וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה נגד היצירה "מק ישו": רימון הלם הושלך לעבר מוזיאון חיפה לאמנות

12.1.2019 / 13:31

המחאה נגד מוזיאון חיפה נמשכת. המוזיאון מציג את היצירה השנויה במחלוקת "מק ישו" שבמסגרתה רונלד מקדונלד הליצן צלוב כמו ישו. אחרי ששלשום כבר נזרק לכיוון המקום בקבוק תבערה, הלילה הושלך גם רימון הלם. יצירה כזו "לא יכולה לחסות תחת חופש הביטוי", מסרה השרה רגב

צילום: יואב איתיאל

רימון הלם הושלך הלילה לעבר בניין מוזיאון חיפה, על רקע התערוכה המסעירה את הכנסייה הקתולית ונוצרים בעיר וברחבי הארץ. לא היו נפגעים. המוזיאון נפתח הבוקר למבקרים תחת אבטחת משטרה, לאחר שהתערוכה בודדה מאחורי וילון שחור ושילוט המזהיר מפני פגיעה ברגשות. בסביבת המוזיאון שקט עכשיו. מחר צפוי מפקד משטרת חיפה, ניצב משנה אמיר גולדשטיין, לקיים פגישה עם ראש העיר ומנהל המוזיאון בעניין.

אתמול (שישי) בודד מוזיאון חיפה לאמנות את היצירה "מק ישו", המוצגת בתערוכה "שופ איט", אחרי שעוררה זעם מצד מאמינים נוצרים, שבשיאו הושלך לפנות בוקר בקבוק תבערה לעבר המקום. כוח יס"מ הוצב לאבטח אותו, ובמקביל מאז אתמול בבוקר החלו כמה עשרות להפגין ברחבת המוזיאון במחאה כנגד היצירה. ההפגנה הידרדרה לעימותים בין המפגינים לבין המשטרה. וכוחות יס"מ פיזרו את חלק מהמפגינים בכוח תוך שימוש בגז מדמיע. אחד מהמשתתפים, שנחבל בראשו, טופל על ידי צוות נט"ן במקום.

אבטחה על היצירה "מק ישו" במוזיאון חיפה לאמנות. יואב איתיאל
אבטחה ליד היצירה השנויה במחלוקת במוזיאון חיפה לאמנות/יואב איתיאל
וילון מסתיר את היצירה "מק ישו" במוזיאון חיפה לאמנות. יואב איתיאל
מאחורי הווילון/יואב איתיאל

בכנסייה הקתולית דורשים להסיר את היצירות המדוברות, ודרישתם זכתה למענה מטעם שרת התרבות, מירי רגב. השרה פנתה למנהל מוזיאון חיפה ניסים טל במחאה כי, "הצגה מגחיכה של ישו הצלוב, הסמל הדתי החשוב ביותר לנוצרים בעולם, לא יכולה לחסות תחת חופש הביטוי. זילותם של סמלים מקודשים לדתות ולמאמינים רבים בעולם כאקט מחאה אמנותי אינה לגיטימית ואינה יכולה לשמש כיצירה במוסד תרבות, הנתמך בכספי המדינה. כידוע לך, ישנם כללים המוסדרים בחוק יסודות התקציב, שעל פיהם עלולה להיפגע התמיכה במוסד תרבות".

מנגד, באגודה לזכויות האזרח פנו למשנה ליועמ"ש, דינה זילבר, בקריאה כי תתערב: "הפעם הפנייה היא למוסד התרבות עצמו, הסמוך על שולחנו של משרד התרבות מבחינה תקציבית. למרות שהובהר לשרה הבהר היטב, כי המנגנון להפחתת תקציב לפי חוק יסודות התקציב לא יכול לשמש כלי לדרישה למנוע הצגתה של יצירת אמנות, היא בכל זאת עושה בו שימוש. ולא רק שלמרבית המזל הסמכות להפחתת תקציב על פי החוק לא מסורה לשרת התרבות אלא לשר האוצר, אלא שהאיום בהפחתת תקציב מחוסר כל עילה. גם העילות העמומות ביותר שבחוק יסודות התקציב אינן כוללות פגיעה ברגשות דתיים. פנייה מעין זו של שרת התרבות, אף שהיא משוללת סמכות או עילה בדין, פוגעת בחופש היצירה ובחופש הביטוי האמנותי של מוסדות תרבות".

היצירה השנויה במחלוקת "מק ישו", מוזיאון חיפה. אין, אתר רשמי
היצירה "מק ישו"/אתר רשמי, אין

היצירה של האמן הפיני יאני לינונן מציגה את רונלד מקדונלד, הליצן המוכר של רשת ההמבורגרים המצליחה, כשהוא צלוב כמו ישו על הצלב. לינונן, נוצרי בעצמו, "מבקר את האופן בו רונלד מקדונלד הפך סמל של תרבות פופולרית שמגיע לרמות סגידה דתית", מסרו מוקדם יותר ממוזיאון חיפה, והוסיפו: "כל ניסיון לקשור את היצירה לגזענות אינו רלוונטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully