ליצן רונלד מקדונלד של רשת המזון המהיר מקדונלדס. רויטרס
ליצן רונלד מקדונלד של רשת המזון המהיר מקדונלדס/רויטרס

האחים וסוכן הנסיעות הכושל ששינו את התפריט שלנו לעד

10.10.2018 / 19:08

לעתים ניתנת חשיבות יתר למלכים, נשיאים, ראשי ממשלה וגנרלים לאורך ההיסטוריה ורבים מאלו ששינו את חיינו מאחורי הקלעים, לטובה או לרעה, נשכחים. רבים רבים מהם הם ממציאים ויזמים. הם לא חייבים להמציא את פצצת האטום או הגלגל. הם יכולים לעתים להמציא תפריט ולשנות בכך את הרגלי הצריכה של העולם כולו.

את המסעדה שלהם פתחו האחים מקדונלד - ריצ'רד, המכונה דיק, ומוריס, המכונה מק, בשנת 1940 בסן ברנרדינו, קליפורניה. מסעדה ביתית, רגילה, ובתפריטה 25 מנות שהקליפורני של אז ירצה.

מה שישנה את עולם המסעדנות בפרט ואת העולם בכלל הייתה החלטה שקיבלו לפני 70 שנה. הם ביטלו את התפריט, והשאירו תשעה פריטים בלבד: המבורגר, צ'יזבורגר, שלושה סוגי משקאות קלים, חלב, קפה, חטיפי תפוח אדמה ועוגה. התוספות שכולנו מכירים, הצ'יפס והמילקשייק, נוספו מעט אחר כך.

לצורך הייעול והחיסכון הם ביטלו את ההגשה והשאירו רק דלפק שירות עצמי של האוכל. בקליפורניה עתירת המכוניות תכננו פס ייצור יעיל שהתאים לייצור המוני של מעט פריטי מזון פשוטים, ובגלל היעילות הזו ההמבורגר שלהם היה זול במחצית מהמתחרים.

האחים מקדונלדס. אתר רשמי
שמם נותר גם אחרי שמכרו את החברה. האחים מקדונלד/אתר רשמי

זו הייתה פריצת הדרך הראשונה, שתשנה את האופן שבו העולם אוכל, לפחות העולם המערבי - כשהשאר מריירים למחשבה על המבורגר עם צ'יפס וקולה. פריצת הדרך הבאה תבוא עם שותף, ריי קרוק, סוכן נוסע מוכר מכונות מילקשייק שהצטרף אל האחים.

קרוק הצטרף לחברה, לימים קנה את חלקם של המייסדים בפחות משלושה מיליון דולרים, אבל לא שינה את שמה לקרוק. הוא השאיר את שם המייסדים - מקדונלד, או בעצם של מקדונלד - מקדונלד'ס.

מקדונלדס. ShutterStock
ימי הזוהר חלפו. המבורגר וצ'יפס של מקדונלדס/ShutterStock

הוא פיתח ושכלל לאומנות את שיטת הזכיינות והפך את מקדונלדס לאימפריה של מזון מהיר. לימים היא תכרות ברית אסטרטגית עם ענקיות מיתוג אחרות, קוקה קולה ודיסני, לתועלת כולן. הן הפכו לסמליה של ארצות הברית הקפיטליסטית, השטחית אמנם, אבל זו שהעולם כולו מקנא בה, בין אם אוהב אותה ובין אם לא.

ישראלים מדור מסויים זוכרים היטב את ההסתערות על המקדונלדס הראשון בקניון איילון, לפני 25 שנה. התור בפתיחת המקדונלדס הראשון במוסקבה לא היה מבייש את הבדיחות על התורים בעידן הסובייטי למצרכים שנגמרו.

ימי התהילה של מקדונלדס מאחוריה - קצב ההתפשטות העולמי שלה הואט, המזון הבריא אופנתי, כמו גם צמחונות וטבעונות. כמו לכל הצלחה קמו לה מתחרים, בתחום המזון המהיר בכלל וההמבורגרים בפרט.

למרות זאת, שני אחים ששינו תפריט מסעדה וסוכן נסיעות כושל שלא סיים בית ספר שינו את האופן שבו העולם סועד והחלו את עידן המזון המהיר. הוא לא ולא גורמה - אבל יעיל וגדול יותר, ועוד יותר. זו תמיד הייתה סיסמתה של אמריקה.

  • עוד באותו נושא:
  • מקדונלד'ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully