וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל במסר לחיזבאללה: "כוח שינסה לחצות את הגבול - לא יחזור חי"

6.9.2018 / 13:00

צה"ל נערך למשימות התאבדות של הארגון בהן חדירה ליישובים הסמוכים לגבול. ברקע המתיחות, קצין בכיר בפיקוד הצפון מאיים: "חיזבאללה מבין שתקיפה זו מלחמה. הוא מבין שהעליונות המודיעינית והאווירית שלנו זה לא משהו שהם חוו בסוריה". צה"ל ממשיך במאמץ להשלמת המכשול בגבול

צילום: דו"צ, עריכה: ליר שפיגלר

הבסת דעאש, ההתבססות האיראנית בסוריה ועלייה בביטחון העצמי של חיזבאללה שמדלל כוחות בסוריה ומעביר אותם חזרה ללבנון, כל אלה מעלים את החשש מחיכוך בגבול הישראלי. קצין בכיר בפיקוד הצפון התייחס למתיחות הקבועה שמאפיינת את הגבול שלאורכו יש 22 יישובים צמודי גדר ולהיערכות כוחות צה"ל לאפשרות של הפרת השקט מצד חיזבאללה.

הקצין הבכיר הסביר כי צה"ל ממשיך לשמור על רמת מוכנות מפני פעילות חיזבאללה באיזור הגבול. לדברי הקצין, "לחיזבאללה יש כרגע שלוש אפשרויות פעולה שונות. הראשונה בהן היא הגנה גיאוגרפית, כל המרחב מרושת בלוחמים בודדים שפרוסים בגזרה בשגרה ובחירום הם יתוגברו על ידי אנשי חיזבאללה נוספים.

עוד בוואלה! NEWS:
רעל בבושם וכפפות שחורות: המבצע הכמעט מושלם לחיסול המרגל הרוסי
הורי נפגעי פרשת רמדיה: "הילדים חיים במאסר עולם, זה מלווה לכל החיים"
מקורבי אלשיך: "הודע על סיום תפקידך, ותר על כהונה נוספת"

מלחמת לבנון השנייה. GettyImages
מוצב חיזבאללה בסמוך לגבול הצפון/GettyImages

דרך הפעולה האפשרית השנייה היא הירי משטח לבנון לישראל. לחיזבאללה יש יכולת אש קצרה, בינונית וארוכת טווח גם לריכוזי אוכלוסייה אזרחיים וגם למרחבים אסטרטגיים. האופציה השלישית לפעולה, היא האפשרות לפעולה התקפית הנבנית מאז שנת 2011, לאחר נאומו המפורסם של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה שבו אמר שיכבוש את הגליל.

לפי ההערכות, הלחימה בסוריה חיזקה היכולת הזו אצל חיזבאללה. לפי התוכנית של אגון הטרור, בתחילת המלחמה הבאה כוחות הארכון יתקפו את גליל, בפשיטה, אך לא לצרכי כיבוש, כדי לקבל הישג תודעתי תודעתי. לדברי הקצין, בכל מקום שזה לא יקרה, הם לא יצליחו לחזור חזרה. הם מבינים שהעליונות האווירית שלנו והמודיעין הישראלי לא קרוב למה שהם חוו בסוריה".

עוד באותו נושא

טילים במטוסי נוסעים - ישירות מטהראן: הרכבת האווירית לחיזבאללה

לכתבה המלאה
תדרוך בנושא תרגיל חטיבת הקומנדו בקפריסין בראשות מפקד חטיבת הקומנדו, אל?ם דוד זיני 15 ביוני 2017. דובר צה"ל
אימון לוחמי חטיבת הקומנדו/דובר צה"ל

צה"ל קיים בשנתיים האחרונות כמה תרגילים בגבול הצפון כדי לשפר את המוכנות במעבר משגרה לחירום, מערכי האש השונים, קישוריות בין יחידות וחילות, ותפקוד הכוחות המקומיים בהגנה עד להגעה של יחידות מיוחדות. האיום המשמעותי ביותר הם כוחות רדואן המוגדרים ככוחות קומנדו איכותי מאוד של חיזבאללה שמתאמנים על פשיטות לשטח ישראל.

לדברי הקצין הבכיר, צה"ל שיפר באופן משמעותי את איכות המודיעין ובנוסף לפעילות ההנדסית והגדר שנבנתה כדי לעצור התקפות מהצד הלבנוני קיימת סבירות נמוכה שיתרחשו אירועים בהפתעה אך יש היערכות גם להפתעה. "רמת האיסוף שלנו התחזקה משמעותית וגם המודיעין - מה שאנחנו יודעים על חיזבאללה, עולה לאין שיעור ממה שידענו לפני כמה שנים", אמר הקצין הבכיר.

מיגון בסמוך ליפתח יולי 2017. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
מיגון בסמוך לאחד מהיישובים צמודי הגדר בגבול/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

לדבריו, "יש מאמץ גדול להשלים את המכשול, יש איזורים רבים של מצוקים וחישופים. אנחנו עובדים בשטחנו עד קו כחול (קו גבול דמיוני בין ישראל ללבנון א.ב)". עוד אמר הקצן הבכיר כי, "חיזבאללה מבין שתקיפה זו מלחמה. הוא מורתע 12 שנים. הוא ייצא למלחמה רק כשאין לו ברירה, זה צריך להיות באינטרס שלו ולא של אחרים". על האפשרות לתקוף מטרות לבנוניות ולא רק של חיזבאללה במצב מלחמתי השיב הקצין הבכיר בעקיפין כי, "ההפרדה בעבר בין מדינת לבנון לחיזבאללה היא שגיאה, היום אנחנו מבינים את זה. חיזבאללה הוא חלק משמעותי מהמדינה". בצה"ל אמרו השבוע כי המצב הכלכלי של חיזבאללה בשל ירידה בתמיכה האיראנית הידרדר בשנתיים האחרונות.

בצה"ל מציינים כי מתוך 130 הקילומטרים של הגבול נבנו רק 11 ק"מ של חומה מתוך 13 ק"מ מתוקצבים. ראש מנהלת גבולות ותפר, תת-אלוף ערן אופיר, סיפר בשיחה עם כתבים שכדי להשלים את החומה לאורך כל הגבול נדרש תקציב של 1.7 מיליארד שקלים. עוד צוין כי לחומה הנבנית יש חלק תת-קרקעי, שמעליו שישה מטרים של חומה יצוקה ושלושה נוספים של מוטות ברזל. באזורים שהם אין בנייה של החומה, יש לאורך הגבול גדר ישנה ורעועה למדי, שלא מסובך לחצות אותה. דרך ההתמודדות של הצבא היא הקמת מכשולים הנדסיים באזור יישובים ומוצבים.

לוחמי חיזבאללה מניפים את דגל הארגון בגבול לבנון-סוריה, יולי 2017. רויטרס
הארגון מדלל את כוחותיו בסוריה. כוחות חיזבאללה בפרברי דמשק/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully