וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר: כך כמעט פוצצה עסקת הכדורגל היקרה בהיסטוריה

סוכן השחקנים פיני זהבי ארגן את העברת ניימאר לפריס סן ז'רמן תמורת 222 מיליון יורו. הצרפתים דרשו אישור שזהבי משלם מס בישראל או שינכו מס במקור על עמלתו, ולכן נאלץ לעשות זאת, לא לפני דרמה מאחורי הקלעים ("המדינה הזאת אנטישמית"). זהבי: "עובדה שבסוף שילמתי מס"

ניימאר שחקן פריס סן ז'רמן. רויטרס
קושי טכני קטן כמעט חיסל את העסקה. ניימאר בפריס סן ז'רמן/רויטרס

תל אביב, 10 באוקטובר 2018. פיני זהבי מקבל אותנו בדירתו, בקומה השישית של פרויקט היוקרה "סי אנד סאן". מהסלון נשקף חוף הים, והנוף מפעים. במכנסי ברמודה וחולצת פולו, זהבי מציע קפה. העיתונאי לשעבר בן ה-75 הוא אחד מסוכני הספורט הוותיקים והחזקים ביותר בעולם. Super-Agent, כינוי השמור רק לבכירי הסוכנים בעולם. הוא גם האיש שדאג להעברתו של הכוכב הברזילאי ניימאר מברצלונה לפריס סן ז'רמן, עבור סכום שיא של 252 מיליון יורו - 222 מיליון מהם לברצלונה ועוד 30 מיליון על עמלות סוכנים ודמי סולידריות לסנטוס, מועדונו הראשון בברזיל.

"עשיתי את העסקאות הכי גדולות בהיסטוריה של הכדורגל העולמי", אומר זהבי. "אין עסקה גדולה בעולם שאני לא מעורב. אין מקום בכדורגל העולמי שאין לי השפעה ואין לי כוח".

זהבי הוא יותר מסתם סוכן. הוא השתתף ברכישת כמה מועדונים, לרבות רכישת צ'לסי על ידי האוליגרך הרוסי רומן אברמוביץ'. הוא הוביל את עסקאות העברת זכויות השחקנים דרך צד שלישי (TPO), שנאסרו על ידי פיפ"א ב-2015. הוא מגדיר את עצמו כמי שיכול לפרוץ כל מבוי סתום במשא ומתן. הכינוי שלו הוא "Mr. Fix It". קשה להגיד לו לא.

מצד שני, למרות היותו עיתונאי לשעבר, מדובר באדם דיסקרטי שנוהג להתרחק מהתקשורת. איתנו הוא הסכים להיפגש בתל אביב רק לאחר ששלחנו לו שורת שאלות שעסקו בסוגיות כספיות שעלו מעסקת ניימאר. בפגישה ניסה זהבי לשכנע אותנו לרדת מהכתבה. "אם תפרסמו מילה", אמר, "אני אגיש לכם תביעה שעוד לא נולדה בהיסטוריה".

עוד בנושא

האב, הבן ורוח השקר: כל הפרטים על הלכלוך מאחורי עסקת ניימאר
"פוטבול ליקס": המדיניות הגזענית של פריס סן ז'רמן בהחתמת צעירים
העיקר שניימאר ואמבפה ישחקו ביחד: "פוטבול ליקס" חשפו את הכדורגל במערומיו
"פוטבול ליקס": פ.ס.ז' ומנצ'סטר סיטי מואשמות ברמאות, ליגת האלופות תתבטל?
"תמיד פעלנו בשקיפות וציות לחוקים": פריס סן ז'רמן מכחישה את ההאשמות

סוכן השחקנים פיני זהבי עם דיוויד פליט. GettyImages
מכונה Mr. Fix It. פיני זהבי/GettyImages

מסמכי "פוטבול ליקס" הושגו על ידי העיתון הגרמני "דר שפיגל" ונותחו על ידי עיתונאים מכמה כלי תקשורת השותפים ב"רשת התחקירנים השיתופית האירופאית" EIC - European Investigative Collaborartions, תוך שיתוף פעולה עם וואלה!NEWS. מהמסמכים הללו עולה כי העמלה של זהבי על עסקת ניימאר עומדת על 10.7 מיליון יורו, שישולמו לאורך חמש שנים. התשלום הראשון, כך עולה מהמסמכים, העלה בקרב אנשי פ.ס.ז' חשש כבד מכך שהם עלולים להיקשר לחשדות להעלמת מס.

זהבי ביקש תחילה מאנשי המועדון הפריזאי לקבל את העמלה שלו לחברה במלטה, ולאחר מכן לחברה בקפריסין - לשם שקל להעביר את תושבות המס שלו. לבסוף, פ.ס.ז' אילצה אותו לקבל את העמלה על העברת לחשבון בנק שנפתח על שמו, כאדם פרטי, בישראל, וכן לספק מסמכים שיוכיחו כי הוא ישלם מס על העסקה.

זהבי אישר את רוב הפרטים, ומכחיש בתוקף כל כוונה להתחמק מתשלום מס. "אני פשוט אחד מבני האדם הכי אידיוטים בעולם שאני בכלל משלם מסים פה", אמר. "משום שיכולתי למצוא דרכים, כמו כולם, כל מיני מדינות של איך זה נקרא... Off-shore".

ההצהרה של זהבי מפתיעה, משום שסוכן-העל מנהל את עסקיו דרך שורה של חברות שנפתחו במקלטי מס כגון אירלנד, לוקסמבורג, קפריסין ומלטה. החברה העיקרית שלו, "גול אינטרנשיונל בע"מ", רשומה בגיברלטר - שם מס החברות עומד על 10%, והכנסות שנעשו מחוץ לגיברלטר פטורות ממס - ויש לה חשבון בנק בשווייץ. אף על פי שהיא נמצאת לחלוטין בבעלות זהבי, "גול אינטרנשיונל" מנוהלת בידי נציגים של חברת עורכי דין מקומית בשם "פינסבורי נאמנות" - והם אלו שמופיעים כבעלי המניות.

החברות של זהבי, אם כך, כמעט ולא משלמות מס חברות במדינות בהן הן רשומות. אבל איפה הוא עצמו משלם מס? באופן טבעי, התשובה צריכה להיות בבריטניה, משום שהוא מתגורר בלונדון. זהבי עצמו אומר כי הוא מבלה את רוב זמנו בבריטניה, ובשנה האחרונה שהה בישראל 60 ימים בלבד.

עוד באותו נושא

האב, הבן ורוח השקר: הלכלוך מאחורי עסקת ניימאר

לכתבה המלאה
ניימאר, נאסר אל חאליפי,. רויטרס, רויטרס
בפריס סן ז'רמן חששו ששמם ייקשר בהעלמות מס. נאסר אל חלאיפי, מבעלי הקבוצה, עם ניימאר בזמן הצגתו בקבוצה/רויטרס, רויטרס

זו היתה גם עמדתו של מארק ה', סוכן בריטי שש אלי קרב משירות המסים של הוד מלכותה. לאחר שבדק את העמלות שקיבל זהבי בעסקאות עם מועדונים בריטיים בין 2007 ל-2012, הוציא לו הסוכן דרישה לתשלום מס בגובה 17.5 מיליון ליש"ט. זהבי ערער על ההחלטה, שבוטלה בסופו של דבר במרץ בשנה שעברה. הוא ניצל סעיף באמנת המס בין ישראל לבריטניה שמאפשרת לאזרח ישראלי לקבוע את מקום מושבו לצרכי מס באופן חופשי בכל אחת משתי המדינות, אפילו אם הוא מבלה את רוב זמנו בלונדון. זהבי בחר בישראל. "עדיף לי לשלם בישראל ולא באנגליה", אמר לנו.

בבריטניה שיעור מס ההכנסה המקסימלי עומד על 45%. בישראל, זהבי הגיע להסדר עם רשויות המס, וסירב להשיב לשאלה מה שיעור המס שהוא משלם על הרווחים של חברותיו בחו"ל. בהקשר של עסקת ניימאר, בכל מקרה, זהבי נלחם בפ.ס.ז' כדי למנוע מהם לנכות מתשלום העמלה שלו מס במקור בגובה 33.3%.

בסוף יולי 2017, כאשר החלו המגעים עם ניימאר וסוכניו, פ.ס.ז' ביקשה מזהבי פרטים כדי להכין את החוזה. ב-25 ביולי הוא הצהיר כי הוא מתגורר בלונדון אף שהוא תושב לצרכי מס בישראל, וביקש לקבל את העמלה לחברה שלו בשם "גול פוטבול מלטה בע"מ". עורכי הדין של מועדון הכדורגל החלו לדאוג. החוק הצרפתי שנועד להילחם בהעלמות מס הוא ברור: במקרה של תשלום מחברה צרפתית לגורם זר, על החברה הצרפתית לנכות מס במקור בגובה 33.3%, אלא אם מקבל התשלום מוכיח שהוא ימוסה בארצו בשיעור מס רגיל.

המצב מול זהבי הדאיג את הבכירים במועדון הצרפתי, משום שבמקרה בו המועדון לא ינכה את המס מהעמלה שלו, ולא יוכל להוכיח כי זהבי שילם עליו מס בישראל, הם עלולים לעמוד בפני הליכים פליליים. בפ.ס.ז' החליטו שהעברת התשלום למלטה היא בעייתית, והזהירו את זהבי שייאלצו לשלם את המס מהעמלה שלו - כך שהיא תעמוד על 7.1 מיליון יורו בלבד, במקום 10.7 מיליון.

הסוכן הישראלי מאוד לא אהב את התשובה שקיבל מפ.ס.ז' והציע פתרון חלופי: לשלם את הכסף לחברה קפריסאית בשם "גרבר ייעוץ בע"מ". בנוסף למסמכים הקשורים לחברה, הוא העביר למועדון הכדורגל גם מסמך מפתיע: הצהרה חתומה על ידי רשויות המס בקפריסין מה-19 במאי 2017, לפיה זהבי הוא תושב לצרכי מס בקפריסין, ושם הוא "חייב בתשלום מס על הכנסותיו ברחבי העולם". אותו מסמך מצהיר גם כי בשנת 2015 עמדה אותה הכנסה על 17,500 יורו, וגובה המס ששולם עליהם הוא 0. עבור סוכן במרוויח מיליוני יורו בעמלות - מדובר בנתון מפתיע. אותה הכנסה היא בפועל ככל הנראה המשכורת החודשית בגובה 2,500 יורו ש"גרבר" משלמת לזהבי מאז יוני 2015.

seperator

המסמך החדש הביך ובלבל את אנשי פ.ס.ז'. איך ייתכן שזהבי תושב לצרכי מס גם בישראל וגם בקפריסין? לאחר שבחנו את האפשרות הזו, בפ.ס.ז' החליטו לנכות את המס במקור, גם משום שקפריסין היא מקלט מס וגם משום שתהו האם לחברה הקפריסאית של זהבי יש תוכן ממשי. כתוצאה מכך, ב-31 ביולי שלח זהבי לפ.ס.ז' מכתב מרואה החשבון שלו שמצהיר שהוא תושב מס בישראל - אך שם לא הסתפקו בזה וביקשו אישור רשמי, חתום בידי רשות המסים.

מה שנראה תחילה כבעיה טכנית קטנה הפך למשבר של ממש. למחרת היה אמור סגן נשיא פ.ס.ז', ז'אן קלוד בלאן, לטוס לברצלונה כדי לסכם את העברת החלוץ הברזילאי. העסקה הייתה מתוכננת להיסגר ב-3 באוגוסט, והמצב שנוצר מול הסוכן הישראלי איים לטרפד אותה. בערב ה-31 ביולי נערכה במשרדי פ.ס.ז' בפריז פגישה בה השתתפו בלאן, זהבי ויועציהם הקרובים. לאחר הפגישה, ב-1:39 בלילה, שלח זהבי מייל זועם לבלאן, ממנו ניתן להבין שהפגישה לא עלתה יפה.

"אני מאוד כועס על תוצאות הפגישה היום", כתב זהבי, "הייתי בטוח שאחרי כל מה שעשיתי עבור המועדון אזכה ליחס טוב יותר ולהבנה (עם ההוכחות שסיפקתי על מצב המס שלי). זה לא הכסף, זו הגישה". הסוכן ביקש מבלאן התחייבות שלא ינוכה מס במקור מהעמלה שלו. עם זאת, הוא סירב לספק הוכחה רשמית מרשות המיסים שהוא תושב מס בישראל. "הסיכוי שאבקש מכתב כזה מרשות המיסים הוא אפס. אני לא הולך לעשות את זה באמצע התהליך של ניתוק מהסטטוס הנוכחי שלי כתושב מס בישראל", כתב.

ז'אן קלוד בלאן סגן נשיא פריס סן ז'רמן. GettyImages
העסקה כמעט נסגרה ואז הוא קיבל מייל זועם מזהבי. ז'אן קלוד בלאן/GettyImages

האם זהבי שקל לעבור לקפריסין כדי להקטין את המס על העמלה מעסקת ניימאר? תחילה הכחיש זאת בתוקף בשיחה איתנו, אך מדבריו ניתן להבין שהאפשרות לפחות נבחנה. כאשר נשאל על המסמך ממנו עולה כי הוא מוכר כתושב מס בקפריסין, זהבי טוען שמדובר רק על אפשרות לעבור לשם, אך מוסיף שהוא לא עושה זאת בפועל.

"אני לא משתמש בזה", אמר לנו נחרצות, "אני יכול להיות מחר תושב מס של קפריסין אם אני רוצה. אין לי, אני לא משלם מיסים בקפריסין, אני משלם מיסים רק בישראל". בהמשך הוסיף: "אם לדוגמה הם היו מסכימים שאני אעשה את המס שלי בקפריסין, לדוגמה, הם לא הסכימו".

הצרפתים לא הסכימו.

"אם הם היו מסכימים, יכול להיות שהייתי סוגר פה את הבסטה ועובר לקפריסין, משום ששם המס הוא אפס, או עשרה אחוז".

לכן הם גם לא מסכימים.

"אז יפה, אז לא הסכימו, לכן כל זה חרטא ברטא".

seperator

לאחר הפגישה ב-31 ביולי, פ.ס.ז' רצתה להכניס לחוזה של זהבי סעיף לפיו הוא יחויב לספק הוכחה רשמית שהוא תושב לצרכי מס בישראל. הוא סירב, ודרש שההוכחה תהיה מכתב חתום אך ורק על ידי עורך הדין שלו עצמו. לבסוף, הסכימו בפ.ס.ז' לכתוב בחוזה שזהבי יספק "מסמכים תומכים", מבלי לפרט מה בדיוק יהיה טיבם. ב-3 באוגוסט נחתם ההסכם על ידי בלאן, זהבי וניימאר.

התשלום הראשון מהעמלה של זהבי, 1.5 מיליון יורו, צריך היה להיות משולם ב-31 בינואר 2018. עד אז יהיה עליו להעביר את "המסמכים התומכים", כדי שפ.ס.ז' ידעו אם לנכות את המס במקור או לא. כחודשיים לפני מועד התשלום, בנובמבר 2017, במועדון הפאר החלו לצפות קשיים.

זהבי העביר תחילה אישור תושבות מס שחתום בידי עורך דינו, אך הדבר לא סיפק את הפריזאים. ב-28 בדצמבר 2017 הוא העביר סוף סוף אישור חתום על ידי רשויות המס בישראל, אך גם הפעם צצה בעיה: המסמך הוא על שם "פיני זהבי גול אינטרנשיונל בע"מ" - חברה של זהבי שרשומה בגיברלטר. הצרפתים השיבו לו פעם נוספת שהמסמך אינו מספק אותם, משום שהוא לא מתייחס אליו אישית, ולא לחברה הקפריסאית שאליה ביקש להעביר את התשלום.

סוכן השחקנים פיני זהבי (משמאל). ניב אהרונסון
60 יום בשנה בישראל. פיני זהבי/ניב אהרונסון

בסופו של דבר, זהבי ישלם מס בישראל על עסקת ניימאר. את שיעור המס הוא סירב לגלות. לדבריו, כל הבעיות נבעו מהתנהלות של חלק ממומחי המס של פ.ס.ז', שלא הבינו נכונה את המצב. "הם דרשו ניכוי מס במקור בשביל זה, ואני לא הסכמתי כמובן", אומר זהבי. "משום שהם חשבו שזה חברת אוף-שור - אבל זה לא חברת אוף-שור, כי אני משלם את המיסים בישראל. הם לא הבינו את זה, לדאבוני הרב. היום הם מבינים, אחרי שהכירו אותי, אבל זה כבר מאוחר מדי לשנות את זה".

זהבי עדיין כועס על כך שהמועדון אילץ אותו לקבל את הכסף כאדם פרטי, ולא באמצעות החברות שדרכן הוא נוהג לעבוד. הוא מאשים חלק מהגורמים המעורבים - אך לא את המועדון - באנטישמיות, כשיש לציין כי באף לא אחד מהמסמכים שהגיעו לידינו עולה נימה אנטישמית. לדבריו הוא אף התלונן על כך בפני נשיא פ.ס.ז', נאסר אל חלאיפי, בפגישה שערכו בבר של מלון היוקרה "פנינסולה" ב-3 באוקטובר, אחרי משחק ליגת האלופות בין המועדון הפאר הצרפתי לקבוצת הכוכב האדום בלגרד. במקום נכח, לפי זהבי, גם עורך הדין הראשי של פ.ס.ז'. "צעקתי, השתוללתי בבר של פנינסולה", משחזר הסוכן. "אמרתי להם 'רבותיי, אדוני עורך הדין, אתה יודע למה עשיתם לי את זה? כי המדינה הזאת היא אנטישמית, זה למה. ואתה את הבחור הערבי פה אתה צריך לקבל, כי הוא הבוס שלך. אני רק סוכן. אבל בלעדיי לא היה לכם את ניימאר. ואני אקח אותו מכאן בחזרה בגלל זה".

הכוכב הברזילאי נשאר בסופו של דבר במועדון הצרפתי, וזהבי מצהיר שוב שדבר לא נעשה כדי להתחמק מתשלום מס. "הכול נכון", הוא אומר. "אבל זה לא נועד למנוע תשלום מס. עובדה שאני משלם את המס, ועובדה שהכסף מגיע לישראל".

seperator
לוגו football leaks. אתר רשמי
לוגו football leaks/אתר רשמי

לאחר שנה ראשונה מוצלחת ב-2016, 15 עיתונים מאירופה חברו יחד ל-EIC - European Investigative Collaborations, וב-2 בנובמבר 2018 יצרו את הדיווח השנתי השני של Football Leaks, שיתוף הפעולה הגדול ביותר בהיסטוריה של העיתונות. למעלה מ-70 מיליון מסמכים שנשמרו על ידי העיתון "דר שפיגל", נותחו במשך 8 חודשים על ידי 80 עיתונאים, מעצבים גראפיים ומדעני מחשב.

שחיתות, הונאה, גילויי סמים, העברות, סוכנים, העלמות מס, ניצול קטינים, מכירת משחקים והטיות פוליטיות - המסמכים של פוטבול ליקס שופכים אור חדש על הצד האפל של עולם הכדורגל. החשיפות הללו, שמעוררות עניין ציבורי רב, יתפרסמו במהלך שלושה שבועות בנובמבר.

כלי התקשורת המשתתפים בפרויקט:

Der Spiegel - Germany
Mediapart - France
Expresso - Portugal
L'Espresso - Italy
Le Soir - Belgium
NRC Handelsblad - Netherlands
The Black Sea /RCIJ - Romania
Politiken - Denmark
Nacional - Croatia
Tages Anzeiger/Tribune de Genève - Switzerland
Reuters - United Kingdom
De Standaard - Belgium
VG - Norway
First Lines / France 2 - France
NDR Television - Germany

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully