וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אתם שומעים: "יאני או לורל?" ההקלטה שמטריפה את הרשת

16.5.2018 / 15:45

שלוש שנים חלפו מאז טירוף השמלה הכחולה-שחורה (לבנה-זהובה) והרשת שוב מפולגת בגלל קובץ אודיו שכל אחד שומע בו משהו אחרת. אז מה אתם שומעים: יאני או לורל?

ABC

לפני קצת יותר משלוש שנים כל הרשת הייתה בהיסטריה בגלל תמונה של שמלה מכוערת שכל אחד ראה בצבעים שונים: אחד בכחול ושחור והשני בלבן וזהב. אחרי אינספור דיונים וניתוחי פוטושופ נמצא שהשמלה היא כחולה ושחורה וזו איכות המצלמה והתאורה שהצליחה להוליך שולל את המוח שלנו.

ביום ראשון השבוע פרסמה אושיית הרשת קלואי פלדמן באינסטגרם קובץ אודיו קצר של קול ממוחשב עם שאלה פשוטה: "מה אתם שומעים: יאני או לורל?". ("Yanny or "Laurel"). לכאורה נשמע פשוט - אבל למעשה אצל כל אחד זה נשמע אחרת. יש אנשים ששומעים בבירור את השם "לורל" ואחרים שומעים את השם "יאני".

הדעות ברשת חלוקות ממש כמו בימים הטובים של השמלה - וכמו אז, יש גם אנשים שמצליחים לשמוע את שניהם. לא ביחד מן הסתם. אחד הגולשים שמע "יאני" בשמיעה הראשונה. כשהפעיל את קטע הקול שוב הוא שמע "לורל" וכך גם בשמיעה השלישית והרביעית. רק בשמיעה החמישית הוא הצליח שוב לשמוע "יאני". הזוי אה?

עוד בנושא:

עוד באותו נושא

מדענים פתרו את חידת השמלה: למה חלק ראו לבן וזהב וחלק שחור וכחול?

לכתבה המלאה

הסיבה למחלוקת הזאת תלויה בכרטיס הקול של הנגן שלנו, באוזניים ובמוח. לדברי לארס ריק, עוזר פרופסור לשמיעה וקוגניציה של מדעי המוח באוניברסיטת מאסטריכט בהולנד, זו לא באמת אשליה אופטית. למעשה, מדובר בהקלטה באיכות לא גבוהה במיוחד המאפשרת דו משמעות מסוימת שהמוח שלנו נוטה להשלים בעצמו. למעשה, זו המקבילה השמיעתית של אשליית האגרטל של אדגר רובין, בה אפשר להבחין בשני אובייקטים, אך לא בבת אחת: המוח שלנו שלנו קולט "יאני" או "לורל" בדיוק כמו שהוא רואה בתמונה פנים או אגרטל.

אשליית האגרטל. צילום מסך
אשליית האגרטל: ככה המוח שלנו עובד עלינו/צילום מסך

הסוד הוא בתדר. המידע האקוסטי שגורם לנו לשמוע "יאני" הוא בתדר גבוה יותר מהמידע האקוסטי שגורם לנו לשמוע "לורל". חלק מהווריאציה עשוי להיות תוצאה של מערכת השמע שמנגנת את הסאונד, אבל חלק מזה תלוי גם במכניקה של האוזניים שלנו וממה שאנחנו מצפים לשמוע. מבוגרים, דרך אגב, נוטים להתחיל לאבד את השמיעה שלהם בטווחי תדר גבוהים יותר, מה שכול להסביר למה הם צפויים לשמוע רק "לורל", אולם ילדים צפויים לשמוע יותר את המילה "יאני".

יתכן שהקובץ נערך באופן מלאכותי כך שהתדרים של Y יהיו גבוהים יותר והתדרים של L נמוכים יותר, אולם בלי לדעת מאיפה ההקלטה הזאת מגיעה, אי אפשר להיות בטוחים בזה. אם כרטיס הקול שלכם - או האוזניים שלכם - מבליטים גם את התדרים הגבוהים וגם את הנמוכים יותר, אז תוכלו לעבור בין שני הצלילים.

מאחר שהקובץ באיכות ירודה, המוח נוטה להשלים את מה שחסר. גם ההנחיה החזותית שמגיעה עם קובץ השמע - התשובות "יאני" או "לורל" לבחירה - עשויה להשפיע על המוח שלנו להשלים את מה שאנחנו מתקשים לשמוע. לדוגמה, אחד שלא נחשף לאופציות "יאני" או "לורל", טען שהוא בכלל שומע "יפי". זה לא רק האוזניים או הרמקולים - זה גם המוח שלכם: כל מה שאנחנו שומעים מעוצב בצורה כלשהי על ידי החוויות הקודמות שלנו ואינו בהכרח משקף את המציאות.

דוגמא: אותה מילה נשמעת נשמעת כמו "ביל", "פיל" או "מיו" לפי מה שמוצג על המסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully