גולגולות בבירת קמבודיה, פנום פן, 17 באפריל 1981. AP
גולגולות בבירת קמבודיה, פנום פן, 17 באפריל 1981/AP

היום שבישר על נפילת המשטר הרצחני

8.1.2019 / 11:42

בין 1.7 לשלושה מיליון איש נהרגו תחת המשטר הרצחני של הקמר רוז' בקמבודיה בהנהגתו של פול פוט. לפני 40 שנה, ב-7 בינואר 1979, הוא נפח את נשמתו האחרונה אחרי ארבע שנים של טרור שהטיל על אזרחיו כדי לבנות חברה קומוניסטית חדשה. מיליונים נשלחו למחנות עבודה, לבתי כלא ולשדות הרג ברחבי המדינה שבדרום-מזרח אסיה, והם מתו מעינויים, ממחלות ומרעב.

הייתה זו וייטנאם השכנה, מדינה קומוניסטית בעצמה, שהובילה פלישה להפלת המשטר ולנסיגתו אל הג'ונגלים העבותים. ואולם, סוף השלטון הרצחני לא בישר על עידן של שלום והלחימה נמשכה עד לתחילת שנות ה-90. הצלקות מהימים ההם עדיין דואבות וקמבודיה, שבה חיים כ-16 מיליון איש, מתקשה להתגבר על עברה.

בנובמבר האחרון גזר טריבונל מיוחד של האו"ם מאסרי עולם על שני השורדים האחרונים של המשטר, שהורשע ברצח עם. ואולם, ראש ממשלת קמבודיה, הן סן, בעצמו חבר לשעבר בתנועה, מסרב להמשיך ולרדוף פושעים מאותה תקופה שעודנה מעצבת את המדינה הקומוניסטית לשעבר.

פול פוט, מנהיג קמר רוז', קמבודיה, 1977. AP
מת לפני שעמד לדין על פשעיו. פול פוט/AP

באפריל 1975 השתלט הקמר רוז' על הבירה פנום פן והפיל את ממשלת הימין שנתמכה על ידי ארצות הברית. המורדים הונהגו על ידי פול פוט, שחי לפני כן בצרפת והצטרף למפלגה הקומוניסטית שם. עם שובו למולדתו, הוא עלה במהרה בסולם הדרגות בתנועה הקומוניסטית הסודית שפעלה בקמבודיה. עם כינונו של המשטר, תקופה המכונה בקמבודיה "שנת אפס", ניסה פול פוט ליצור חברה אגררית חדשה דרך הרג המוני והשמדת השכבה האינטלקטואלית וכן המיעוטים האתניים.

גם אחרי נפילת המשטר, תנועת הקמר רוז' נתפסה על ידי רבים במערב ככלי חיוני לבלימת השפעת וייטנאם על קמבודיה. היא אף שמרה על מושבה באו"ם עד 1990, כשזוהתה כנציגה הרשמית היחידה של המדינה, שכונתה קמפוצ'יה הדמוקרטית. פול פוט, שאחראי להשמדת כחמישית מאוכלוסיית המדינה בימי שלטונו, מת ב-1998 מבלי שעמד לדין על פשעיו נגד האנושות.

ראש ממשלת קמבודיה הון סן (משמאל) באירוע לציון 40 שנה לנפילת משטר הקמר רוז' בבירה פנום פן, 7 בינואר 2019. רויטרס
שולט בקמבודיה מאז 1985. הון סן בטקס לציון 40 שנה לנפילת המשטר, אתמול/רויטרס

קמבודיה לא הפכה להיות דמוקרטית גם ב-40 השנים שחלפו מאז קריסת המשטר. הון סן, ששולט למעשה מאז 1985, הוא ראש הממשלה הוותיק ביותר בעולם. בבחירות האחרונות, שלא היו דמוקרטיות על פי שום קריטריון שהוא, מפלגתו זכתה בכל המושבים בפרלמנט, כשמפלגות האופוזיציה לא הורשו בכלל להתמודד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully