וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח שיאני השכר מוכיח: טוב להיות עובד מדינה

8.3.2018 / 8:02

שכר גבוה בהרבה מהממוצע במשק, תוספות ועדכונים למשכורת ויציבות תעסוקתית - דוח הממונה על השכר מעיד על מצבם הטוב של עובדי המדינה, אך גם על תופעת העסקת עובדי הקבלן בחברות הממשלתיות וברשויות המקומיות שעדיין פורחת. ניתוח וואלה! עסקים

עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: העורכת הכלכלית של וואלה! NEWS, הילה ציאון, על שיאני השכר במהדורה המרכזית)

דוח הממונה על השכר, ערן יעקב, שפורסם אתמול (רביעי) מצביע על כך ששכרם של עובדי המדינה טוב במידה רבה בהשוואה למרבית עובדי הענפים האחרים במשק. השכר הממוצע בשירות המדינה הוא 15,772 שקל בחודש לעומת ממוצע של 9,743 שקל בחודש במשק כולו.

בנוסף, בין השנים 2015 ל-2016 המשיכו עובדי המדינה להנות משיפור בשכרם. לקפיצת השכר הנאה ביותר זכו עובדי שירות בתי הסוהר שקיבלו תוספות שנועדו להשוות את שכרם עם שכרם של העובדים בארגונים דומים כמו הצבא והמשטה. השיפור הריאלי בשכר עובדי השב"ס הסתכם ב-8.22%. לעומתם, נשחק שכרם של עובדי המדינה בנציגויות בחו"ל בכ-5%. הסיבה לשחיקה זו היא שעובדים אלה מקבלים את שכרם במטבע חוץ ושכרם נשחק במונחים שקליים בגלל התחזקות השקל לעומת מרבית המטבעות הזרים.

עובד ניקיון בשרות עירית פתח תקוה. ראובן קסטרו
9,421 עובדי קבלן מועסקים על ידי חברות ממשלתיות ורשויות מקומיות/ראובן קסטרו

עלייה במספר המשרות

ב-2016 נרשמו בממשלה 57 משרות עובדי קבלן אך בפועל מדובר במספר גדול יותר כי חלק גדול מהעובדים עובדים במשרה חלקית

בעשור האחרון עלה השכר הממוצע של עובדי המדינה בשיעור של 20%, לעומת עלייה של 6% בלבד במגזר הפרטי. ההבדלים בגובה השיפור בשכר משקפים בעיקר את הכוח הארגוני של עובדי המדינה והחברות הממשלתיות, המונהגים על ידי וועדים חזקים, ולא ניתן כמעט לפטר אותם. המגזר הציבורי בישראל גדול יחסית למדינות מפותחות. עובדי הציבור מהווים 20% מהעובדים במשק לעומת 18.1% בלבד בממוצע במדינות OECD. עם זאת חלה בשנים האחרונות ירידה במשקלם היחסי של עובדי הציבור, נוכח הצמיחה וגידול המשרות בסקטור הפרטי.

בשנים 2012-2015 עלה היקף המשרות במגזר הציבורי ב-6% לעומת עלייה של 10% במספר הכללי של המועסקים במשק. המשרד הצומח ביותר בשירות הציבורי הוא משרד המשפטים, שהכפיל כמעט את מספר עובדיו בין השנים 2008 ו-2017. מספר עובדי משרד החוץ עלה בתקופה זו ב-76%, בעיקר כתוצאה מתוספת אבטחה לנציגויות ישראל ברחבי העולם. מספר עובדי משרד הפנים, לעומת זאת, ירד ב-58%, כתוצאה מהעברת מנהל התכנון למשרד האוצר.

פרק מיוחד בדוח שמור השנה להעסקת עובדי הקבלן במגזר הציבורי. בלחץ ההסתדרות צמצמה הממשלה מאד את ההעסקה הישירה של עובדי הקבלן וקלטה רבים מהם להעסקה ישירה. ב-2016 נרשמו בממשלה 57 משרות עובדי קבלן אך בפועל מדובר במספר גדול יותר כי חלק גדול מהעובדים עובדים במשרה חלקית. בעוד שהממשלה צמצמה את העסקת עובדי הקבלן, ממשיכה התופעה לפרוח בחברות ממשלתיות וארגוני שלטון אחרים כמו רשויות מקומיות בהן למעלה מ-2,000 משרות ובסך הכל 9,421 עובדי קבלן, רובם במשרות חלקיות.

העסקת עובדי הקבלן מאפשרת לגופים ממשלתיים ואחרים לספק שירותים באמצעות עבודה זולה של מועסקים שאינם נהנים מהזכויות המופלגות של עובדי מדינה או מי שמועסקים ישירות על ידי גופים ממשלתיים ורשויות מקומיות. לעומת עובדי המדינה המשתכרים לרוב מעל לשכר הממוצע במשק, מסתכם השכר החודשי לעובדי קבלן במשרדי ממשלה ב-5,929 שקל לחודש. רוב עובדי הקבלן כלל אינם עובדים בארגונים הממשלתיים במשרה מלאה, ומשלימים את הכנסתם במקומות אחרים - 60% מהם עובדים בארגונים הממשלתיים וברשויות בהיקף של עד 25% משרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully