וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מרגישים שנזנחנו": הדרוזים נאבקים על שריון נציג לכנסת הבאה

9.1.2019 / 9:05

חרף התמיכה הציבורית במאבק הדרוזים, בעדה חוששים כי יישארו ללא נציג בכנסת ופועלים להכנסת מועמדים במקומות ריאליים במפלגות העבודה והליכוד. "עדיין לא התאוששנו מהמכה שנחתה בחוק הלאום", הסבירו. ח"כ סעד: "הדרוזים מרגישים שרק משתמשים בהם"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: תום זואילי וניב מעוז

מתח מורגש בעדה הדרוזית לקראת ועידת מפלגת העבודה שתתקיים מחר (חמישי). חברי מפלגה דרוזים קוראים ליו"ר אבי גבאי לשריין מקום ריאלי למשבצת השמורה לדרוזים, מאחר שהפיצול ממפלגת התנועה הביא לכך שמי שיוצב במקום ה-17, שהיה שמור להם בבחירות הקודמות, כלל לא ייכנס לכנסת.

בעדה עוקבים בתסכול אחר מצב המפלגה והירידה המתמשכת בסקרים, וחוששים כי למרות התמיכה הציבורית בעדה הדרוזית במאבקה נגד חוק הלאום, העבודה תישאר ללא נציג דרוזי בכנסת. לדבריהם, "מטרת השריון היא למנוע זאת, ולצד זאת להביע תמיכה בעדה הדרוזית הנאמנה, שחבריה עדיין לא התאוששו מהמכה שנחתה עליהם עם חקיקת חוק הלאום".

על פי הערכות בעדה, הצביעו לעבודה בבחירות הקודמות יותר מ-14 אלף דרוזים, מול כ-6,000 ערבים. בוועידת המפלגה, שתתקיים השבוע בגני התערוכה בתל אביב, צפויים להשתתף כ-80 חברי מפלגה דרוזים, ועוד עשרות צפויים להצטרף אליהם. מטרתם - שריון מקום ריאלי למועמד דרוזי.

עוד בוואלה! NEWS
השר כחלון ימנה את ח"כ יפעת שאשא ביטון לשרת הבינוי והשיכון
"תעמולת בחירות": התגובות ל"הצהרה הדרמטית" של נתניהו
נתניהו: דרשתי בחקירותיי עימות עם עדי המדינה - וסורבתי פעמיים

ח"כ סאלח סעד. אתר רשמי, אתר רשמי
למרות התמיכה הציבורית במאבקה נגד חוק הלאום, יש חשש כי העדה תישאר ללא נציג בכנסת/אתר רשמי, אתר רשמי

בראש היוזמה עומדים ח"כ סאלח סעד מבית ג'ן - נציג הדרוזים במפלגת העבודה, מזכיר מחוז הדרוזים במפלגה פאהים גאנם, ראשי הסניפים ביישובים הדרוזים ובכירים נוספים בציבור ובכוחות הביטחון. על מקום שמור לדרוזים בעבודה ייתמודדו גם שאדי קבלן מבית ג'ן, חתנו של ח"כ סעד, המשמש יו"ר המחוז הדרוזי במשמרת הצעירה של העבודה, וכן ד"ר אמיר חניפס משפרעם, יו"ר פורום המאבק בחוק הלאום. חניפס עלה לכותרות כשהתעמת בעניין חוק הלאום מול יו"ר ועדת חוץ ובטחון, ראש השב"כ לשעבר ח"כ אבי דיכטר מהליכוד, שיזם את החוק.

אמש התכנסו בכירים במחוז הדרוזי בעבודה בביתו של ח"כ סאלח סעד, ויצאו בקריאה לגבאי לקדם את המשבצת לדרוזים למקום ריאלי. ח"כ סאלח סעד אמר כי "יש כעס רב במפלגה, הדרוזים מרגישים שזנחו אותם ושרק משתמשים בהם. אסור להשלים עם מצב שהמפלגה תהיה ללא ייצוג למיעוטים בכנסת הבאה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

חשש מתחבולה משפטית-פוליטית

גם בליכוד קיים מתח סביב שריון המקום לבן העדה הדרוזית, שאותו רוצה שוב שר התקשורת, ח"כ איוב קרא. לקרא יש היסטוריה בנתיב הזה: הוא נכנס לכנסת ה-20 במקום ה-24 השמור לבן מיעוטים, ובעדה טוענים כי עוד בתקופת אריאל שרון, ועידת הליכוד קבעה ששר או חבר כנסת מכהן לא יוכל להתמודד על המשבצת המשוריינת למגזרים השונים, בהם נשים, עולים וכאמור מיעוטים. ב-1996, קרא נכשל בניסיון ראשון להיבחר, אך בבחירות לכנסת ה-16 ב-1999 הוא נבחר במקום ה-40 מתוך 40 המנדטים של הליכוד.

איוב קרא בכנס ליכוד, אווניו, קריית שדה התעופה, 31 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
השר איוב קרא/ראובן קסטרו
ח"כ סאלח סעד. איליה מלניקוב, אתר רשמי
מיוזמי הקריאה ליו"ר העבודה אבי גבאי לדאוג לשיריון ריאלי של מועמד דרוזי. ח"כ סאלח סעד/אתר רשמי, איליה מלניקוב

כשהוצב קרא במקום ה-39 בפריימריז של הבחירות לכנסת ה-17, הוא פרש לעסקים פרטיים ואז שב והכריז על מועמדותו לכנסת ה-18. כשמרכז הליכוד קבע שח"כ לשעבר לא יוכל ליהנות מהשריון של המגזר הלא יהודי, הוא עתר לבית הדין של הליכוד אשר קבע כי יש לדון בנושא מחדש. בית הדין קבע בהוראת שעה שיש לקדמו למקום ה-23 משום שקיבל יותר קולות מכל מועמד לא יהודי אחר. בבחירות לכנסת ה-19 שוב לא הצליח קרא להיבחר, לאחר שהוצב במקום ה-39. עם זאת, בבחירות לכנסת ה-20 נכנס במקום המשוריין וכעת הוא שוב מבקש להבטיח כך את כניסתו.

לדברי גורמים בליכוד, ראש הממשלה ויו"ר המפלגה בנימין נתניהו כלל לא מתכוון לתמוך בבקשתו זו, והוא יצטרך להתמודד במשבצת ארצית. ייתכן כי יתברר שקרא זוכה לאהדה גדולה יותר בקרב חברי ליכוד מאשר בין בני עדתו. בפעם הזו יותר מבעבר, על רקע הימנעותו מלתקוף את חוק הלאום שפגע בעדה, הוא נותר מבודד אפילו בכפרו דלית אל-כרמל. כך או כך, בסניפי הליכוד בכפרים הדרוזים, עדיין לא רגועים, וחוששים שברגע האחרון תימצא איזו תחבולה משפטית-פוליטית ששוב תציב אותו במקום המשוריין הנחשק.

על המקום הזה בדיוק יתמודדו סגן-אלוף (במיל') ג'האד מוסטפא מהמועצה המקומית סאג'ור, פייסל ח'טיב מבית ג'ן, סאלח סאלח מירכא, פטין מולא מירכא, ספואן שחאדה, נוצרי מכפר יסיף, עיסאם כעביה מהכפר כעביה, רכז צעירי הליכוד במגזר הבדואי ואוסמה נבואני, איש עסקים מג'וליס.

אוסמה נבואני, שייתמודד על משבצת הדרוזים בליכוד. ללא קרדיט,
יתמודד על המקום השמור לבני מיעוטים בליכוד. אוסמה נבואני/ללא קרדיט
ג'האד מוסטפא. אתר רשמי
יתמודד על המקום השמור לבני מיעוטים בליכוד. ג׳האד מוסטפא/אתר רשמי
"אסור להשלים עם מצב שהמפלגה תהיה ללא ייצוג למיעוטים בכנסת הבאה"

במפגש שקיים נבואני בסניף הליכוד בכפר ג'וליס עם השר יובל שטייניץ לפני כעשרה ימים, ביקשו השייח'ים שנכחו במקום להעביר מסר ברור לנתניהו, כי אם יוצב קרא במקום המשוריין, הם יימנעו מלהצביע למפלגה. מסר דומה עבר גם מכפרי דרוזים אחרים.

אתמול הגיש מוסטפא עתירה לבית הדין של הליכוד, בעניין התמודדות קרא על תפקיד ח"כ. הוא טוען כי מספר הבוחרים לליכוד במגזר הדרוזי כבר ירד מ-20 אלף ל-5,000 והפנה אצבע מאשימה לשיטת הבחירה שהורידה את המוטיבציה לנבחרים ולבוחרים הדרוזים. בית הדין הורה לדון בעניין בוועדת החוקה בראשות השר חיים כץ, שהיתה אמורה להתכנס הערב, אך בשל פטירת שר הבטחון לשעבר משה ארנס היא תידחה ככל הנראה למחר. במקביל, מבקש ג'האד מוסטפא ליצור הכרה רשמית של "מחוז דרוזי" אשר יבחר את נציגו, בדומה למחוזות הגיאוגרפיים.

"אם יסדרו את זה, אז ייתמודדו עוד שלושה-ארבעה חברים שויתרו כי לא רואים סיכוי", אמר מוסטפא לוואלה!NEWS. "אם לא, יש לי כבר 700 חברי מפלגה שחתמו לי, וננסה להפוך את ההחלטה במרכז הליכוד. בכל אופן אני מתכוון ללכת עד הסוף ולהתמודד".

הדרוזים במהלך לתיקון חוק הלאום

במקביל, התסיסה בעדה הדרוזית סביב חוק הלאום לא שככה, והיא שוב מתעוררת לקראת הבחירות. בשבוע הבא יצא לדרך מהלך שטח גדול של "המטה לתיקון חוק הלאום" בראשות תא"ל (במיל') אמל אסעד וסא"ל (במיל') ספואן מריח. במסגרתו, יצעדו חברי המטה לבתי ראשי המפלגות השונות שמתמודדים בבחירות הקרובות, וידרשו מהם להתחייב לתיקון חוק הלאום מיד לאחר הבחירות.

חברי המטה מתכוונים להגיע גם לבתיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, לפיד, גנץ, גבאי, בנט ואורלי לוי. באופן סמלי, כל צעדה תצא מבית "יד לבנים" בעיר שבה מתגורר כל אחד מראשי המפלגות. הם ידרשו להוסיף לנוסח החוק את המילים "דמוקרטיה" ו"שוויון אזרחי ברוח מגילת העצמאות". לדבריהם, הם יפעלו באופן נרחב מול המפלגות והמועמדים השונים במהלך החודשים הקרובים עד לבחירות.

אינפוגרפיקה לו"ז בחירות\ 8 בינואר 2019. עיבוד תמונה
אינפוגרפיקה לו"ז בחירות\ 8 בינואר 2019/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully