וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

71% ממצביעי הליכוד: על מדינת ישראל להכיר בכל זרמי היהדות

9.7.2018 / 8:43

בצל משבר הכותל ששב להטריד את הקואליציה, סקר חדש שנערך עבור התנועה הרפורמית בקרב מצביעי המפלגה העלה כי 66% סבורים שעל המדינה להשקיע "משאבים משמעותיים" בקשר עם התפוצות. בנוסף, כשני שליש מהנשאלים הביעו תמיכה במסלולי נישואים אזרחיים ותחבורה ציבורית בשבת

עריכה: יאיר דניאל

משבר הכותל, ששב להעסיק את הקואליציה בשבועות האחרונים, הציף מחדש את המתיחות בין ממשלת ישראל ויהודי התפוצות. הנושא אף חשף את כוחם של פעילי ומתפקדי האגף החרד"לי בליכוד, שפועלים כדי למנוע את העבודות ברחבת התפילה המשותפת לרפורמים ולקונסרבטיבים בכותל המערבי.

עם זאת, סקר חדש שנערך בקרב מצביעי הליכוד, מגלה תמונה קצת שונה מההתבטאויות השליליות של חלק מבכירי המפלגה כלפי הזרמים הלא אורתודוקסיים. כ-71% ממצביעי הליכוד דווקא תומכים בהכרה של מדינת ישראל בכל זרמי היהדות, לעומת 29% שמתנגדים, ו-66% מהם סבורים שהמדינה צריכה להשקיע "משאבים משמעותיים" בקשר עם התפוצות.

לקריאה נוספת:
רחבת המריבה בכותל: נתניהו יכנס ביום ראשון ועדת המקומות הקדושים
הכנסת אישרה העברת סמכויות השרה רגב לנתניהו לקראת שיפוץ רחבת הכותל
רגב: "הרפורמים נחמדים בארגנטינה - פה בארץ שיפעלו לפני הנהלים שלנו"

אווירת אנדרלמוסיה, מלווה בצווחות, שריקות והטרדות מצד נערות - בתפילת ראש חודש תמוז נשות הכותל 25 ביוני 2017. מיכל פתאל, מערכת וואלה! NEWS
המשבר חשף את כוחו של הפלג החרד"לי בליכוד. נשים בכותל המערבי/מערכת וואלה! NEWS, מיכל פתאל

הסקר, שנערך עבור התנועה הרפורמית על ידי מכון "דיאלוג" בראשות קמיל פוקס בקרב 400 משיבים שהגדירו עצמם תומכי ליכוד, מגלה עוד כי רוב הליכודניקים תומכים בנישואים אזרחיים וגם בתחבורה ציבורית בשבת - סוגיות שהמפלגה נמנעת בדרך כלל מלעסוק בהם בשל ההתנגדות הפוליטית של החרדים. כך, 63% מהמשיבים לסקר אמרו כי הם תומכים במסלול נישואים אזרחיים לצד המסלול ברבנות, ורק 30% אמרו שהם מתנגדים; 7% נוספים השיבו "לא יודע".

בנוסף, 65% ממצביעי הליכוד אמרו שהם תומכים בהפעלה של תחבורה ציבורית מצומצמת בשבת באופן שלא יכלול מעבר אוטובוסים בשכונות ובאזורים בעלי רוב דתי. גם כאן, כשליש - 29% - מהמשיבים בסקר - התנגדו והזדהו עם העמדה הדתית-חרדית בנושא. 7% השיבו "לא יודע".

עוד באותו נושא

עיכוב נוסף באישור רחבת הכותל: השר אזולאי התפטר מוועדת העתיקות

לכתבה המלאה
סקר בקרב מצביע הליכוד - 9 ביולי 2018. מכון "דיאלוג" בראשות קמיל פוקס, עבור התנועה הרפורמית, מערכת וואלה! NEWS
סקר מכון "דיאלוג" בראשות קמיל פוקס עבור התנועה הרפורמית/מערכת וואלה! NEWS, מכון "דיאלוג" בראשות קמיל פוקס, עבור התנועה הרפורמית

סערת הכותל האחרונה עסקה בהליך טכני בעיקרו של אישור עבודות שיפוץ ברחבת התפילה המשותפת לרפורמים ולקונסרבטיבים בקשת רובינזון הסמוכה לכותל המערבי. שרת התרבות והספורט מירי רגב, שעמדה עד כה בראש ועדת המקומות הקדושים שאמורה לאשר את העבודות, סירבה לעשות זאת, לאור לחצים כבדים שהפעילו עליה ראשי האגף החרד"לי בליכוד.

אחרי רגב, המשבר החריף כשגם שרת המשפטים איילת שקד ושר הדתות דוד אזולאי ביקשו לפרוש מישיבתם בוועדה, בעקבות התנגדות אינטנסיבית של רבנים לאישור העבודות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שמעונין לאשר את העבודות כדי להימנע מהתערבות בג"ץ ולהפיג את המתיחויות עם יהדות ארצות הברית, נטל את סמכויותיה של רגב בראשות הוועדה ומינה את השר יובל שטייניץ במקומה, כדי להתקדם עם העבודות למרות ההתנגדות החרדית. אתמול הוא אף כינס את הוועדה כדי לדון ולאשר את העבודות, אך הישיבה הסתיימה ללא הצבעה ובלשכת נתניהו לא ידעו לומר מתי היא צפויה להתקיים.

שרת התרבות והספורט מירי רגב. ניב אהרונסון
נכנעה ללחץ. שרת התרבות והספורט מירי רגב/ניב אהרונסון

מהסקר עולה כי מצביעי הליכוד חלוקים ביחס להתנהלות נתניהו ורגב בפרשה. 41% מהמשיבים אמרו שהם תומכים בכוונת נתניהו להרחיב את המתחם המשמש את המתפללים הרפורמים והקונסרבטיבים, 32% אמרו שהם מתנגדים, ו-27% השיבו "לא יודע". לגבי רגב, 36% אמרו שהיא צדקה בסירוב שלה לאשר את העבודות, 37% אמרו שהיא טעתה, ו-28% - "לא יודע".

משבר הכותל האחרון הוליד עוד גל של התבטאויות חריפות כלפי הרפורמים מפיהם של רבנים ראשיים ופוליטיקאים חרדים, ומהסקר עולה כי 44% ממצביעי הליכוד סבורים שעל ראש הממשלה ושרי המפלגה להתנגד לאמירות מסוג זה. עם זאת, 26% אמרו שעל הנהגת המפלגה לתמוך באמירות שכאלה, ו-31% השיבו "לא יודע".

הרב גלעד קריב מוקטן. באדיבות המצולם, מערכת וואלה! NEWS
"אין סיבה שהמפלגה תיישר קו עם גורמים קיצוניים". הרב גלעד קריב/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המצולם

בתנועה הרפורמית אומרים כי הם מתכוונים להביא את ממצאי הסקר בפני כל חברי הכנסת של הליכוד ובפני ראשי סניפי המפלגה. מנכ"ל התנועה, הרב גלעד קריב, אמר כי תוצאות הסקר מלמדות על כך שחלק גדול ממצביעי המפלגה מאמינים בחופש דת ובפלורליזם. "לצערנו, חלק מנבחרי הציבור של הליכוד מתעלמים מעובדה זו ובוחרים להכנע לקבוצות לחץ קיצוניות שמשתלטות על מוקדי כוח במפלגת השלטון", אמר. "אין סיבה שהמפלגה תיישר קו עם גורמים קיצוניים ומעוררי מחלוקת. אנו מקווים כי תומכי הליכוד יפעלו לשינוי המציאות העגומה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully