ולהקצות משאבים ממקומות אחרים.

בעקבות דבריו, עבר השר הבכיר שטיפה מצד גורמים במשטרה ובאופוזיציה, במיוחד אחראי שקשר בין הזרמת כספים נוספים לשירותים הציבוריים לתמיכה בהסכם הברקזיט של מיי, שעומד בפני הצבעה גורלית בשבוע הבא.

"ילדים מתים ברחובות שלנו ולו יש את החוצפה להגיד שהמשטרה צריך לתעדף. אני יכול להבטיח לו - זה בעדיפות עליונה", הלם בו יו"ר פדרציית המשטרה של אנגליה ושל ווילס, ג'ון אפטר. כך, למשל, שוטרים נאלצים עתה לענות במשך שעות לשיחות של אנשים בעלי מוגבלויות נפשיות וללוות אותם לבתי החולים, עבודה שבעבר הייתה נעשית על ידי סוכנויות אחרות שספגו קיצוצים משלהן או נסגרו לחלוטין.

להגנתה, מיי טוענת כי אין קורלציה בין הקיצוצים - מספר השוטרים באנגליה ובווילס הצטמצם ב-20 אלף מאז עלו השמרנים לשלטון ב-2010 - לבין הזינוק במספר מעשי הרצח. "המשטרה לבדה לא תפתור את זה, אנחנו לא יכולים לעצור את עצמו לדעת", אמרה ראשת הממשלה. "אנחנו נביס את נגע האלימות רק אם נבין ונטפל בשורשים העמוקים שלו". היא מבטיחה לכנס דיון נרחב, הכולל שרים, ראשי קהילות וגורמים אחרים, אבל גם בתוך ממשלתה יש מי שמצביע ישירות על הצורך בתקצוב נוסף של המשטרה.

נערים שנרצחו בדקירות סכין, בריטניה, מרץ 2019. אתר רשמי
עשרה נערים שנרצחו בבריטניה בדקירות מתחילת השנה/אתר רשמי

לא רק הקטנת המימון למשטרה ולמשרדים אחרים בממלכה במסגרת צעדי הצנע שכפתה הממשלה השמרנית מוזכרת כגורם שהוביל לאלימות הגואה. גם היריבויות בין הכנופיות והאלימות ברשתות החברתיות תרמו ליציאת המצב מכלל שליטה ומיי נדרשת לספק הסברים - ומעשים.

"עלינו להקשיב להם כשהם מדברים על משאבים", אמר השבוע שר הפנים סג'יד ג'אוויד בתום פגישה עם קצינים בכירים, בסתירה לדבריה של מיי. מפקד משטרת לונדון לשעבר היה תקיף עוד יותר והאשים את מיי שהיא אינה רוצה להקשיב. "זה היה צפוי זה זמן רב וכל מה שאתה שומע זה ש'הרפורמות שלנו עובדות'", אמר ג'ון סטיבנס, שפיקד על המשטרה בבירה מ-2000 ועד 2005. "היא לא מקשיבה למה שקורה וזה לא מספיק טוב".

עריכה: שניר דבוש

שר הפנים, המכנה את גל מקרי הרצח מסכינים "מחלה, מציע לנקוט שורת צעדים רדיקליים, שיהיו תקפים גם לילדים בני 12. כל מי שיהיה חשוד בנשיאת סכין בקביעות עשוי להישלח לשיעורי מודעות בנושא, תחת מגבלות תנועה והגבלת גישה לרשתות החברתיות. כל מי שיפר זאת, עלול להיעצר ולהיאסר עד לשנתיים. הקו התקיף שהוא מציג לא חף משיקולים פוליטיים: ג'אוויד נחשב למועמד אפשרי להנהגת השמרנים ביום שאחרי מיי, שנדמה שכבר כמה שנים נמצא מעבר לפינה.

קריקטורה נגד הקיצוצים במשטרה של תרזה מיי, מרץ 2019. טיימס אוף לונדון, אתר רשמי
קריקטורה בטיימס אוף לונדון נגד הקיצוצים של מיי/אתר רשמי, טיימס אוף לונדון

בניגוד לארצות הברית, אין זמינות של כלי נשק חמים בבריטניה, אך הסכינים נפוצות במיוחד. הרופאים דוחקים בחנויות שלא למכור אותם לקטינים, מה שלדבריהם מתדלק את המשבר. "יותר מדי אנשים צעירים יכולים לקנות חנויות ברחוב הראשי, ואנחנו צריכים שהרשויות המקומיות והחנויות יעבדו יחד כדי לעצור זאת", הפציר מנהל מחלקת הטראומה הלאומית, כריס מורן.

במשטרה קוראים גם למערכת המשפט להגביר את האכיפה ולהטיל עונשים כבדים למי שמורשע בעבירות סכינאות. אנדי קוק, מפקד משטרת מחוז מרזיסייד, אמר כי על השופטים לנהוג בתקיפות נגד מי שעומד לדין על נשיאת סכינים. "עלינו להבטיח שהעונשים הכבדים מיושמים", אמר קוק ל"דיילי אקספרס. לדבריו, החקיקה הנוכחית בנושא מספיקה, אך על השופטים למצות את מלוא חומרת הדין עם הנאשמים בפשעים אלו.

seperator
ג'ודי צ'סני

מאז הרצח של צ'סני ושל מאקי, לפחות עוד ארבעה אנשים נרצחו בדקירות, שלושה מהם בלונדון. ראש העיר סאדיק חאן, הלייבור, קשר בין העליה במקרי הפשע למדיניות החינוך של השמרנים ולנשירות של תלמידים מבתי הספר, שרבים מהם הופרטו בשנים האחרונות. גם במקרה שלו, משחק ההאשמות הוביל לביקורת חריפה על הפוליטיזציה של המשבר. השמרנים קראו לו לבדוק טוב יותר מה קורה בחצר האחורית שלו, מאשר לפזר האשמות לכל עבר.

אביה של ג'ודי, שמתקשה לעכל את האובדן הסתמי והנורא של בתו, קרא לאלו שנושאים סכינים לחשוב פעמיים לפני שהם הורסים חיים של אחרים. "אנחנו לא יודעים איך להתמודד עם זה, כולם סובלים כי היא הייתה כל כך טובה", סיפר בריאיונות שהעניק לכלי התקשורת בבריטניה. "אף אחד לא יכול להאמין, מדוע דווקא היא? זה לא שיש מישהו שחייו חשובים יותר משל מישהו אחר, אבל היא הייתה כל כך נחמדה".

ג'ואן, אמה החורגת של ג'ודי, מיואשת. "אפילו עכשיו, כמה ימים אחרי, עוד מישהו נרצח. כמה ימים אחרי זה עוד אדם. מחר יהיה עוד מישהו ככל הנראה", אמרה. "מתי ואיפה זה ייעצר? עוד כמה משפחות הולכות לשבת כאן ולעבור את זה?".

  • עוד באותו נושא:
  • בריטניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully