וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגנים בפומבי ומושיטים יד בחשאי: המשחק הכפול של מדינות ערב עם ישראל

16.5.2018 / 10:35

ההצהרות הקבועות הגיעו גם לאחר סבב האלימות הנוכחי בעזה, אולם מאחורי הקלעים השליטים פועלים להידוק היחסים, בשל החשש מאיראן והקרבה לטראמפ: יורש העצר הסעודי לוחץ על הפלסטינים, בחריין תמכה בתקיפות בסוריה ומצרים אפשרה חגיגות של השגרירות

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

מדינות ערב גינו בתקיפות את מותם של עשרות הפלסטינים בהפגנות ברצועת עזה השבוע, כפי שהן עשו במשך העשורים האחרונים במקרים דומים - אולם מאחורי הקלעים, הפחד מאיראן מפלג את מנהיגי ערב, שחלקם רוצים להושיט יד לישראל מאחורי הקלעים.

ערב הסעודית, שמשתמשת בשליטתה על מכה ומדינה כדי להציג את עצמה כמגנת האסלאם, מסרה רק הצהרה קצרה שכללה גינוי לפעולות ישראל ותמיכה ב"אחינו הפלסטינים" וב"זכויותיהם הלגיטימיות".

בשנה האחרונה, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן רקם קשרים קרובים עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. גורמים פלסטיניים אומרים כי המתווכים הסעודים העבירו להם פרטים על הצעת השלום האמריקנית, שמעדיפה בבירור את ישראל. הממשל טוען כי הוא קרוב להשלמת התכנית, אך טרם הציג אותה.

לקריאה נוספת בנושא
בין ביס לביס: כשנתניהו נפגש במקרה עם שגרירים ערבים במסעדה

יורש העצר הסעודי בפגישתו עם נשיא ארה"ב: "מחויבים להיפטר מאיומים העומדים בפנינו". רויטרס
תמך בפרישה מהסכם הגרעין. יורש העצר הסעודי עם טראמפ/רויטרס

במרץ, עם תחילת ההפגנות השבועיות בעזה, יורש העצר נפגש עם מנהיגי הקהילה היהודית בארצות הברית. לפי האתר אקיוס, הוא אמר להם כי על הפלסטינים לקבל את ההצעה או "לשתוק ולהפסיק להתלונן". בנוסף לכך, הנסיך אמר בריאיון לאטלנטיק כי הוא מכיר בזכויות היהודים למדינה ולארץ משלהם. הוא אף אמר כי הם יהיה שלום, היחסים בין מדינות המפרץ לישראל יהיו אינטרס הדדי.

גם במהלך טקס פתיחת השגרירות האמריקנית בירושלים ביום שני, רמז חתנו ויועצו של טראמפ, ג'ארד קושנר, על המצב החדש. הוא אמר כי הבריתות האזוריות כבר משתנות לטובתה של ישראל לנוכח "איומים משותפים ואינטרסים משותפים", שמאפשרים "הזדמנויות ובריתות שבעבר לא היה ניתן להעלות על הדעת".

קושנר פיתח יחסים קרובים במיוחד עם מוחמד בן סלמאן, שהשתמש בהם כדי להגביר את הלחץ על איראן. הממלכה הייתה בין המדינות הבודדות שבירכו על פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

הודעת התמיכה של בחריין בתקיפות בסוריה

לא רק ערב הסעודית מתקרבת לישראל. שר החוץ של בחריין, חאלד בן אחמד אל חליפה, הביע תמיכה בישראל אחרי שתקפה מטרות איראניות בסוריה בשבוע שעבר. הממלכה הסונית הקטנה, שבה בית המלוכה הסוני שולט על הרוב השיעי ודיכא התקוממות שלו ב-2011, רואה באיראן כאיום. ואולם, העימותים בעזה הובילו לגינויים נגד ישראל ולהבעת תמיכה מחודשת בזכות הפלסטינית למדינה עצמאית שבירתה מזרח ירושלים.

גם איחוד האמירויות הערביות גינתה את "ההסלמה הנוכחית של ישראל ברצועת עזה" וכלי התקשורת הממלכתיים נקטו קו תקיף עוד יותר. "אדוני הנשיא, הרגת כל ניצוץ של תקווה לשלום", נכתב באתר "חדשות המפרץ" היוצא לאור בדובאי. בעמוד הראשון של העיתון אל-ווטן שיוצא לאור באבו דאבי כונה המהלך "קטסטרופה חדשה".

חרף הרטוריקה, אנשי עסקים ישראלים עובדים באיחוד האמירויות, כשהם משתמשים בדרכונים אמריקניים או אירופיים. המדינה אירחה נציג ישראלי בכנס האנרגיה המתחדשת הבינלאומי שהתקיים באבו דאבי, בזמן שישראלים התחרו בתחרויות ג'ודו בבירה. רוכבי אופניים מאיחוד האמירויות ובחריין אף השתתפו במרוץ הג'ירו ד'איטליה שחלקו התקיים בישראל.

קטאר רוצה סיוע בהסרת המצור

מבין מדינות ערב, קטאר הייתה התקיפה ביותר. היא תיארה את העימותים בעזה כ"טבח ברוטלי ושיטתי של כוחות הכיבוש הישראליים נגד פלסטינים לא חמושים בעזה, כולל ילדים ונשים, במהלך הפגנה לגיטימית ולא אלימה שקיימו". דוחא השקיעה מיליוני דולרים בשיקום רצועת עזה, בתיאום עם ישראל, יחד עם סיוע הומניטרי. קטאר אף אירחה לאורך השנים את בכירי חמאס.

אף על פי כן, קטאר אירחה גורמים אמריקניים פרו-ישראליים במהלך השנה שעברה, ואלו שוחחו עם השליט. עורך הדין אלן דרשוביץ' היה אחד מהם, והוא כתב כי הביקור מומן על ידי אמיר קטאר והוא הודה לנסיכות על כך שאפשרה לספורטאים ישראלים להתחרות בה. הגישוש הקטארי ככל הנראה נובע מרצונה לדחוק בארצות הברית לסייע לה בהסרת המצור בן השנה שמטילות עליה ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים. המשבר החל, בין היתר, בשל תמיכתה של קטאר בארגונים כמו חמאס וביחסיה הקרובים עם איראן.

בנימין נתניהו נועד לראשונה בפומבי עם עבד אל-פתאח א-סיסי. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
משתפים פעולה נגד חמאס ודאעש. נתניהו וא-סיסי בניו יורק, ספטמבר/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

מצרים, שבעבר הובילה את המאבק בישראל, הייתה הראשונה שחתמה על הסכם שלום עמה ב-1978. למרותו, אזרחי מצרים מחרימים תרבותית את ישראל ומעת לעת מקיימים הפגנות תמיכה בפלסטינים.

עם זאת, בשנים האחרונים, ישראל ומצרים מצאו אויב משותף בדמות ארגוני הג'יהאד בחצי האי סיני לצד הרצון להגביל את חמאס. קהיר מסייעת למצור על הרצועה באמצעות הסגירה הכמעט קבועה של מעבר רפיח, ורוב פעילי השמאל והאסלאם הקיצוני שבעבר ארגנו את ההפגנות נגד ישראל נכלאו או יצאו לגלות.

בסימן לשיפור היחסים עם ישראל, השגרירות בקהיר ציינה מוקדם יותר החודש את יום העצמאות ה-70 למדינה במלון ריץ קרלטון על הנילוס. רק שבע שנים קודם, מפגינים בקהיר פרצו למתחם, קרעו את הדגל ואיימו לבצע לינץ' באנשי השגרירות של ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully