וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איחוד בימין: עוצמה יהודית קיבלה את הצעת הבית היהודי לאיחוד

20.2.2019 / 12:13

מפלגת עוצמה יהודית קיבלה את הצעת הפשרה לשיבוץ במקומות החמישי והשמיני ברשימה המשותפת, חרף התעקשותה על מקומות גבוהים יותר. "בין ארץ ישראל לכבוד שלנו, אנו בוחרים בכינונה של ממשלת ימין", אמרו. פעילים מרכזיים בבית היהודי מתנגדים לאיחוד

צילום: אבי כהן

לקראת איחוד במפלגות הימין - עדכונים אחרונים:

-רבני עוצמה יהודית להנהלת המפלגה: קבלו את ההצעה
-הנהלת עוצמה יהודית אישרה את הפשרה: "למען ארץ ישראל"
-הבית היהודי והאיחוד הלאומי יתכנסו הערב לאישור האיחוד
-התנגדות בבית היהודי: ארליך ואורבך איימו לפרוש
-נתניהו מפעיל לחץ על ראשי המפלגות להתאחד

מפלגת עוצמה יהודית קיבלה היום (רביעי) את הצעתם של האיחוד הלאומי והבית היהודי לריצה ברשימה משותפת בבחירות. חברי המפלגה ישובצו במקום החמישי ובמקום השמיני. לאיחוד הסופי נדרש אישור של מרכז מפלגת הבית היהודי והאיחוד הלאומי, שצפויות להתכנס הערב כדי לאשר את הרשימות לכנסת לפני הגשתן ביום חמישי. בבית היהודי קיימת התנגדות גדולה לחיבור עם עוצמה יהודית.

החלטת עוצמה לישראל התקבלה לאחר שרבני המפלגה - הרבנים דב ליאור, שמואל אליהו ויהודה קרוייזר - פנו להנהלת המפלגה בבקשה מראשיה "להתפשר" ולקבל את ההצעה, אף שאינה הוגנת, "היות שגורל ארץ ישראל על הכף". לאחר מכן, מזכירות עוצמה יהודית התכנסה לדיון חירום והחליטה לקבל את ההצעה "להצטרף לבלוק טכני".

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
ללא לנדבר ואילטוב: ליברמן הציג את רשימת ישראל ביתנו לבחירות
נתניהו הבטיח לישי: חבור לאיחוד בימין - ותקבל תיק בממשלה הבאה
הבקשה של שקד, הווטו מבנט: "ההנהגה המשותפת" של הימין החדש כבר רבה

בנצי גופשטיין שורף דגל פלסטין, בסיס הקריה תל אביב. אפריל 2016. ניב אהרונסון
"בוחרים בשלמות הארץ". בן ארי עם מרזל/ניב אהרונסון

לדברי ראשי עוצמה יהודית, "למען ארץ ישראל ולמען הציבור העצום שקורא לאיחוד בימין - כדי שלא תקום חלילה ממשלת שמאל - החליטה מפלגת עוצמה יהודית לקבל הצעה לחבירה לבית היהודי ולאיחוד הלאומי. בין ארץ ישראל לכבוד שלנו, אנו בוחרים בשלמות הארץ ובכינונה של ממשלת ימין". הם הבהירו כי הם קיבלו את ההצעה "זאת למרות שעל פי כל הנתונים, ורוב הסקרים האחרונים - מובטחים לעוצמה לפחות ארבעה מנדטים".

הנפגע העיקרי מהאיחוד בימין הוא אלי ישי שנותר כעת עם הצעה של מקום תשיעי ברשימה המאוחדת, מקום שנחשב לא ריאלי. עם זאת, לישי יש הבטחה מראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל תפקיד שר בממשלה הבאה אם יצטרף לאיחוד הזה גם אם לא ייכנס לכנסת.

המבוי הסתום ולחצי נתניהו

הפשרה התקבלה חרף המבוי סתום שאליו הגיעו השיחות אתמול, אחרי שבעוצמה יהודית דחו את הצעת הפשרה ודרשו לקבל את המקום הרביעי והמקום השמיני. "התפשרנו והתפשרנו, הרבה לפנים משורת הדין, אולם בבית היהודי ובאיחוד הלאומי לא חפצים באיחוד ובניצחון הימין בבחירות, ומעדיפים להסתכן בהקמת ממשלת שמאל שתביא את אוסלו ב'", אמרו בעוצמה יהודית והבהירה כי המפלגה "ערוכה היטב לריצה עצמאית". מנגד, בבית היהודי ובאיחוד הלאומי אומרים כי זו ה"הצעה הכי מרחיקת לכת שניתן לתת להם, וזאת למרות לחצים כבדים מצד גורמים בבית היהודי שמתנגדים לריצה משותפת. יש גבול למחיר שאנחנו מוכנים לשלם".

לאיחוד נרשמה התנגדות גם מתוך הבית היהודי, לאחר שמספר שלוש העיתונאית יפעת ארליך ומנכ"ל המפלגה ניר אורבך איימו להתפטר אם מפלגתם תחתום על ריצה משותפת. אורבך הפיץ בוואטסאפ פוסט שבו נכתב כי עדיף לא לעבור את אחוז החסימה מאשר לצרף את עוצמה יהודית ולהכניס אותה לכנסת.

ואמנם, בכירים בבית היהודי מנסים לסכל את האיחוד המסתמן עם עוצמה יהודית. מנכ"ל הבית היהודי ניר אורבך אמר בשיחות סגורות הבוקר כי הוא "מתנגד אידיאולוגית לכל חבירה עם עוצמה יהודית והבעתי את דעתי על כך. זו מחיקת הזהות הבסיסית של הבית היהודי". אורבך אמר גם כי "חודש וחצי אני נלחם כדי להציל את הבית. אני בטוח ב-100% שגם בלי החבירה לעוצמה יהודית, הבית היהודי יחד עם האיחוד הלאומי עוברים את אחוז החסימה וזה עוד לפני הקמת מטה מסודר ועלייה עם קמפיין עם מסרים ממוקדים וברורים".

גם מספר 3 במפלגה המועמדת יפעת ארליך הודיעה כי היא מתנגדת לאיחוד זה ובנוסף אליהם חברי הכנסת מוטי יוגב וניסן סלומיאנסקי פועלים נגד האיחוד. כל הגורמים מפעילים לחצים על חברי מרכז המפלגה שלא יאשרו את האיחוד הערב בכינוס שצפוי להתקיים. היום ייפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו, שפעל מאחורי הקלעים כדי שהמפלגות יתאחדו, עם יו"ר הבית היהודי הרב רפי פרץ וח"כ מוטי יוגב. בסביבת נתניהו אמרו כי הוא התחייב בפניהם להפעיל אחרי הבחירות את החוק הנורבגי כך שמקומותיהם ברשימה לא יידחקו החוצה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התנגדות מתוך המפלגה. חברי הבית היהודי והאיחוד הלאומי/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתניהו הפעיל לחצים גדולים מאד במהלך השבועות האחרונים לאיחוד הזה, ובין היתר שוחח טלפונית עם ח"כ בצלאל סמוטריץ' והרב רפי פרץ כדי להשלים את האיחוד הזה. אתמול אמר לראשי המפלגות: "אם לא תתאחדו, לא תעברו את אחוז החסימה, גוש הימין יפסיד וגנץ יקים ממשלת שמאל בתמיכת המפלגות הערביות. מצביעי הימין מצפים מכם לגלות אחריות ולהתאחד. אל תאכזבו אותם ואל תסכנו את ארץ ישראל".

(עדכון ראשון: 8:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully