וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחוק הפורנו ועד חוק הגיוס: כל ההצעות שכבר לא יאושרו

25.12.2018 / 19:49

ההחלטה לפיזור הכנסת וההליכה לבחירות יורידו מסדר היום הפוליטי את הצעות החוק שהיו לדגלן של מפלגות הקואליציה בכנסת ה-20. חלקן יש לומר, היו חסרות סיכוי עוד בתחילת דרכן. אז מה לא ייכנס לספר החוקים של מדינת ישראל?

צילום: אבי כהן, עריכה: תומר לוי

אחרי ההחלטה לפזר את הכנסת ה-20 מחר (רביעי) ולהכריז על בחירות, מליאת הכנסת צפויה "לנקות שולחן" ולאשר בשבוע הבא עשרות הצעות חוק מוסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה. הצעות אחרות שהפכו בכנסת ה-20 לחוקי הדגל של מפלגות הקואליציה - כבר לא ייכנסו לספר החוקים של ישראל.

חוק הגיוס

סוגיית הגיוס היא מהנפיצות שידעה המערכת הפוליטית כבר שנים ארוכות. בעוד כשלושה שבועות יפוג תוקפו של החוק הנוכחי שמאפשר פטור לבחורי ישיבה מגיוס לצה"ל, ואחרי ההחלטה לפזר את הכנסת, הממשלה צפויה לבקש הארכה נוספת מבג"ץ כדי שיאריך את מועד פקיעתו של החוק. ההערכה היא שבמשא ומתן הקואליציוני הבא אחרי הבחירות הקרובות, הגיוס יהיה אחד מהנושאים המרכזיים שאותו ידרשו ש"ס ויהדות התורה.

שם מקווים כי יצליחו להעביר חוק שיענה על הקשיים המשפטיים שהעלה בג"ץ בהחלטתו לפסול את החוק הקיים, אולם, אם לשפוט לפי הדרישות שהעלו החרדים בכנסת הנוכחית, בג"ץ כנראה עוד לא אמר את המילה האחרונה.

חוק נאמנות בתרבות

חוק הדגל של שרת התרבות והספורט מירי רגב היה הקורבן הראשון של קואליציית 61, ועתידו לא מזהיר. אחרי שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן פרש מהקואליציה, רגב יחד עם חבריה התקשו לגייס את הרוב לחוק שיאפשר לשרת התרבות לשלול תקציבים ממוסדות תרבות שיחתרו תחת המדינה. רגב האשימה את ליברמן וכחלון לאחר שהאחרון העניק חופש הצבעה לחברי מפלגתו.

כעת, אחרי שהכנסת תפוזר, ולא ברור אם רגב תמשיך בתפקידה אחרי הבחירות הבאות, סביר להניח כי החוק לא יקודם יותר.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
בש"ס דוחים את תוצאות סקר וואלה! NEWS: "המפלגה תתחזק"
סקר וואלה! NEWS: נתניהו שומר על כוחו - גם אם גנץ מצטרף להתמודדות
המבחן של גנץ וההישג של לפיד: המנצחים והמפסידים מהקדמת הבחירות

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מליאת הכנסת מצביעה על חוק ההסדרה, 6 בפברואר 2017. רויטרס
תערוך "ניקוי שולחן" ותאשר עשרות הצעות חוק. מליאת הכנסת/רויטרס

חוק היועמ"שים

החוק שמטרתו הייתה להעניק לשרי הממשלה השפעה דרמטית על מינוי היועצים המשפטיים במשרדיהם היה אחד מהחוקים המשמעותיים שהובילה שרת המשפטים איילת שקד מ"הבית היהודי". חילוקי דעות וויכוחים שהתגלו עם סיעת "כולנו" הובילו להקפאת החוק רגע לפני אישורו הסופי. הצעת החוק ספגה ביקורת חריפה מצד האופוזיציה בטענה כי היא תאפשר מינויים פוליטיים והעבודה האינטנסיבית שנעשתה עליו - ירדה בינתיים לטמיון.

חוק גדעון סער

מה שהתחיל בהאשמות של נתניהו כ"מזימה חתרנית" של השר לשעבר גדעון סער יחד עם בית הנשיא, הסתיים בקול ענות חלושה עם הצעת חוק שאושרה בקריאה טרומית בלבד. ראש הממשלה טען כי סער ניסה להוביל מהלך יחד עם הנשיא ראובן ריבלין לפיו הנשיא לא ימליץ עליו לראשות הממשלה גם אם ינצח בבחירות הבאות, זאת בצל החקירות נגדו. הטענות הוכחשו מיד גם על ידי סער וגם על ידי בית הנשיא, אבל הליכוד מיהר לקדם את החוק שיצמצם את סמכות הנשיא בהחלטה כך שיוכל להמליץ רק על ראש מפלגה להרכיב את הממשלה. ההצעה עוררה קשיים משפטיים, ובליכוד העדיפו לוותר על החוק.

פסקת ההתגברות

נתניהו ובנט התקוטטו לא מעט ביניהם על הקרדיט סביב פסקת ההתגברות, אבל הצעת החוק הייתה אחד מהסמלים המרכזיים של "הבית היהודי" בכנסת החולפת, ובסיום ניתן לקבוע שרק הסמל הוא זה שנשאר. ההצעה שנועדה לאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ למשך תקופה של ארבע שנים נבלמה לאור התנגדותו הנחרצת של שר האוצר משה כחלון, שטען לפגיעה בבית המשפט העליון. גם חוקים מרוככים יותר שניסה בנט לקדם כמו פסקת התגברות בסוגיית המסתננים בלבד לא קודמו, והניסיונות נותרו על הקרח.

ביבי, כחלון, בנט וארדן בפתיחת מושב הכנסת מליאה 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
חילוקי הדעות ביניהם הורידו את הצעת חוק היועמ"שים לטמיון. כחלון ובנט/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

חוק ההסדרה 2 והחוק לגירוש משפחות מחבלים

שתי הצעות חוק שנויות במחלוקת שקידמה "הבית היהודי" למרות ביקורת משפטית חריפה - ייקברו לפחות עד הכנסת הבאה. גירוש משפחות מחבלים אושר בקריאה טרומית, וגם חוק ההסדרה השני שמטרתו להסדיר את התנאים של שורת מאחזים ביהודה ושומרון אושרה בטרומית. עוד קודם פיזור הכנסת, בקואליציה העריכו כי לאור "הקשיים המשפטיים" בשתי הצעות החוק - הן לא יקודמו. גורמים ב"הבית היהודי" הפעילו ביממה האחרונה לחצים כדי שחוק ההסדרה יאושר בשבוע הבא, לפני יציאת הכנסת לפגרת בחירות, אך בשל העובדה כי אחרי הפיזור לא יועלו הצבעות שאינן בהסכמת הקואליציה והאופוזיציה יחד - הדבר לא התאפשר.

חוק הפורנו וחוק הפייסבוק

שתי הצעות חוק שנועדו להגביל את המרחב הציבורי ברשתות החברתיות. שתיהן נבלמו על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיאו של הליך החקיקה. חוק הפייסבוק של שרת המשפטים איילת שקד והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן נועד לאפשר למדינה לבקש מבית המשפט להסיר פוסטים בפייסבוק שפרסומם הוא בגדר עבירה פלילית. חוק הפורנו של מיקי זוהר וח"כ שולי מועלם-רפאלי נועד להטיל מגבלות על גלישה באתרים עם תכני פורנו.

הכנסת הנוכחית בלטה בחקיקה פופוליסטית שחלק גדול מהצעות החוק שקודמו בה היו חסרות סיכוי עוד בתחילת דרכן. בהן, עונש מוות למחבלים, חוק המואזין, החוק הצרפתי שימנע הגשת כתב אישום נגד ראש ממשלה, ושלל הצעות חוק נוספות. אולם, הכנסת גם קידמה חוקים חברתיים רבים והצליחה להשלים חקיקה של חוקי דגל שלא הצליחה לקדם במשך שנים כמו חוק ההסדרה וחוק הלאום. חלק מהחוקים עוד יפגשו מחדש את הכנסת ה-21 אבל עד אז ספר החוקים של ישראל יקבל קצת הפוגה מעומס החקיקה שניסו חברי הכנסת לקדם בכנסת היוצאת - יותר מ-5,000 הצעות חוק פרטיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully