וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפת שערי שאול: עשרה פתחים נסתרים בעולם ש"מובילים לגיהנום"

4.10.2022 / 0:01

מה דעתכם על גיחה לגיהנום בחגים הקרובים? המיתולוגיה מספרת על עשרה "שערי גיהנום" - דרכם תוכלו לעבור אל העולם הבא. עד היום אף אחד לא הצליח לחצות אותם, אבל חלק הגיעו קרוב מספיק כדי לקבל הצצה מלחיצה במיוחד

ה"שער לגיהנום" בטורקמניסטן/Door To Hell - Darvaza Gas Crater, Turkmenistan

אם עדיין לא סגרתם לעצמכם נופש לחגים - יש לנו יעד לוהט במיוחד בשבילכם: הגיהנום. אז נכון, שמענו שקצת חם שם ושהשכנים מרעישים בין 14:00 לכל היום, אבל מתברר שחלק מדלתות הכניסה לעולם התחתון נמצאות ממש במרחק טיסה קצרה מאיתנו, אז לא משנה איך תסתכלו על זה, זה עדיין ייצא לכם יותר זול מחופשה באילת.

אז איך מגיעים לגיהנום? כל טיסת לואו קוסט תוביל אתכם לשם, ולנוכח התנאים המוצעים בטיסות האלה גם תכין אתכם יופי לקראת החוויה האמיתית. על פי האגדות והמיתולוגיות השונות ברחבי העולם, ישנם מספר שערים לגיהנום הפרוסים בכדור הארץ - כשהקרוב ביותר אלינו נמצא ביוון. השערים לגיהנום, באופן די צפוי, הם אזורים בהם ישנן פעילויות וולקניות מוזרות והדרך לשם תמיד עוברת דרך לבה, גזים רעילים או "מפלצת מאיימת עם שלושה ראשים". המאמינים באותן מיתולוגיות סבורים שהקושי במעבר בין העולמות נועד למנוע מהמתים לברוח ומהחיים להיכנס. נשמע הגיוני בסך הכול.

לפי הנצרות זה השטן שממתין לו שם למטה, אולם על פי המיתולוגיה היוונית, העולם התחתון נשלט בכלל בידי האדס, אל השאול, העושר ומעמקי האדמה. אנחנו לא יודעים את מי היינו פחות שמחים לפגוש שם. ב"דיילי סטאר אונליין" סימנו על המפה את עשרת שערי הגיהנום הפופולאריים ביותר. אתם רושמים?

מפת "השערים לגיהנום" ברחבי העולם. מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS
מפת "השערים לגיהנום" ברחבי העולם/מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!

1. השער לגיהנום - טורקמניסטן

שער הגיהנום בטורקמניסטן. Tormod Sandtorv, Giphy
שער הגיהנום בטורקמניסטן/Giphy, Tormod Sandtorv

שער הגיהנום הפופולארי ביותר הוא זה שליד הכפר דרווזה שבטורקמניסטן. מדובר במכתש בקוטר של כ-70 מטרים ובעומק של 30 מטרים, בתוכו בוערת אש מאז 1971 ועד היום. המכתש עצמו נוצר בטעות לגמרי. בשנת 1971 גאולוגים סובייטים קדחו אל תוך חלל תת קרקעי וציוד הקידוח שלהם קרס פנימה תוך יצירת הבור הרחב. הם גילו שהאזור מלא בגז רעיל והחליטו שכדי להיפטר ממנו יש לכלות את הגז בצורה טבעית ע"י הדלקתו. הם לא תיארו לעצמם שכמות הגז במקום תשאיר את האש בוערת עד היום. המקומיים מאמינים שזה האזור הקרוב ביותר לגיהנום, ואילו היו יכולים לעברו דרכו בחיים - היו מצליחים להגיע לשם. עוד לא מאוחר לנסות.

בשנה שעברה דווח שנשיא טורקמניסטן, גורבנגולי ברדימוחמדוב, הורה לכבות את האש הגדולה ולסגור סופית את השער לגיהנום. הוא הודיע כי הוא מתכנן לכבות את השריפה לאור הנזקים הסביבתיים שהיא גורמת. הוא דרש מבכירים לכבות את הלהבות במכתש הגז בשביל להמעיט בזיהום האוויר וכדי לנסות להוציא משם את הגז ולהשתמש בו. ההודעה הגיעה עשור לאחר שברדימוחמדוב פנה למומחים כדי לנסות למצוא דרך לכבות את הלהבות כבר אז, אולם הניסיון הקודם שלו כשל.

הנשיא הודיע: "אנחנו מאבדים משאבי טבע יקרי ערך שעבורם נוכל להשיג רווחים משמעותיים ולהשתמש בהם לשיפור רווחת האנשים שלנו. המכתש משפיע לרעה הן על הסביבה והן על בריאותם של האנשים החיים בקרבת מקום". על אף ההודעה, עד כה לא נראה שנמצא פתרון מעשי לכיבוי השריפה, כך שיתכן שגם ניסיונו השני יעלה בתוהו.

2. שער האדס - טורקיה

היוונים והרומאים הקדומים האמינו שמערת האבן המסתורית מתחת למקדש הייראפוליס מהווה שער כניסה לגיהנום, שם ממתין להם האדס, אל השאול, העושר ומעמקי האדמה. מחקרים שנערכו לאחרונה גילו שהמקום רווי בגזים רעילים, מה שהיוונים כינו "נשמתו הקטלנית של האדס", והיו משליכים לשם בעלי חיים - ואפילו אנשים - שמצאו את מותם משאיפת הגזים.

מחקר שנערך באוניברסיטת דואיסבורג-אסבג, גרמניה, מצא שאכן המקום רווי בגזים רעילים. ריכוז הגזים הגבוה ביותר נמצא במערה מתחת ל"שער הגיהינום". החוקרים טוענים שזה קורה בגלל שהמערה יושבת על קו השבר של הרי באבדג, מה שמאפשר לגזים להיפלט מקרום כדור הארץ ולמלא אותה. במקום נרשמו כמוחיות גדולות של פחמן דו חמצני. "במערה מתחת למקדש פלוטו (כינוי נוסף לאל השאול) נמצא פחמן דו חמצני בריכוז קטלני של מעל 91%", נכתב במחקר שפורסם ב-the journal Archaeological and Anthropological Sciences. "באופן מדהים, הגזים האלו עדיין נפלטים ביימנו בריכוזים שמסוגלים להרוג חרקים, ציפורים ויונקים".

3. הל מאות' - סיביר

המכתש הענק של סיביר ידוע כ"פה הגיהנום" והוא רק הולך וגדל עם השנים. רוחבו קילומטר, עומקו 85 מטרים - והוא גדל מדי שנה ברוחב (בין 10-30 מטרים) ובעומק. רבים מתארים את שער הכניסה הזה כפה פעור של מפלצת ענקית.

המכתש הגדול ביותר מבין מספר הולך וגדל של בורות שנפערו בפני השטח בסיביר, כשהקרח מתחת לאדמה הופך לבוץ - ולגז מתאן. המכתש החל להיווצר בשנות ה-60 של המאה שעברה. בעקבות כריתה מסיבית של עצים נחשפו פני הקרקע לשמש בקיץ, ושכבת הקרקע העליונה הלכה והתחממה. למעשה, המכתש הזה, המצוי בקפאת עד, מעניק לחוקרים הזדמנות נדירה. לראות את השפעות שינויי האקלים באזור, לצד שרידי בעלי חיים שנקברו לפני עישרות אלפי שנים, ויערות שהפכו למאובנים..

4. שבעת שערי הגיהנום - הלאם, פנסילבניה

אגדות עירוניות טוענות ששבעה שערים מסתוריים לגיהנום קיימים ביער פראי בהלאם, שבמחוז יורק, פנסילבניה. ישנם מיתוסים שונים לגבי השערים הללו. יש שטוענים שהם שרידים של בית משוגעים שעלה באש במהלך המאה ה-19, כשהכבאים כשלו בניסיונות החילוץ ועשרות המטופלים בו נשרפו. אחרים טוענים שהם נבנו בידי אב משפחה, שרצח את כל בני משפחתו ובסוף התאבדו. נטען כי אם תצליחו לעבור דרך כל שבעת השערים, תשלחו ישירות לגיהינום - אבל גם במקרה הזה תתקלו בבעיות. תחילה, מדובר בשטח פרטי שהגישה אליו אסורה לתיירים. מצד שני, חלק טוענים שיש רק שער מתכת רגיל אחד שניתן לעבור דרכו בקלות, אולם ששת האחרים נסתרים וניתן לראותם רק באורו של הירח. קיצר, ננסה כניסה אחרת.

5. בודאיג'י - יפן

מקדש בודאיג'י - יפן. KAZU_49M, ShutterStock
מקדש בודאיג'י - יפן/ShutterStock, KAZU_49M

מקדש בודהיסטי עתיק המוסתר באזור מרוחק במדרון ההר אוסור. המקדשים יועדו לאבות הקדמונים, אולם עומד מאחוריהם גם סיפור אפל, במיוחד הטוען כי זה מהווה שער כניסה לגיהנום, וכי הנהר הקטן הסמוך אליו, שממשיך לתוך אגם אוסור, הוא המקום בו עוברים המתים אל העולם הבא. מצמרר לגמרי.

6. הר את'נה - סיציליה

הר את'נה מתפרץ בשעות הלילה/יוטיוב

הר הגעש את'נה שבאיטליה הוא הר הגעש הפעיל הגבוה ביותר באירופה. הוא מגיע לגובה של 3,330 מטרים. ההר משמש מקור למיתוסים רבים במיתולוגיה היוונית והרומית - ואחד מהם הוא כמובן שער הכניסה לעולם התחתון של האדס. על פי המיתולוגיה היוונית, תחת ההר נמצאת גופתה של המפלצת טיפון, מאויבי האלים היוונים, שהובסה ע"י זאוס, הרמס ופוסידון ונקברה שם.

7. כף מטפן - בחצי האי מאני, יוון

כף מטפן בחצי האי מאני, יוון. Greens and Blues, ShutterStock
כף מטפן בחצי האי מאני, יוון/ShutterStock, Greens and Blues

שער פופולארי נוסף לגיהנום שנמצא על חופי הים התיכון, מרחק טיסה קצרה מאתנו. אומרים שקרברוס, כלב הציד של אל השאול היווני האדס, בעל שלושת הראשים, שומר על שער הכניסה לממלכה כדי למנוע מהמתים לברוח ומהחיים להיכנס. על פי המיתולוגיה, הרקולס נכנס דרך השער הזה אל מתחמו של האדס לאחר שהכריע את המפלצת במו ידיו.

8. "מאורת השטן" - איטליה

מכתש וולקנו בקמפי פלגריי. Peter Schwarz, ShutterStock
מכתש וולקנו בקמפי פלגריי/ShutterStock, Peter Schwarz

הקמפי פלגריי הינו מתחם געשי המצוי ממערב לנאפולי, במחוז קמפניה, איטליה. שם גם תמצאו את אגם אברנוס, אשר פולט אדים רעילים. יש שטוענים כי ציפורים מעולם לא עפות מעל האגם משום כך, ושבעומקו תמצאו מערה המהווה שער כניסה לגיהנום.

9. "שער המוות" - הודו

עצמות במעבר קארקוראם. REDDIT, צילום מסך
עצמות במעבר קארקוראם/צילום מסך, REDDIT

ליד הגבול בין הודו לסין קיים אזור הררי בשם מורגו, שלפי המקומיים הוא אחד משערי הכניסה לגיהנום - בגלל הנוף הצחיח והטמפרטורות המקפיאות. במהלך החורף, בגובה של 4 וחצי קילומטרים, הטמפרטורות באזור עלולות לצלול למינוס 50 מעלות צלזיוס - ולכן האזור מבודד לחלוטין מבעלי חיים או צמחים. אם אף אחד לא מתקרב לשם - כנראה שיש סיבה טובה לכך.

10. צרחות הגיהנום - סיביר

בשנות ה-80 נפוצה בפינלנד השמועה שקידוח סובייטי סלל בלא כוונה "משעול אל השאול" (Well to Hell), ומשם התפשטה לאירופה האגדה האורבנית שטוענת שמדענים קדחו חור ענק בקרום כדור הארץ בחצי האי קולה, שבצפון רוסיה. כשהגיעו לעומק של 14 וחצי קילומטרים, המקדחה נשברה והמדענים החליטו להוריד חיישנים אל התהום. דרך המיקרופונים הם שמעו קולות של אנשים צורחים, והחיישנים קלטנו טמפרטורות של 1,000 מעלות צלזיוס. כשהבינו המדענים שפרצו בטעות לגיהנום, הם ברחו משם באימה וסיפרו לכולם מאוחר יותר על התקרית המלחיצה.

לצערנו אמינות הסיפור לחלוטין עומדת בספק: למעשה מדדובר בפעולת קידוח סובייטית שנמשכה 24 שנים, בה הגיעו לעומק של 12 ק"מ ויצרו את הבור העמוק ביותר בעולם. הקידוח נעשה למטרות מחקר גיאולוגי. בין הגילויים שהעלה הקידוח היו מאובנים בעומק של כ-7 קילומטרים, שהשתמרו היטב למרות הטמפרטורות הגבוהות. הקידוח הופסק בשל החום הרב ששרר בעומק 12.5 ק"מ מתחת לפני כדור הארץ - מה שגרם לציוד הקדיחה לשבוק. למרות הישג העומק המרשים, הקידוח לא צלח אלא רבע מעומק קרום כדור הארץ, שעוביו הממוצע 30 קילומטרים. ב-1994 נפסק הקידוח. גילו של הממצא האחרון שלהם היה 2.7 מיליארד שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully