וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדויקת, מתקדמת ומכינה מאג מושלם: מכונת הקפה החדשה שמגיעה לישראל

21.2.2019 / 7:00

ניסיתי למצוא פגמים, אולי היא אטית או שהנדסת האנוש בעייתית, אבל כל כוס שהוגשה הייתה נוקאאוט. ניצחתם. זה מעולה. עכשיו תנו לי עוד ספל קפה. ארז מיכאלי ביקר במפעל נספרסו בשוויץ ונחשף ל-Vertuo, המכונה שתושק בישראל ב-5.3 ולפחות 65% מהישראלים מחכים לה

קפה. ShutterStock
קפה הוא הדלק של האנושות/ShutterStock

אחרי שהציל את הממלכה, מגיע האביר ג'ורג' קלוני אל המלכה, בגילומה של נטלי דורמר מ"משחקי הכס", ונשאל מה הוא רוצה בתמורה לגבורתו. הוא מיד פורץ ממסך הקולנוע אל "העולם האמיתי", רץ ברחובות מנהטן כשהוא עוטה שריון כבד וחרב בידו ובסופו של דבר חוזר אל מלכתו ובידו כוס קפה גדולה, מלאה בקפה איכותי. "זהו כל רצוני", הוא אומר. "יש כאן מספיק לכל הממלכה", היא משיבה. קלוני מחזיק בידו את ספל הקפה הגדול ש-65% מהישראלים אוהבים לפתוח איתו את הבוקר.

הבעיה של לא מעט ישראלים חובבי קפה קפסולות איכותי בכוס גדולה, היא שהכמות פוגעת באיכות ובספל גדול הקפה אינו חזק מספיק ודי מימי. זה עומד להשתנות ב-5 במרץ. בקרוב יוכלו גם הישראלים ללגום קפה איכותי מאותו ספל שמחזיק קלוני בפרסומת בזכות השקתה בישראל של Vertuo פלוס, מכונת הקפה החדשנית של נספרסו. תיכף נגיע אליה, קודם נעצור לקפה, בכל זאת - הדלק של האנושות.

בלב הרי האלפים נמצאת אחת מבירות הקפה העולמיות - עיירה קטנה בשם romont שבה אחד משלושת מפעלי הקפה של נספרסו, כולם באותו אזור ליד העיר לוזאן. שלג מסביב, שקט ואוויר קר עושים מיד חשק, איך לא, לקפה חם וטעים. שם, בקודש הקודשים של המותג הגלובלי השוויצרי, ראינו, כמה עיתונאים מישראל, כיצד חיבור מופלא בין מטרות מסחריות למטרות חברתיות-סביבתיות יוצר קפה טעים ואישי יותר ועולם משגשג וירוק יותר. כן, זה נשמע קצת דמיוני וקל להיות ציני בקור של מינוס שתי מעלות, אבל אחרי שרואים זאת מקרוב זה נראה מאוד מציאותי ומרשים.

מפעל נספרסו בעיירה רומונט, שוויץ. ארז מיכאלי
בלב הרי האלפים נמצאת אחת מבירות הקפה העולמיות - עיירה קטנה בשם romont שבה אחד משלושת מפעלי הקפה של נספרסו/ארז מיכאלי

שקטה, אלגנטית, מתוחכמת - ומאוד פשוטה לתפעול

ב-2014 הושקה Vertuo בארה"ב ובקנדה וישראל היא המדינה ה-15 בעולם שמשיקה את המכונה החדשנית. בשונה ממכונות האספרסו האחרות Vertuo פלוס, המכונה שתושק בישראל, מציגה נספרסו פטנט כפול: מכונה מעוצבת בעלת כפתור הפעלה אחד בלבד, שלה מותאמות קפסולות חצי עגולות בגדלים שונים ובטעמים שונים, שעליהן ברקוד.

הייחוד של Vertuo בכך שהמכונה מזהה את סוג הקפסולה, שהברקוד המוטבע עליה מספק למערכת "הוראות הכנה" והמערכת מכינה את הקפה לפי כמות מים מדויקת ובטמפרטורה המתאימה. כך אלה שאוהבים קפה בכוס גדולה יכולים לקבל טעם מרוכז ועשיר פעם אחר פעם, עם קרמה יפהפייה מעל.

ישבנו לצד שולחן עץ ערוך, שלג נשקף מהחלונות הענקיים שמאחורינו והכוסות החלו לזרום אל השולחן. ריח נעים של קפה נישא באוויר. הקפסולה יושבת בתוך שצנטריפוגה קטנה שממצה את הקפה במהירות של עד 7,000 סיבובית לדקה וכל כוס שהגיעה הפכה את הטכנולוגיה המתקדמת לשפע של טעמים המתגלגלים בלשון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
קפסולות קפה של נספרו למכונת Vertuo. יח"צ,
ממוצה עד תום בזכות ההתאמה לכמות המים הנכונה והטמפרטורה שבה יש להגיש את הקפה. קפסולות של Vertuo/יח"צ
מילת המפתח: דיוק. הטעם ממוצה עד תום בזכות ההתאמה לכמות המים הנכונה והטמפרטורה שבה יש להגיש את הקפה. בעצם יש עוד מילת מפתח: אחידות. המכונה מכינה קפה מרוכז גם עבור ספל מאג

המכונה שקטה, אלגנטית ומאוד פשוטה לתפעול. פותחים אותה בנגיעה קלה, מניחים את הקפסולה, סוגרים בנגיעה קלה ולוחצים על הכפתור. הקפה נמזג חרישית לכוס המתאימה, את החלב מקציפים בנפרד והופ, כבר עם ספל חם וריחני ביד.

מילת המפתח: דיוק. הטעם ממוצה עד תום בזכות ההתאמה לכמות המים הנכונה והטמפרטורה שבה יש להגיש את הקפה. בעצם יש עוד מילת מפתח: אחידות. המכונה מכינה קפה מרוכז גם עבור ספל מאג. "אנחנו רוצים להציע רגעי קפה נוספים ולפנות לקהלים חדשים, שיוכלו ליהנות מאיכות הקפה של נספרסו בלי להתפשר על גודל הכוס", אומר משה מרי, מנכ"ל נספרסו ישראל, "אנו מאמינים שהמערכת הזו תביא בשורה אמיתית לשוק הקפה בישראל". Vertuo לא מחליפה את מכונות הקפה העכשוויות של נספרסו, אלא מצטרפת למערך כמענה לאלה שאוהבים את הקפה בכמות גדולה.

ניסיתי למצוא פגמים, אולי היא אטית או שהנדסת האנוש שלה בעייתית, אבל כל כוס שהוגשה הייתה עוד נוקאאוט, עד שאחרי עוד הפוך טעים אחד השלכתי את המגבת הווירטואלית לזירה והודעתי שאני נכנע. ניצחתם. זה מעולה. עכשיו תנו לי עוד ספל קפה. Vertuo היא בריסטה פרטית שמספקת קפה עשיר ואיכותי בגודל שאותו אוהבים ובטעם שהכי כיף לשתות. הקפה הכי אישי שאפשר להכין בבית.

ספל קפה של נספרסו במפעל החברה בעיירה רומונט, שוויץ. ארז מיכאלי
"ליהנות מאיכות הקפה של נספרסו בלי להתפשר על גודל הכוס"/ארז מיכאלי

הקפה בישראל כבר מזמן אינו רק משקה של בוקר והישראלים מוכנים לשלם יותר על איכות. קארסטן רייניץ', מנהל תחום הקפה העולמי של נספרסו לוקח אותנו אל לב לבו של תהליך הייצור: המעבדות של נספרסו. המקום שאליו מגיעים מדי בוקר כמה ממומחי הקפה המובילים בעולם לטעימות, בקרת איכות ויצירת טעמים חדשים.

המעבדה ואזור הפעילות - כמה שוויצרי מצדם - בוהקים מרוב ניקיון ומסודרים לעילא. 11 אנשים מפעילים את מרכז ה-QA והם אלה שאמונים על הפיכת הקפה האיכותי ש-450 אגרונומים ומאה אלף מגדלים ברחבי העולם מייצרים לקפסולות שיצאו מהמפעל שמעבר לקיר.

הבוקר שלנו נפתח בטעימות קפה, בדיוק כפי שהמומחים עושים זאת. אנחנו יושבים לצד שולחן עגול, מולנו סוגים שונים של תערובות קפה וקנקנים ולרגלינו כיורים חרוטיים שאליהם אנו אמורים לירוק את הקפה לאחר שנגלגל אותו בחלל הפה ונעמוד על טעמיו.

"אנחנו מריחים את תערובות הקפה ומבחינים אם יש הבדלים בריח, מספיק פול קפה אחד בעייתי כדי לגרום להבדל שיחייב אותנו לבדוק את תקינות התערובת", מסביר רייניץ'. לא רק חוש טעם מפותח יש להם, אלא גם אף רגיש במיוחד. "אסור להיכנס לחדר הטעימות מבושמים או אחרי שמורחים קרם ידיים, כל ריח עלול להפריע לתהליך".

אילוסטרציה נתוני קפה בישראל. יח"צ,
אילוסטרציה נתוני קפה בישראל/יח"צ

השולחן מסתובב ואנחנו מתחילים להריח את הקפה שבקנקנים ולהבחין בהבדלים. אחר כך נמזגים מים חמים וכשהטמפרטורה בתוך הקנקן מגיע ל-65 מעלות אפשר להתחיל לטעום ולירוק. ההבדלים ברורים גם לאלה שאינם מומחים, אבל ככל שהתרגול נמשך הלשון הופכת קהה יותר והאף מתחיל להתרגל, למרות ניקיון הפה באמצעות מים בין הטעימות. זהו כנראה הגבול בין חובבניים למקצוענים כמו אלכסיס רודריגז, קולומביאני שנראה כמו "הפרופסור" מבית הנייר, שמדריך אותנו בתהליך. בזמן שאתם עומדים מדי בוקר בפקק באיילון הוא טועם קפה בהרי האלפים. הלשון והאף שלו, יחד עם הניסיון והידע, הם חלק חשוב בהנעת גלגלי אימפריית הקפה משוויץ.

בהמשך אנחנו נחשפים לתהליך בקרת האיכות של החברה. השוויצרים יסודיים ומתוכננים מטבעם. אין מקום לטעויות. הכול מהונדס עד לרמת המילימטר, הדיוק וההקפדה על הפרטים הכי קטנים מרשימה. במפעל עצמו אנו רואים כיצד השאיפה לשלמות מתממשת בצורת קפסולות צבעוניות, שנארזות ומשוגרות אל מיליארדי ספלי קפה ברחבי העולם, 3.2 מיליארד מהם בישראל.

טעימות קפה במפעל נספרסו, שוויץ. ארז מיכאלי
כשהטמפרטורה בתוך הקנקן מגיע ל-65 מעלות אפשר להתחיל לטעום ולירוק/ארז מיכאלי

הקפסולה שמשנה את העולם

בהמשך מסבירים לנו השוויצרי כריסטופר בוסמארט, ראש תכנית המחזור של נספרסו העולמית, וההודי מאנו ג'ינדל מתכנית ה-AAA של נספרסו לקיימות ולאיכות, כיצד הקפסולה שאתם מכניסים למכונה בבית או במשרד, היא חלק מחזון שמשנה את העולם. כן, זה נשמע בומבסטי, אבל זה ככה.

66% מצרכני נספרסו מצפים מהחברה לפעול בנושאים סביבתיים והחברה לוקחת זאת 100% ברצינות. ב-2003 החליטו בנספרסו החלטה אסטרטגית, לפיה הצלחת החברה תלויה באופן שבו היא תתחבר לחקלאים ברחבי העולם, תסייע להם לפתוח את חקלאות הקפה, תעניק להם יידע ועזרה בהשגת ציוד מתקדם והם בתמורה - רק אם ירצו - ימכרו לה את התוצרת שלהם. ההצלחה מסחררת.

אילוסטרציה נתוני קפה בישראל. אילוסטרציה, ShutterStock
אילוסטרציה נתוני קפה בישראל/ShutterStock, אילוסטרציה

94% מהקפה של נספרסו מגיע אליה מחקלאי תכנית AAA וישנם כמה וכמה ארגונים סביבתיים עולמיים שהצטרפו לתכנית ותומכים בה. "לנספרסו יש מידע בזמן אמת על הנעשה, לדוגמה, בקולומביה או באינדונזיה", אומר ג'ינדל, "אנחנו יודעים בכל רגע נתון מתי האגרונום ביקר אצל חקלאי מסוים, מהן הבעיות שאיתן אותו חקלאי מתמודד וכיצד עלינו לסייע לו. אותו חקלאי גם מקבל מנספרסו פנסיה, כך שמובטחת לו יציבות כלכלית לא רק בגלל שנספרסו משלמת כ-30-40 אחוזים על הקפה שלו יותר מכל חברה אחרת, אלא גם שהיא מבטיחה את עתידו הכלכלית כשיפרוש לגמלאות".

אגב, מסתבר שגם ג'ורג' קלוני, הפרזנטור הנוצץ, לא רק מתחפש לאביר ומחייך עם ספל מאג ביד, אלא פעיל בתכנית ה-AAA. קלוני יזם את החייאות ענף הקפה בדרום סודאן והוביל את חידוש התשתית החקלאית במדינה הצעירה והמצולקת.

אגרונום של נספרסו ומגדל קפה בוחנים את שיחי הקפה הגדלים בקוסטה ריקה. יח"צ,
אגרונום של נספרסו וחקלאי מקומי בוחנים שיחי קפה בקוסטה ריקה/יח"צ

כיום משקיעה נספרסו לא רק באיכות הקפה ובשיתוף הפעולה עם החקלאים, אלא גם במחזור ובשינוי המודעות הסביבתית שלנו, הצרכנים. לפי נתוני החברה, בשנת 2017 היו ל-92% מהלקוחות בעולם גישה נוחה למרכזי המחזור ולחנויות הבוטיק שאליהן אפשר להביא את הקפסולות המשומשות. הבעיה היא שרק 26 אחוזים מהקפסולות ממוחזרות, לכן משקיעה נספרסו מאמץ גדול בשיפור נוחות הגישה למחזור ובהסברה על חשיבות המהלך.

בישראל נמצא מרכז המחזור במודיעין ונספרסו פועלת בשיתוף פעולה עם חברת אמניר, למרות שלא חלה עליה חובת מחזור. כחלק מאותו מאמץ למחזר כמה שיותר ואותו "קפה ירוק" שנספרסו מייצרת, נטעה החברה עד כה כשלושה מיליון עצים באזורי גידול הקפה בעולם, זאת כדי שאותם עצים יגנו על הגידולים, ימנעו ממזיקים לפגוע ביבול וימנעו סחיפת קרקע.

"ישראל היא שוק מתפתח מבחינת הקפה בקפסולות והיא דומה במאפיינים שלה למה שקורה בעולם", אומר לי רייניץ' בארוחת הצהריים במפעל, כשמאחורי גבו חלונות גדולים מהם נשקף נוף מושלג. "הישראלים בדרך כלל אוהבים לשתות קפה גדול בבוקר ואז במשך היום לגוון עם הפוך או אספרסו". מסתבר שהוא עדיין לא ביקר בישראל. "אתה חייב לבוא אלינו", אני אומר לו בלהט פטריוטי ופרובינציאלי כאחד, "יש לנו אוכל מעולה, מזג אוויר מצוין וגם קפה לא רע בכלל".

• הכותב היה אורח חברת נספרסו ישראל במפעל נספרסו ברומונט, שוויץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully