וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמל ענק ייפתח בחיפה: מה עושים עם זיהום האוויר? | דעה

יוסי סורוג'ון

26.4.2018 / 14:00

ספינות המסע אחראיות על כ-3% מסך פליטות גזי החממה בעולם ובקרוב יגיעו ספינות רבות יותר אל חופי ישראל. הנמל החדש שמוקם מסרב לממן פארק ירוק ופתוח לציבור בנחל הקישון במפרץ חיפה, הוא אף מערים עליו קשיים

נמל חיפה. ארז מיכאלי
נמל חיפה, אוקטובר 2017/ארז מיכאלי

בימים אלו פועלים בחיפה נמל חיפה ונמל מספנות ישראל המזהמים את האוויר באופן קבוע ונרחב. אליהן צפוי להצטרף בעוד כמה שנים נמל חדש וגדול יותר מהקיימים - נמל המפרץ המוקם על ידי חברת נמלי ישראל. אין ספק שיגדיל משמעותית את זיהום האוויר במפרץ חיפה כיוון שיהיה בעל יכולת קליטת אניות משא רבות בו זמנית.

כחלק מתרבות הצריכה המערבית, כולנו שותפים לרכישת מוצרים. אלו מגיעים אחרי שעשו דרכם על גבי אניות ענק, שכל אחת מהן נושאת עשרות אלפי מכולות בהן מאחסנים את הפריטים שרכשנו. 90% מהסחורה בעולם מוסעת על גבי ספינות ענק.

המחירים הנוחים ולעיתים הזולים בהם אנו רוכשים את המוצרים השונים התאפשרו בשנים האחרונות, גם בשל הירידה במחירי ההובלה הימית. כיצד מורידים את מחירי ההובלה? בין היתר, על ידי בניית אניות גדולות יותר שיכולות לשאת כמות מכולות גדולה ועל ידי שימוש בדלק כבד וזול יחסית - מזוט.

נחל קישון עולה על גדותיו ומציף את שדות עמק יזרעאל. 08 בינואר 2015. יוסי סורוג'ון, רשות נחל הקישון, מערכת וואלה! NEWS
נחל קישון עולה על גדותיו, ינואר 2016/מערכת וואלה! NEWS, יוסי סורוג'ון, רשות נחל הקישון

שריפת המזוט מייצרת חומרים מזהמים, דוגמת תחמוצות גופרית ותחמוצות חנקן. ספינות המסע אחראיות על כ-3% מסך פליטות גזי החממה בעולם וצפוי כי נתון זה ילך ויגדל. על פי הארגון הימי הבינלאומי של האו"ם, תמריצים הניתנים לשיפור בתחום זה יישאו פרי לא לפני שנת 2035. ספינות הענק מגיעות באופן קבוע לעגון בנמלים, שם פורקים מהן בזריזות את המכולות ומטעינים עליהן מכולות חדשות. בעת שהותן בנמל מהוות גורם משמעותי לזיהום האוויר.

לנמל המפרץ השפעה על כל המרחב העירוני, הוא לוקח לצרכיו שטחים נרחבים במפרץ חיפה ומייעד אותם לשטחי אחסון לוגיסטי בדמות מחסני ענק ומשטחי מכולות. תנועת המשאיות הכבדה לנמל ומחוצה לו, מעמיסה על התנועה הצפופה בעיר גם כך. בפעילות זו מקבע הנמל את דמותו של מפרץ חיפה כמרחב עמוס רווי תשתיות, הגוזל מהציבור חלק נרחב מקו החוף הייחודי שלו.

לאור הזיהום הכבד, יצאה רשות נחל הקישון בפרויקט להקמת פארק פתוח לציבור במפרץ חיפה. אך הפארק נתקל בקשיים רבים בדרך להקמתו - חלקם קשיים אותם מערימה חברת נמלי ישראל עצמה. מן הראוי שפעילות כמו בניית נמל חדש, צריכה הייתה לכלול בעלויות ההקמה שלה, גם פעילות סביבתית. יש חשיבות רבה לשמר את הסביבה גם במסגרת פרויקט התשתית. מקימת נמל המפרץ החדש, חברת נמלי ישראל פיתוח ונכסים בע"מ צריכה הייתה לממן הקמת הפארק.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
צמחים המצויים בסכנת הקדחה וקיימים בקישון. רשות נחל קישון, מערכת וואלה! NEWS
צמחייה בנחל הקישון, 2017/מערכת וואלה! NEWS, רשות נחל קישון

הפארק המתכונן יתפקד כריאה ירוקה ויתרום יחד עם פעולות רגולטוריות אחרות, תרומתה צנועה להפחתת זיהום האוויר במפרץ. פארק הקישון יאפשר לתושבי המטרופולין הצפוני ליהנות מטבע ייחודי קרוב לבית. הפארק אותו יזמה רשות נחל הקישון, ישתרע על שטח של כ-950 דונם במורד נחל הקישון. הפארק יאפשר שגשוגה של מלחת הקישון ההיסטורית שאפיינה את המקום בעבר הלא רחוק. בנוסף לאטרקציות וספורט ימי בנחל ועל גדותיו.

בעוד שנמל המפרץ הוא עובדה מוגמרת שתוקצבה ויוצאת לפועל, הדרך למימוש פארק מורד נחל קישון רצופה בקשיים רבים - חלקם קשיים אותם מערימה חברת נמלי ישראל עצמה. הקמת הפארק תלויה בגיוס משאבים כספיים הנדרשים לפרויקט סביבתי שלא יישא רווח כמו נמל, אך בעל תועלות סביבתיות רבה למפרץ חיפה ולתושבי המטרופולין החיפאי.

seperator

הכותב הוא ראש תחום תכנון ברשות נחל הקישון.

  • עוד באותו נושא:
  • חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully