וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון הבריאות העולמי מזהיר: מחלה X עומדת להתפרץ

12.3.2018 / 11:15

בכנס גדול ומלחיץ הזהיר ארגון הבריאות העולמי מדענים ורופאים מפני איום חדש על הבריאות של כולנו. לא מדובר במחלה שניתן להתגונן מפניה, שכן היא עדיין לא קיימת, אבל היא ממש מעבר לפינה. הנה כל הפרטים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בווידאו: ארגון הבריאות העולמי מכריז על מצב חירום בשל התפרצות נגיף הזיקה

ארגון הבריאות העולמי הזהיר השבוע מדענים ורופאים מפני איום חדש על הבריאות של כולנו, אותו הם מכנים "מחלה X". לא מדובר במחלה שניתן להתגונן ממנה כרגע, שכן השם "מחלה X" ניתן למגיפה שטרם התפרצה, ועדיין לא ידועה לעולם המחקר. עם זאת, בארגון הבריאות העולמי מבקשים ממדענים להיות ערוכים למגיפה בסדר גודל עצום, שתתפרץ במפתיע, ומפתוגן שאינו ידוע כיום כגורם למחלות בבני אדם.

עוד בנושא:
המחלות שמדענים אומרים שאנחנו באמת צריכים לפחד מהן
מסלול ההתפשטות: האם נגיף הזיקה הפך מסוכן יותר?
6 המחלות המאיימות שהתפרצו השנה מחדש

הארגון מכנס מדי שנה ועידה של מדענים ואנשי בריאות בכירים כדי לדון במחלות שמהוות סיכון משמעותי לבריאות הציבור, או כאלה שעלולות ליצור מצב חירום בינלאומי גדול. בשנים קודמות דנו שם בקדחת לאסה, שהתגלתה בשנת 2015 במערב אפריקה, ובאבולה שגבתה את חייהם של -11,300 בני אדם במהלך ההתפרצות האחרונה בין 2013 ל-2016.

מעבדה של המרכז למניעת מחלות ובקרתן – אטלנטה, 2013. AP
האם העולם מוכן למגיפה הבאה? מעבדה במרכז למניעת מחלות/AP
"ההיסטוריה מלמדת כי סביר שההתפרצות הגדולה הבאה תהיה משהו שלא ראינו קודם לכן"

"מחלות אלה מהוות סכנה משמעותית לבריאות הציבור, ויש צורך במחקר ופיתוח נוסף לגביהן", נמסר בהצהרה של ארגון הבריאות העולמי, "השם מחלה X מייצג את ההבנה כי מגיפה בינלאומית משמעותית עלולה להתפרץ על ידי פתוגן שעד כה לא נודע כגורם למחלות בבני אדם" נמסר עוד.

מומחים בארגון אומרים כי מחלה X יכולה להתפרץ ממספר מוקדים, ובכל זמן נתון. "ההיסטוריה מלמדת כי סביר שההתפרצות הגדולה הבאה תהיה משהו שלא ראינו קודם לכן", אמר ג'ון-ארנה רוטינגן, מנכ"ל מועצת המחקר של נורבגיה ויועץ מדעי לוועדת הבריאות העולמי.

המטרה בהכנות למחלה הלא נודעת X היא לוודא שעולם הבריאות מוכן לתכנן בזריזות חיסונים, בדיקות אבחון וטיפול למחלה חדשה, שלבטח תגיע. מארגון הבריאות נמסר עוד כי הם רוצים לראות פיתוחים של פלטפורמות לתגובה מהירה, כאלה שיכולות לעבוד עבור מספר גדול מאוד של מחלות. "ערכות שיאפשרו לנו ליצור אמצעי נגד במהירות", נכתב.

מגיפה שתיווצר ממעשה טרור או מתאונה?

ההתקדמות של עולם המדע בטכנולוגיית עריכה של גנים הופכת את האפשרות ליצירת וירוסים חדשים לסבירה יותר, ולכן קיים חשש כי ההתפרצות של מחלה X תהיה תולדה של מעשה טרור או של תאונה מצערת. מנכ"ל מועצת המחקר רוטינגן אמר בוועידה כי "ביולוגיה סינתטית מאפשרת ייצור של וירוסים חדשים וקטלניים. במקרה כזה גם אין שום עמידות באוכלוסייה, ולכן המחלה גם יכולה להתפשט מהר יותר".

שפעת החזירים. AP
ייאלצו לפתח "תגובת מנע" במהירות. חיסונים לשפעת החזירים/AP

עם זאת, הוא ציין כי הוא סבור שמחלה מעשה ידי אדם היא אפשרות פחות סבירה. לדבריו, האפשרות הסבירה ביותר היא שמחלה X תתפרץ בעקבות נגיף שעובר מבעלי חיים לבני אדם, ולאחר מכן מתפשט במהירות, כמו שקרה במקרה של שפעת החזירים בשנת 2009, וגם במקרה של מגיפת האבולה. "ככל שהמערכת האקולוגית ובתי הגידול משתנים, יש תמיד את הסיכון למחלות שקופצות מבעלי חיים לבני אדם", אמר רוטינגן, "זה תהליך טבעי, וחשוב שנהיה מודעים ונתכונן לכך. זה כנראה הסיכון הגדול ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully