וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא עוד ישוב: ברשימה המשותפת לא חוששים מהפילוג של אחמד טיבי

9.1.2019 / 8:00

יו"ר תע"ל הודיע על כוונתו להתפצל ברקע סירובם של שלוש המפלגות הנוספות לדון בהרכב הרשימה לכנסת על בסיס סקר שיבחן את שביעות הרצון מתפקודם. "אין לו כוח ופעילות שטח", הרגיעו מקורבי היו"ר עודה. "הרשימה המשותפת לא מייצגת את רצון הציבור הערבי", אומר תומך טיבי

עריכה: טל רזניק

ברשימה המשותפת מתקשים לעכל את המהלך של ח"כ אחמד טיבי, מי שעד אתמול (שלישי) עמדה מפלגתו תע"ל כאחת מארבעת עמודי התווך של הרשימה. ראשי שלושת מרכיביה הנותרים, חד"ש, בל"ד ורע"ם, מתקשים להגיב. היום, במכתב ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ מיקי זוהר, ביקש טיבי את אישור הוועדה להתפלגות מסיעת הרשימה המשותפת ולרשום את תע"ל כסיעה נפרדת. ועדת הכנסת תקיים היום (רביעי) בבוקר דיון בנושא.

המהלך מפתיע, כי כפי שהגדיר זאת יו"ר בל"ד ג'מאל זחאלקה לפני שפרש מהכנסת, "הרשימה המשותפת היא סיפור הצלחה". אכן, לפני הבחירות לכנסת היוצאת, רבים לא האמינו שהרשימה תחזיק מעמד יותר מחדשים ספורים. בכל זאת, ולמרות האתגרים מבית ומחוץ, היא שרדה את כל הקדנציה.

ח"כ אחמד טיבי וח"כ ג'מאל זחאלקה מהרשימה המשותפת, 26 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
"מצפים מכל אחד ממרכיבי הרשימה לגלות אחריות". טיבי וזחאלקה/ראובן קסטרו

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה מחד"ש, צייץ בתסכול כי "מי שהיה רוצה לראות את הרשימה המשותפת מתפרקת, יותר מכל, זה נתניהו, מי שרוצה לעשות הפרד ומשול בין ערבים לערבים זה הימין הקיצוני". הוא הדגיש כי הוא "גאה להיות חלק ממפלגה שיודעת לשים את האידאולוגיה לפני האינטרסים האישיים". אחר כך פרש להתייעצויות. מזכ"ל בל"ד ד"ר מטאנס שחאדה אומר כי המהלך היה צפוי, "במיוחד לאור ניסיונותיו בשבועות האחרונים לסחוט עוד מנדטים משאר המפלגות". לדבריו, "טיבי עושה זאת על אף שבמשך 20 שנות כהונה בכנסת, מעולם לא רץ ברשימה עצמאית ולא עמד במבחן הבוחר".

"אין לו כוח, זו לא ממש תנועה או מפלגה, אין לה סניפים ואין לה פעילות שטח שהביאו שותפיו לרשימה המשותפת", אמר גורם ברשימה המקורב לעודה, "הכול נראה כמו ספין אחד גדול. אנחנו מאמינים שהוא יקבל עוד מנדט ויחזור הביתה". המוצא המסתמן: מו"מ. כל השותפות האחרות רואות חשיבות רבה לשימור המסגרת המשותפת מול הימין המתפרע, מול נתניהו, מול ההסתה ומול הגזענות. אם הרשימה המשותפת היתה חשובה בבחירות הקודמות, על אחת כמה וכמה היא חשובה הפעם, אחרי שנחקק חוק הלאום. אנחנו מצפים מכל אחד ממרכיבי הרשימה לגלות אחריות במשימה הזו".

עוד באותו נושא

פיצול בקול הערבי: אחמד טיבי הודיע על פרישתו מהרשימה המשותפת

לכתבה המלאה
מליאת הכנסת 26 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
"מפלגה שיודעת לשים את האידאולוגיה לפני האינטרסים האישיים". ח"כ עודה/ראובן קסטרו

מנגד, הוועד המרכזי של תע"ל הצדיק את המהלך ומסר כי שאר מפלגות הרשימה דחו למעשה את דרישתה של תע"ל לסקר ושיתוף הציבור בקביעת הרכב הרשימה "כדי לשקם את המשותפת מול הקהל שלנו" וכי "הרשימה במבנה הנוכחי לא הצליחה לנצל את הכוח האלקטורלי שניתן לה על ידי הבוחרים". על פי הודעתה הרשמית של תע"ל, "רצף כשלונות מבניים ומהותיים פגעו בלגיטמציה שלה", וכי "הדרישות שהעלו שלוש המפלגות, לרבות להשאיר את המפתח להרכבת הרשימה לפי בחירות 2013 לא השאירו לנו ברירה. תע"ל תציג את הנבחרת החזקה ביותר ותצרף כוחות חדשים". בהודעה הודגש כי "רק סקר והתחשבות בדעת הקהל הוא הפתרון".

את החוסר בתשתית בשטח מנסה טיבי להשלים בחבירה למאזן גנאים, עד לאחרונה ראש העיר סכנין ויו"ר ועד ראשי הרשויות הערבים שהפסיד בבחירות המקומיות, ועלי סלאם, ראש העיר נצרת. לשניים יש בטן מלאה נגד הרשימה המשותפת ובעיקר חד"ש שהעמידה מועמדים שהתמודדו מולם בבחירות לראשות העיר.

"הסקר ייקבע!"

אצל טיבי התסכול הצטבר לאורך הקדנציה. לפני שבועיים בראיון לוואלה! NEWS, הוא כבר רמז על הפילוג העשוי להתרחש. הוא אמר כי "קיומה של הרשימה המשותפת וחזרתה לקו הבריאות תלוי בשיקום מעמדה ותדמיתה מול הציבור שהוא יותר ביקורתי הפעם, מאשר לפני קדנציה". הוא אמר במפורש כי "השיקום יכול להיעשות רק באמצעות מתן אפשרות לציבור להכריע איך תורכב הרשימה ומה משקלה של כל מפלגה: מי התחזק ומי נחלש. מי עושה למען הציבור ברמה החברתית והפוליטית ומי לא מורגש".

טיבי הוסיף כי, "הציבור הוא היחידי שיכול לקבוע זאת, בהסתמך על נתונים. את זאת אפשר לעשות על ידי כלים דמוקרטיים ומדעיים. סקר מדעי שיבוצע במכון מחקר מוכר ותע"ל מתחייבת לקבל את התוצאות. והתוצאות הן חשובות בעיקר לגבי חלוקת המנדטים וסידור חברי הכנסת".

את הדברים הוא ביקש לקבל פשוטם כמשמעם. "תע"ל שיוצגה בכנסת הזו במנדט וחצי על ידי אחמד טיבי, אוסמה סעדי ואחר כך ואאל יונס, עשתה מבחינת חקיקה יותר מכל מפלגה אחרת והוכיחה את עצמה בפני האזרח ולכן זה משתקף בסקרים. יש פידבק חיובי. הסקר ייקבע! לא חד"ש תקבע, לא הרשימה האסלאמית תקבע, לא בל"ד תקבע ולא תע"ל תקבע - הציבור ייקבע!". הוא הבטיח: "אם הציבור אומר שאחמד טיבי יהיה מקום רביעי אז אני אקבל את זה בהכנעה. אם הציבור יגיד שאנחנו צריכים להיות הרבה יותר כך צריך להיות".

השקת הרשימה המשותפת לקראת הבחירות של 2015. יואב איתיאל
השקת הרשימה המשותפת לקראת בחירות 2015/יואב איתיאל

פרופסור אסעד גאנם, מבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, בעד סקר מדעי כזה. "לא הופתעתי", הוא אומר לוואלה!NEWS , "ראינו את זה מגיע. מדובר בצעד של ייאוש. יכול להיות שטיבי שואף לשפר את הייצוג שלו עצמו, אבל גם זה לגיטימי". הוא מבקש להזכיר כי "הרשימה המשותפת הוקמה במהירות רבה על רקע העלאת אחוז החסימה ואנחנו זוכרים את המלחמות על הצורך ברוטציה שגרמה לנזק מאד משמעותי לאמינות שלה בציבור הערבי".

הוא הדגיש כי הוא "לא ממעט בהישגים שלה, אבל אכן היתה ביקורת מאוד רחבה בציבור, אצל פעילי שטח, אקדמאים והציבור הרחב, שאומרים שהפעם צריך להקים רשימה משותפת שמייצגת בצורה אותנטית את הציבור הערבי, ולא רק בהסדרת בלוק של כסאות". לדבריו, "צריך להגיד בכנות שגם בשל שינויים חברתיים, רמת הפעילות, החשיפה והישגים פרלמנטריים, הוא דרש ובצדק הערכה מחודשת לייצוג של המפלגות ברשימה המשותפת".

הערבים ינהרו?

פרופסור גאנם אומר כי "טיבי ואחרים וגם אני, העלנו את הצורך לבדוק בצורה רצינית את האופציה שהרשימה המשותפת תבטא בנוסף למפלגות גם את ההעדפות של הציבור". לדבריו, "מה שקרה זה שמאז הכרזת הבחירות שלוש האחרות התבצרו בעמדה של 'מה שהיה הוא שיהיה'. ברור שזה רחוק מלייצג את הציבור הערבי. לכן הצעד של טיבי הוא ייאוש מהאפשרות לערוך שינוי בתוך הרשימה משותפת ויציאה ממנה בתקווה שטיבי ותומכיו יוכלו להגיע להשגים שיבטאו את הפופולריות שלו אם תקום רשימה מחוץ למשותפת ואני אישית חושב שזה גם צעד שמאותת למפלגות 'בואו תשנו את הגישה שלכם ונדאג ליצירת מנגנון שיביא להרכבת רשימה משותפת ייצוגית יותר לציבור הערבי"'.

לדברי גאנם, "זה שהוא עשה זאת חודש וחצי לפני הבחירות מאותת שהכוונה שלו היא לדרוש שייערכו שינויים מהותיים בהרכב המשותפת ולאו דוקא להתנתקות. לכן הכדור עכשיו בידי שלוש המפלגות האחרות שאני ורוב הציבור מקווים שייענו בחיוב לאתגר ויהיו מוכנות להרכיב רשימה משותפת דמוקרטית שמבטאת באמת את הציבור הערבי. אם לא, אני צופה נהירה רצינית לתמיכה במפלגה בראשותו של טיבי".

אינפוגרפיקה לו"ז בחירות\ 8 בינואר 2019. עיבוד תמונה
אינפוגרפיקה לו"ז בחירות\ 8 בינואר 2019/עיבוד תמונה

גם ג'עפר פרח מנהל מרכז מוסאוא סבור שהכתובת היתה על הקיר. "הרשימה המשותפת הייתה אמורה לגבש כבר לפני כארבע שנים תוכנית עבודה וחזון והיא לא עשתה זאת", אמר פרח לוואלה! NEWS, "על כן המאבק הפנימי הפך להיות מאבק לא אידיאולוגי אלא אישי ובין מפלגתי שהתבטא ברוטציות המביישות בכנסת שאיכזבו את הציבור קשות". הוא הוסיף כי לאור כך "ייתכן ששתי רשימות שייתמודדו על קול הבוחר דווקא יעלו את אחוז ההצבעה, ‏כך שבשורה התחתונה ישתפר הייצוג הערבי בכנסת הבאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully