וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף הרומן? צבא אסד נלחם לראשונה בכוחות פרו-איראניים בסוריה

26.8.2018 / 8:10

לקראת הכנעה של המורדים בסוריה, החל מאבק שליטה חדש על אזור העיירה אל-בוכאמל, הנחשב לבעל חשיבות אסטרטגית גבוהה וכיבושו עשוי לאפשר לטהראן גישה לים התיכון. בשתי תקריות נרשמו הרוגים ופצועים, ובישראל עוקבים אחר המתרחש מחשש שאיראן תצליח בהקמת מסדרון יבשתי

צילום: שלומי גבאי, עריכה: שניר דבוש

כוחות של צבא סוריה נלחמו בשבועיים האחרונים כמה פעמים כנגד מליציות שיעיות הנאמנות לאיראן, בקרבת עיירת הגבול אל-בוכמאל, במה שמתואר כקרבות שליטה על אחד האזורים הקריטיים באזור סוריה. כך עולה משלל דיווחים של כלי תקשורת מאזור אל-בוכמאל ומאתרי אופוזיציה סוריים מהימנים.

הלחימה מתבצעת על אף שיתוף הפעולה הצבאי ההדוק שנרשם בשנים האחרונות בין צבא סוריה לבין הכוחות הפרו-איראניים במסגרת מלחמת האזרחים במדינה. מדובר למעשה בפעם הראשונה בה מתחוללים קרבות בין צדדים אלו ובהם יש הרוגים ופצועים משני הצדדים מאז החלה המעורבות האיראנית בסוריה מפרוץ המלחמה.

לקריאה נוספת:
ארה"ב הזהירה את רוסיה: נגיב בתקיפות אם אסד ישתמש שוב בנשק כימי
יועצו של טראמפ: פוטין הודה שאין בכוחו להוציא את איראן מסוריה
עת לתקוף, ועת לדבר: כדי להרחיק את איראן - יש לשקול מו"מ עם אסד

לוחמי המיליציה האפגנית השיעית באזור תדמור, סוריה, דצמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
לוחמי המיליציה האפגנית השיעית בסוריה (קרדיט: טוויטר)/צילום מסך, טוויטר

הקרבות מתחוללים סביב העיירה אל-בוכמאל ששולטת על מעבר הגבול אל-קאים, בין סוריה ועיראק. מעבר זה נחשב לנקודת מפתח אסטרטגית באבטחת תנועת המסחר בין שתי המדינות, ולמעשה באופן עקיף בין איראן וחופי הים התיכון. אל-בוכמאל נמצאת במזרח אזור דיר א-זור על גדות הפרת ומדובר בקרבות שליטה על העיירה ועל שכונותיה השונות וכן על מעבר הגבול עצמו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
העיירה אל-בוכמאל בסוריה. עיבוד תמונה, אתר רשמי
העיירה אל-בוכמאל בסוריה/אתר רשמי, עיבוד תמונה

הקרבות החלו כבר לפני יותר משבועיים בין כוחות של מיליציה שיעית לבין כוחות "ההגנה הלאומית" של צבא סוריה. חילופי אש דומים התנהלו גם בעיירה סמוכה בשם אל-מיאדין. בשתי התקריות נרשמו פצועים והרוגים, בהם גם קצין בכיר ממוצא איראני ולוחמים ממיליציית "אל-פאטמיון" האפגנית.

מספר הנפגעים עד כה אינו ברור. על פי אחד הדיווחים כבר יותר מ-25 בני אדם נהרגו בקרבות, אך הדברים אינם מאומתים עם מקורות מהימנים. כלי תקשורת מקומיים דיווחו כי בסוף השבוע התחדשו הקרבות, ובין היתר העבירו האיראנים תגבורות לאזור והציבו אולטימטום בפני אנשי אסד כי הכוחות המזוהים עם הצבא יימחקו אם לא ייסוגו מהעיירה.

מוחמד בגרי רמטכ"ל איראן בביקור קצינים איראניים בכירים בחאלב, סוריה בתאריך ה-20.10.2017. AP
רמטכ"ל איראן מוחמד בגרי בסוריה, אוקטובר 2017 (קרדיט: אי-פי)/AP

מדובר ככל הנראה בחלק מהמאמץ האיראני להשיג שליטה על הציר הקריטי, מבלי שתהיה לצבא סוריה או לכל כוח אחר יכולת להשפיע על השליטה הזו. בישראל עוקבים אחר המתרחש באזור זה מהחשש שאיראן תצליח בהקמת "המסדרון היבשתי" בין איראן לים התיכון.

נשיא סוריה בשאר אסד בתפילת עיד אל-אדחא בדמשק -21 אוגוסט 2018. רויטרס
התנגשות ראשונה עם איראן. אסד (צילום: רויטרס)/רויטרס

בדיווחים בכלי התקשורת הערביים נמסר כי המליציות השיעיות עוסקות בשבועות האחרונים בהקמה של מוסדות דת שיעים (חוסייניה) באל-בוכמאל, וחיילי המליציות השתלטו על בתים של פליטים סוריים שלא ניתנת להם אפשרות לשוב לבתיהם. בחודשים האחרונים ניכר מאמץ איראני לקבוע נוכחות בגזרה הזו סביב מעבר הגבול, וגם קאסם סולימאני, מפקד "גיס אל-קודס" של משמרות המהפכה נראה באזור כמה פעמים.

ב-18 ביוני, לפני קצת יותר מחודשיים, דווח על תקפה אווירית נרחבת שכוונה לעבר מליציות שיעיות שפעלו באזור ובה נהרגו עשרות לוחמי מיליציה. כמה כלי תקשורת ערביים טענו כי מדובר בתקיפה ישראלית. על פי דיווח נוסף שלשום שוב התרחשה התקפה שבה נהרגו יותר מ-25 מפעילי ארגון חיזבאללה העיראקי בעת שעשו דרכם לבגדאד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully