וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תעברו את חידון העובדות המטורפות של בעלי החיים?

17.4.2020 / 0:01

הגמלים באמת מאחסנים מים בדבשות? האם אפשר להתמסטל מליקוק קרפדה? ביחנו את הידע שלכם במיתוסים ועובדות מפתיעות של ממלכת החיות שמתגלות בספר טריוויה חדש

5 דברים שאולי לא ידעתם על דולפינים/מערכת "אסור לפספס"

בסרטון - עובדות על דולפינים שאולי לא ידעתם

ממלכת החיות מלאה במיתוסים - ובמציאות מדהימה. בספר החדש שלהם, "True Or Poo?" (אמת או קקי) המדענים דני רבילוטי וניק קרוסו מיינו מה נכון ומה שקר - ועכשיו נראה אם אתם יודעים את התשובות הנכונות.

עוד חידונים ש"אסור לפספס"
האם תזהו את החיות רק לפי הצבעים שלהן?
נראה אתכם עוברים את חידון האיי.קיו והידע הכללי המבלבל הזה
האם אתם יכולים לעבור את מבחן ה-IQ הבלתי אפשרי?
מבחן האייקיו הקצר בעולם: 3 שאלות שיקבעו אם אתם גאונים

התשובות המלאות

1. עטלפי ערפד תורמים דם לעטלפים אחרים - נכון
למרות המוניטין המרושע שלהם, שלושת המינים של עטלפי הערפדים שחיים במרכז אמריקה הם במפתיע יצורים מאוד חברתיים, החיים זה ליד זה במושבות גדולות. אם עטלף כלשהו לא הצליח למצוא מזון במסעות הציד הלילי שלו, עוד עטלף במושבה יחלוק איתו את הארוחה שלו - בדרך כלל דם ציפור - מפה לפה.

2. חרקים צבתנאים אוהבים להטיל ביצים באוזניים של בני אדם - לא נכון
האמונה שצבתנאים (הנקראים באנגלית earwigs ) אוהבים להתחפר באוזנינו מגיעה מכתביו של הסופר הרומי והחוקר הטבעי פליניוס הזקן, שהעלה את הטענה הזו בספרו "תולדות הטבע" - אבל זה שקר. החקרים הללו אוהבים מקומות לחים וחשוכים, אבל הם מעדיפים בתי גידול טבעיים, כמו בתוך האדמה ומתחת לקליפות עצים על פני אוזניים. למרבה המזל, אף פעם לא דווח כעל צבתנאי שהטיל ביצים בתוך תעלת אוזן של אדם.

3. ניתן להתמסטל מליקוק קרפדות - נכון
ללא ספק אחד מהדברים המוזרים ביותר שאנשים עשו כדי להתמסטל הוא ללקק קרפדה - באופן ספציפי את קרפדת הקנים ואת קרפדת המדבר הסונורי, אשר מייצרות את החומרים הכימיים 5-מתוקסי וטריפטמין - שניהם סמים פסיכלדליים חזקים במיוחד. בעוד הכימיקלים האלה הופכים את הקרפדות למוגנות למטורפים, אצל בני האדם זה גורם לשחרור של סרוטונין, שגורם לתחושה טובה במוח, אבל יכול גם לייצר הזיות חזקות.

4. חיתוך תולעת אדמה באמצע יוצר שתי תולעי אדמה - לא נכון
אם אי פעם ראיתם תולעת אדמה מחולקת לשתיים על ידי את חפירה, בטח שמתם לב כי הגוף המתפתל מוחלף על ידי שניים. אבל הם לא הופכים להיות תולעת חדשה. בעוד תולעי האדמה יכולים ליצור רקמות מחדש, הזנב יגדל בחזרה רק ממחצית הגוף המכילה את הראש. החצי השני עשוי להתפתל במשך זמן מה עקב העצבים ברקמה שעדיין מתפקדים, אבל הוא לא יתחדש ויהפוך לתולעת חדשה.

5. חול ים לבן נוצר על ידי פסולת של דגים - נכון
כן, החופים הלבנים המפורסמים של המלדיביים הם הצטברות אחת ענקית של צואת דגים. אבל לא סתם דג - החול זה נוצר על ידי דג התוכינון הענק אשר ניזון כמעט לחלוטין מאלמוגים המכילים סוג של אצות טעים במיוחד. הוא נוגס בסלעים ובעיקר באלמוגי אבן. את שברי הסלע הוא גורס במערכת שיניים קשות בבית הבליעה, מעין מגרסה. ולמעשה הוא מכניס לגופו חול המכיל חומר צמחי שהוא מזונו. מהפתח האחורי של גופו פולט התוכינון צואה, שהיא בעצם חול נקי שמתרכז בעשרות קילוגרמים לכל מטר מרובע של קרקע ים רדודה. למעשה דג תוכינון ענק אחד יכול לייצר 90 ק"ג חול בשנה.

ככה הוא עושה את זה

6. צרעות מחפשות לעקוץ בני אדם - לא נכון
זה אולי נראה כאילו צרעות רק רוצות לעקוץ אותך ולהרוס את הפיקניק שלך, אבל יש הסבר למעשיהן. הצרעות הפועלות מעבירות את חייהן בחיפוש אחר מזונות עתירי חלבון, כגון חרקים, כדי להאכיל את צעירי המושבה. אבל, כאשר קבוצת הצאצאים האחרונה סיימה לגדול ועבודתן הסתיימה, הן מחפשות מזונות מתוקים כדי לקיים את עצמן.

7. קופים שרוצים לפלרטט - טובלים את פרוותם בשתן - נכון
הקופים הקפוצ'ינים שחיים ביערות במרכז ובדרום אמריקה עובדים קשה מאוד כדי לחזר אחרי בת זוג. שיטה אחת המשמשת את הזכרים היא להשתין לתוך כפותיהם ולשפשף את השתן לתוך הפרווה שלהם. הנקבות יכולות להריח את רמות הטסטוסטרון בשתן כדי לזהות זכרים בוגרים ובשלים מבחינה מינית - וכן לקבוע את מעמדו של הגבר בהיררכיה של הקבוצה. רמות גבוהות של טסטוסטרון לעיתים קרובות תואמות מעמד חברתי גבוה.

ככה חיים הקופים הקפוצ'ינים

8. דובי נמלים משתמשים באף שלהם כדי לשאוב נמלים - לא נכון
החוטם הארוך של דוב הנמלים מכיל למעשה גם את פיו וגם את אפו. אם דוב הנמלים היה משתמש באפה כדי לשאוב נמלים, החרקים היו נושכים ועוקצים את פנים תעלות האף. במקום זאת, דוב הנמלים משתמש בלשון ארוכה שמגיעה עד לאורך של 60 ס"מ, אותה הוא מסוגל ללקק עד 160 פעמים בדקה, כדי לאסוף את הנמלים לפני שהוא בולע אותן.

9. לתמנונים יש איבר מין נתיק - נכון
כאשר תמנון זכר ממשפחת הארגונאוטיים מבחין בבת זוג, הוא משגר את "הפין" שלו - זרוע מלאה זרע - לכיוון הנקבה.זה הפים הזה "שוחה" לעבר הנקבה, ונצמד אל אזור איחסון שנמצא מאחורי ראשה. הנקבות יכולות לאחסן את הזרע של מספר זכרים בחללים באלה כדי להפרות את הביצים שלהן. למרבה הצער עבור תמנוני הארגונאוטים הזכרים, הם יכולים להזדווג רק פעם אחת והם מתים זמן קצר לאחר ניתוק איבר המין שלהם.

10. סוסוני ים זכרים נכנסים להריון ומשריצים - נכון
שלא כמו אצל מרבית בעלי החיים שאצלם הנקבה הרה, אצל סוסוני הים הזכר נושא את צאצאיו במעין כיס בגופו. שיטת הרבייה שלהם מתוחכמת מזו של יתר בעלי החיים וביניהם בני האדם. על מנת להתגבר על ספירת זרע נמוכה זכרי סוסוני הים מייצרים שני סוגים שונים של זרע, והזרע עצמו מופרש אל מי הים אך עם זאת הוא עדיין מצליח למצוא את דרכו אל מעין כיס בגופו של הזכר, שם הנקבות משאירות את הביציות שלהן. למעשה,כל שעל הנקבות לעשות הוא לייצר ביציות ולהעביר אותן אל הכיס של הזכר. מדובר בתהליך שנמשך בין 5 ל 10 שניות. באותו הזמן בדיוק על הזרע להגיע לכיס כיוון שהוא נאטם מיד לאחר מכן. סוסון ים בוגר מגיע לגודל של כ-8 ס"מ וחי במשך כ-5 שנים. בכל לידה מושרצים כמאה סוסוני ים זאת למרות ספירת הזרע הנמוכה שלהם.

ככה זה נראה כשסוסון ים יולד

meagan abele

11. גמלים שומרים מים בדבשת -לא נכון
גמלים יכולים לשרוד במשך יותר מעשרה ימים ללא מים, אבל זה לא בגלל שהם נושאים נוזל בדבשת שלהם. הדבשת היא המקום שבו הגמל צובר שומן, המהווה בידוד מפני החום ומפני הקור. מפני החום מכיוון שהוא שכבה עבה שמבודדת בין הגמל לאוויר ומפני הקור מכיוון שכמות הוורידים והעורקים קטנה שם והוא אינו מאבד חום דרך הדבשת

אז איך גמלים לא מתייבשים? בנוסף לפרווה ונחיריים שהתפתחו כדי להגביל את זרימת הזעה, הסוד שלהם הוא בכך שכשקיים בגופם מחסור במים, הגמל מפריש שתן מרוכז. שתן מרוכז כזה מכיל כמויות קטנות של מים והדבר מצמצם את פליטת המים מגופו, כמו שקורה בגופם של בעלי חיים אחרים ובכללם בני-האדם. בנוסף, הגמל יכול לשתות מהר מאוד - 200 ליטר מים בשלוש דקות בלבד.

12. כל הציפורים הן מונוגמיות - לא נכון
כ -92% מכמעט 10,000 מינים של ציפורים על הפלנטה שלנו חיים בצורה כלשהי של מונוגמיה - אבל מיעוט לא. לדוגמה, מניתוח דנ"א של ירגזי כחול אירואסייתי עולה כי עד מחצית הביצים בקן שייכים לזכר אחר מזה המטפל בהם כחלק מהזוג.

13. דובי קוטב אוכלים פינגווינים - לא נכון
דובי הקוטב אוכלים כלבי ים, מכרסמים ודגים, אבל לא פינגווינים. זה לא בגלל שדובי הקוטב לא אוהבים את הטעם שלהם. זה רק בגלל שדובי הקוטב נמצאים בחוג הארקטי שבחצי הכדור הצפוני, בעוד הפינגווינים חיים כמעט לחלוטין בחצי הכדור הדרומי.

14. צואת נשרים הורגת בקטריות - לא נכון
נשרים עושים את צרכיהם על רגליהם. כמה חוקרי ציפורים טוענים שזה הורג את כל החיידקים שהציפורים צברו מעמידה ואכילה בתוך פגרים מתים מרקיבים. עם זאת, זה לא נכון. הם עושים זאת מכיוון שלנשרים אין בלוטות זיעה, ולכן הם צריכים דרך אחרת להתקרר. ברגליים שלהם יש כלי דם רבים שממוקמים קרוב לפני השטח של העור, וכשהפסולת הנוזלית מתאדה, זה עוזר להם להוריד את טמפרטורת הגוף ולהשאר קרירים.

15. סוסים לא יכולים להקיא - נכון
כאשר בני האדם מקיאים, הקיבה שלנו נלחצת בין האיברים בבטן לבין הסרעפת, ולכן היא מגרשת את תוכנה. סוסים לעומת זאת לא יכולים לעשות את זה - כי יש להם שסתום עצום בתחתית הוושט שמונע מהמזון לעלות חזרה דרך דרכי העיכול שלהם.

הסוס פרדריק - לא יכול להקיא

https://www.facebook.com/frederikthegreatfriesianstallion

15. ישנם טריטונים (תת-משפחה ממשפחת הסלמנדריים) שדוקרים את עצמם בכדי להרתיע טורפים - נכון
בשנת 1879, פרנץ לידיג, זואולוג גרמני, הבחין במאפיין יוצא דופן בטריטון האיברי. כאשר הוא נבהל, הבחין החוקר, הופיעו לפתע קוצים חדים בצדי גופו. למעשה, אלו הן הצלעות שלו, אשר פרצו בכוח דרך העור כדי להקשות על טורפים לבלוע אותם. למרבה המזל עבור הטריטון, יש לו גם יכולת יוצאת דופן לתקן את העור השבור לאחר מכן.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully