וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איחודים, שיריונים והבטחות: רשימת המתמודדים לכנסת ה-21 נסגרה

בזה אחר זה הגיעו נציגו המפלגות השונות לכנסת עם רשימות המועמדים לקראת מערכת הבחירות, לא לפני שמיצו את כל המאמצים לאיחודים ומיזוגים בין המפלגות השונות, בכדי להרוויח עוד כמה מנדטים. במרכז הושג איחוד, כמו גם בימין הקיצוני, בעוד שהעבודה, מרצ וכחלון ירוצו לבד

צילום: שי מכלוף, ניידת מזמור, עריכה: איתי עמרם

הגשת רשימות המועמדים של המפלגות לקראת הבחירות לכנסת ה-21 הסתיימה הלילה (חמישי). במהלך 48 השעות האחרונות הגיעו בזה אחר זה נציגי המפלגות עם הרשימות בידיהם, זאת לאחר שהמגעים לגבי איחודים וריצות משותפת במערכת הבחירות הקרובה נמשכו עד לרגע האחרון. בשעות האחרונות נרשמו דרמות רבות שיקבעו את גורלן של מפלגות רבות: בעוד שעבור חלקן איחודים השתלמו - עבור אחרות זו עלולה הדרך אל מתחת לאחוז החסימה.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
למרות מאמצים עד הרגע האחרון: אלי ישי לא שולב ברשימת הבית היהודי
יום סגירת הרשימות לכנסת: "כחול לבן" מובילה בסקרים על הליכוד
אהוד ברק באולפן וואלה! NEWS: "אשכנזי נושא משקולות ערכיות כבדות"

ראש הממשלה ויו"ר סיעת הליכוד בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת בכפר המכביה.. TPS
נתניהו, הערב/TPS

איחוד כחול לבן

הדרמה הגדולה ביותר נרשמה במה שניתן להגדיר כמפלגות המרכז. הימים שחלפו מאז הכריז הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ על מפלגתו חוסן לישראל, בורסת השמות רתחה בכל הקשור לאיחודים אפשריים. הראשון שתפס מקום היה שר הביטחון לשעבר משה יעלון עם מפלגתו תל"ם. במקביל, נפוצו השמועות בנוגע לאיחודים אפשריים עם מפלגתה של אורלי לוי-אבקסיס ואפילו עם כולנו של שר האוצר משה כחלון.

אך האיחוד המתבקש, זה שניבא לאורך הדרך יתרון מנדטים משמעותי, הוא זה שנסגר לפנות בוקר עם יש עתיד של יאיר לפיד. אחרי מגעים קדחתניים הושגה הסכמה בין השניים, לפיה גנץ ישמש כראש הממשלה בשנתיים הראשונות, ולאחר מכן לפיד יחליפו בתפקיד. להנהגה שהתגבשה הצטרף גם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, ששמו כבר הוזכר פעמים רבות עוד במערכת הפוליטית.

לפי ההסכם בין לפיד לגנץ, 13 המקומות עד המקום ה-30 שייכים ליש עתיד, 12 מקומות לגנץ וחוסן לישראל (כולל אבי ניסנקורן וגבי אשכנזי) ויעלון יקבל ארבעה מקומות. את הרשימה מוביל גנץ ואחריו לפיד, יעלון, אשכנזי ואבי ניסנקורן. בעשירייה הפותחת את הרשימה החדשה שובצו שתי נשים בלבד: מיקי חיימוביץ' במקום השביעי ואורנה ברביבאי במקום העשירי. סך הכל ב-30 המקומות הראשונים שובצו תשע נשים בלבד - פחות מ-30%, ובשיעור נמוך בהרבה מייצוגן באוכלוסייה.

בנוסף, לפי פרטי ההסכם, השניים סיכמו על רוטציה: גנץ ישמש ראש ממשלה בשנתיים וחצי הראשונות, לפיד שר חוץ ויעלון שר ביטחון. בשנתיים שלאחר מכן לפיד יכהן כראש ממשלה וגנץ שר ביטחון. הסכם הרוטציה חל על כארבע וחצי שנים כי זו צפויה להיות תקופת הכהונה של הכנסת הבאה.

עוד באותו נושא

"במקום שיסוי - פיוס לאומי": גנץ בהצהרה ראשונה לאחר האיחוד

לכתבה המלאה
כנס כחול לבן בגני התערוכה. ראובן קסטרו
אשכנזי, לפיד, גנץ ויעלון, הערב/ראובן קסטרו

איחוד בימין עם עזרה מהליכוד

איחוד נוסף נרשם ביומיים האחרונים מצדה הימני של המפה הפוליטית. כשבוע לאחר שהושג הסכם בין המפלגה למפלגת האיחוד הלאומי-תקומה בראשות בצלאל סמוטריץ', ב-48 השעות האחרונות הגיעו ליישורת האחרונה מאמצים קדחתניים להוביל לאיחוד עם מפלגות נוספות בימין הקיצוני. על הפרק עמד צירופה של מפלגת עוצמה יהודית בה חברים אנשי הימין הקיצוני ברוך מרזל, איתמר בן גביר, בנצי גופשטיין ומיכאל בן ארי.

המגעים בין הבית היהודי לעוצמה יהודית הגיעו למבוי סתום. אולם ראש הממשלה בנימין נתניהו פעל להשגת הסכמות בן הצדדים. נתניהו סיכם עם יו"ר הבית היהודי רפי פרץ להקמת בלוק טכני לפיו יחול חוק נורווגי מורחב לכל שרי המפלגה להתפטר לטובת הכנסתם של נציגים נוספים מהרשימה לכנסת. נתניהו התחייב לשריין את מקום 28 ברשימת הליכוד לנציג "הבית היהודי-האיחוד הלאומי", כשלאחר הבחירות יועבר הנציג למפלגה המאוחדת.

לבסוף בעוצמה לישראל הפשרה התקבלה והאיחוד אושר, אחר שרבני המפלגה - הרבנים דב ליאור, שמואל אליהו ויהודה קרוייזר - פנו להנהלת המפלגה בבקשה מראשיה "להתפשר" ולקבל את ההצעה, "היות שגורל ארץ ישראל על הכף". לאחר מכן, מזכירות עוצמה יהודית התכנסה לדיון חירום והחליטה לקבל את ההצעה "להצטרף לבלוק טכני".

שמאל בנפרד

אחרי שבמרכז ובימין הקיצוני פעלו ליצירת איחודים, החיבור המתבקש הבא היה בשמאל. בשבוע האחרון דובר רבות על אודות האפשרות שמרצ, שעל פי סקרים רבים נאבקת באחוז החסימה, תתאחד עם מפלגת העבודה בראשות אבי גבאי. יו"ר מרצ תמר זנדברג קראה לגבאי הבוקר: "לאור האיחוד במרכז, זה הזמן לאיחוד בשמאל, כדי להקים ממשלת שמאל-מרכז. מרצ תהפוך כל אבן על מנת שזה יקרה. יש לנו 12 שעות, ואנחנו מזמינים את אבי גבאי לשולחן הדיונים באופן מידי". זאת למרות שסקרי עבר הראו כי איחוד בין לפיד וגנץ לא משנה את תמונת המנדטים של מרצ.

תחילה, כינס גבאי את ראשי המפלגה להתייעצות דחופה ולאחריה הודיעה המפלגה כי "בתום דיון שבו השתתפו חברי סיעה, הוחלט על בחינת כל האפשרויות, על מנת להבטיח מהפך שלטוני בישראל, תוך שמירת ערכי מפלגת העבודה".

גורמים בעבודה אמרו לוואלה! NEWS כי "דיברנו על בחינת כל האפשרויות לא במובן של מיזוג עם מרצ ומיזוג של הרשימה, אלא בחינת האפשרות של בלוק טכני. אנחנו בוחנים את העניין כלקיחת אחריות שלא יהיה מצב שמרצ תכחד וגם כדי לא לתת יתרון לנתניהו. על השאלה מדוע גבאי לא ענה לטלפון לזנדברג אמרו כי "הבן אדם היה במשך שעתיים בישיבה איך היא רצתה שיענה לה לטלפון, היא לא מפספסת הזדמנות לעשות סיבוב תקשורתי".

לבסוף פוזרה אשליית האחדות וגבאי פרסם הצהרה כי המפלגות ירוצו בנפרד. "בבדיקת עומק שנעשתה לאורך היום גם במרצ וגם בעבודה עלה כי מרצ עוברת בוודאות את אחוז החסימה ונציגיה יכנסו לכנסת הבאה באופן ודאי", נכתב בהודעת מפלגת העבודה. "נרוץ בנפרד ונסייע אחד לשני על מנת להביא לחילופי שלטון". עוד כתבו כי "יו"ר המפלגה גבאי הציע ליו"ר מרצ ליצור הסכם עודפים יחד עם מרצ על מנת לוודא שהקולות של המחנה לא ילכו לאיבוד".

מפוצלת - אבי גבאי תמר זנדברג. אתר רשמי
יתמכו, אבל בנפרד. גבאי וזנדברג/אתר רשמי

גשר לאחוז החסימה

יו"ר גשר אורלי לוי-אבקסיס הייתה אמורה להגיש את רשימתה במהלך יום רביעי לוועדת הבחירות בכנסת. למרות זאת, היא ביקשה לדחות את תורה, וזאת כדי לתת סיכוי נוסף למגעים עם מפלגתו של בני גנץ לקראת חבירה אפשרית. לוי-אבקסיס, שסומנה בתחילת מערכת הבחירות כהבטחת הסקרים, ניהלה מגעים בשבועות האחרונים עם חוסן לישראל לגבי אפשרות שתצטרף לרשימה.

שעות אחדות לאחר מכן חלום האיחוד בין השניים נגוז, ולוי-אבקסיס הודיעה כי תתמודד באופן עצמאי בבחירות ולא תחבור לגנץ. לוי אבקסיס אמרה כי "עם קבלת הצעות קונקרטיות שהוגשו לי בכתב מטעם חוסן לישראל סיכמנו גנץ ואני על הקמת צוות משותף לסיכומים. צוות זה קיים דיונים בכל הנושאים והגיע להסכמות. הסכמות אלה שהוגשו לנו, לגנץ ולי כללו את העמדה המשותפת שמחייבת את שתי המפלגות וכן את המקומות שיוקצו לגשר ברשימה המשותפת לכנסת". עוד הוסיפה כי "לתדהמתנו, מאז סיכומים אלה המעוגנים במסמכים חתומים, החלה התרוצצות מוזרה במפלגת חוסן לישראל המלווה בהפצת דיס-אינפורמציה ובתדרוכים מגמתיים לתקשורת, משחק מחבואים כאילו לא היו דיונים בנינו, כאילו לא היו הסכמות וסיכומים ולא התחייבויות. בעוד יושב הראש לתדהמתי ממלא פיו מים ומחריש".

לוי טוענת שגנץ הוא זה שיזם את רעיון החיבור, שההסכמים עמה כבר היו הועלו על הכתב ואף היו חתומים וכללו הבנות על עמדות חברתיות של הרשימה המשותפת והמקומות שיוקצו ברשימה לחברי גשר. לטענתה, אנשי חוסן לישראל הפיצו תדרוכים מגמתיים לתקשורת וגנץ לא התערב, ומאשימה כי הוא מנוהל על ידי אחרים. אחרי שגנץ ביקש ממנה אורכה עד להשגת החיבור עם לפיד החליטה לפוצץ את העסק ולהודיע על ריצה לבד. מחוסן לישראל-תל"ם (שהפכה מאז לכחול לבן) נמסר בתגובה לדברי לוי אבקסיס: "אורלי לוי מנהיגה חשובה. לצערנו בחרה לפרוש מהדיאלוג באופן חד צדדי. אנו מכבדים את החלטתה".

אתמול, עם הגשת הרשימה העצמאית, שבה לוי-אבקסיס ותקפה: "אין לנו גנרלים ואין אצלנו נערי פוסטר. אנחנו לא בכיס של אף אחד, ונעשה מה שהכי טוב לאזרחים. בנאדם לא יכול לשבת מולי שלוש שעות כשבמקביל הוא מנהל משא ומתן בסביון".

אורלי לוי אבקסיס סגירת הרשימות לכנסת ה- 21. שלומי גבאי
פוצצה את המגעים. לוי אבקסיס/שלומי גבאי

כולנו לבד

גם מפלגתו של שר האוצר משה כחלון ספגה ירידה משמעותית מספר המנדטים שלה, על פי הסקרים שהתפרסמו מאז החלה מערכת הבחירות. ככל שמועד הגשת הרשימות הלך והתקרב, גברו גם הקריאות לכחלון לעשות מאמצים ולהתאחד עם עם מפלגה כלשהי לכנסת.

ביומיים האחרונים ראשי רשויות מהליכוד קראו לראש הממשלה נתניהו לשלב את כחלון ברשימת הליכוד ואף תכננו להעלות את הדרישה לקראת ישיבת מזכירות הליכוד. מנגד, במהלך הלילה גם גנץ וגם אשכנזי שוחחו עם כחלון והציעו לו להצטרף למפלגה המאוחדת.

לבסוף כחלון הבהיר כי בכוונתו לרוץ לבד ופרסם את רשימתו. "רשימת כולנו לכנסת הבאה מורכבת ברובה מחברי הכנסת המצטיינים ביותר בכנסת היוצאת בכל המדדים", אמר. "הם כבר הוכיחו את עצמם כנבחרי ציבור שבאו לעבוד בשביל הציבור - נטו. זו רשימה שמייצגת את כלל אזרחי ישראל, מכל מגזר וסקטור, שבאים לשרת את כולם מסיבה אחת - כי אכפת להם. אני סומך על כל חברי הרשימה וב-9 באפריל אתם תראו שעם ישראל גם סומך עליהם, ובגדול".

מסע"ת - מפלגת כולנו, מטה המפלגה, תל אביב 13 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
ירוץ בנפרד. כחלון/ראובן קסטרו

שרידי הרשימה המשותפת

ביומיים האחרונים הגיע גם לסיומו מו"מ עיקש בין מפלגת חד"ש למפלגת תע"ל לריצה משותפת בבחירות, זאת לאחר פיצול הרשימה המשותפת של המפלגות הערביות בכנסת המכהנת. איימן עודה מחד"ש יעמוד בראש הרשימה, ד"ר אחמד טיבי מתע"ל - אחריו. בעשירייה הראשונה חמישה חברי חדש וחמישה חברי תע"ל. עם זאת, בניגוד למפלגות אחרות, לא סוכם כי הרשימה תסודר כ"ריצ'רץ'".

לפני כמה שבועות הכריז טיבי על פרישה עם מפלגתו, על רקע מחלוקת על האופן בו יהיה הייצוג של כל מפלגה ברשימה. הוא טען כי יש לבצע סקר מוסכם שייקבע את הייצוג, שותפותיו התנגדו והוא פרש. בינתיים, סקרים שהתפרסמו מאז העניקו לו בין 5-8 מנדטים.

ברביעי התבצע מיזוג נוסף בין שתי הצלעות האחרות של הרשימה המשותפת, בין רע"ם ובל"ד. בכנסת היוצאת רצו כל הארבע במסגרת רשימה משותפת אחת.

(עדכון ראשון: 22:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully