וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המפלגה היא תמיד הסיפור": קרב ההישרדות של איתן כבל בעבודה

11.2.2019 / 18:37

בצל העימות עם יו"ר המפלגה אבי גבאי, חבר הכנסת הוותיק איתן כבל נלחם על כל קול. בין הבקשות לסלפי והחיזוקים מהתומכים, הוא עושה הכול כדי לתמרץ את המתפקדים ולמנוע את דירוגו במקום נמוך במפלגה המתרסקת. "הקרב שלי הוא הקרב על העבודה, זה הולך יחד"

צילום: יותם רונן, עריכה: תומר לוי

בניגוד לעמיתיו לצמרת העבודה שהצביעו עבור רשימת המפלגה לבחירות הקרובות באקספו - גני התערוכה בתל אביב, ח"כ איתן כבל הצביע במקום מגוריו - ראש העין. ייתכן שרצה להימנע ממפגש טעון עם היו"ר אבי גבאי או החברים האחרים ששמו אותו ברשימות החיסול, אך הוא טוען שמדובר בבזבוז של זמן. כבל, שיום הפריימריז הוא מאבק על עתידו הפוליטי, נשאר במחנה הביתי שלו יחד עם אחיו בועז, כדי לעבוד בכל הכוח.

"אני מפחד לבכות, לא מסוגל להתראיין", אומר בועז כבל. אחיו של חבר הכנסת הוותיק הוא איש פוליטי בעצמו, אך פועל מאחורי הקלעים. הוא מקיים שיחות טלפון בזו אחר זו כדי להמריץ אנשים לצאת ולהצביע לטובת אחיו. "איתן כבל כבר 30 שנה במערכת הפוליטית, מתוכם 23 שנים כחבר כנסת, יו"ר ועדה, שר ומזכ"ל מפלגה", הזכיר. "לפני כן שימש כעוזר ויועץ פוליטי של השמות הגדולים במפלגת העבודה".

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
כבל: "זהו קרב על הישרדותי הפוליטית" | פריימריז בעבודה - עדכונים שוטפים
סניפים נסגרו, מצביעים ברחו: פעילי העבודה מקנאים בליכודניקים
הבית מתמוטט: ותיקי מפלגת העבודה חוששים מהרגע שבו ייכבה האור

איתן כבל במטה שלו, פריימריז של מפלגת העבודה,, 11 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
"טלפונים יותר אפקטיביים". כבל, היום/ראובן קסטרו

כבל עומד להצביע. מלכה, תושבת ראש העין שהגיעה אף היא לקלפי מבקשת לברך. "אין נבחר ציבור שעושה יותר ממנו", הצהירה. "אני מאוד מקווה שכבל יכנס לחמישייה הראשונה, אם לא יצטרכו לבנות את המפלגה מחדש. אם איתן לא נכנס אין עתיד למפלגת העבודה". כבל מודה לה ויוצא מהקלפי אחרי סבב ראיונות לטלוויזיה ולרדיו.

האח בועז ממשיך לעבוד במרץ. נלחם על כל מצביע. "זה לא פשוט, קשה לו", הסביר ח"כ כבל את מהלכיו של אחיו, שכבר הזהיר כי ייתכן ויפרוץ בבכי. "זה הבית שלנו, כל החיים שלנו, את יודעת מה זה לחיות בראש העין ולהיות במפלגת העבודה? היינו צריכים לאסוף אנשים מחדר לחדר כדי להביא מצביעים". בועז מצדו, טוען כי אם תרחיש האימים אכן יתממש, אחיו יישאר במפלגה. "הוא יו"ר ועדת כלכלה, הוא בן אדם מוצלח", אמר. "הוא ימצא את עצמו, בחוץ הוא ירוויח פי עשר מהכנסת. איתן כפרה עליו, אני מעריץ אותו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
איתן כבל מצביע בפריימריז למפלגת העבודה - 11/2. אתר רשמי
נמנע מחיכוך בגני התערוכה. כבל מצביע בראש העין, היום/אתר רשמי

מחוץ לקלפי התאספו כמה צעירים ומבקשים ממנו להצטלם ולשחזר את החיקוי מארץ נהדרת "רינה והפרוצדורה". הוא נענה ברצון. הבדיחות רצות, אבל המתח ניכר על פניו. "ככה זה נראה, בכל מקום הפרוצדורה נותנת עבודה", אמר בחיוך.

"מעולם לא התכסחתי"

סקר וואלה! NEWS האחרון מנבא למפלגת העבודה התרסקות בדמות חמישה מנדטים. כפי שזה נראה כעת, בפני כבל עומדים שני תרחישים. הראשון - זעקותיו נגד ניסיונות לחסלו פוליטית ימריצו מתפקדים להצביע לטובתו. השני - ידו של יו"ר המפלגה גבאי תהיה על העליונה והוא יידחק למקום נמוך ברשימה. על כל פנים, זהו יום גורלי עבור כבל. "כמו בפריימריז הראשונים שלי - גם זה לעולם לא יישכח", אמר. "אין ספק שהקרב הזה הוא הקרב על הישרדותי הפוליטית כמו הקרב על הישרדות מפלגת העבודה, זה הולך יד ביד. אני והמפלגה ביחד".

למרות ההתפתחויות במפלגה, כבל טוען כי לא יעלם מהחיים הפוליטיים. "המשימה היא באמת להרים את מפלגת העבודה, אבל כל דבר בעתו", הסביר. "בואי נעבור את היום, אני מאמין שמתפקדי העבודה יתנו לי את הרוח הגבית. בקדנציה הזאת אני מרשה לעצמי לומר שהייתי ממצטייני הכנסת ונתתי כבוד למפלגת העבודה, והציבור ידע לעשות את ההבחנה הזאת".

אבי גבאי בפריימריז של מפלגת העבודה,גני התערוכה, 11 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
רשימת חיסול. אבי גבאי, היום/ראובן קסטרו

אם שואלים את חברי המפלגה בגני התערוכה הם יגידו כי עוד לפני המשבר עם גבאי, כבל ידע שמעמדו במפלגה לא טוב בשל משקעי העבר עם בכירי המפלגה, ביניהם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שדאג בבחירות האלה לשים את כבל ויחימוביץ' ברשימת חיסול. לדבריהם, היציאה נגד גבאי היא אסטרטגיה להביא אותו למקום גבוה בפריימריז או במקרה של הפסד תירוץ להאשים את גבאי על רשימות החיסול נגדו.

"זה שיש רשימות חיסול נגדי זאת עובדה, אין כאן שאלה", קבע כבל. "מעבר לכך, בנקודה הזאת, אני יכול לומר שמעולם לא התכסחתי עם אף יו"ר כל מה שאמרתי, אמת דיברתי, ואמרתי את זה גם מעל הבמה. אנשים אף פעם לא היו הסיפור המרכזי, אלא דרכה של מפלגת העבודה. כל מה שמעבר הוא כיסוי של אנשים על הכישלונות שלהם". על הטענה לפיה מועמדים כמו איציק שמולי ועמיר פרץ פועלים מתחת לפני השטח כדי למצבם כיורשיו אחרי הפריימריז השיב כי "זו צריכה שצריך לשאול אותם. אני את שלי אמרתי לפני חודש ממקום של להציל את הבית. חברי המפלגה לא קיבלו את עמדתי מבחינתי הסיפור מאחוריי". לטענתו הוא לא עסוק כרגע ב"חשבון נפש או במחשבה אם נעשו טעויות, אלא בלנצח"

"גם את הגיהינום הזה תעבור"

כבל נוסע ישירות אל המטה שלו בתל אביב. את המשך היום הוא מעביר עם המוקדנים ומתקשר אל מצביעים פוטנציאליים. "אני נלחם על כל קול", אמר. "מה יש לי ללכת ולהסתובב בקלפיות. זה לא נותן כלום. הטלפונים יותר אפקטיביים".

השעות חולפות וכבל עסוק בלחייג ולקבל שיחות מאנשים שאינו מכיר, העיקר שיצביעו. ישנם גם אלו שמתקשרים לחזק אותו, לפרגן לו או לספר לו שהצביעו לו למרות "ההנחיות שקיבלו". הוא מנסה לנגוס בסנדוויץ' שבו הצטייד מבעוד מועד, אלא שאז מתקשר ראש המועצה האזורית גלבוע לשעבר, אברהם יריב. "איתן אתה זוכר אותי?", בוקע הקול מהטלפון. "תשמע אני עוקב אחרייך, אתה היית העוזר של פואד, אתה תמיד היית חכם ופרלמנטר מצוין, אני מאחל לך שתצליח, אנחנו נחכה לעוד כמה שעות ואני בטוח שאתה גם את הגיהנום הזה תעבור". "בכלל לא ציפיתי לזה", אמר כבל. "אנשים לא מפסיקים להתקשר אליי".

הפריימריז של מפלגת העבודה,גני התערוכה, 11 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
מכיר את הדינמיקה. גני התערוכה, היום/ראובן קסטרו

ברקע שב ומהדהד הקרב בינו ובין ראש מפלגתו, באופן שמזכיר במעט את היריבות המקבילה בין גדעון סער בליכוד לראש הממשלה נתניהו. "לא יודע אם לקרוא לזה גדעון סער", אמר כבל. "זה לא סוד שיש מישהו שרוצה בחיסולי ואמרתי את זה בשער בת רבים. היועצים שלי אמרו לי 'במקום להתמודד על השלישייה, אולי תמצא את עצמך מחוץ לרשימה'. אנחנו מכירים את הדינימיקה הפנים מפלגתית. אמרתי לשלי (יחימוביץ' - ד"י) 'אם לא הייתי קם ואומר את הדברים שלי, הייתי מתפטר באותו היום'. אני איתן כבל מראש העין, תלמיד הישיבה, האחרון שגדל במפלגת העבודה, עבר בה את כל השלבים, מזכ"ל, שר, יו"ר וועדה - ולא עזב אותה ליום אחד, כל אלה שבאים אליי וכועסים עליי שדיברתי. החצופים הלאה, קמו עזבו וחזרו. הבית הזה יקר לי".

למרות הכל, מבחינת כבל, היציאה נגד גבאי תיזכר כרגע היסטורי בזיכרון של מפלגת העבודה. "יום אחד כשהילדים שלך ייצפו בסרט דוקומנטרי על העבודה, את תגידי 'אני זוכרת שהיה כבל אחד'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully