וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: ארה"ב לא ערכה קבלת פנים ל-4 ביולי עבור הפלסטינים

4.7.2018 / 19:55

לוואלה! NEWS נודע כי לראשונה הקונסוליה האמריקנית בירושלים האמונה על הקשר עם הרשות לא הזמינה בכירים פלסטיניים לקבלת הפנים המסורתית. לדברי גורמים המעורים בנושא, ברקע החרם הפלסטיני עליהם התקשו האמריקנים בגיוס נותני חסות פלסטינים וחששו כי המוזמנים לא יתייצבו

עריכה: תומר לוי

לראשונה ובאופן חריג, הקונסוליה האמריקנית בירושלים, שאמונה על היחסים עם הרשות הפלסטינית, לא ערכה השנה קבלת פנים מסורתית ליום העצמאות האמריקני והסתפקה באירוע פנימי לעובדי השגרירות בלבד - כך נודע לוואלה! NEWS.

במשך שנים הקונסוליה - שיושבת ברחוב אגרון במערב ירושלים ואמונה על הקשר מול הפלסטינים - נהגה לערוך קבלת פנים כמה ימים אחרי קבלת הפנים של שגרירות ארצות הברית, במתכונת דומה לזו שמיועדת לישראלים, שאליה הוזמנו בכירים ועיתונאים מהרשות הפלסטינית. ואולם, השנה הוחלט לא לקיים את החגיגה השנייה ולהסתפק רק בקבלת הפנים של השגריר דיוויד פרידמן, שנערכה אתמול במתחם "איירפורט סיטי" בנתב"ג, ובאירוע פנימי לעובדי הקונסוליה ובני משפחותיהם.

מאז החלטת הבית הלבן על העברת השגרירות לירושלים יש נתק בין בכירי הרשות הפלסטינית, ולדברי גורמים ישראלים המעורים בנושא, הקונסוליה התקשתה בגיוס נותני חסות פלסטינים לאירוע, וחששה שמוזמנים פלסטינים לא יגיעו. בכירים פלסטיניים חששו לשבור את החרם של ההנהגה והבהירו שהם לא ייקחו חסות על האירוע, אמרו הגורמים בשיחה עם וואלה! NEWS.

לקריאה נוספת:
בכיר פלסטיני: שליחי טראמפ מנסים להפיל את הרשות הפלסטינית
תקרית מביכה: שגריר ארה"ב צולם עם תמונת הר הבית - ללא כיפת הסלע
אבו מאזן: "שגריר ארה"ב בישראל - בן כלב"; פרידמן: "אנטישמיות"

הקונסוליה האמריקאית, ירושלים. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
בניין הקונסוליה האמריקנית בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

הקונסוליה האמריקנית בירושלים פעלה במשך שנים כיישות נפרדת מהשגרירות בתל אביב. בנוסף לטיפול בעניינים קונסולריים של אזרחי ארצות הברית בישראל, הקונסוליה שימשה מעין שגרירות עבור הרשות הפלסטינית. בשונה מקונסוליות אחרות בעולם, זו שבירושלים לא הייתה כפופה לשגרירות, אלא ישירות למחלקת המדינה ושימשה ערוץ ישיר של הפלסטינים לממשל.

בחודש שעבר דווח בסוכנות הידיעות אי-פי כי אחרי העברת השגרירות לירושלים, הנשיא טראמפ שוקל לתת לשגריר פרידמן יותר סמכויות על הקונסוליה, ובסופו של דבר הוא יקבל סמכות על הקונסוליה כולה. על פניו מדובר בעניין טכני וביורוקרטי אבל בצל הקרע העמוק בין הממשל לבין ההנהגה הפלסטינית, המהלך נתפס כפגיעה באוטונומיה של הקונסוליה וכמהלך שעשויות להיות לו השלכות מדיניות.

דובר הקונסוליה בירושלים אדם סיגלמן מסר בתגובה לפניית וואלה! NEWS כי "ב-3 ביולי חגגה הקונסוליה הכללית בירושלים את ה-4 ביולי במיקומה ההיסטורי על כביש אגרון בירושלים. כ-400 עובדי הקונסוליה ובני משפחותיהם נכחו באירוע, שציין את המסירות והעבודה הקשה של הצוות המגוון שלנו לקידום היחסים האמריקניים עם העם הפלסטיני".

עוד באותו נושא

נתניהו למנהיגי אירופה: הפסיקו לממן את המשטר האיראני שפועל נגדכם

לכתבה המלאה

הפלסטינים מחרימים את ממשל טראמפ מאז העברת השגרירות

מאז ההחלטה של הנשיא טראמפ על העברת השגרירות לירושלים היחסים בין ארצות הברית לרשות הפלסטינית נמצאים בקרע עמוק, ויש חרם מוצהר של בכירי הרשות על מגעים עם הממשל, זאת בנוסף לחרם לא רשמי שהיה גם כך על השגריר פרידמן שנתפס כידידותי מאוד לישראל. הפלסטינים מחרימים את התיווך האמריקני ואת מאמצי הממשל לקדם תכנית שלום, והודיעו כי לא יסכימו לקבל את ארצות הברית בתור מתווכת - ואף החרימו את ביקור סגן הנשיא מייק פנס באזור בחודש ינואר.

החרם נמשך בחודש שעבר, כשהיועץ המיוחד של הנשיא ג'ארד קושנר ושליחו ג'ייסון גרינבלט ביקרו בישראל כחלק ממסע אזורי במזרח התיכון שנועד לקדם את תכנית השלום של הנשיא, אך הביקור לא כלל אף פגישה עם בכירי הרשות. במהלך הביקור התראיין קושנר לעיתון "אל קודס" הפלסטיני שבו אמר כי הוא "מוכן לעבוד עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אם הוא ירצה בכך", אבל הדגיש כי אם אבו מאזן ימשיך בסרבנות, ארצות הברית תפרסם את התכנית בפומבי.

יו"ר הרשות אבו מאזן משתחרר מבית החולים ברמאללה, 28 במאי 2018. רויטרס
אבו מאזן/רויטרס

אמש ערך השגריר פרידמן את קבלת הפנים המסורתית של השגרירות ליום העצמאות האמריקני בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן ריבלין, שרים, ח"כים ובכירי הסגל הדיפלומטי המוצב בישראל. ראש הממשלה נאם באירוע ושיבח את הפריחה חסרת התקדים ביחסים עם ארצות הברית ואת יחסי ישראל עמה בעידן טראמפ. "יש לנו יחסים עם 160 מדינות וחלק מהם חברים מצוינים אבל אין חברות כמו ישראל וארצות הברית", אמר נתניהו - שאף ביקש מהשגריר לערוך את האירוע בשנה הבאה בירושלים. "זה אולם יפה ומדהים אבל בשנה הבאה בירושלים ליד השגרירות לא יהיה כינוס מרהיב יותר עבורנו וחברינו".

חגיגות יום העצמאות ה- 242 של ארה"ב באיירפורט סיטי 3 ביוני 2018. ראובן קסטרו
השגריר פרידמן בקבלת הפנים, אתמול/ראובן קסטרו
טקס העברת שגירות ארה"ב לירושלים 14 במאי 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
חשיפת מבנה השגרירות האמריקנית החדש בירושלים, במאי/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
טראמפ בכותל במהלך ביקורו בשיראל. רויטרס
טראמפ בביקור בכותל, במאי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully