וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפסידים, הביתה: הפריימריז המדכאים של מפלגת העבודה

10.2.2019 / 6:00

בצל שפל סקרי מנדטים חסר תקדים, וחשש אמיתי מפני אחוז הצבעה מביך במיוחד, יבחרו מחר כ-60 אלף מתפקדי המפלגה את הרשימה לכנסת הבאה. ובכירי העבודה? הם כבר ביום שאחרי גבאי

באדיבות עמוד הפייסבוק של אבי גבאי

הפריימריז בעבודה ייערכו מחר (יום שני) בצל התרסקות מנדטים בסקרים, ותחושה מרירה-חמוצה בתוך המפלגה ומחוצה לה. לצד נסיקתה של מפלגת "חוסן לישראל" בראשות בני גנץ, הסקרים הנוכחיים מתארים שפל חסר תקדים, לפיו מפלגת העבודה יורדת משמונה לחמישה מנדטים לו היו הבחירות מתקיימות כעת. אם לא יירשם בקרוב איחוד בגוש השמאל, שמות מוכרים בעשייה הפרלמנטרית של מפלגת השמאל עלולים להיעלם מהמפה הפוליטית. במפלגה מזהירים כעת כי המצב בו מפלגת העבודה מאבדת את הלגיטימציה להוות אלטרנטיבה שלטונית, יביא לכך שהמצביעים החופשיים יאבדו את האמון במפלגה ולא יגיעו בכלל להצביע בפריימריז.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
"לוקחת את האמונה צעד אחד קדימה": אלונה ברקת מצטרפת למפלגת "הימין החדש"
תודה לדיל, תודה לרב, תודה לגלעד שרון: הפתעת הנגב בליכוד
האיש שאחראי על הבחירות לא רגוע: "גם כלי התקשורת צריכים להיזהר"

ועידת העבודה - 10/1. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
הסקרים מתארים שפל חסר תקדים. אבי גבאי/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

מתי ייערך אירוע הפריימריז?

אירוע הפריימריז של מפלגת העבודה יתקיים מחר, ולכ-60 אלף בני אדם יש זכות הצבעה. הבחירות ייערכו בכ-84 קלפיות ברחבי הארץ, כאשר חצי מהקלפיות יהיו פתוחות בין השעה 10:00 עד השעה 14:00 ושאר הקלפיות יהיו פתוחות עד השעה 21:00 בערב. על כן, בקרב ותיקי המפלגה מסתמנת ההערכה כי אחוז ההצבעה יהיה נמוך, בין 20% ל-30% - דבר אשר יכול לשחק לרעה עבור מועמדים שמסתמכים על ציבור המתפקדים החופשיים ולא על השטח הוותיק. תוצאות ההצבעה צפויות להתפרסם כבר באותו הערב, סביב השעה 22:00, באירוע המרכזי שיתקיים בגני התערוכה.

עוד באותו נושא

בלי כוכבים, בלי מנדטים: הקרב על הרשימה הסודית של אבי גבאי

לכתבה המלאה

מי המועמדים להגיע למקום הראשון?

נכון לעכשיו בבורסת השמות יש ארבעה מועמדים שהסיכויים שלהם להגיע למקומות הראשונים הם גבוהים: חברי הכנסת איציק שמולי, עמיר פרץ, שלי יחימוביץ' וסתיו שפיר. לאור מצבה העגום של המפלגה גורמים במפלגה מסבירים כי בכיריה הבינו שהפריימריז הנוכחיים הם למעשה מבחן כוח להנהגת המפלגה לקראת הפריימריז הבאים לתפקיד היו"ר. כך, בשבועות האחרונים התקיים קרב על תמיכת השטח הוותיק בין עמיר פרץ לאיציק שמולי. עד לגירושים המכוערים של יו"ר המפלגה אבי גבאי עם ציפי לבני, נחשב שמולי בן טיפוחיו של פרץ, אלא שמאז התחבר בכל כוחו לגבאי, דבר שהביא לו גם את תפקיד יו"ר הסיעה והבטחה היפותטית לתפקיד שר הבריאות. אנשי השטח של עמיר פרץ לא רואים בעין יפה את החיבור המתהדק בין שמולי לגבאי ויחימוביץ', יריביו ההיסטוריים של פרץ, ופועלים כל העת להחלשתו של שמולי בפריימריז.

איציק שמולי, סתיו שפיר, שלי יחימוביץ', עמיר פרץ מפוצלת. ניב אהרונסון (שמולי ושפיר), ראובן קסטרו (יחימוביץ'), וניר פקין (עמיר פרץ), עיבוד תמונה
מי מהם יכבוש את המקום הראשון? שמולי, שפיר, יחימוביץ' ופרץ/עיבוד תמונה, ניב אהרונסון (שמולי ושפיר), ראובן קסטרו (יחימוביץ'), וניר פקין (עמיר פרץ)

מחד, שמולי ופרץ מבכים את מצבה של מפלגת העבודה בסקרים, אולם גם רואים בכך הזדמנות כדי להביט ליום שאחרי ולהקדים את הבחירות לתפקיד יו"ר המפלגה, בשל הכישלון המסתמן בסקרים של יו"ר המפלגה הנוכחי, אבי גבאי. גם פרץ וגם שמולי רואים את עצמם כמי שיחליפו את גבאי בעתיד. גבאי מצדו, לפחות פומבית, מחבק את השניים וזאת כדי לא לשאת לבדו באחריות על מצבה של המפלגה. את הדבר היה ניתן לראות באירוע הפריימריז של עמיר פרץ בבית סוקולוב אליו הגיע גבאי, שאף נשא נאום תמיכה מפרגן והשתמש בפרץ ובהישגי כיפת הברזל בסרטוני התעמולה השונים של המפלגה.

אל הקרב בין פרץ לשמולי על המקום הראשון מצטרפת שלי יחימוביץ', שהגיעה בפריימריז האחרונים למקום הראשון ומן הסתם מבקשת גם הפעם לשחזר את ההישג. את המאבק של יחימוביץ' להגיע למקום הראשון מאתגר מצבה של מפלגת העבודה בסקרים, זאת לאור התבססותה של יחימוביץ' על המצביעים החופשיים אותם פקדה למפלגה. ליחימוביץ' יש מטענים היסטוריים שליליים עם פעילים ותיקים במפלגה, ביניהם אנשי השטח של פרץ והרצוג ואפילו במחוז הקיבוצים.

שלט של דוד בן גוריון בועידת מפלגת העבודה בגני התערוכה, 10 בינואר 2019. ראובן קסטרו
ועידת מפלגת העבודה בחודש שעבר/ראובן קסטרו

סתיו שפיר הגיעה למקום השני בפריימריז האחרונים בפער של מאות קולות מיחימוביץ', והיא מתמודדת עם בעיה דומה באשר ליציאת המצביעים החופשיים להצביע. שפיר פקדה למפלגה בשנה האחרונה למעלה מ-8,000 מצביעים חופשיים דרך אתר האינטרנט שלה, אלא שכלל לא בטוח שאותם צעירים, שמושפעים מחוסר האמון ההולך וגובר בסיכויי המפלגה והעומד בראשה להוות אלטרנטיבה שלטונית, ילכו כעת להצביע.

אילו מועמדים חדשים צפויים לסיים בעשירייה הראשונה, אם בכלל?

לאור מצבה המורכב של מפלגת העבודה, וכן העובדה כי גבאי - למרות שלושת השריונים שהשיג לעצמו - לא הצליח לגייס כוכבים ואנשים בעלי ערך אלקטורלי גבוה לרשימה, נראה כי סיכוייהם של מועמדים חדשים שלא כיהנו בכנסת הנוכחית לסיים בעשירייה הראשונה נמוכים לאור העובדה כי אין לאיש מהם נוכחות ציבורית גבוהה שתביא את מניין הקולות הדרושים, המוערך בכ-15 אלף מצביעים, בכדי להיכנס לעשירייה הראשונה.

מי נאבק על המקומות האחרונים בעשירייה?

על מקומות שש עד תשע, שכיום לא נראים בהכרח כריאליים, נלחמים חברי הכנסת המכהנים עמר ברלב, רויטל סוויד, מירב מיכאלי, איתן כבל, נחמן שי ויוסי יונה. בעשירייה הראשונה של מפלגת העבודה ישנן שלוש הבטחות ייצוג 4, 7 ו-9 השמורות לנשים (אלא אם כן נשים תעבורנה גברים במכלול הקולות ולא תזדקקנה להבטחות הייצוג השמורות להם, ד"י). על הבטחת הייצוג השלישית נלחמות כעת מירב מיכאלי הוותיקה שנתמכת על ידי הקיבוצים ורויטל סוויד שסיימה כעת את הקדנציה הראשונה שלה ונחשבת לאהודה מאוד בשטח הוותיק. היא נתמכת על ידי אנשיהם של עמיר פרץ, דני עטר וההסתדרות.

רויטל סוויד מירב מיכאלי מפוצלת. ראובן קסטרו (סוויד), ניב אהרונסון (מיכאלי), עיבוד תמונה
מאבק על השריון השלישי לנשים. רויטל סוויד ומירב מיכאלי/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו (סוויד), ניב אהרונסון (מיכאלי)

על המקומות האחרונים בעשירייה הראשונה מתמודדים ארבעה חברי כנסת מכהנים: עומר ברלב, איתן כבל, נחמן שי ויוסי יונה. ברלב הגיע בשתי מערכות הבחירות האחרונות למקומות גבוהים, ויש להעריך שישמר את כוחו גם הפעם.

מצבו של ח"כ איתן כבל אשר הגיע בפריימריז האחרונים למקום ה-9 ברשימה לא ברור וזאת לאור פעולותיו האחרונות, השנויות במחלוקת. ראשיתן של אלו בהתנגדותו הפומבית ליו"ר המפלגה גבאי, אשר הביאה לו מחד תמיכה רבה בקרב מתנגדי גבאי במפלגה, והגדילה את סיכוייו להתברג בעשירייה - אך גם גרמה לזעם בקרב תומכיו של גבאי. אולם, במה שמכנים פעילים כ"החלטה תמוהה", בחר כבל ביום שני האחרון להתייצב באירוע השקת ספרו של גבאי ולהצטלם לסולחה פומבית. בכך לא רק שהביא על עצמו כעס רב בקרב מתנגדי גבאי על כך שלא נשאר איתן בעמדתו, אלא גם לא פייס את תומכיו של האחרון שרואים בו חתרן.

מפוצלת אבי גבאי ואיתן כבל. ראובן קסטרו
במריבה עם יו"ר המפלגה, הכעיס כבל גם את תומכי גבאי וגם את מתנגדיו/ראובן קסטרו

בקרב בין נחמן שי ליוסי יונה נראה כעת כי ידו של שי תהיה על העליונה, לאור התמיכה של הפעילים הוותיקים, ובעיקר מטה הגימלאים, ההסתדרות ופעילי השטח. יונה, אשר היה תחת חסותה של יחימוביץ' בבחירות האחרונות, יצא נגד גבאי לפני ועידת מפלגת העבודה ובכך עורר כעס רב בקרב תומכי גבאי ויחימוביץ' שהיוו את בסיס התמיכה בו. המקום ה-11 ברשימה משוריין למזכ"ל המפלגה ערן חרמוני, ועליו לקוות שהמפלגה תצליח לגייס את מירב המנדטים כדי שיוכל להיות חבר כנסת מן המניין.

חברות הכנסת המכהנות, מיכל בירן ולאה פדידה, שהגיעו בפריימריז הקודמים לסוף העשיריה השנייה והשלישית בהתאמה, מקוות להצליח להתברג בהבטחות הייצוג של העשירייה השנייה.

כמה שריונים יש לגבאי, היכן ואת מי הוא צפוי לרצות לשריין?

לגבאי שלושה שיריונים בשני העשיריות הראשונות של הרשימה, כאשר בעשיריה הראשונה מדובר על מקום 2 ו10. לפי שעה, לאור מצבה הרעוע של מפלגת העבודה בסקרים, גבאי נמצא במסע חיפושים קדחתני אחר דמויות שיעזרו לו לשפר את מיצובה ומצבה של המפלגה בסקרים. גורמים במפלגה טוענים כי ככל שגבאי יבקש להביא לאישור שיריונים של מועמדים בעלי פרופיל ציבורי נמוך, הביקורת הפנימית לא תאפשר לו לממש את השיריון.

ועידת מפלגת העבודה, גני התערוכה 10.1.18. ראובן קסטרו
ועידת מפלגת העבודה, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

מהמטה של עמיר פרץ נמסר בתגובה כי פרץ "רואה בשמולי חלק בלתי נפרד מהנהגת המפלגה". שמולי מסר כי "לעמיר חברי יש זכויות גדולות הן במפלגה והן במדינה, ומקומו הטבעי הוא בהנהגת המפלגה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully