וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם צבאי בכיר: אנחנו קרובים למערכה; אם יידרש נפנה יישובים

בעקבות ירי יותר מ-180 רקטות מרצועת עזה הזהיר הבכיר כי "העסק מורכב יותר מ'שקט ייענה בשקט'". לדבריו, הארגון התרחק מההבנות שהושגו בתום מבצע צוק איתן. בתקיפה נרחבת בעזה נהרגו שלושה בני אדם - בהם אם ובתה התינוקת. היום תקף צה"ל שתי מנהרות ומתחם צבאי של חמאס

צילום: דו"צ , עריכה: יאיר דניאל

גורם צבאי בכיר אמר הבוקר (חמישי) כי סבב ההסלמה הנוכחי מקרב את המצב בגבול הדרום למערכה נוספת ברצועת עזה וכי צה"ל ערוך להתפתחויות ובמידת הצורך אף יפונו יישובים הסמוכים לגדר המערכת. לדברי הגורם, חמאס עשה "שגיאות קשות" בעקבות שיגורן של יותר ממאה רקטות אל שטח ישראל מאז אמש.

עוד הוסיף הקצין הבכיר כי הארגון השולט ברצועת עזה נמצא מאז סוף חודש מרץ - אז החל ב"צעדות השיבה", שהביאו להגברת ההפגנות השבועיות בגבול עם ישראל - במסלול של "התנגשות וחיכוך" ומבקש ליצור משוואה חדשה בזירה הפלסטינית.

לדבריו, "חמאס יבין בשעות הקרובות שזה לא הכיוון שהיה נכון לבחור בו", וכי צה"ל אמנם פועל להכלת המצב אך ערוך להתפתחויות באופן משמעותי. בין היתר, אמר הגורם, יישקל פינוי יישובים ישראליים במידת הצורך.

לקריאה נוספת:
הנחיות פיקוד העורף: איסור על קייטנות והגבלת אירועים ציבוריים בעוטף עזה
שקט תמורת אסירים: כך ישראל חשפה בפני אויביה את נקודות החולשה שלה

נזקי רקטות שהתפוצצות בשדרות, 8 באוגוסט 2018. רויטרס
תושבת שדרות ליד אופנוע שנפגע בנפילת רקטה מחוץ לבניין מגורים, אמש/רויטרס
אתרי טרור של חמאס שהותקפו בידי צה"ל בעזה, 8 באוגוסט 2018. דובר צה"ל
תקיפות צה"ל בעזה, הלילה/דובר צה"ל

עוד הוסיף הבכיר הצבאי כי סבב ההסלמה הנוכחי הוא פועל יוצא של התקרית שלשום שבה נהרגו שני צלפים של חמאס בתקיפת צה"ל בצפון הרצועה - על אף שלטענת הארגון היה מדובר ב"תצוגת תכלית" ולא בירי מכוון אל עבר חיילים בגבול עזה. "אף אחד לא ידע מזה שהם מתכננים תצוגת יכולות", הוסיף. "מהיכרותי עם התחקיר, אף אחד לא ידע שמתקיימת שם תצוגה".

"התצפיתנית ראתה שני צלפים בזמן שהכוח שלנו פעל בגזרה - מבחינתה זה היה ירי על כוחותינו. מהרגע שיורים על כוחותינו, כדאי שמי שיורה עליהם ימות", הוסיף הבכיר.

בשל ההסלמה: העבודות לבניית החומה בגבול עזה הופסקו

בתוך כך הופסקו היום עבודות בניית החומה בגבול רצועת עזה בגלל המתיחות מול חמאס. בסיור שערכנו בקרבת אתר העבודות מול מרכז הרצועה נמצאו הטרקטורים והציוד ההנדסי הכבד בקרבת הגדר, נטושים ללא העובדים לצדם. אתמול ירו מחבלי החמאס לעבר אחד מהכלים ההנדסיים הצמודים לגדר המערכת. לצד הכלים הנטושים נראו חקלאים שעיבדו את האדמות והניחו קווי השקייה חדשים, לקראת זריעה.

כלים הנדסיים של צה"ל בגבול עזה 9 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
כלים הנדסיים של צה"ל סמוך לגדר המערכת, היום/ראובן קסטרו
סוללת כיפת ברזל בגבול עזה 9 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
סוללת כיפת ברזל ברקע שדות עוטף עזה, היום/ראובן קסטרו

הדריכות לאורך גבול הרצועה הורגשה היטב כאשר "האמרים" של צה"ל התרחקו מגדר המערכת סביב הרצועה, כשהחיילים עליהם נראו דרוכים וערוכים ללחימה. חיילי סוללת "כיפת ברזל" שהוצבה בשטח אחת המועצות האזוריות בעוטף עזה נראו דרוכים וערוכים לאפשרות של יירוט מידי של רקטה.

בסמוך לנחל עוז הציבה המשטרה הצבאית מחסום דרכים המונע כניסה של אזרחים לתוך האזור מחשש לירי צלפים. בשל כך, כוחות צה"ל בקרבת הגבול נפרסו הרחק מהגדר כדי למנוע אפשרות של פגיעה בחיילים. בכמה עמדות הצמודות לגדר נראו עדיין לוחמים העוקבים מקרוב אחר המתרחש בשטח עזה.

בתחומי הרצועה נראו משאיות תובלה נעות בכבישים לאורך גדר המערכת, אך לא נצפו חקלאים המעבדים את השדות - דבר המצביע על דריכות בצדו השני של הגבול. מאז שעות הבוקר נצפית ונשמעת פעילות ערה של חיל האוויר ובכלל זה מטוסים ללא טייס החגים מעל שמי הרצועה ועוקבים מקרוב אחר הנעשה. בצה"ל נערכים לקראת הצהריים לאפשרות שהפלסטינים יפריחו בלוני תבערה לעבר ישראל ובמספר מקומות נפרסו צוותי כיבוי צבאיים.

ג'יפ צבאי במהלך סריקות בגבול עזה 9 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
האמר של צה"ל בקרבת הגבול עם עזה, היום/ראובן קסטרו
שיגור רקטות מרצועת עזה, 8 באוגוסט 2018. רויטרס
שיגור רקטות מעזה, הלילה/רויטרס

בצהריים עדכן דובר צה"ל כי מטוסי קרב תקפו במהלך היום מתחם צבאי של גדוד מזרח רפיח של חמאס, פיר של מנהרת לחימה מערבית לג'באליה וכמו כן שתי מנהרות לחימה שנמצאות בסמוך לחוף במרכז רצועת עזה.

מאז אמש תקף צה"ל יותר מ-150 מטרות ברחבי רצועת עזה, בעקבות המשך ירי הרקטות לשטח ישראל. ממשרד הבריאות הפלסטיני נמסר כי בתקיפות נהרגו פעיל חמאס עלי רנדור, בן 30, וכן אישה בהריון, בת 23, ובתה התינוקת בת שנה וחצי, ובנוסף לכך נפצעו 12 בני אדם.

מדובר צה"ל נמסר כי בין יעדי חמאס שהותקפו במהלך הלילה נכללו עשרה מתחמים צבאיים ברחבי רצועת עזה וכן מתחמי ייצור אמצעי לחימה של הארגון. בין היתר הותקפו מפקדת גדוד בג'בליה, מתחם של חטיבת צפון העיר עזה הכולל מנהרה ימית, מתחם אימונים של גדוד מרכז ג'בליה המשמש לאימון לוחמה בשטח בנוי וכן אימוני צלילה, מתחם של גדוד זיתון המשמש לאחסון רקטות וחפירת מנהרות, מתחם אימונים של גדוד מזרח ג'בליה שבו נחפר פיר המוביל למתחם מנהרות.

בנוסף לכך הותקפו בסיס חמאס בצפון הרצועה המשמש לאימון פעילים ולשיגור רקטות, מתחם אימוני לוחמה בשטח בנוי במרכז הרצועה, מתחם אימונים של גדוד ג'בליה שבו נערכו מפגשי מפקדים בכירים, מתחם המשמש לאחסון חומרי נפץ ואמצעי לחימה ולחפירת פירים המשמשים לשיגור רקטות וכן מתחם של גדוד דיר אל-בלח שבו נחפרה מנהרה.

תקיפה ברצועת עזה. מערכת וואלה! NEWS
תקיפת צה"ל בעזה, הלילה/מערכת וואלה! NEWS

הקצין הבכיר הוסיף כי על אף שבמקביל לתקיפות ברצועה מתקיים "שיח על הסדרה", מסתמן כי חמאס "מתרחק מהסדרה ומתקרב למערכה שבה הוא יוכה מכה קשה". לכן, לדבריו, סביר כי התקיפות יימשכו. "יש ויכוחים בצמרת חמאס איך לפעול ומה לעשות, אבל אני חושב שהלילה האחרון קצת מצמצם את הפער הזה כתוצאה מההבנה של המחיר".

עוד אמר הבכיר הצבאי כי ההתפתחויות האחרונות בגזרה הדרומית "מרחיקות את חמאס מהבנות צוק איתן", שאותן בחר להפר. אז, בתום המערכה בעזה בקיץ 2014, נקבעו עקרונות של מתן הקלות בהכנסת סחורות והרחבת מרחב הדיג, בתמורה להפסקת הפעילות ההתקפית של חמאס. "הם בחרו בדרך מסוימת בחלוף ארבע שנים של שקט וישלמו את המחיר", הוסיף הגורם. "הבוקר כמו בלילה, זה לא עניין של 'שקט יענה בשקט'. העסק הוא הרבה יותר מורכב. או שחמאס יחזור להבנות צוק איתן, או שהוא יבין שכדאי לו לחזור להבנות צוק איתן".

(עדכון ראשון 7:55)

אתרי טרור של חמאס שהותקפו בידי צה"ל בעזה, 8 באוגוסט 2018. דובר צה"ל
יעד חמאס שהותקף בעזה/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully