וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהאור האדום נדלק: כך פועל ה-F35 מתחת לאף של נסראללה

22.5.2018 / 21:22

עם כניסתו לתפקיד הטיל מפקד חיל האוויר ערפל של עמימות בכל הקשור למטוס האדיר, חוד החנית המבצעי של החיל. כעת הוא פותח פתח בחומת הסודיות, כדי להעביר את המסר: ישראל פועלת בחופשיות ברחבי המזרח התיכון, על אף נוכחותן של מעצמות כמו רוסיה

צילום: דובר צה"ל, עריכה: תומר לוי

מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין הנחה עם כניסתו לתפקיד להטיל עמימות על מטוס האדיר (F-35), שמוגדר בחיל כחוד החנית בעולם המבצעים שהולך וצובר תאוצה. הנחיה זו הצטרפה להטלת רמות אבטחת מידע מחמירות שהטילו האמריקנים על בעלי תפקידים בכל צבא שרכש את מטוסי החמקן מתוצרת חברת "לוקהיד מרטין" האמריקנית, כולל בצה"ל. לא כל אחד יכול לשוטט ברחבי הטייסת שעבורה נבנה והוגדר מבנה מיוחד, הרחק משאר הטייסות האחרות. כשמנורת "אור אדום" נדלקת במשרדי טייסת נשר הזהב בבסיס נבטים בנגב, רק בעלי סיווג ביטחוני גבוה במיוחד יכולים לשהות במסדרונות מחשש לדלף סודות. מעגלי מידור חמורים חלים לא רק על מבנה המטוס והמערכות הנלוות שהופכות אותו למטוס דור חמישי, אלא בעיקר סביב הפעילות המבצעית בה הוא משתתף. אלוף נורקין רוצה להפתיע את האויב.

היום (שלישי) החליט אלוף נורקין לפתוח פתח בחומת העמימות ולחשוף בכנס בינלאומי של החיל בבית חיל האוויר בהרצליה, בפני יותר מ-20 מפקדי חילות זרים מרחבי העולם. נורקין חשף תמונה שצולמה באור יום של מטוס האדיר על רקע ביירות בלבנון מעל ראשו של מזכ"ל חיזבאללה שעסוק באיומים על עורף מדינת ישראל מעת לעת. מטוס אדיר אחד צילם מטוס אדיר אחר, והתמונה של מטוס בוהק מקרני השמש על רקע מבנים צפופים וקו החוף הלבנוני לא הותירה מקום לספק: התמונה צולמה ביום ולא בלילה. לטייסי קרב באשר הם ומפקדי החילות הזרים המסר הוא ברור - חיל האוויר פועל בחופשיות ברחבי המזרח התיכון למרות האיומים המגוונים, ועל אף נוכחות מעצמות כמו רוסיה במרחב.

עוד בוואלה! NEWS:
יצמצם הדלפות? ישיבות הקבינט יתקיימו בבונקר תת קרקעי בירושלים
"כמו טיל מונחה למטרה": היחידה שמתסכלת את המפגינים בעזה נחשפת
פלסטינים חצו את הגדר והציתו עמדה של צה"ל - שהגיב בירי טנק

כנס מפקדי חיל האוויר הבינלאומי  22 במאי 2018. דובר צה"ל
אלוף נורקין בבית חיל האוויר בהרצליה, היום/דובר צה"ל

חיל האוויר עסוק בצמצום החשיפה של מטוס האדיר מסיבה נוספת - הוא היה רוצה שאויבי ישראל ומדינות באזור ידעו כמה שפחות על תכונותיו. לכן, התמונה מעידה על ביטחון עצמי גבוה של מפקדי החיל בפרסום נוכחותו במרחב הלבנוני.
כשמדברים על לבנון, יש להביט גם על סוריה, שמוגדרת כאחד האזורים הצפופים בעולם בהיקף סוללות ההגנה האווירית. ניתן להניח כי ללא אישור של הדרג המדיני הבכיר לא היה אלוף נורקין מפרסם את התמונה של מטוס החמקן באחד המקומות הכי מתוחים באזור. כדי להעצים בעוד קומה את העליונות הישראלית במזרח התיכון סיפר נורקין כי מאז שהוכרזה טייסת נשר הזהב כמבצעית תקף מטוס האדיר שני יעדים שונים באזור. המסר החד הוא שישראל נחושה להמשיך לפעול נגד התחמשות חיזבאללה בלבנון והתבססות איראן בסוריה.

מפקדי חילות האוויר הזרים שהביטו באלוף נורקין על בימת המרצים נחלקו לשתי קבוצות: כאלה שמעוניינים לרכוש את המטוס ולא בהכרח יכולים, וכאלה שרכשו את המטוס ומבינים שחיל האוויר הישראלי הופך למוקד ידע מוביל בשל הפעילות בזירה המבצעית, לא רק איסוף מודיעין אלא גם תקיפה. חיל האוויר רשם פרק היסטורי בהתפתחות ה-F-35 בקנה מידה עולמי, מאחר שהוא הקדים את הצבא האמריקני כשתקף לראשונה יעד טרור. חומר למחשבה עבור חיזבאללה, סוריה ובטח עבור האיראנים.

עוד באותו נושא

מפקד חיל האוויר: תקפנו פעמיים במטוס האדיר, הוא לא צעצוע

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כבר עכשיו אפשר לומר בצורה ברורה כי מטוס האדיר שינה את פניו של חיל האוויר הישראלי. בצה"ל קלטו מטוס מדור חמישי עם תכונות ויכולות מאוד ברורות, ובפועל מגלים בכל אימון ופעילות מבצעית יכולות נוספות שהופכות לכאב ראש חיובי עבור מפקדי החיל. "אנחנו עדיין לומדים את דרכי הפעולה של המטוס", אמר היום קצין בכיר בחיל האוויר לוואלה! NEWS. "אנחנו מאוד מתלבטים איפה הוא יכול לתרום יותר. הנוכחות שלנו בזירה המבצעית תורמת לנו המון כוח. אנחנו מהווים נכס עבור המדינות שיש להן את מטוסי ה-F-35 ושואלות את עצמן איך להשתמש בו. אנחנו בהחלט מובילים את ההתפתחות של המטוס, וזה מסייע לנו בשיתופי פעולה עם מדינות אחרות".

אחד התחומים המובהקים שבהם פורץ מטוס האדיר דרך לאחרים הוא בתחום איסוף המודיעין, שמסייע בבניית תמונה שדה קרב מלאה ומדויקת. ככל שחולף הזמן מעידים טייסי האדיר כי הם מפתחים יכולת עצמאית בזכות מחשבים חכמים מאוד וסנסורים שמוגדרים כיכולות קצה בקנה מידה עולמי. כל אלה משדרגים את יכולות מטוס הקרוב ושיטות הפעולה שהיו נהוגים עד כה. בתחומים מאוד מסוימים ההישגים של טייסי חיל האוויר הישראלים מעוררים פליאה גם בקרב גורמים בכירים בחברה היצרנית.

מטוס ה-F-35 בבסיס נבטים, 12 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
חוד החנית המבצעי. האדיר בבסיס נבטים, דצמבר 2016/ראובן קסטרו

תדמיתו של חיל האוויר נמצאת בעלייה משמעותית לא רק בזכות הפעלת האדיר, אלא בעיקר בזכות העובדה כי טייסי נשר הזהב פועלים במרחב רווי סוללות הגנה רוסיות, שהפכו בעשורים האחרונים לאימת חילות האוויר במערב. כך, למעשה, לתובנות הטייסים יש ערך רב מאוד בעיני כל מי שרואה בסוללות אלה איום ישיר על חופש הפעולה של טייסיו. גם השילוב בין מטוסי דור 4.5 למטוסי הדור החמישי כמו ה-F-35 נמצא על הפרק, וכבר בשלב זה מתקיימים אימונים המשלבים מטוסי F-15 ואדיר בחיל האוויר. נקודה זו היא קריטית, במיוחד לאור העובדה שהחיל יכריע בקרוב מה תהיה הזהות של טייסת הקרב החמישית של צה"ל. השאלה תהיה אם נכון לרכוש עוד טייסת F-35, או טייסת F-15 נוספת, המוגדרת כדור 4.5.

כפי שזה נראה כרגע, חיל האוויר מתכונן לרכוש טייסת F-15 בעלת יתרונות מסוימים על ה-F-35, למרות שאיננו בעל תכונות חמקנות. מעל הכל, אפשר להעריך כי אלוף נורקין רצה לשדר למדינות החברות ולאויבי ישראל כי חיל האוויר נחוש לבצע את משימותיו למרות האתגרים שניצבים בפניו, וחרף הסכנה המוחשית לטייסיו.

מטוסי ה"אדיר" (F – 35). דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
כאב ראש חיובי למפקדי החיל. מטוסי האדיר/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
ND נציגים בכירים של חיל האוויר קיימו פגישות עם נציגי הצבא האמריקני על הסבת מטוס ה-F-35 למפציץ  שמסוגל לשאת 9 טון של חימושים שונים. אתר רשמי
מטוס האדיר שינה את פניו של חיל האוויר/אתר רשמי
מטוסי ה"אדיר" (F – 35). דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
מטוס ה- F-35 מאפשר לישראל להמשיך להתנהל במרחב האווירי במזרח התיכון על אף האיומים/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully