וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה קולות שווים מנדט אחד, ואיפה הולכים להצביע? מדריך בחירות 2019

גלעד לוי

13.3.2019 / 9:11

מתי יתקיימו הבחירות? היכן עובר אחוז החסימה? מי מרכיב את הקואליציה? איפה מחליפים כתובת ואיך חוק מימון מפלגות קשור לכל זה? כל מה שאתם צריכים לדעת על בחירות 2019 רגע לפני שהולכים לקלפי

בחירות 2015, אזרחים מצביעים בירושלים\ 17 במרץ, 2015. טלי מאייר
כל מה שצריך לדעת לקראת בחירות 2019/טלי מאייר

המרוץ לכנסת ה-21 בעיצומו, והמפלגות נערכות בהתאם. בזו אחר זו נסגרות הרשימות, ומבחינת כולם כל האמצעים כשרים, זאת במסגרת המאבק מול אחוז החסימה. בכדי שלא תאבדו את עצמכם בין שלל המושגים, והחישובים, וואלה! NEWS מגישה מורה נבוכים לקראת בחירות 2019.

מתי יתקיימו הבחירות?

הבחירות לכנסת ה-21 יתקיימו ביום שלישי, 9 באפריל 2019. הבחירות מתקיימות באופן מסורתי ביום שלישי, וכשבעה חודשים לפני המועד המקורי בו היו אמורות להתקיים. במסגרת הבחירות נדרשים אזרחי ישראל הרשומים בפנקס הבוחרים להגיע לקלפיות ולהצביע עבור המפלגה הראויה ביותר בעיניהם לייצגם בבית הנבחרים - הכנסת. הבחירות בישראל מתבצעות באופן ידני, ועל כל בוחר לשלשל לתיבת ההצבעה מעטה ובה פתק עם רצף האותיות המייצג את המפלגה שעבורה הוא מעוניין להצביע. כל אזרחי ישראל רשאים להצביע, גם אם מדובר באוכלוסיות ייחודיות כמו חיילים וסגל דיפלומטי. יום הבחירות בישראל מוגדר כיום שבתון במשק, למעט מגזרים חיוניים ושירותי חירום.

משכן הכנסת. שרון בוקוב
בחירות ב-9 באפריל. הכנסת/שרון בוקוב

על מה מצביעים?

ביום הבחירות, כל אזרח ואזרחית בוחרים את המפלגה בה הם מעוניינים שתייצג אותם בכנסת. בישראל, בה נהוגה דמוקרטיה פרלמנטרית, כמות הקולות שבה זוכה מפלגה מתורגמת למנדטים, כלומר למושבים בכנסת - בית המחוקקים הישראלי.

בהתאם לאותה שיטה פרלמנטרית, ממשלת ישראל, הרשות המבצעת, נבחרת למעשה מתוך הכנסת. עם היוודע תוצאות הבחירות, מגיעים נציגי המפלגות לנשיא המדינה וממליצים על ראש המפלגה שביכולתו להקים את הממשלה הבאה. הנשיא מצדו, בוחר בהתאם להמלצות בראש המפלגה שלו הכי הרבה סיכויים להרכיב קואליציה וממשלה חדשה מבין חברי הכנסת המכהנים.

למה עכשיו?

על פי החוק במדינת ישראל, הבחירות לכנסת ה-21 היו אמורות להתקיים ב-5 בנובמבר השנה. עם זאת, כמה אירועים שהתרחשו בזירה הפוליטית הובילו את ראשי הקואליציה להחליט על הקדמת הבחירות. בין הסיבות העיקריות לכך ניתן למנות את הצטמצמות הקואליציה ל-61 חברי כנסת בלבד עם פרישתו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, וכן את חוסר ההסכמה על תיקון חוק הגיוס. כמו כן, גם חקירות ראש הממשלה עמדו ברקע להחלטה.

פתיחת קמפיין הבחירות של ישראל ביתנו ואביגדור ליברמן, בית סוקולוב, 20 בינואר 2019. ראובן קסטרו
התפטר והוביל לצמצום הקואליציה. ליברמן/ראובן קסטרו

איך נקבעת רשימת המועמדים בכל מפלגה?

האחריות לקביעת הרכב הרשימה בכל במפלגה המתמודדת לכנסת, היא עניין משתנה בכל מפלגה. בליכוד ובעבודה, מתקיימות בחירות מקדימות, פריימריז, שבמהלכן מצביעים חברי המרכז עבור המועמדים המועדפים עליהם. תקנוני המפלגות אף מאפשרים שריונים וייצוגים למגזרים שונים ברשימת המפלגה לכנסת. במפלגת הליכוד התקיימו הפריימריז ב-5 בפברואר, ובמפלגת העבודה ב-11 בפברואר.

במפלגות אחרות כמו יש עתיד בראשות יאיר לפיד וכולנו בראשות משה כחלון, הרשימה נקבעת על ידי ראש המפלגה, ולא באמצעות בחירות מקדימות. כך או כך, כל המפלגות נדרשות להעביר את רשימות המועמדים הסופיות עד ל-21 בפברואר.

פריימריז בליכוד, גני התעורכה 5 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
פריימריז בליכוד/ראובן קסטרו

מה זה מנדט וכיצד הוא מחושב?

מנדט הוא למעשה מושב בכנסת. כל מושב מייצג אחוז כלשהו מקולות הבוחרים שניתנו למפלגה במהלך הבחירות, כחלק מהדמוקרטיה הייצוגית והשיטה הפרלמנטרית הנהוגה בישראל. בכדי לחשב את ערכו של כל מנדט, יש לקבוע תחילה אילו רשימות משתתפות בחלוקת המנדטים. בשלב ראשון יש לסכם את סך הקולות הכשרים שקיבלה כל אחת מהרשימות. לאחר מכן קובעים את מספר הקולות המהווה את אחוז החסימה - כלומר 3.25% מכלל הקולות הכשרים. רשימות שלא זכו במספר הקולות הנדרש לא ישתתפו בחלוקה. לאחר מכן קובעים את מספר הקולות הכשרים של הרשימות המשתתפות בחלוקת המנדטים. המספר הכולל של הקולות הכשרים של כל הרשימות, פחות מספר הקולות הכשרים של רשימות שלא עברו את אחוז החסימה, שווה לסך הקולות הכשרים של הרשימות המשתתפות בחלוקת המנדטים.

לאחר מכן מתבצעת החלוקה למנדטים. תחילה מחלקים את סך כל הקולות הכשרים של הרשימות המשתתפות בחלוקת המנדטים ב-120 (מספר המקומות העומדים לחלוקה), והתוצאה היא המודד הכללי. אחר כך מחלקים את סך כל הקולות של כל רשימה המשתתפת בחלוקה למודד הכללי ומקבלים את מספר המנדטים שקיבלה הרשימה. בדרך זו מחלקים את הקולות של כל הרשימות שעברו את אחוז החסימה ומשתתפות בחלוקה. המספרים השלמים המתקבלים מהחלוקה הם המנדטים.

אחר כך יש לבצע חלוקה שנייה: מחברים את כל המנדטים, ואת המנדטים הנותרים עד להשלמת מספר המנדטים ל-120- מחלקים בין הרשימות על פי שיטת מודד הרשימה הגדול ביותר. לצורך חלוקת המנדטים הנותרים, רואים שתי רשימות שהתקשרו ביניהן כרשימה אחת, ובלבד שכל אחת מהן עברה את אחוז החסימה: מחברים את הקולות הכשרים שקיבלו שתי הרשימות ואת מספר המנדטים שקיבלו שתיהן בחלוקה הראשונה. את המנדטים הנותרים מחלקים לפי מודד לכל רשימה, לפי הנוסחה של מודד הרשימה במנת מספר המנדטים שקיבלה בחלוקה ראשונה +1. רשימה שלה המודד הגדול ביותר מקבלת את המנדט הנותר הראשון. לרשימה שקיבלה מנדט בחלוקת המקומות הנותרים נקבע מודד רשימה חדש בהתאם למספר המנדטים שיש לה.

אבי גבאי בהשקת ספרו במרכז עינב ת"א, 4 בפברואר 2019. ניב אהרונסון
פריימריז ב-11 בפברואר. יו"ר העבודה אבי גבאי/ניב אהרונסון

מהו אחוז החסימה?

אחוז חסימה הוא שיעור הקולות המינימלי הדרוש כדי לקבל ייצוג בכנסת. מאז מרץ 2014, אחוז החסימה הנהוג במדינת ישראל בבחירות לכנסת הוא 3.25% מכלל הקולות הכשרים שנמנו בבחירות.

בכל מערכת בחירות, אחוז החסימה הוא אימתן של המפלגות הקטנות. לאורך ההיסטוריה הועלה אחוז החסימה, בטענה כי המהלך מחזק לכאורה את יציבות הממשל הנבחר, ולא מותיר כוח רב בידי מפלגות קטנות בכדי לערערו.

ההעלאה האחרונה התבצעה במרץ 2014 לקראת הבחירות לכנסת הנוכחית. בשל כך התאחדו המפלגות והרשימות הערביות חד"ש, בל"ד, רע"ם תע"ל ומד"ע לכדי רשימה משותפת, בשל חששן שאחוז החסימה הגבוה יסכן את כל אחת מהן בנפרד. המפלגה הקטנה ביותר שנכנסה לכנסת הייתה מרצ שזכתה בחמישה מנדטים בלבד.

מה זה "חוק מימון מפלגות" ומדוע שומעים עליו בתקופת הבחירות?

חוק מימון מפלגות הוא החוק המסדיר בעיקרו את מקורות המימון של המפלגות בכנסת. הוא מעניק למפלגות מכספי המדינה מימון שוטף ומימון מיוחד לקראת בחירות וקובע מגבלות על קבלת תרומות על ידי המפלגות. כמו כן מגביל החוק את היקף התרומות ממנו יכולות ליהנות המפלגות, וכן את הוצאותיהן.

בהתאם לכך, מבקר המדינה הוא האחראי ליישום החוק. החוק מוזכר פעמים רבות בהקשרים שונים במערכת הבחירות כחלק מהיערכות המפלגות לכנסת, וכן בנוגע לחריגות.

ביבי נתניהו בנימין הליכוד TV אלירז שדה. צילום מסך
אלירז שדה בשידורי התעמולה של הליכוד TV/צילום מסך

מתי תחל תעמולת הבחירות בטלוויזיה?

שידורי התעמולה בערוצי הטלוויזיה יחלו ב-26 במרץ, זאת בהתאם להוראות החוק. עם זאת, אף אחד לא באמת חושב שהמתמודדים בבחירות המקדימות במפלגות השונות וכן המפלגות עצמן ימתינו 14 יום לקראת מועד פתיחת הקלפיות בכדי להתחיל במסע השכנוע - והקמפיינים ברשת כבר בשיאם. החוק מציג הנחיות ומגבלות ברורות בנוגע להשתתפות ילדים, אנשי מערכת הביטחון משפחות שכולות ונפגעי פעולות איבה. הגבלות נוספות נוגעות גם לפרסום סקרים - לפיהן מותר לפרסם סקר בחירות אחרון ביום שישי שלפני הבחירות.

מה עלי לעשות לקראת הבחירות ומהו פנקס הבוחרים?

מלבד התעניינות בנעשה בזירה הפוליטית בכדי לגבש עמדה, יש לוודא שהפרטים האישיים שלכם מעודכנים בפנקס הבוחרים שבמשרד הפנים. למעשה, מדובר במסמך שמתעדכן לקראת יום הבחירות, ובו שמותיהם של כל בעלי זכות הבחירה בישראל. במסמך זה מעודכנים הפרטים האישיים הבסיסיים - בהם אזור המגורים של הבוחרים. בהתאם למידע המופיע במסמך, נשלחות ההודעות לבוחר עמן תיגשו לקלפיות ביום הבחירות, ובהן תקבלו תשובה לשאלה איפה מצביעים. כמו כן, על פי אותו מידע מתבצעת החלוקה לקלפיות בהתאם לאזורי המגורים.

בשל כך, לקראת הבחירות עליכם לוודא שפרטיכם האישיים אכן מעודכנים בפנקס הבוחרים. אם כתובתכם אינה מעודכנת, יש לעשות זאת באמצעות שינוי מען מקוון. השנה ניתן לעשות זאת במספר דרכים - בטלפון 1-800-222-290 בפקס 1-800-222-291 או אפילו בשליחת מסרון SMS למספר 050-8085500, בצירוף מספר תעודת זהות ותאריך הנפקתה. פנקס הבוחרים ייסגר ב-14 בפברואר 2019. פרטים נוספים בעמוד פנקס הבוחרים באתר משרד הפנים.


(עדכון ראשון: .10.2.19 09:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully