וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה מוציא את האוויר למפעילי הכדורים הפורחים בצפון?

8.6.2018 / 18:30

השבוע אושרה הקמת חמש טורבינות רוח לייצור אנרגיה מתחדשת בעמק חרוד. לצד היתרונות היוזמה מאיימת לפגוע בתעשיית הכדורים הפורחים בישראל, המרוכזת כמעט כולה בעמק בשל המגבלות הרגולטוריות: "החברות שלנו יחוסלו"

כדורים פורחים בעמק חרוד. רון גפני, skypics.co.il, מערכת וואלה! NEWS
מפעילי הכדורים הפורחים חוששים שתכנית הקמת הטורבינות תפגע בענף/מערכת וואלה! NEWS, רון גפני, skypics.co.il

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בצפון אישרה להפקדה בשבועיים החולפים תכנית להקמת 11 טורבינות רוח ענקיות בשטחי החקלאות של קיבוץ עין חרוד איחוד. בעמק חרוד מתוכננות לקום עוד חמש טורבינות רוח נוספות וגם התכנית להקמתן תופקד בקרוב. מדובר בטורבינות ענקיות, שכמוהן טרם הוקמו בישראל: גובהן 207 מטרים ומוטת כנפיהן 120 מטרים.

חוות טורבינות הרוח בעמק חרוד היא מיזם אחד מתוך רבים המתוכננים לקום בצפון, כחלק מתכנית לאומית להגדלת תפוקת האנרגיה ממקורות מתחדשים, ששימוש בהם יצמצם את זיהום האוויר הנגרם משימוש בדלקים, פחם וגז. קידום השימוש באנרגיה ממקורות מתחדשים נחשב כנושא מוביל גם עבור ארגונים בין-לאומיים שונים, בהם האו"ם וה-OECD.

אולם סביב האנרגיות ממקורות מתחדשים, ובהם אנרגיית הרוח, כמקור להפקת חשמל, יש חילוקי דעות בין התומכים למתנגדים. האחרונים מצביעים על כמה תופעות לוואי שליליות. לטענתם, אנשים המתגוררים בסמוך לטורבינות רוח מתלוננים על תסמינים בריאותיים שונים. בנוסף, מצביעים המתנגדים על השלכות סביבתיות שליליות, כמו פגיעה בעופות נודדים, פגיעה בנוף ועוד. עם זאת, היזמים מצביעים על שורה של פתרונות לבעיות אלו וטוענים כי התרומה הסביבתית עולה על החשש מפגיעה בסביבה.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווחים בארגנטינה: "המשחק נגד נבחרת ישראל יבוטל"
מקרון: "העברת שגרירות ארה"ב לירושלים גרמה למוות, היא לא חגיגה"
51 שנה לאחר מלחמת ששת הימים: "קול הרע"ם" מקהיר נדם

כדורים פורחים בעמק חרוד. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
מזה כעשר שנים פועלות בעמק חרוד שלוש חברות להטסת כדורים פורחים ופעילותן מהווה 90 אחוז מהענף בישראל/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

נוסף על השאלה הסביבתית, אנשי תיירות בצפון מוחים נגד הקמת הטורבינות, ואומרים כי פירוש הקמת המיזם הוא חיסול ענף הבלונים הפורחים בישראל, שכמעט כולו מתרכז באזור זה. ההיבט התיירותי נחשב לרוב שולי ביחס לוויכוחים על ההשפעות הסביבתיות, אולם במקרה של עמק חרוד יש לו משמעות גבוהה. זהו אזור הטיסה החשוב בישראל של כדורים פורחים. מזה כעשר שנים פועלות בו שלוש חברות להטסת כדורים פורחים ופעילותן מהווה 90% מהענף בישראל.

אלמוג אמיר מחברת "לגעת בשמיים" מבהיר כי "הקמת טורבינות הרוח תחסל את טיסות הכדורים הפורחים. לא נוכל לטוס פה יותר". לדבריו לא ייתכן תחליף לטיסות באזור אחר. "האזור שבו אנחנו טסים הוא ייחודי ואין אזור דומה לו בישראל. מדובר באזור היחיד שאושר לטיסה לכדורים פורחים בישראל, למעט אזור נוסף בנגב. כאן יש 'בועת טיסה' שאושרה על ידי רשות התעופה האזרחית. הבועה הזאת הוכנסה לחוק הטיס, לא נוכל לקבל אתר דומה במקום אחר". לבד מן האישורים הרגולטוריים הקשוחים, גם התנאים הנוספים באזור זה הם יחודיים. לדברי אמיר, "זהו ספורט שדורש שטחים פתוחים, בלי מבנים או מתקנים גבוהים. אין באזור נתיבי טיסה קבועים של כלי טיס אחרים ומזג האוויר הוא מזג האוויר הנחוץ לנו - יובש, מיעוט משקעים ורוחות חלשות בשעות הבוקר".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
כדורים פורחים בעמק חרוד. רון גפני, skypics.co.il, מערכת וואלה! NEWS
כ-30 אלף בני אדם טסים מדי שנה בכדורים הפורחים בצפון/מערכת וואלה! NEWS, רון גפני, skypics.co.il

כ-30 אלף בני אדם טסים מדי שנה בכדורים הפורחים בצפון ולדברי בעלי החברות הם הפכו למנוע מרכזי בענף התיירות באזור: "מי שמגיע אלינו אוכל אחר כך ארוחת בוקר באחת המסעדות באזור, רבים מאד לנים בצימר בסביבה ומבקרים באטרקציות בסביבה, לרוב על פי ההמלצות שלנו. אנחנו עברנו לצפון ממרכז הארץ כדי להקים פה תחום חדש בתיירות. תרמנו לצפון והשתלבנו בחיים פה. אבל מעבר לחיסול החברות שלנו, שמעסיקות באופן ישיר עשרות עובדים, תהיה לכך השפעה דרמטית על כל התיירות באזור ועל עוד מאות בני אדם נוספים בענף התיירות".

רשות שדות התעופה: מתנגדים להקמת הטורבינות ללא הסדר עם מפעילי הבלונים

רשות התעופה האזרחית (רת"א) במשרד התחבורה, שהיא הגורם המפקח על הכדורים הפורחים, מציבה סימן שאלה גדול על קיום משותף של הטורבינות והכדורים הפורחים. בנייר עמדה שהוציאה רת"א נכתב כי "מבחינה בטיחותית, הקמת הטורבינות לא תמנע לחלוטין את האפשרות להמשיך להפעיל בלונים חופשיים מאוישים באזור זה. עם זאת, להקמת הטורבינות עלולה להיות השפעה משמעותית על אזורי הפעילות ועל התנהלות הבלונים בעת טיסתם באוויר. בין השאר יידרשו מרווחי בטיחות משמעותיים בין אזור טיסת הבלונים לבין הטורבינות".

עוד נכתב במסמך כי "מאחר שטיסת הבלונים תלויה ברוחות והאפשרות של טייס הבלון להשפיע על כיוון התקדמותו היא מוגבלת, הדבר עלול לגרום, במזגי אוויר שונים, לקיצור טיסות, לנחיתה במקומות פחות נגישים קרקעית, ואף לביטולי טיסות. במשתמע פעילות מפעילי הבלונים תיפגע בהיקפה על כל המשמעויות הכלכליות הנובעות מכך". בשל כך, "עמדת רת"א היא כי יש להתנגד להקמת הטורבינות ככל שלא ימצא הסדר בין היזמים ובין מפעילי הבלונים אשר יבטא את האיזון הנכון בין הערכים השונים השייכים לעניין, דהיינו - פיתוח משק האנרגיה מחד ומניעת פגיעה במפעילי הבלונים ובמשק התיירות מאידך".

כדורים פורחים בעמק חרוד. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"להקמת הטורבינות עלולה להיות השפעה משמעותית על אזורי הפעילות ועל התנהלות הבלונים בעת טיסתם באוויר"/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

את מסמך העמדה העבירה רת"א בינואר השנה, חודשיים אחרי שכבר הוחלט להפקיד את התכנית בכפוף לתנאים שיוצבו, ומשום מה לא עשתה זאת בטרם ההחלטה להפקיד את התכנית. כעת יש בפני המתנגדים לתכניות להקמת טורבינות הרוח 60 יום להגיש את התנגדויותיהם.

ממשרד התחבורה, אליו שייכת רת"א, נמסר כי "רת"א הביעה את עמדתה בפני הוועדה המחוזית באשר להפעלה של הכדורים הפורחים ביחס לטורבינות הרוח. קיימת הגבלה על הפעלת בלונים פורחים. עם זאת, יצוין כי קיימים פתרונות המאפשרים הפרחת בלונים באזורים שונים". מן הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון נמסר כי "רשות התעופה האזרחית, עוד בטרם הדיון להפקדה, העבירה התייחסותה לתוכנית מבלי להעלות את סוגיית הכדורים הפורחים. כמו כן, כל תכנית להקמת טורבינות רוח מחויבת באישור הרשות לתעופה אזרחית ומשרד הביטחון בטרם אישורה. כמקובל בהליך התכנוני, סוגיה זו תידון ותיבחן בכובד ראש במסגרת שלב ההתנגדויות לתוכנית, ככל ותוגש התנגדות בנושא זה". ממשרד התיירות נמסר כי המשרד לומד את הדברים.

(עדכון ראשון: 17:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully