וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהמהפך של 1977 ועד הכישלון ב-2015: המדגמים שעשו היסטוריה

5.4.2019 / 17:00

מדי מערכת בחירות, אזרחי ישראל יושבים צמודים למסכים ומחכים לתוצאות המדגמים. לאורך השנים, כשהציגו הסוקרים תוצאות ש"קלעו בול" הם זכו לכבוד מלכים, וכשפרסמו מדגמים ש"אפשר לזרוק לפח" ספגו כעס וביקורת קשה. ומה ייכתב בדפי ההיסטוריה בבוקר שאחרי 9 באפריל?

שליחת  קלפיות אחרונות לרחבי הארץ
ממרכז הלוגיסטי בשוהם , 1 באפריל 2019. ראובן קסטרו
קלפיות כשבוע לפני הבחירות/ראובן קסטרו

"תושבי ישראל אשר ישבו בליל הבחירות צמודים למקלטי הטלוויזיה ועקבו אחרי ניתוח התוצאות הראשונות, התחזיות והסיכומים של חנוך סמית - קיבלו בערב זה שיעור מאלף בתורת הסטטיסטיקה. לפנות בוקר הם נוכחו לדעת כי הסטטיסטיקאי אינו אלא בשר ודם... למדנו לדעת כי הסטטיסטיקה אינה בבחינת אורים ותומים", כתב אליהו אגרס מעיתון "דבר" על מדגם הבחירות שנעשה בסוף אוקטובר 1969.

לא רק אגרס כעס. אכזבה גדולה ליוותה את משדר הטלוויזיה הראשון שסיקר את הבחירות לכנסת השביעית באותה שנה, אז החלו אזרחי ישראל להתפכח מאופוריית הניצחון במלחמת ששת הימים. שאלת השטחים החלה לעלות ומלחמת ההתשה גבתה מחיר יקר, אולם ראש הממשלה גולדה מאיר ושר הביטחון, משה דיין, עדיין נהנו מתמיכה רחבה.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
כן ולא, שלום בטוח: משדרים תעמולה
הכיסא הריק ניצח, ישראל הפסידה: למה הפוליטיקאים מפחדים מעימות?
מנאום הצ'חצ'חים ועד ל"ערבים הנוהרים": רגעי השפל במערכות הבחירות בישראל

עיתון דבר 1969. אתר רשמי
סמית, עיתון דבר 1969/אתר רשמי

גוש "המערך", שאיחד שאיחד את מפא"י עם מפ"ם ופורשי רפ"י, מנה ערב הבחירות 63 חברי כנסת. המדגם שפרסם הסטטיסטיקאי חנוך סמית כמה שעות אחרי סגירת הקלפיות, הצביע על צניחה של עשרה חברי כנסת לרשימת המערך ועלייה חדה לגח"ל של מנחם בגין. "עבודת צוות הפרשנים באולפן התבססה על תחזיתו של הסטטיסטיקן חנוך סמית", נכתב בעיתון "על המשמר".

עם סיום ספירת הקלפיות התברר כי השינוי לא היה כה דרמטי: המערך זכה ב-56 מנדטים, וגח"ל נותרה עם 26 המנדטים שהיו לה בכנסת השישית. סמית ספג ביקורת קשה: "חנוך סמית הנחשב משום מה לחזאי תוצאות יחיד בישראל, נחל כישלונות רציניים מאד בתחזיותיו", נכתב ב"על המשמר". בעיתון "דבר" הגדירו את הדיון באולפן "על יסוד נבואתו של סמית" כ"מגוחך".

המדגם של סמית לא היה רחוק כל כך מתוצאות האמת, ונראה כי הביקורות שספג הרחיקו לכת. 46 שנים אחרי, בבחירות 2015 לכנסת ה-20, עם ניסיון וידע רבים שהצטברו ומהפכת מחשוב אדירה, הדוגמים עדיין טעו ואפילו בפערים גדולים יותר. אולם בראשית ימי הטלוויזיה בישראל, הציפיות מהמדגם היו בשמיים. סמית הוגדר לפי "דבר" כ"חזאי הסטטיסטי המבריק ביותר בארץ".

הסקרים האחרונים בהחלט

בחירות 2019 | מרכז הסקרים של וואלה! NEWS

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טעו בגדול. מדגם הבחירות של 2015/מערכת וואלה!, צילום מסך

שבוע אחרי גילה סמית את התנאים הבלתי אפשריים איתם התמודד בליל הבחירות: לחיצה מוטעית של אחת העובדות על כפתור שגוי עצרה את עבודת המחשב למשך שעה וחצי. במקום אחר נטען כי למחשב הוזן כרטיס הוראה הפוך. סמית וחבריו ל"רשות לתכנון כוח אדם" החלו לנתח את התוצאות באופן ידני, מתוך מדגם שהתבסס על 13 קלפיות מיישובים עירוניים בלבד.

"אינני מסוגל להבין כיצד ביצעתי זאת. אינני מסוגל לזכור שום דבר מאותו הערב", סיפר סמית. הוא אמר כי נוכח התקלה במחשב אכן יכול היה לבקש דחיה בפרסום תוצאות המדגם, אך הבין שמאות אלפי אזרחים עוקבים אחר שידורי הרדיו והטלוויזיה, ובמבצע סיקור הבחירות הושקעו עשרות אלפי לירות. לכן, לקח את הסיכון. סמית לא טעה בהרבה ודי דייק במגמת הירידה של המערך. הטעויות היו בעיקר לגבי המפלגות הקטנות, וכשהמחשב שב לפעול לאחר שעה וחצי, הנתונים שפורסמו התקרבו לתוצאות האמת.

סמית: "לא טעיתי המחשב התקלקל", עיתון דבר 1969. אתר רשמי
"לא טעיתי אלא המחשב התקלקל" כתבה על סמית בעיתון דבר ב-1969/אתר רשמי

שמונה שנים לאחר מכן, סמית כבר קצר שבחים. בחירות הכנסת התשיעית ב-1977 הן בחירות המפץ הפוליטי. לאחר 29 שנים, מפא"י פינתה את הבמה לליכוד של בגין.

ערב השידורים הובל אז בידי דן שילון, מנהל החדשות בערוץ 1. עמירם ניר היה אחראי על מדגם הקלפיות ו"המלך היה חנוך סמית", כפי שהגדיר אותו חיים יבין. בזכות התוצאות של סמית יכול היה יבין להכריז עם סגירת הקלפיות כי חל "מהפך".

"איש לא האמין כי אנו מסוגלים לצאת עם התוצאות כבר עם סגירת הקלפיות, אבל כך היה, מהפכה בתולדות הסיקור. קלענו בול. התוצאה הסופית של בחירות 77' הייתה מדויקת כמעט לגמרי, להוציא מנדט אחד מיותר ש'תרמנו' לד"ש", נזכר לימים יבין.

בבית הספר יד לבנים בפתח תקווה הקלפיות לא נפתחו בזמן, 17 במרץ 2015. ויוי קסטרו, תמונות גולשים
אזרחים ממתינים להצביע בקלפי בפתח תקווה, בחירות 2015/תמונות גולשים, ויוי קסטרו

ארבע שנים לאחר מכן, בסוף חודש יוני 1981, לא הצליח סמית לשחזר את הצלחתו. עם פרסום תוצאות המדגם, המערך הוביל עם 51 מנדטים מול 47 לליכוד. בסוף זה נגמר בתיקו 47. אגב, בסקר שעשתה מינה צמח יום לפני כן היא אכן חזתה שוויון, אולם של 43 מנדטים לכל מפלגה.

זו הייתה מערכת בחירות סוערת שלוותה בביטויי אלימות ושיסוי עדתי. בערב ההליכה לקלפי אמר יו"ר המערך, שמעון פרס, כי "לא היו בחירות כה גורליות לעתיד העם".

נוכח המדגם המעודד, עלה ישראל פלג, עוזרו של פרס, לבמה והכריז על יו"ר המפלגה כ"ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל". השמש זרחה, הבוקר עלה ופרס הפסיד. המדגם שגה. בגין נותר בשלטון ופרס הפך לראש ממשלת המדגם.

עיתון דבר 1981. אתר רשמי
פרסום תוצאות המדגם של סמית בבחירות 1981, בעיתון "דבר"/אתר רשמי

שלוש שנים עברו ובמהלכן שקעה ישראל בבוץ הלבנוני, נשטפה בצונאמי של אינפלציה והבנקים קרסו. מאות אלפים הפגינו אחרי טבח סברה ושתילה, ובירושלים נרצח אמיל גרינצוויג בהפגנת "שלום עכשיו".

לבחירות ביולי 1984 פרס הגיע שוב כמוביל בסקרים. מולו היה בראשות הליכוד יצחק שמיר. נראה היה שהסיפור גמור. עם סגירת הקלפיות ישב שמיר בחדר 1502 במלון "דיפלומט" בתל אביב. כשמשדר הבחירות נפתח, ביקש שמיר מאחד מעוזריו: "תעשה יותר חזק". תוצאות המדגם הצביעו על ניצחון ברור למערך: 47 מנדטים לעומת 42 לליכוד. שמיר שמר על ארשת פנים חתומה והודיע ש"זה עוד לא נגמר". גם במטה המערך לא כולם היו רגועים. מוטה גור, הרמטכ"ל לשעבר, המליץ להמתין לספירה בקלפיות האמת. הפעם לא היה סיכוי שמישהו יעז להכריז בטרם עת על פרס כמנצח.

"יו-יו סטטיסטי שמעלה את לחץ הדם", הגדיר צבי לביא ממעריב את התנודות במהלך הלילה. עיתוני הבוקר עוד לא יכלו לפרסם את תוצאות האמת, ולביא התלונן שבזמן עריכת הכתבה "חנוך סמית עדיין משגע את המדינה".

תוצאות בחירות 2015. אתר ועדת הבחירות לכנסת ה-20, אתר רשמי
התוצאות הסופיות של בחירות 2015/אתר רשמי, אתר ועדת הבחירות לכנסת ה-20

אלו היו בחירות ראשונות ששודרו בצבע, וגם במטה המערך חזר הצבע לפנים אחרי שבע שנים באופוזיציה. עם תום ספירת הקולות המערך אכן ניצח, עם 44 מנדטים לעומת 41 לליכוד, אולם בין שני הגושים נוצר שוויון. פרס ושמיר הקימו ממשלת אחדות עם רוטציה בראשות הממשלה - שנתיים פרס ואחר כך שנתיים שמיר.

עם השנים לצד סמית צמחה סוקרת מובילה נוספת, מינה צמח, אולם שוב ושוב נוכחו הצופים שקשה לדייק במדגמים. לשיא הגיעו הדברים במערכת הבחירות האחרונה, ב-2015. שלושה ערוצים שונים (1,2,10) הכריזו על תיקו בין הליכוד לעבודה. שתי המפלגות הסתובבו במדגמים סביב 27 מנדטים.

איך זה נגמר בסוף כולם יודעים - הליכוד זכה ב-30 מנדטים, המחנה הציוני ב-24. "בארבע בבוקר היה אפשר לזרוק את שלושת מדגמי הטלוויזיה לפח, לפרק את אולפני הקרקס המעופף, לרדת לקרקע המציאות ולהסתנכרן עם הקצב התמיד-אטי-מדי של ספירת תוצאות האמת. מדגמים הסטטיסטיים, שמאז המהפך הראשון במאי 1977 היו לשיאו של משחק הבחירות הגדול, נתנו (גם) הפעם מופע קריסה ספקטקולר", סיכם חנוך מרמרי במאמר ב"עין השביעית".

למרות הכעס והביקורת שסופגים הדוגמים מדי מערכת בחירות, נראה שגם בליל 9 באפריל ישבו אזרחי ישראל צמודים למסכים ויחכו לתוצאות המדגמים ,ובבוקר שאחרי ישאלו איך שוב טעו הסוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully