מאבטחיו של מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און מלווים את מכוניתו עם הגעתו אל וייטנאם, 26 בפברואר 2019. רויטרס
מאבטחיו של מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און מלווים את מכוניתו עם הגעתו אל וייטנאם, 26 בפברואר 2019/רויטרס

טראמפ הסתנוור, קים הימר: מאחורי הקלעים של הכישלון

5.3.2019 / 11:09

לפי ניו יורק טיימס, הנשיא לא הקשיב ליועציו וניסה להשיג את העסקה הגדולה, הרודן חשב כי יוכל לקבל ויתורים גדולים ובכירי הממשל התכתשו מאחורי הקלעים מחשש למלחמה. התוצאה הייתה דומה לזו של קודמיו של טראמפ: קריסה של המו"מ

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ דרש ממנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און לוותר על כל הארסל הגרעיני שלו בתמורה להסרת הסנקציות, אך הרודן סירב והפסגה בווייטנאם התפוצצה - כך עולה מדיווח של הניו יורק טיימס, ששרטט את כישלון הפגישה השנייה בין המנהיגים, שהסתיימה באווירה מתוחה.

גורם אמריקני אמר כי היה זה הימור על כל הקופה מצדו של טראמפ, שהאמין כי באישיותו, ובאמונתו כי הוא עושה העסקאות האולטימטיבי, הוא יצליח היכן ששלושת הנשיאים הקודמים כשלו. בסופו של דבר, ההצעה של נשיא ארצות הברית הייתה דומה לזו שקידמה וושינגטון במשך רבע מאה רק כדי לקבל התנגדות נחרצת מצד פיונגיאנג.

לפי ניו יורק טיימס, שציטט שישה אנשים שהיו מעורבים בשיחות, כמה מבכירי הממשל, בהם היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון ושר החוץ מייק פומפאו, סברו כי הסיכויים לכך שקים יקבל את העסקה הם אפסיים. אחרים תהו אם יש לקיים את הפסגה בכלל, על רקע אזהרות קהילת המודיעין כי קים לא יהיה מוכן לוותר על כל הנשק הגרעיני שברשותו, שאותו הוא רואה כחיוני להישרדות משטרו.

דונלד טראמם וקים ג'ונג און 28 בפברואר 2019. רויטרס
חדר האוכל נותר ריק. טראמפ וקים בבוקר של סיום הפסגה/רויטרס

טראמפ סירב להקשיב לעצותיהם, ובחר להראות את "המכתבים היפים" שקיבל מקים במהלך שיחות שקיים בנושא בחדר הסגלגל. אלו, הוא סבר, היו הוכחה ליחסים המיוחדים שרקם עם אחד הדיקטטורים האכזריים ביותר בעולם.

בעוד שגורמים מסוימים בבית הלבן חששו כי קים טומן לטראמפ מלכודת, הנשיא מהופנט. הוא אף הכריז כי השניים "התאהבו" מאז הפסגה הראשונה וההיסטורית שלהם בסינגפור ביוני. בהאנוי, שנת ההפשרה נמסה. שני המנהיגים הותירו ריקים את החדרים שבו אמורים היו לסעוד ארוחת צהריים ולחתום על הסכם, כלשהו.

שני הצדדים שמרו על שפה דיפלומטית למרות כישלון המגעים, והביעו תקווה להמשך השיחות. קים הבטיח שלא לחדש את הניסויים והשיגורים שהופסקו בנובמבר 2017, וטראמפ הורה על ביטול תרגילים צבאיים גדולים עם קוריאה הדרומית.

צילום: רויטרס, עריכה: נועה לוי

לפי הכתבה בניו יורק טיימס, ההימור הכושל של הנשיא היה תוצאה של שנתיים של איומים, יוהרה ושיפוט לקוי מצד שני הצדדים. טראמפ היה משוכנע שהוא יוכל לאיים על המנהיג הצעיר, שאותו כינה "איש הטילים הקטן", ואז לפתע לקחת את הכיוון הנגדי, בניגוד לעמדת יועציו, תוך שהוא משתלט על הדיפלומטיה.

גם קים עשה שיקולים מוטעים. הוא הימר שטראמפ עשוי לקבל את ההצעה של פיונגיאנג - לפרק את הכור ביונגביון, לב תכנית הגרעין של ארצו, בתמורה להסרת העיצומים הכואבים ביותר לכלכלתו, שהוטלו מאז 2016. לא ברור אם טראמפ התפתה לקבל את ההסכם, אבל פומפאו, שמכיר מקרוב את תכנית הגרעין של קים מימיו כראש ה-CIA, התנגד.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ומנהיג צפון קוריאה  קים ג'ונג אוון במהלך פגישה מרוחבת בהאנוי וייטנאם 28 בפברואר 2019. אתר רשמי
חלק מהיועצים סברו כי אין טעם בפסגה שנייה. בולטון ופופמאו לצד טראמפ/אתר רשמי
"אני חושב שהוא היה מופתע שידענו"

לפי הדיווח, לנשיא נאמר כי אם יסכים רק לפירוק הכור ביונגביון, זה עשוי להיתפס כאילו שהוא רומה על ידי מנהיג המדינה הידועה בהחבאת חלקים מתכנית הגרעין שלה. פומפאו גרס כי ההצעה של מנהיג קוריאה הצפונית מותירה בידיו טילים, ראשי קרב ומערכות נשק, בעוד שבכיר במחלקת המדינה טען כי ההקלה בסנקציות תוביל למימון כלי נשק נוספים.

בנוסף לכך, המשטר הקומוניסטי היה יכול להמשיך לייצר אורניום, מרכיב חשוב בתכנית נשק גרעינית, באתר חשאי בסמוך לבירה. הוא אחר מכמה אתרים, פרט ליונגביון, שאחריהם עוקבת ארצות הברית קרוב לעשור. "אני חושב שהוא היה מופתע שידענו", אמר טראמפ.

בסופו של דבר, הנשיא יצא להליכה קצרה עם קים ליד בריכת המלון שנבנה בתקופת הכיבוש הצרפתי. הוא לחץ את ידו וביטל את ארוחת הצהריים. הוא שב לוושינגטון בלא כלום - ללא הסכם, ללא הכרזה על סיומה הרשמי של מלחמת קוריאה וללא איסור על ייצור דלק גרעיני נוסף. כל זה אומר שהצפון יוכל להמשיך להרחיב את הארסנל שלו בזמן המשך המגעים, שטרם נקבע להם מועד חדש ובאיזה דרג. במסיבת עיתונאים חריגה, הזהיר שר החוץ של קוריאה הצפונית, כי ייתכן שההזדמנות הזו לא תשוב עוד.

רי אמר כי ארצו זקוקה לערבויות ביטחוניות הקשורות לנוכחות הכוחות האמריקניים בחצי האי, ותיאר את הסרת הסנקציות תמורת פירוק הכור ביונגביון - ההצעה המרחיקה לכת ביותר אי-פעם שניתנה מצד קוריאה הצפונית ביחס להשבתת ליבת התכנית שלה, אם כי עדיין מעורפלת - כצעד בונה אמון. קים אמר לטראמפ בפסגה כי אין מספיק אמון בין המדינות על מנת שהוא יוותר על כל הארסנל הגרעיני שלו בבת אחת, ובשלב מסוים טראמפ אף הציג לו מסמך שבו הוגדר מהו פירוז בעיני ארצות הברית.

עבור קוריאה הצפונית, לא מדובר באותו פירוש. לפי שר החוץ, הסנקציות שאותן דורש המשטר להסיר הן אלו שפוגעות בצורה הקשה ביותר באוכלוסיית המדינה. מבחינת הממשל, זו בדיוק הסיבה שאין לבטל אותן.

צעקות בחדר המצב

הנשיא מרבה ללעוג לקודמיו על כך שהם נכשלו בפירוק קוריאה הצפונית מנשקה הגרעינית, אך הפסגה בהאנוי סיפקה לו הוכחה לסיבות שהובילו לכך. לפי ניו יורק טיימס, גם בסביבתו הקרובה של טראמפ מאמינים שהוא ייכשל היכן שקודמיו נפלו.

המתיחות עם קוריאה הצפונית הייתה המשבר הבינלאומי הראשון בממשלו של טראמפ. היא הובילה גם לעימותים בתוך הממשל עצמו, בין השאר בין היועץ לביטחון לאומי הקודם הרברט מקמסטר לבין שר ההגנה הקודם ג'יימס מאטיס. בניו יורק טיימס תואר כי באחד הדיונים, השניים צעקו זה על זה מאחורי דלתיים סגורות.

בסדרת מפגשים בחדר המצב, הממשל בחן את האפשרויות העומדות בפניו כדי להוביל את קוריאה הצפונית להתפרק מנשקה, ואלו כללו את הגברת הסנקציות והמבצעים החשאיים, כולל אחד שהחל בתקופתו של ברק אובמה למתקפות סייבר נגד תכנית הטילים של קוריאה הצפונית. מקמסטר אף דיבר בגלוי על היתכנות של "מלחמת מנע" אם האיום יגבר.

הצעקות החלו אחרי התעקשותו של היועץ לביטחון לאומי דאז כי על מאטיס ליירט ספינות צפון קוריאניות בלב ים כדי לקבוע אם הן מפרות את הסנקציות המוטלות על המשטר. עם זאת, מאטיס חשש כי כל תקרית בים עלולה לצאת במהרה משליטה.

מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג אוון, צופה בעוד ניסוי של שיגור טיל מוצלח 16 בספטמבר. רויטרס
המתיחות עם קוריאה הצפונית הייתה המשבר הראשון של טראמפ. קים צופה בשיגור, 2017/רויטרס

במשך יותר משנה, טראמפ שלל את האפשרות למגעים דיפלומטיים עם קוריאה הצפונית, שהמשיכה להאיץ את שיגורי הטילים שלה, כולל בטילים בין-יבשתיים שככל הנראה יכולים לפגוע בארצות הברית. היא אף ערכה ניסוי גרעיני, שישי במספר, שלטענתה הייתה בפצצת מימן. חלק מהמומחים סבורים כי פיונגיאנג לא שיקרה במקרה זה. נשיא ארצות הברית אף לעג לשר החוץ הקודם שלו רקס טילרסון, כשזה העלה את הערוץ הדיפלומטי כאפשרות לסיום המשבר.

בתחילת השנה שעברה, טראמפ שינה לפתע את המסלול, על פי הקווים שהטווה טילרסון, שכבר פוטר מאז. לתדהמתם של יועציו, הוא הסכים באופן ספונטני להצעות של יועצי נשיא קוריאה הדרומית להיפגש עם קים. האיומים הסתיימו, וטראמפ התרברב אחרי הפסגה הראשונה בסינגפור על היחסים היוצאים מהכלל שרקם עם הרודן.

בהצהרה שתיזכר לו כנראה לעד, אמר טראמפ עם שובו מהפגישה ההיסטורית: "אין יותר איום גרעיני מצד קוריאה הצפונית". כל גורמי המקצוע לא הסכימו עמו וחלק נבעתו מדבריו, אבל היועץ לביטחון לאומי החדש ג'ון בולטון - שהיה אחד מהם - אמר לעמיתיו שאין מה לדאוג. השיחות עם קוריאה הצפונית יקרסו מעצמן. הוא כבר היה שם בממשלו של בוש, שהיה עד לניסוי הגרעיני הראשון של קוריאה הצפונית ב-2006, עוד בתקופת קים סונג איל, אביו של קים ג'ונג איל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully