וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ילמד להיות פוליטיקאי": הרמבו מיחידות העילית שמגיע לעבודה

20.2.2019 / 9:05

חבריו של אלוף (במיל') טל רוסו לא הופתעו מהצטרפותו לפוליטיקה, אחרי שהקדיש את השנים האחרונות לעשייה חברתית. הוא צמח בשלדג, פעל לקירוב לבבות עם הציבור הדתי אחרי ההתנתקות והיה ידוע כמפקד של מעשים ולא של דיבורים. "מאחורי הדמות המחוספסת מסתתר לב ענק"

צילום: יותם רונן, עריכה: ירדנה עבודי פוקס

חבריו הקרובים של האלוף (במיל') טל רוסו לא הופתעו מההחלטה שלו להצטרף לפוליטיקה ולקבל שריון במפלגת העבודה. עם שחרורו מצה"ל במאי 2017 הוא השתלב כיועץ במשרה חלקית בחברה ביטחונית, אך את מרבית זמנו העביר בקידום מכינות קדם-צבאיות בגזרת עוטף עזה, שאותה הוא מכיר היטב מימיו כמפקד פיקוד הדרום.

"התרומה החברתית בוערת בו כבר תקופה ארוכה מאוד", סיפר אחד מחבריו אחרי פרסום ההודעות לתקשורת. "הוא לא פוליטיקאי, בגלל זה הוא הפסיד לא מעט בחיים, אבל הוא בן אדם. זה יותר חשוב היום. הוא ילמד להיות פוליטיקאי".

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
עם גנץ או בלעדיו: מפלגת אחי ישראלי הודיעה - "נרוץ בבחירות"
ללא לנדבר ואילטוב: ליברמן הציג את רשימת ישראל ביתנו לבחירות
"יש גבול": המו"מ של הבית היהודי ועוצמה יהודית הגיע למבוי סתום

אהוד ברק בני גנץ  וטל רוסו בסיור בפיקוד דרום. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
רוסו עם אהוד ברק ובני גנץ/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

טל רוסו, רווק וללא ילדים בן 60, מוגדר לפי הקריטריונים בצה"ל כ"קצין של היחידות המיוחדות". הוא צמח ביחידת העילית שלדג, שעליה לימים פיקד, היה סגנו של מפקד סיירת מטכ"ל דאז משה בוגי יעלון וכן מפקד יחידת מגלן. סיפורי אומץ רבים נקשרו בשמו על מבצעים בלבנון וגם אירועים יצירתיים במיוחד לגבי תהליכי חניכה של לוחמים צעירים ביחידות השונות. כשהתאמצו בעבר לאמת איתו את הסיפורים, הוא היה מסמיק ואומר במבוכה: "אגדות אורבניות. אל תאמינו לאף מילה שמספרים לכם". דמות הרמבו נמסה כשהזכירו לו את שנותיו הראשונות בצה"ל.

רוסו גם פיקד על חטיבת הנח"ל, עוצבת האש ועוצבת הפלדה. לאחר ההתנתקות מרצועת עזה, הוא טיפל מטעם הרמטכ"ל בקשר עם הציבור הדתי-לאומי, שעמו נוצר קרע עד כדי משבר על רקע המעורבות הצבאית בפינוי היישובים. קצינים שהיו פקודיו ביחידות המיוחדות אמרו על פועלו באותם ימים: "רוסו הוא אדם טוב אהוב על הבריות, והוא בהחלט פעל לקירוב לבבות".

עוד באותו נושא

ישוריין אחרי גבאי: האלוף במיל' טל רוסו מצטרף למפלגת העבודה

לכתבה המלאה
רוה"מ בנימין נתניהו ואלוף פיקוד דרום טל רוסו בביקור רוה"מ בעוטף עזה, ינואר2013. אדי ישראל, מעריב
רוסו עם נתניהו/מעריב, אדי ישראל
"לכולם היה ברור שאכפת לו מהתושבים, מהחיילים, מהילדים של המפקדים"

במלחמת לבנון השנייה שימש כעוזר באגף המבצעים בפיקודו של האלוף גדי איזנקוט. הוא דחף מאחורי הקלעים למבצעים מיוחדים, כשהבולט ביניהם הוא מבצע "חד וחלק". זהו אחד המבצעים הנועזים במלחמה, שאותו אישר חברו למפלגת העבודה - שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ. באותה השנה מונה רוסו לראש אגף המבצעים במטכ"ל, ובכהונתו תקף חיל האוויר את הכור הגרעיני בסוריה. במבצע עופרת יצוקה היה אחראי להיגיון מבצעים של מהלכים רבים.

יעלון, פרץ וגלנט

בשנת 2010 מונה רוסו למפקד פיקוד הדרום ובתקופתו התרחש מבצע "עמוד ענן" ובוצעו סיכולים ממוקדים, כשהבכיר בהם שחוסל היה ראש הזרוע הצבאית של החמאס בעזה - אחמד ג'עברי. אחד מהפרויקטים הגדולים שרוסו דחף והוביל היה בניית גדר המערכת החדשה בגבול מצרים: לא רק שהוא צמצם את לוחות הזמנים בבנייה, אלא גם חסך מאות מיליוני שקלים.

ההסתננויות מסיני לישראל פסקו לחלוטין. רוסו המליץ על הקמת גדר דומה בגבול רצועת עזה, עם היתרה שנותרה, אך בממשלה סרבו. שנים לאחר מכן הכריז החודש משרד הביטחון על תחילת הקמת הגדר החדשה בגבול עזה. פקודיו מימי פיקוד דרום מספרים כי הוא פחות איש של דיבורים, אלא יותר מעשים. פחות נאומים ויותר העדפה לשימוש במילים בודדות.

צילום: שי מכלוף, עריכה: יותם בן-דוד
ח"כ ילין: "הוא אחד האנשים ההגונים והישרים שאני מכיר"

"הדיונים אצלו היו קצרים ועניינים", אמר אחד מהגורמים שהיה תחתיו. "הוא היה מאוד אמיץ בהחלטות שלו. מפקד שנותן גיבוי, אבל לכולם היה ברור שמאחורי הדמות המחוספסת מסתתר לב ענק, שאכפת לו מאוד מהאנשים, מהתושבים, מהחיילים, מהילדים של המפקדים".

עוד אמר אחד מפקודיו כי "הוא דחף כל הזמן למיגון בתי התושבים. הפוך ממה שרוסו היה כל הזמן, מפקד מאוד התקפי".

לוחמי שלדג במהלך תרגילים שונים שביצעה היחידה. 5 באוקטובר 2016. דובר צה"ל
צמח בשלדג ולימים פיקד עליה. לוחמי היחידה/דובר צה"ל

במהלך כהונתו של רוסו במטכ"ל, הוא היה ידוע כמקורב לאלוף יואב גלנט, חבר מפלגת הליכוד, מה שגרם למתח בינו לבין הרמטכ"ל דאז רא"ל במיל' גבי אשכנזי. עם זאת, רוסו ידע לנהל את המתח בחוכמה ולנווט ללא קרבות את האינטרסים שלו. בביצה הפוליטית מתחים מהסוג הזה נראים אחרת לגמרי.

פנקס העבודה המלא שלו לא הספיק. בשנת 2013, לאחר שהבין כי אין כוונה למנות אותו לתפקיד סגן הרמטכ"ל, פרש מצה"ל ולאחר תקופה באזרחות בה טוענים קצינים בכירים במילואים: "הוא לא מצא את עצמו". הרמטכ"ל דאז בני גנץ החליט למנות אותו בשנת 2015 כאלוף במיל' למפקד מפקדת העומק.

אלוף במיל' טל רוסו, מפקד מפקדת העומק. פברואר 2016. ראובן קסטרו
קידם מכינות קדם-צבאיות בגזרת עוטף עזה. רוסו/ראובן קסטרו

בשנת 2017 הוא השתחרר מצה"ל והחל לעסוק מסביב לשעון בפרויקטים חינוכיים. יש אלופים במטכ"ל לשעבר שהעריכו כי העובדה שלא הקים משפחה דוחפת אותו ליותר עשייה חברתית ותרומה לנוער הישראלי. אחד מחבריו הקרובים, ראש המועצה האזורית אשכול לשעבר וח"כ חיים ילין, אמר אמש כי "טל הוא אחד האנשים ההגונים והישרים שאני מכיר. אני שמח על ההצטרפות שלו לפוליטיקה. יש לו המון מה לעשות ולתרום. הוא אדם של עשייה. לא סתם הוא התנדב בעמותות חברתיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully