וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל החשש מהסלמה: "נתניהו ביקש לאתר מקור למימון משכורות חמאס בעזה"

26.2.2019 / 12:38

לפי גורמים מדיניים, רה"מ מעוניין להיערך לאיומי אבו מאזן, לפיהם יקצץ קיצוץ נוסף בתקציב שמועבר לרצועה ובכך יצית את השטח. במקביל, הרשות תכנס השבוע את נציגי המדינות התורמות שבו ידונו בהשלכות החלטת הקבינט על קיזוז משכורות המחבלים מכספי המסים הנגבים בידי ישראל

צילום: רוני כנפו, עריכה: תומר לוי

בצל החשש מהסלמה ברצועת עזה ובגדה המערבית, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש למצוא מקור תקציבי שיאפשר להעביר כספים לתשלום משכורות חמאס ברצועת עזה - כך אמרו גורמים מדיניים לוואלה! NEWS. הכוונה היא להיערך לקראת מימוש איומיו של אבו מאזן לקצץ בכספים שהרשות הפלסטינית מעבירה לרצועה, בתגובה להחלטת הקבינט על קיזוז כספי משכורות המחבלים מהרשות הפלסטינית.

נתניהו, כמו גם מערכת הביטחון, חוששים שאבו מאזן יקצץ את הסכום שישראל קיזזה מהתקציבים שהרשות מעבירה לתשלום משכורות פקידי החמאס ברצועת עזה, ויוביל להסלמה מחודשת בגבול הדרום. "החשש הוא שעזה תתפוצץ תחת לחץ המשכורות שלא יגיעו", אמר אחד הגורמים, שהוסיף כי נתניהו ביקש לבחון דרכים להשלמת הפער והעברת הכספים - בין אם לרשות הפלסטינית או דרך גורמים בינלאומיים מתווכים לרצועת עזה. מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ישראל לא בונה שום מנגנון עוקף".

עוד בנושא:
בהר הבית, ברמאללה ובעזה: הקמפיין של נתניהו קנה הישגים לפלסטינים
בגלל המכה לתקציב הרשות? פקידי חמאס הוצבו במעבר כרם שלום
בעקבות חוק נגד טרור: ארה"ב מפסיקה את הסיוע הביטחוני לפלסטינים

ראש הממשלה ויו"ר סיעת הליכוד בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת בכפר המכביה.. TPS
חשש כי קיצוץ המשכורות יוביל להסלמה. נתניהו/TPS

במקביל, לוואלה! NEWS נודע כי ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה צפוי לכנס ברמאללה ביום חמישי מפגש מיוחד של נציגי המדינות התורמות לרשות הפלסטינית שבו ידונו בהשלכות החלטת הקבינט על קיזוז כספי המסים. גורם דיפלומטי אמר לוואלה! NEWS כי גם שליח האו"ם ניקולאי מלדנוב צפוי להשתתף במפגש, וכן לכנס ישיבה מיוחדת של כל סוכנויות האו"ם הפועלות בעזה כדי לדון בתוכניות הסיוע והשיקום ההומניטרי.

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר בתגובה לפרסום בוואלה! NEWS "‏פארסה. שרי הקבינט שמדברים בכל מקום אפשרי נגד הטרור, יושבים צמודים חזק מאוד לכיסאות שלהם ובמקום להכריע את חמאס. משקשקים מפחד ומחפשים כל דרך להעביר מימון בנוסף ל 90 מיליון הדולר במזומן שכבר אישרו להעביר לטרוריסטים".

בשבוע שעבר הקבינט הביטחוני אישר את יישום חוק קיזוז משכורות מחבלים שאושר בכנסת ביולי האחרון, והוחלט לקזז כ-500 מיליון שקלים מכספי המסים שישראל גובה עבור הרשות הפלסטינית, כעונש על הסיוע הכלכלי שמעבירה הרשות למחבלים ובני משפחותיהם. החוק קודם ואושר בכנסת למרות התנגדות גורפת של מערכת הביטחון, שהזהירה כי קיזוז הכספים יוביל להסלמה ולפגיעה במנגנוני הביטחון בגדה ובעזה, ובשל כך, נתניהו ניסה לעכב את יישומו.

עוד באותו נושא

אבו מאזן: לא נקבל עוד את כספי המסים שישראל גובה עבורנו

לכתבה המלאה
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בטקס האזכרה ליאסר ערפאת 11 בנובמבר 2018. רויטרס, רויטרס
איים כי יסרב לקבל את הקיצוץ. אבו מאזן/רויטרס, רויטרס

ואולם, בתחילת החודש, בעקבות רצח הנערה אורי אנסבכר בירושלים ולחץ פוליטי שהצטבר בימין ליישום החוק, נתניהו הודיע על כוונתו ליישם את החוק וכינס את הקבינט, שאישר את יישום החוק למרות אזהרות מערכת הביטחון. בהודעה שפורסמה אחרי ישיבת הקבינט נמסר כי ראש הממשלה הנחה את גורמי הביטחון להעמיק את הבדיקות לגבי תשלומים למחבלים ולבני משפחותיהם ולעדכן את סכום ההקפאה בהתאם, אך במקביל, כך לדברי גורמים מדיניים, ביקש לבחון את הדרכים החלופית להעברת חלק מהכספים לתשלום המשכורות ברצועת עזה כדי למנוע הידרדרות להסלמה.

בתגובה להחלטת הקבינט, אבו מאזן הודיע כי הרשות לא תקבל כסף מישראל כל עוד תנכה מכספי המסים שלה, ולפי ההערכה אחד הצעדים הראשונים יהיה קיצוץ נוסף בכספים שמעבירה הרשות לרצועת עזה. "השהידים, האסירים והפצועים הם המכובדים שבעמנו, לא נקבל מהכספים המקוזזים אפילו מטבע אחד. כל סכום שיש לנו יוקצה לשהידים ולאסירים". החלטת הקבינט על קיזוז משכורות המחבלים מצטרפת לשורה של מכות כלכליות שניחתו על הרשות הפלסטינית בשנה האחרונה מכיוון ארצות הברית - חוק טיילור פורס שעבר בקונגרס בשנה שעברה צמצם משמעותית את הסיוע לרשות כעונש על הסיוע הכספי למחבלים ותמיכה באסירים ביטחוניים ובני משפחותיהם.

פלסטינים בתור לחלוקת כספים של קטאר ברצועת עזה 9 בנובמבר 2018. רויטרס
פלסטינים ממתינים לכסף שהועבר על ידי קטאר לרצועת עזה, נובמבר 2018/רויטרס

במקביל, וושינגטון קיצצה סיוע של מאות מיליוני דולרים לארגוני סיוע ולסוכנויות של האו"ם כדי ללחוץ על הפלסטינים לשוב לשולחן המשא ומתן עם ישראל, ובחודש שעבר הפלסטינים הודיעו כי הם דוחים סכום שנתי של כ-60 מיליון דולר עבור כוחות הביטחון, בחשש שהרשות תהיה חשופה לתביעות במסגרת חוקים חדשים למלחמה בטרור שעברו לאחרונה בארצות הברית.

ב-2015, אחרי שהרשות הפלסטינית הצטרפה ל"אמנת רומא" ולבית הדין הבינלאומי, החליטה ממשלת ישראל להפסיק לחלוטין את העברת כספי המסים של הרשות. כעבור חודשיים -הממשלה חזרה בה והודיעה שתחזיר את הכסף, אולם תנכה ממנו כשליש כדי לשלם על חובות ישנים של הרשות לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully