וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי נגד מי: הזווית הפוליטית של פורטוגל נגד ספרד - המדור של אורן נהרי במונדיאל

15.6.2018 / 10:30

פעם ביחד ופעם לחוד. פעם שולטות ופעם נופלות. אחת חזרה להיות מיני מעצמה, השנייה רוצה לחזור לשם. אורן נהרי מביא לכם את הזווית הפוליטית למשחקי המונדיאל. והפעם: הדרבי האיברי

צילום מסך

לכאורה מדובר בדרבי איברי, שתי מדינות אחיות, השפה דומה, התרבות דומה, הגיאוגרפיה, מה יש לומר - אחים. אבל כל מי שאי פעם ראה משפחה, מתפקדת ככל שתהיה, יודע שגם בין אחים, במיוחד בין אחים, יש מתחים, שהולכים אחורה לעתים עשרות שנים. ובמקרה של מדינות אחיות - מאות שנים.

אז נלך לאחור - לפני 600 שנה בדיוק, ב-1418 הקים אנריקה הנווט, נסיך פורטוגלי מכון בכף סגרש. הוא הביא לשם קברניטים, נווטים, בוני אוניות, נגרים, תופרי מפרשים, מומחה למפות - יהודה קרשקש היהודי - והחל בפרוייקט של גילוי העולם. לא פחות.

והפורטוגלים היו הראשונים לצאת אל הים במובן המודרני, לבנות אימפריה של מסחר ושליטה, להרחיב ידע: דיאש חוצה את כף ורדה, קאם מגיע לנמיביה, ברתולומיאו דיאש חוצה את כף התקווה הטובה, ושקו דה גאמה יגיע להודו, מגלן (שכבר יפליג תחת דגל ספרד) יהיה הראשון המקיף את כדור הארץ (הוא נהרג בדרך, בעצם סגנו, סבסטיאן של קאנו משלים את המסע). הם יצאו להביא את דבר האל - ולהחזיר תבלינים וסחורות. והם בנו אימפריה שכללה את קליקוט ואת גואה, את איי מולוקה ואת ברזיל.

ואחרי שספרד מסיימת את הפרוייקט הקטן של כיבוש המדינה מידי המוסלמים, בשנת 1492, ותוך כדי כך טיהורה ממוסלמים ויהודים - או על ידי התנצרות או גירוש, היא מצטרפת לעסקי ביזת העולם: כבר באותה שנה, 1492 יוצא קולומבוס בשליחות המלכים הקתוליים פרדיננד ואיזבלה הספרדים להודו, אבל לא מזרחה אלא מערבה. הוא כמובן ייתקל בדרך באמריקה.

וספרדים יקימו אימפריות של ביזה, רצח וניצול על חורבות האינקה, האצטקים, המאיה וכשיתחילו היתקלויות האפיפיור, בחוצפה עוצרת נשימה יחלק את העולם - לא פחות - בין ספרד לפורטוגל בהסכם טורדסיאס. מלך צרפת הזועם דרש לראות את הסעיף בצוואת אדם הראשון שבו הוא משאיר את העולם לספרד ופורטוגל בלבד. כמובן שאיש לא שאל את הילידים לדעתם - או את המוסלמים, או את הנוצרים שאינם קתולים.

השלב הבא היה איחוד בין ספרד לפורטוגל, איחוד קצר ימים. זוכרים את גירוש ספרד? מרבית היהודים עברו לפורטוגל - כפי שאמרנו, שפה דומה, תרבות דומה, אקלים דומה, קירבה גיאוגרפית. וכשבא האיחוד הם רצו לקחת שוב את מקל הנדודים - אבל לא הורשו: הם היו מוכשרים מדי, רבים מדי: כ-15% מהאוכלוסייה. ועל כן הוכרחו להתנצר. לא היתה להם בררה נוספת של גירוש. המרת דת - או התאבדות. ורובם המירו את דתם, מעטים נותרו אנוסים בסתר.

עוד בנושא
רונאלדו הברזילאי: "מסי מביא יותר קסם לכדורגל מכריסטיאנו"
פרננדו היירו: "לא אשנה ביומיים את העבודה שנעשתה פה במשך שנים"
דיווח בפורטוגל: כריסטיאנו רונאלדו החליט לעזוב את ריאל מדריד

נבחרת פורטוגל מתאמנת ברוסיה, כריסטיאנו רונאלדו. רויטרס
יגבר על ספרד? רונאלדו/רויטרס

האימפריות, הספרדית והפורטוגלית התקיימו מאות שנים, אבל תקופת הזוהר היתה קצרה - עד בוא הצרפתים, ההולנדים ובעיקר האנגלים. שתי המדינות בקצה אירופה שקעו לאיטן, זוכרות את ימי הזוהר. הן היו לדיקטטורות פשיסטיות במאה העשרים, נזהרו לא להתערב במלחמת העולם השנייה, והדיקטטורה בשתיהן הסתיימה באותה השנה - 1975.

אז החלה מכירת החיסול של שיירי האימפריות: סהרה הספרדית, מוזמביק, אנגולה, מזרח טימור - כולן פונו. נותרו זיכרונות, אנשים החיים בפורטוגל וספרד וזוכרים בתים קולוניאליים ומשרתים, וכמובן - שפה בעיקר ספרדית שבה מדברים, חולמים וכותבים מאסיה עד אמריקה.

ספרד שבה להיות מיני מעצמה אירופית - בתיירות, בתרבות - ובספורט. פורטוגל חזרה להיות המדינה הנוספת, זו שמתאמצים לזכור את שמה כשחושבים על המדינות בחצי האי האיברי. האח הקטן. אבל זוכרים מה אמרנו על משפחות? ההנאה הגדולה ביותר לאח קטן היא לא לנצח את השכן. היא לנצח את האח הגדול. ואחרי מאות שנים של עמידה בצל האח הגדול, פורטוגל רוצה להזכיר לכולם מי היתה האימפריה הראשונה, המצליחה, של חצי האי האיברי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully