וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא בוגדת, אבל גם לא ציונית: השמאלנית שמשגעת את עוטף עזה מנסה להיכנס לכנסת

חייה של ד"ר יעלה רענן בקיבוץ כיסופים מורכבים מישיבות של ועדת החינוך, מהרצאות לתלמידי המכינה הסמוכה ומעימותים אינספור עם השכנים. ככה זה כשמנסים להצדיק את הטילים העזתיים גם כשהשדות מסביב בוערים

צילום: שי מכלוף, רויטרס וארכיון וואלה!NEWS, עריכה: נועה לוי

"עשה טובה, אל תקשר אותה עם הקיבוץ. אל תיתן לה משקל, היא לא מייצגת אותנו. היא אמנם תורמת, אבל הדעות שלה גורמות לחלק מהאנשים פה להזיע"

ד"ר יעלה רענן, שתתמודד בסוף השבוע בפריימריז של חד"ש על המקום השלישי ברשימה, מעצבנת את שכניה בקיבוץ כיסופים, ואת רוב תושבי עוטף עזה באופן כללי. עבורם, היא "בוגדת", "פתטית", "תמימה", "גיס חמישי" - כינויים שהודבקו לה עם השנים בעקבות שלל התבטאויות מתריסות נגד פעולות הצבא ברצועת עזה, ובייחוד במהלך מבצע "צוק איתן".

אנשי הימין והמרכז באזור מתנערים ממנה לחלוטין, בוודאי בכל הקשור לעמדות מדיניות, והיא נחשבת קיצונית מדי אפילו בקרב אנשי השמאל בקיבוצי העוטף. לא שזה משפיע עליה, להיפך. "אני סוציאלית שמאמינה בשוויון מלא לכל תושבי ישראל", הסבירה לוואלה! NEWS. "אני לא ציונית. הציונות יצרה את ישראל ואני שמחה על כך - אני מגיעה ממשפחה שמעט מאוד ממנה שרדו את השואה - אבל מרגע שיצרנו את המדינה ואמרנו 'אלה אזרחיה', היה צריך להגיד 'מעכשיו והלאה כולנו שווים'. מבחינתי, הציונות נותנת יותר זכויות ליהודים רק בשל יהדותם, ולכן אני חלק מקהילה נחמדה, שגרה בכפרים לא מוכרים כבר 70 שנים. אני בת של חקלאי, אני אישה של חקלאי, אבל הייתי רוצה למשל שגם החקלאות של הבדואים תפרח, ושהם יקבלו משאבים כמו שאנחנו מקבלים".

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
ברוך הבא לג'ונגל: הנאום שיצר סימני מצוקה בבלפור
הרובוטים של בני ינסו להפוך על ביבי את הלוח

ד"ר יעלה רענן, תושבת כיסופים רצה לבחירות כמועמדת של חדש (אייטם של יניר יגנה). שי מכלוף
רוצה שוויון מלא. רענן בקיבוץ כיסופים/שי מכלוף
"יש כאלה שרואים בי בוגדת. בשבילם אני מופרעת או תמימה, אבל התמימות נמצאת אצל אלו שחושבים שהפתרון הוא כוח"

רענן, דמות מוכרת באזור, מרבה להפגין למען הכרה בכפרים הבדואים הבלתי-מוכרים, ונגד המצור על עזה. "היא לא מחוברת לקרקע, לא מבינה מול מי אנחנו מתנהלים, ועצוב שמישהי מתוכנו חושבת כך בזמן שיורים עלינו טילים ומבעירים את שדותינו", תקף תושב אחד הקיבוצים, "אני לא ימני, אבל היא חוצה כל גבול". רענן לא מתרגשת. "יש כאלה שרואים בי בוגדת. אני לא מפחדת מזה. הם לא רואים ערכים של בני אדם. בשבילם אני מופרעת או תמימה, אבל התמימות נמצאת אצל אלו שחושבים שהפתרון הוא כוח", הסבירה.

לבד מוויכוחים פוליטיים, רענן פעילה מאוד ביישוב ומשמשת כיו"ר ועדת החינוך שלו. "הפרצופים העקומים" בקיבוץ, כהגדרתה, אינם באמת עניין שמשפיע ברמה היומיומית, אך אי-הנוחות גוברת במהלך עימותים בגזרה או בעת ישיבות קיבוציות מתוחות. "בהתחממות האחרונה נופץ חלון הבית שלי מרקטות, אז לקחתי את הילדה וברחתי", סיפרה. "כשאנחנו מותקפים, כל דעה נתפסת בעינינו, ובצדק, כשאלה של חיים ומוות. זה לא כמו בתל אביב, שם זו שאלה תאורטית. אבל תפיסת העולם שלי היא שחייבים להשתמש הרבה יותר בהתנהלות מדינית והרבה פחות בהתנהלות כוחנית. יש כאלה שחושבים שזה פתטי, ובתוך הקהילה יש אנשים שדעתם הפוכה משלי. הם חושבים שצריך להיכנס בעזתים חזק מאוד, ולא נוח להם שאני, כתושבת כיסופים, מקבלת במה. הכעס מתבטא במקומות אחרים - ואז אי-הנוחות עולה וצפה".

בכל זאת רוצים כיסא

הסקר הערבי שמנפץ קלישאות

לכתבה המלאה
שריפה בעוטף עזה בעקבות טרור העפיפונים  3 ביוני 2018. ראובן קסטרו
"שאלה של חיים ומוות". שריפה ביישובי העוטף/ראובן קסטרו

עד לפני מספר שבועות, דומה היה כי איש לא ירצה לזעזע את הנוסחה האלקטורלית "המנצחת" של חד"ש. מפלגת השמאל הוותיקה חברה לקיצוניות ממפלגות הבית, ובהן בל"ד והתנועה האסלאמית, וזכתה במקביל בלגיטימציה מהציבור היהודי, לפחות בכל הקשור למאבקי סביבה, זכויות נשים, עובדים ובעלי חיים. המוניטין, אולי יותר מאשר בוחריה בפועל, זיכה אותה ב-4 מנדטים מתוך ה-13 של הרשימה, ובתפקיד יו"ר הסיעה בכנסת ה-20, שאותו אייש איימן עודה. עם זאת, זמן קצר לאחר פיזור הכנסת, פרש אחמד טיבי מהרשימה והכריז כי מפלגתו, תע"ל, תתמודד באופן עצמאי, בשל אי-הסכמות על ייצוגו. לעת עתה, המגעים בין הצדדים נמשכים, ללא תוצאות.

על ראשות חד"ש מתמודדים עודה, ד"ר שוקרי עואודה וג'עפר פרח - ואילו רענן נאבקת על המקום השישי, משבצת שהייתה שמורה עד לאחרונה לדב חנין. יריביה: אפרים דוידי, עו"ד נועה לוי, עופר כסיף, וכן רג'א זעאתרה ופרח עצמו - שניהם פעילים מוכרים מחיפה, ערבים-נוצרים, שזכו בשנה האחרונה לחשיפה תקשורתית רחבה. פרח הותקף בתחנת משטרה בתום הפגנה סוערת בעיר התחתית, ומינוי זעאתרה לסגן ראשת העיר סוכל בשל התבטאויות עבר קיצוניות שלו. "אני מתכוונת להביא את העשייה שלי בשטח - נגד הכיבוש ולמען השלום, נגד אלימות משטרתית, בעד זכויות אדם, בעד זכויות עובדים, שוויון ושותפות יהודית ערבית - לכנסת", אמרה לוי.

רענן מבינה את עמדות חבריה לקיבוץ, אך פועלת במקביל לשנותן, ולו במעט. "אנחנו מותקפים, וכשבן אדם מותקף, התגובה הטבעית שלו היא להתקיף בחזרה. בתנאים האלה, קשה לחשוב אחרת ולטווח ארוך איזה סוג יחסים אנחנו רוצים עם השכנים", תיארה. "אני מתעקשת, זו לא עזה מתקיפה אותנו, זה ארגון מיליטנטי, ואין לנו ברירה אלא לדבר איתם. בן אדם עם ערכים צריך לשמור עליהם גם כשהוא מותקף".

היא מרצה כבר שנים במסגרת מכללת ספיר, ודעותיה מפתיעות גם את תלמידיה. "לפני שאני נכנסת לכיתה הם כבר עושים גוגל ורואים את הסרטונים מההפגנות", סיפרה, "חלק ניכר מהם בעלי דעות מנוגדות, אני לא מטיפה, אני מלמדת ומכבדת כל אחד. הסטודנטים במכינה הם דור ראשון להשכלה שהמדינה לא נתנה להורים שלו תנאים כמו להורים שלי, ומהר מאוד הם מודיעים למי שעומד מולם שיש לי אהבת אדם, ורצון לשיפור המצב בפריפריה וליצירת העדפה מתקנת למזרחים".

מפלגתה של רענן לא צפויה לקבל קולות רבים בכיסופים, גם אם היא תיבחר לבסוף בפריימריז. "האנשים שחושבים כמוני מושתקים בכל הארץ וגם פה", הסבירה, "יש כאלה שבאים אליי בשקט ואומרים 'כל הכבוד', אולי הם לא יצביעו חד"ש אבל יצביעו מרצ. אותי אי אפשר להשתיק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully