וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האתגר האחרון של איזנקוט: המערכה נגד התבססות איראן בסוריה

29.8.2018 / 21:25

במערכת הביטחון מעריכים כי למרות התקיפות המיוחסות לחיל האוויר בדמשק וסביבתה, טהראן לא תמהר לוותר על כוונתה לתקוע יתד בחצרו האחורית של אסד. לצד המעקב הדרוך אחר תגובתה של איראן לסנקציות האמריקניות ההערכה היא כי זו תושפע מעתידו הפוליטי של טראמפ

צילום: ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

למרות היקף התקיפות של חיל האוויר הישראלי בעומק סוריה נגד התבססותה של איראן - לפי פרסומים זרים - גורמים ישראלים מעריכים כי משטר האייתוללות אינו מתכוון לוותר על דמשק. התכניות האיראניות כוללות הקמת בסיסים אוויריים וכן פריסת אוגדות ומערכי הגנה אוויריים על אדמת סוריה. בהתאם לכך ניתן להעריך שבארבעת החודשים שנותרו לכהונת הרמטכ"ל גדי איזנקוט, נכונו לו מבחנים בסוגיה האיראנית-סורית.

המאמץ הישראלי לסכל את כוונות האיראנים להקים תשתיות צבאיות בבסיס רחב הידיים T-4 בעומק סוריה הניב אמנם פירות עד כה, אך במערכת הביטחון מעריכים כי איראן לא תרים ידיים. מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני נחוש מאוד ליישם את התכנית שמאחוריה עומדת אסטרטגיה קשוחה.

לקריאה נוספת:
חיבוק אירופי, סיוע איראני: בישראל חוששים מדרכי השיקום החדשות של אסד
תבנה מחדש את צבא סוריה: איראן חתמה על הסכם עם משטר אסד
בכיר מדיני על ההסכם בין אסד לאיראן: נמשיך לפעול להרחקתה מגבולנו

נשיא סוריה בשאר אסד ושר ההגנה של איראן אמיר חתאמי בדמשק, 26 באוגוסט 2018. רויטרס
אסד עם שר ההגנה האיראני חתאמי בדמשק, שלשום/רויטרס

גורמים במערכת הביטחון טוענים כי תסביך פחד עמוק ואמיתי מתקיפה בשטחה של איראן עומד מאחורי פעילותה באזור - לרבות תמיכתה במשטר אסד והתבססותה על אדמת סוריה. ראשי הרפובליקה האסלאמית באמת מאמינים כי בכל רגע נתון יכולות ארצות הברית, ישראל ומדיניות סוניות לתקוף אותם, לבטח בעידן טראמפ ועל רקע התבטאויותיו של ראש הממשלה נתניהו.

טהראן מצדה, פועלת נגד האיום בכמה רבדים: הקמת תעשיות ביטחוניות לייצור ופיתוח אמצעי לחימה, מערכות נשק, כלי טיס, טכנולוגיות מגוונות ותחמושות שונות; המשך פיתוח פרויקט הגרעין - וכן תמיכה בגורמים שונים כמו משטר אסד, חיזבאללה, חמאס, הג'יהאד האסלאמי, המורדים החות'ים בתימן וגורמים נוספים. המטרה העיקרית היא הרתעתם של אויביה של איראן.

עוד באותו נושא

לקראת מתקפה באידליב: "הצי הרוסי נפרס בים התיכון"

לכתבה המלאה

טהראן פועלת להרחקת מוקדי העימות משטחה - אך סומכת רק על עצמה

למרות הקשרים שקשרו ברחבי העולם, ובדגש על המזרח התיכון, התפיסה האיראנית כוללת גישה ברורה: לא לסמוך על איש פרט לעצמם. גאוותם הלאומית של האיראנים חשובה להם ובעיני גורמי ביטחון הם מצטיירים כמתנשאים על הערבים, ורואים את עצמם חכמים ונאורים ובמידה מסוימת אף נוהגים בגזענות כלפי בני בריתם - אפילו ראשי חיזבאללה ופעיליהם השיעים.

איראן מציגה: מטוס קרב חדש מתוצרת מקומית. אתר רשמי
גאווה איראנית. רוחאני בוחן מטוס קרב מתוצרת איראן, החודש/אתר רשמי

האסטרטגיה האיראנית מאמצת את תורתו של פון קלאוזביץ', הדוגל בין היתר בעקרון לפיו "חומות לא יעזרו לי". בהתאם לכך טהראן מאמינה, מקדמת ומפתחת מערכה נגד אויביה הרחק משטחה, כדי להרחיק את מוקדי העימות ממנה. לא בכדי היא משקיעה כספים אדירים בארגוני טרור. החשש האיראני מפני תקיפה או מלחמה בפתח הוא על גבול הפרנויה, מעריכים גורמים במערכת הביטחון - חלקם אף מעריכים שמדובר באסטרטגיה שקשורה קשר עמוק לתפיסה הדתית של איראן שתכליתה הוא ייצוא המהפכה האסלאמית לעולם.

אחרים טוענים כי מדובר בגישה צבאית טהורה שמוביל סולימאני, הזוכה לתמיכה אדירה מהמנהיג העליון אייתוללה עלי חמינאי, למרות הביקורת הגלויה והסמויה של הנשיא חסן רוחאני. מה באמת משפיע ומדרבן את האיראנים? ככל הנראה משהו באמצע. מה שמסייע לכך היא המחויבות של אסד לאיראן לאחר השקעה של עשרות מיליארדי דולרים בייצוב משטרו.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ראש חטיבת המחקר תת-אלוף דרור שלום ואלוף פיקוד הצפון יואל סטריק בתדרוך של מפקד עוצבת הבשן תת-אלוף עמית פישר, 4 ביולי 2018. דובר צה"ל
איזנקוט ובכירי מטכ"ל בתדרוך ברמת הגולן, ביולי/דובר צה"ל

במערכת הביטחון מעריכים כי איראן ניצבת בפני קושי מול ישראל, בכל הקשור לתהליך התבססותה בסוריה. הדבר בא לידי ביטוי גם מול האינטרסים של רוסיה במדינה - שהייתה רוצה מאוד לראות את כוחותיה של טהראן מוגבלים וממוקדים לאזורים מסוימים. לגבי שאר מערכות הנשק שאיראן מבריחה לשטח סוריה והבסיסים שהיא מקימה על אדמתה סירבו גורמי הביטחון להתייחס, אך באותה נשימה מבהירים כי המשימה של צה"ל תהיה לסכל את תהליך ההתבססות.

אסור לטעות, האיראנים מסיקים מסקנות ומנסים להציב תחבולות ולהערים על גורמי המודיעין השונים ברחבי העולם שמנסים להתחקות אחרי צעדיהם בסוריה. מדובר במלחמת מוחות של ממש, שבה מוגדרים האיראנים כיריב קשה מאוד.

מחכים לנפילת הפור בבית הלבן

האיראנים מצדם, מחכים לראות מה יעלה בגורלו הפוליטי של דונלד טראמפ ובהתאם לכך יחליטו כיצד לפעול. העובדה שהם תוקפים פחות מבעבר את ארצות הברית ו"מורידים את הראש" אינה סימן לחולשה, אלא טקטיקה שמשרתת את האסטרטגיה הרחבה שלהם. למרות המצב הכלכלי הקשה וצניחת שער הריאל האיראני נותרה להם סבלנות והם לא מאבדים קור רוח, ומנסים להרוויח זמן.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מכריז על הבנות להסכם סחר חדש עם מקסיקו בבית הלבן, 27 באוגוסט 2018. AP
רוחאני ממתין לראות מה יעלה בגורלו. טראמפ/AP

בשלב זה יש אלפי איראנים בסוריה, כמו גם אלפי פעילי חיזבאללה, שלמרות המצב שנוצר עדיין פועלים על אדמתה. חלקם נמצא בדרכים כאלה ואחרות במרחב רמת הגולן הסורית - לא בהכרח בקרבת גדר המערכת בגבול ישראל, אבל המגמה והכוונות ברורות.

הדריכות האיראנית מתמקדת בכוונותיו של טראמפ להטיל סנקציות צבאיות נוספות על טהראן. לא ברור מה יהיו התגובות בשטח ובמישור המדיני, או עד כמה תהיה וושינגטון נחושה לאכוף את הסנקציות ואם שאר העולם - בדגש על מדינות המערב - יתמוך בסנקציות נוספות. לפי ההערכות בישראל האיראנים יתאימו את האסטרטגיה שלהם בהתאם למצבו הפוליטי של טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully