וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 18 שנה בארץ: יהודי עצור חודש - כי הוא "שוהה בלתי חוקי"

11.2.2018 / 14:40

מיכאל זרוצ'בסקי, אזרח ברית המועצות לשעבר, נעצר לאחר שמשרד הפנים סירב להעניק לו מעמד עולה מתוקף זכות השבות מאז שנת 2000. בני משפחתו, כולם אזרחי ישראל, טוענים כי המדינה מקשה עליו וכי אינו דובר עברית: "הוא נאלץ לחיות בשולי החברה"

צילום: רוני כנפו

רשות ההגירה והאוכלוסין עצרה בחודש שעבר את מיכאל זרוצ'בסקי, יהודי מברית המועצות לשעבר, שמשרד הפנים סירב להעניק לו מעמד של עולה מתוקף זכות השבות במשך 18 שנים. זרוצ'בסקי, שנמצא בארץ מאז שנת 2000, מוחזק במתקן גבעון, והרשות מבקשת להרחיק אותו מישראל בטענה כי הוא שוהה בלתי חוקי. המדינה לא נימקה את החלטתה אך טוענת כי זרוצ'בסקי לא פעל כראוי להשגת מעמד. משפחתו טוענת כי הוא אינו שולט בעברית וכי המדינה מקשה עליו בהליכים ביורוקרטיים קשים ומסובכים שאינו יכול להתמודד איתם.

זרוצ'בסקי בן ה-52 הגיע לארץ לפני 18 שנים בעקבות משפחתו שעלתה לישראל בעזרת הסוכנות היהודית. הוא שימש בעבר כקצין בחיל הים ופעל בחיל השלום בכמה מדינות. עם הגעתו לישראל, כשביקש להתאחד עם משפחתו, עמד בפני שורת מלחמות ביורוקרטיות מול משרד הפנים, שהותירו אותו במשך שנים כאדם חסר מעמד זכויות.

עוד בוואלה! NEWS:
הפשיעה במגזר הערבי: דוח חדש חושף את פערי הענק בין המגזרים
קריית ארבע נגד שחייה מעורבת בבריכה: "פגיעה קשה ברגשות ובכבוד"
"אני נער - מה אעשה שם לבד?": ילדי מבקשי המקלט שמועמדים לגירוש

שמונה עשרה שנים בארץ באישור ונעצר על- ידי משטרת ההגירה (אייטם של דנה). רוני כנפו
חי בישראל ללא מעמד מאז שנת 2000. זרוצ'בסקי/רוני כנפו

בשנת 2003 סורבה בקשתו להתאזרח והגיעה עד עתירה לבג"ץ שהגישה עורכת דינו. בג"ץ קיבל את עמדתו, אך במשרד הפנים הוסיפו לסרב לקלוט אותו, וכעת הוא נעצר. לדברי משפחתו של זרוצ'בסקי, משרד הפנים לא רצה לסייע לעולה שלא הבין את השפה וסירב לקלוט אותו בארץ כמו את שאר בני המשפחה, שכבר קיבלו תעודות זהות. במחשבי משרד הפנים מצוין זרוצ'בסקי כנתין רוסיה, אלא שבפועל הדרכון היחיד שיש ברשותו הוא דרכון של ברית המועצות, מדינה שכבר לא קיימת.

זרוצ'בסקי הגיע לארץ בשנת 2000, כבנם של שני יהודים, והיה זכאי לעלות לישראל מתוקף חוק השבות. עד כה לא ברור למשפחה מדוע הוא לא קיבל מעמד עולה כפי שקיבלו יתר אחיו. בבקשה נוספת שהגיש עורך דינו של זרוצ'בסקי, תומר ורשה, מצורף מסמך של משרד הפנים משנת 2003 הדוחה את בקשתו למעמד. בבקשה נכתב כי "החלטה זו אינה מנומקת ולא ברור על איזה רקע ניתנה".

אך המאבק לא נגמר אז. בשנת 2010 יוצג זרוצ'בסקי על ידי עורכת הדין אירינה שפירו, שעתרה בשבילו בשנית לבג"ץ. מהעתק הבקשה עולה כי הצדדים הגיעו להסכמה כי התיק ימשיך להיות מטופל במשרד הפנים, ולכן העתירה נמחקה בהסכמה. לזרוצ'בסקי, שלא הצליח ללמוד עברית בצורה מסודרת מאחר שמדינת ישראל לא הסכימה להסדיר את זכויותיו כעולה, לא ידוע מה קרה מאז ומה נעשה על ידי באת כוחו מול משרד הפנים. לדבריו, היא אמרה לו שענייניו מטופלים וכי הוא רשאי להישאר בישראל. לימים התברר כי עורכת הדין הודתה בהונאה, במרמה ובגזילת כספים של לקוחות בתחום האשרות, הושעתה מלשכת עורכי הדין ואף ריצתה עונש מאסר בעבודות שירות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שמונה עשרה שנים בארץ באישור ונעצר על- ידי משטרת ההגירה (אייטם של דנה). רוני כנפו
שאר בני המשפחה התאזרחו. משפחתו של זרוצ'בסקי/רוני כנפו

בחודש שעבר נעצר זרוצ'בסקי על ידי רשות ההגירה והאוכלוסין בטענה כי הוא שוהה בלתי חוקי. רק במעמד מעצרו, משהסביר כי הוא מיוצג על ידי עו"ד שפירו, הבין כי היא אינה מייצגת אותו יותר. בתוך כך, פנה לעו"ד תומר ורשה. בבקשה שהוגשה בשלישית כדי להסדיר את מעמדו בישראל נכתב כי "שהייתו של מיכאל בישראל שנים רבות ללא אשרה היו בעוכריו ופגעו בו, היות שהוא הפסיד שנים רבות של חיים נורמטיביים כאזרח ישראלי, ונאלץ לחיות בשולי החברה".

בתשובת המדינה נכתב כי "האפשרות להיכנס ולשהות בישראל היא מוגבלת ויכולה להיעשות רק על פי חוק. אשרת עולה ניתנת ליהודי הזכאי לעלות לישראל בהתאם לחוק השבות. יחד עם זאת, החוק מוגבל ולמשרד הפנים סמכות לא להעניק אשרת עולה למי שמבקש לעלות לארץ מטעמים שונים המפורטים בחוק".

שמונה עשרה שנים בארץ באישור ונעצר על- ידי משטרת ההגירה (אייטם של דנה). רוני כנפו
"כולנו אספנו בשבילו כסף". תעודת הזהות של אסתר זרוצ'בסקי/רוני כנפו
שמונה עשרה שנים בארץ באישור ונעצר על- ידי משטרת ההגירה (אייטם של דנה). רוני כנפו
"הרסו לו את החיים". אחותו של מיכאל, אסתר זרוצ'בסקי/רוני כנפו

אחותו של מיכאל, אסתר זרוצ'בסקי, המתגוררת בירושלים, סיפרה על התחושות ועל החרדה של המשפחה עם מעצרו. "אנחנו שישה ילדים מאותם ההורים. אני האחות הגדולה. עליתי לארץ ממוסקבה בשנת 1993, ראשונה מכל המשפחה יחד עם בני. כולנו עלינו לארץ דרך הסוכנות היהודית. אחרי שבועיים עלתה אחותי עם אח נוסף, ואחרי שנה או שנתיים הגיע גם האח השלישי עם ילדיו. שלוש שנים מאוחר יותר עלו ההורים שלנו לארץ".

לדברי אסתר, "מיכאל הגיע לארץ בשנת 1999 כתייר ולא דרך הסוכנות. כולנו קיבלנו אזרחות ותעודת זהות, ולכולנו כתוב שאנחנו יהודים. מיכאל פנה למשרד הפנים כמה פעמים כדי להסדיר את מעמדו אבל לא התייחסו אליו. הוא לא דיבר עברית כל כך טוב וקשה לעולה חדש להסתדר עם כל הביורוקרטיה של מדינה חדשה".

"הוא פנה לקונסוליה, לקח עורכת דין, כולנו אספנו בשביל כסף כדי שיהיה מיוצג", סיפרה אסתר. "מדינת ישראל חושבת שזה קל לחיות בארץ במשך 18 שנה ללא זכויות? למה שמישהו ירצה לחיות במדינה כשהוא חסר מעמד? הם הרסו לו את החיים. הוא נמצא עכשיו במשמורת ברמלה. כשמדברים איתו הוא כמעט בוכה, הוא לא האמין שיגיע למצב כזה".

"זה מחדל בלתי נתפס. מיכאל איבד חלק נכבד מחייו"

על התחושות של המשפחה בעקבות כוונת המדינה לגרש את זרוצ'בסקי מהארץ אמרה אחותו: "כשהיינו ברוסיה אמרו לנו שאנחנו לא שייכים לשם. היו מנפצים לנו את החלונות כשהדלקנו נרות שבת. עכשיו הגענו לפה וכאן אומרים שאנחנו לא שייכים לעם שלנו". לדבריה, הוריהם אובדי עצות. "את אמא שלי הסיפור הזה הורג. אבא שלי כבר בן 84, למה הוא לא יכול לראות נחת מהמדינה?", תהתה.

מחר צפוי להתקיים דיון נוסף בעניינו של זרוצ'בסקי. עו"ד ורשה, בעל משרד המתמחה באשרות ומעמד בישראל, המייצג אותו, אמר לוואלה! NEWS: "מי יכול להעלות על הדעת שבארץ מסתובבים אנשים, יהודים, זכאי שבות, שחיים כאן ללא מעמד רק משום שהמדינה לא בחנה את מצבם". לדבריו, "מיכאל חי בישראל כבר 18 שנים לצד הוריו, אחיו ואחיותיו, אך בעוד שהם קיבלו מעמד עולה, הוא נזנח ללא הצדקה ואיבד חלק נכבד מחייו כשהוא לא מסוגל אפילו לעבוד באופן חוקי, לפתוח חשבון בנק, לנהוג, לנסוע לחופשה בחו"ל וכל מה שנראה מובן מאליו לכל אזרח אחר".

"יש כאן מחדל בלתי נתפס וחומרתו בלתי נסלחת", הוסיף עו"ד ורשה. "גם לאחר שהבאנו את הדברים בפני משרד הפנים, הוא סירב לתת למיכאל את מעמד העולה שלו הוא זכאי, בניגוד לחוק, ובשל נימוקים מביכים. בקרוב, אם משרד הפנים לא ישנה את דעתו, נעתור לבג"ץ לשם תיקון העוול. אני קורא לכל יהודי או זכאי שבות שחי בישראל ללא מעמד מכל סיבה שהיא - לא לוותר ולא לחשוב שגורלו לא ניתן לשינוי. פעמים רבות משרד הפנים טועה, וניתן בהליך נכון לתקן את הטעות ולזכות במעמד".

תגובת רשות ההגירה והאוכלוסין: "המכתב המצורף מדבר בעד עצמו ואין לנו מה להוסיף עליו. אכן מדובר במי שנכנס לישראל לפני כ-18 שנים ולמעט תקופת שהייתו הראשונה שהה בניגוד לחוק כל השנים הללו".

ברשות ההגירה הוסיפו כי "במשך שנים רבות לא הגיש אף בקשה למעמד ואף עתירתו לבג"ץ בשנת 2010 נמשכה לאחר שהתברר כי לא הגיש בקשה להוכחת זכאותו. זאת לצד שהייה רבת שנים בניגוד לחוק וללא הסדרת מעמד. לאחרונה אכן פנה וקיבל מענה בהתאם". לדבריהם, "לאור האמור, לא ברורות הטענות נגד הרשויות כאשר ברור לכולם כי הפונה עשה דין לעצמו שנים רבות מאד".

שמונה עשרה שנים בארץ באישור ונעצר על- ידי משטרת ההגירה (אייטם של דנה). רוני כנפו
"הסיפור הזה הורג אותה". תעודת הזהות של אמו של מיכאל/רוני כנפו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully