מבט אווירי על ההרס באזור פטובו שבעיר פאלו, אינדונזיה, בעקבות רעידת האדמה, 2 באוקטובר 2018. רויטרס
מבט אווירי על ההרס באזור פטובו שבעיר פאלו, אינדונזיה, בעקבות רעידת האדמה, 2 באוקטובר 2018/רויטרס

המערכת עבדה, אך התושבים לא הוזהרו: המחדל באסון הצונאמי באינדונזיה

רויטרס ואי-פי

3.10.2018 / 12:33

בעקבות הצונאמי ב-2004, שבו נהרגו 226 אלף איש, הותקנה מערכת גרמנית שאמורה להתריע מפני גלי הענק. למרות המידע שהועבר לרשויות בסולאווסי, הן לא ידעו את האוכלוסייה המקומית על כך, שנתפסה בהפתעה עם הגעת גלי הענק. בשטח, התושבים מחפשים מזון בין ההריסות

הרשויות באי סולאווסי האינדונזי לא העבירו אזהרות מפני גלי צונאמי לתושבים המקומיים, שרבים מהם הופתעו כשגלים בגובה שישה מטרים הכו בחופים וגרמו להרג ולנזק רב - כך לפי מכון מחקר גרמני, שפיתח את המערכת המשמשת את מדינת האיים, שממשיכה לחפש אחרי קורבנות ושורדים. מניין ההרוגים הנוכחי הוא 1,407, אך הוא צפוי לנסוק עם הגעת הכוחות לאזורים מחוסרי הקשר.

המערכת הועברה מגרמניה לאינדונזיה אחרי הצונאמי ההרסני ב-2004, אז נהרגו 226 אלף איש. עם זאת, שאלות רבות עלו על יעילותה עלו אחרי האסון האחרון, שהחל עם רעידת אדמה בעוצמה 7.5 שגרמה לגלי הענק. "הבעיה הייתה התקשורת בין הרשויות המקומיות לבין התושבים, לדוגמה בחוף, כמו גם בתוך סלוואסי", אמר מנהל המכון GFZ, יורן לאוטרג'ונג. הוא אמר שהמערכת עצמה עבדה כמתוכנן, כשהעריכה את בואם של גלים עד לגובה של שלשוה מטרים מצפון-מערב לאי.

לדבריו, "נראה שהצופרים לא עבדו ושלא הועברו אזהרות דרך מגפונים של המשטרה לאוכלוסייה המקומית".

נשיא אינדונזיה ג'וקו וידודו באזור פטובו, פאלו, שנרחב ברעידת האדמה, 3 באוקטובר 2018. רויטרס
הנשיא וידודו בפאלו, היום/רויטרס

מרבית הקורבנות עד עתה הגיעו מעיר החוף פאלו, שבה התקיים פסטיבל חוף בזמן פגיעת גלי הצונאמי, והיקף ההרג באזורים מבודדים שנותקו מגישה חיצונית מאז יום שישי לא התבהר. "אנחנו ממשיכים במאמצי החילוץ, אבל בשלב זה מדובר במרוץ נגד הזמן", אמר דובר הסוכנות הלאומית לאסונות, סוטופו פורוו נוגרוהו.

הוא אמר כי המחלצים הצליחו להגיע לכל ארבעת המוקדים שנפגעו בצורה הקשה ביותר, שבהם חיים בסך הכול כ-1.4 מיליון איש, אולם הוא סירב לפרט את הערכתו למספר הקורבנות. הוא נתן פרטים מעטים על מה שראו המחלצים, פרט לכך שהם דומים לאלו שבפאלו, שבה קרסו מלונות, קניונים ואלפי בתים.

רויטרס

התושבים נואשים למזון, מים ולתרופות, ובימים שחלפו מאז האסון נבזזו חנויות ומחסנים. "אינדונזיה אדירה", אמר בציניות אדם צעיר בזמן שערב רב של אנשים חיפש כל דבר אכיל במחסן בעיר שנשטף על ידי הצונאמי. חלקם דחפו את ידיהם עמוק אל תוך ערימה של אוכל ספוג מים והריסות. הם מצאו קרטוני חלב, משקאות קלים, אורז, מתוקים ומשככי כאבים. אדם אחד חפר החוצה חבילות ביסקוויטים.

"הגענו לכאן מאחר ששמענו שיש כאן אוכל", סיפרה ריהאנה, סטודנטית בת 23, שחבשה קסדת אופנוע אדומה. "אנחנו זקוקים למים נקיים ולאורז". היא הצליחה לחלץ פרס - חבילת אורז אדום שנתקעה מתחת לקרש. היא הגיעה מבאלרואה, שכונה של כמה אלפי בתים שנחרבה ברעידת האדמה ושרבים נותרו קבורים מתחת להריסות. "אני זועמת מאוד", היא אמרה על המחסור בסיוע. "אני יודעת שהסיוע מגיע, אבל החלוקה שלו רעה מאוד".

מוקד רעידת האדמה והצונאמי באי סולאווסי, אינדונזיה. אתר רשמי
מוקד רעידת האדמה והצונאמי באי סולאווסי, אינדונזיה/אתר רשמי

צוותי החיפוש וההצלה נאנקים תחת העומס לאור המספר הרב של מוקדי האסון, כולל שכונה שנבלעה על ידי האדמה שהפכה לנוזל בזמן רעידת אדמה. הסיוע מגיע באטיות, וחמישה ימים אחרי האסון, האזור נותר ללא חשמל. בצעד נדיר, אינדונזיה פנתה לקהילה הבינלאומית כדי לקבל עזרה.

אישה הולכת ליד חוף שנפגע על ידי צונאמי באינדונזיה. רויטרס
אישה הולכת בחוף של פאלו/רויטרס

יצרן הרהיטים חיירול חסן אמר כי הוא עבד בסמוך למחסנים שעיטרו חלק מרצועת החוף של פאלו, ועכשיו הפכו לעיי חורבות. הוא סיפר כי הוא נמלט לגבעות הסמוכות בזמן רעידת האדמה, וצפה בנשים וילדים נשטפים על ידי גלי הצונאמי ובעובדי מחסנים נבלעים על ידי הים.

צילום: רויטרס ו-CNN, עריכה: יאיר דניאל

בצלם של כמה מבנים שעדיין עומדים, התפשטה השמועה שיש במקום מצבור של מזון. "אני מחפש את זה עבור הילדים שלי", אמר אנדי אריף, שאחז בבקבוק סירופ. "יש סיוע מסוים, אבל מעולם לא קיבלנו אותו".

אם לא די בכל הצרות של האי, הר הגעש סופוטן התפרץ הבוקר ושלח אפר לאוויר. בשלב זה, לא ידוע על שיבושי טיסות או על נפגעים שנגרמו מההתפרצות של ההר, השוכן במרחק של כ-600 ק"מ מצפון-מזרח לפאלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully