וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבחן של בני גנץ וההישג של לפיד: המנצחים והמפסידים מבחירות

הבחירות שיתקיימו שבעה חודשים מוקדם מהמתוכנן יאפשרו לכחלון להיחלץ ממחאת יוקר המחיה, ולגבאי - ליהנות ממשמעת במפלגתו. מנגד, דרעי, גפני וליצמן מפולגים, לוי-אבקסיס נתפסה לא מוכנה ונתניהו נכנס למערכה שהוא לא יודע איך ייצא ממנה. המנצחים והמפסידים מהדרמה הפוליטית

צילום: אבי כהן, עריכה: תומר לוי

המערכת הפוליטית הולכת לבחירות בעקבות הודעת ראשי הקואליציה אתמול (שני) על החלטתם לפזר את הכנסת לאחר שלא נמצא פתרון למשבר הגיוס. ביום רביעי צפוי החוק לפיזור הכנסת להגיע להצבעה בשלוש קריאות, שלאחריה תצא הכנסת לפגרה, וכל ראשי המפלגות ייערכו במרץ ליום הבוחר שיתקיים ב-9 באפריל. אלה הם המנצחים והמפסידים מהקדמת הבחירות בשבעה חודשים מהמועד המתוכנן.

לחצו כאן לקריאת הצעת החוק הממשלתית לפיזור הכנסת

הבאת החוק לפיזור הכנסת ה-20 לוועדת שרים לחקיקה. יקי אדמקר
המכתב שנשלח לחברי הממשלה ביחס לחוק לפיזור הכנסת/יקי אדמקר

המנצחים

כחלון:

שר האוצר משה כחלון היה הפעם "הראשון שזיהה". כבר מאז חודשי הקיץ הוא מצהיר - ספק חוזה וספק מבטא משאלת לב - כי הבחירות יתקיימו ברבע הראשון של 2019. בשבועות האחרונים התברר שחוש הריח הפוליטי של כחלון זיהה מבעוד מועד את גל עליות המחירים והחשש מפריצת הגירעון, ושאף ללכת לבחירות לפני שיגיעו צרות בצרורות. ההודעה על הקדמת הבחירות צפויה לשטוף במשב רוח צונן את גלי מחאת המחירים שמאיימים לפגוע בכוחו הפוליטי של כחלון, ותאפשר לו לנסות לשקם את הנזק לפני שהוא יהיה גרוע יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
משה כחלון בישיבת כולונו, כנסת, ירושלים 26 בנובמר 2018. ראובן קסטרו
הבחירות ישטפו במש רוח צונן את מחאת המחירים. כחלון/ראובן קסטרו

גבאי:

הידיעה על הקדמת הבחירות העלתה חיוך רחב ונדיר על פניו של יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי. אחרי קרוב לשנה וחצי בתפקיד, ולנוכח סקרים מדכאים ומשמימים, בשבועות האחרונים החל המרמור נגד גבאי בקרב ח"כים ופעילים לעלות על גדותיו. אבל המלים המאיימות כמו מרד, פילוג והדחה - שנשמעו לא אחת בעבודה בחודשים האחרונים - עשויים להתנדף בשבועות הקרובים. לוח הזמנים הצפוף של בחירות הבזק יחייב את הח"כים, הפעילים והעסקנים להיכנס למשמעת פריימריז בהקדם האפשרי, ולצמצם משמעותית את היכולת והמוטיבציה לרקום תכניות מתחת לאף של גבאי.

אבי גבאי בעצרת לציון 23 שנה לרצח ראש הממשלה לשעבר, יצחק רבין בכיכר רבין, ת"א. ראובן קסטרו
המילים "מרד" ו"הדחה" יתנדפו. גבאי/ראובן קסטרו

לפיד:

סביר להניח שמעטים מאד יעסקו כעת בניסיון להבין את הזיג זג של יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד סביב תמיכתו בחוק הגיוס. האחרון יצא מנקודת הנחה שכשישראל תהיה עמוק בתוך הבחירות אף אחד כבר לא יזכור, ואפשר להסיק שהוא גם צדק. ללפיד עוד מערכה לא פשוטה לפניו אבל אם יש משהו שיוכל לפחות כעת לזקוף לזכותו זה את הפלת הממשלה. האיש שהואשם לא מעט בכך שאינו "אופוזיציה אמיתית" עשה עם 11 מנדטים את מה שיריביו הפוליטיים באופוזיציה עם מפלגות גדולות בהרבה לא ממש הצליחו.

ישיבת סיעת יש עתיד 26 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
יכול לזקוף לזכותו את הפלת הממשלה. לפיד/ראובן קסטרו

המפסידים

נתניהו:

קשה לספור כמה פעמים אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו שהוא רוצה שהממשלה הנוכחית תמלא את ימיה עד חודש נובמבר. נכון, כל השחקנים הפוליטיים, גם הוותיקים ביותר, אמרו שבסוף "הכל תלוי בו" ו"קשה לדעת מה נתניהו רוצה" לאור ההתקדמות בחקירותיו, אבל אם לשפוט לפי האמירות הפומביות של נתניהו בלבד - הרי שהממשלה כבר לא תמלא את ימיה, ונתניהו כמו נתניהו לא אוהב שמישהו שולט לו בסיטואציה, גם אם זה היועמ"ש ולא אחד מיריביו הפוליטיים בממשלה. ראש מפלגה בקואליציה אמר אתמול ש"רק החקירות מעניינות" את נתניהו, אז נכון שבסוף הוא זה שקבע מתי יהיו בחירות ואם היה רוצה - גם היה פותר את משבר הגיוס אבל במקרה שלו, נכון יותר מתמיד לומר: לבחירות אתה יודע איך אתה נכנס אבל אתה לא יודע איך אתה יוצא.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת בכנסת לקראת דיון מועצת הביטחון של האו"ם, 19 בדצמבר 2018. לשכת העיתונות הממשלתית
לא אוהב שמישהו אחר שולט בסיטואציה. נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

דרעי, ליצמן וגפני

לא בכלל ברור שהבחירות הוקדמו בגלל חוק הגיוס, אבל מבחינתם של ראשי המפלגות החרדיות אריה דרעי, יעקב ליצמן ומשה גפני הן בעיתוי אולי הכי גרוע שיש - שיאו של פילוג פוליטי מתמשך. משבר הגיוס אולי היה דוגמה פומבית בולטת אבל מאחורי הקלעים, במערכת הפוליטית כבר יודעים שהחרדים הם לא מקשה אחת. הבחירות לרשויות המקומיות והניצחון שגרפו דרעי וגפני מול ליצמן ופרוש לא תרמו לאיחוי הקרעים וסביר להניח שעד הכנסת הבאה, יחסי הכוחות עוד ישתנו, וליצמן עוד יאלץ לוותר על מקומו בראש יהדות התורה. אחרי הבחירות המקומיות, דרעי אולי בא מוכן אבל המכה שש"ס עלולה לספוג אם יוגש נגדו כתב אישום, לא תהיה קלה במיוחד.

יעקב ליצמן ואליעזר מוזס בפתיחת מטה הבחירות לראשות עיר בית שמש. ראובן קסטרו
עוד יאלץ לוותר על מקומו בראש יהדות התורה. ליצמן/ראובן קסטרו
משה גפני ואריה דרעי. ראובן קסטרו
שיאו של פילוג פוליטי מתמשך. דרעי וגפני/ראובן קסטרו

בני גנץ ואורלי לוי:

שני הג'וקרים של הבחירות הבאות - הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ וח"כ אורלי לוי אבוקסיס - חשבו שיהיה להם עוד זמן להיערך ולהתכונן לקמפיין הראשון שלהם, אך הקדמת הבחירות מחייבת אותם לקבל החלטות קשות - ומהר. גנץ, שהפך בחודשים האחרונים ללהיט פוליטי בסקרים מבלי שעדיין אפילו הצהיר על כוונותיו לרוץ, נהנה עד היום מההתלהבות התקשורתית והציבורית כש"כל האופציות על השולחן" - ריצה במפלגה עצמאית או הצטרפות למפלגה קיימת. הוא החל בצעדים ראשונים לקראת הקמת מפלגה אבל בחירות הבזק יחייבו אותו לרדת מהגדר - ולפתוח את הפה. לוי אמנם כבר הקימה רשמית מפלגה ואף החלה בגיוס תרומות אך לדברי גורמים פוליטיים ההודעה על הקדמת הבחירות תפסה אותה לא מוכנה - ואין לה הרבה זמן להתעשת.

בני גנץ, בר אילן, 9 במאי 2018. ניב אהרונסון
יצטרך לפתוח את הפה. גנץ/ניב אהרונסון
אורלי לוי אבקסיס. אתר הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
נתפסה לא מוכנה. לוי אבקסיס/מערכת וואלה! NEWS, אתר הכנסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully