וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הותר לפרסום: ראש עיריית ראשל"צ דב צור חשוד בפרשת השחיתות

3.12.2017 / 22:55

דב צור נעצר בחשד למעורבות בפרשה העוסקת בקידום עסקי קבלנים במסגרת פעילות העירייה. מעצרו הוארך בחמישה ימים. המשטרה פשטה על בניין העירייה ואספה מסמכים וראיות. בפרשה נחקר יותר מ-13 שעות גם יו"ר הקואליציה דוד ביטן בחשד לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: תום זואילי

ראש עיריית ראשון לציון דב צור נעצר היום (ראשון) בחשד למעורבות בפרשת השחיתות בעירו - כך הותר לפרסום. מלבד צור נעצרו הבוקר 18 בני אדם נוספים במסגרת חקירת המשטרה בחשד לקשרים בין גורמים פליליים לבעלי תפקידים בעיריית ראשון לציון. בין העצורים שורת בכירים בעירייה, אנשי עסקים וקבלנים. צור חשוד בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים, ומעצרו הוארך בחמישה ימים.

פרקליטו של דב צור, עו"ד טל שפירא אמר בבית משפט השלום בראשון לציון כי "אנחנו סבורים שאין מקום לעצור את החשוד וניתן להסתפק בחלופת מעצר, כמו מעצר בית מלא. החקירה מתמקדת להבנתנו באירועים מהעבר, שנבדקו הן על ידי מבקר המדינה, הן על ידי פרסומים נרחבים בתקשורת".

לקריאה נוספת:
חובות לשוק האפור ומחטף מתחם האירועים: מסכת החשדות נגד ביטן
פשיטה על עיריית ראשון לציון; ביטן חשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור בבית משפט השלום בעיר, 3 בדצמבר 2017. מאצ'י הוף, מערכת וואלה! NEWS
נעצר בחשד למעורבות בפרשת השחיתות בראשון לציון. ראש העיר דב צור/מערכת וואלה! NEWS, מאצ'י הוף

"התבצעה חקירה סמויה במשך כשנה, ולא נמצאו ראיות לשיבוש חקירה", טען עו"ד שפירא. "זה מאיין כל חשש תיאורטי לשיבוש חקירה. יש כאן הרבה סימני שאלה בתיק. יש חוות דעת מזמן אמת שאין ניגוד עניינים בפרשה, ראש העיר לא נכח בישיבות, והמעורבות בעסקה העשירה את קופת העיר. זה איש שהוא מלח הארץ, ללא עבר פלילי".

החקירה שזכתה לכינוי "תיק 1803" מתנהלת זה יותר משנה באגף החקירות והמודיעין (אח"מ), בחשד לקידום עסקים של קבלנים. חוקרי המשטרה פשטו על משרדי העירייה ואספו מסמכים רבים, וממשיכים בחיפושים גם בשעה זו. במסגרת החקירה הגיע בשעות הבוקר יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) לחקירה במשרדי יחידת להב 433. המשטרה מייחסת לו חשד לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.

עוד בוואלה!

"מושחתים, נמאסתם": עשרות אלפים ב"צעדת הבושה" נגד חוק ההמלצות

לכתבה המלאה
מבוכה לח"כ דוד ביטן באירוע תרבות בתיאטרון חולון. צילום: יותם רונן, יותם רונן
נחקר בחשד למעורבות בפרשה. ח"כ ביטן/יותם רונן, צילום: יותם רונן

השופט עמית מיכלס אמר בעניינו של צור כי קיים חשד סביר הקושר את החשוד למיוחד לו. "עיינתי בחקירת החשוד ומצאתי שבחלקים ממנה תשובותיו אינן עולות בקנה אחד עם העובדות בתיק, בלשון המעטה", המשיך מיכלס. "נגד החשוד קמה עילת מעצר מחשד לשיבוש חקירה. החשד נלמד מתפקידו ומעמדו, ומכאן ממידת ההשפעה שיש לו על מעורבים רבים בפרשה".

"לא ניתן להתעלם מהעובדה שישנו חשש וחשד לכך שהחשוד עשה לאורך השנים מעשים שנועדו להסתיר את מעשיו", הוסיף השופט. "התמונה המצטיירת מחומר החקירה שהוצג לעיוני הינה תמונה מדאיגה. עם זאת, בשלב זה מדובר בחשדות בלבד". השופט נעתר חלקית לבקשת המשטרה והחליט להאריך את מעצרו של ראש העיר צור בחמישה ימים.

בניין עיריית ראשון לציון, מרץ 2015. ראובן קסטרו
המשטרה בודקת חשד לקשר עם גורמים פליליים. עיריית ראשון לציון/ראובן קסטרו

השופט האריך בחמישה ימים גם את מעצרו של המשנה לראש העירייה, אייל מושיוב. גם מעצרו של העבריין הבכיר המעורב בפרשה הוארך בחמישה ימים.

לאחר הארכת המעצר מסרו עורכי דינו של צור, גיורא אדרת, טל שפירא ואריאל כפרי, כי ראש העיר דוחה את החשדות. "כל פעילותו לאורך השנים הייתה כשרק טובת העיר לנגד עיניו. ניגוד העניינים המיוחס נבחן בזמן אמת על ידי היועצת המשפטית הראשית של העירייה אשר קבעה במפורש בכתב כי לא נפל דופי בהתנהלות ראש העיר וכי לא היה במצב של ניגוד עניינים".

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרם של 11 החשודים בלקיחת שוחד, מתן שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות על חוק הלבנות הון ועבירות מס. "העבירות טומנות בחובן נזק בלתי הפיך באמון הציבור", אמר נציג המשטרה. "יש להיאבק בכל האמצעים העומדים לרשותנו. מדובר בחקירה מסועפת שבה פעולות רבות שתכליתן להגיע לחקר האמת במהירות. התשתית העובדתית שהתגבשה חוצה את סף החשד הסביר – ומעבר לכך".

מתחם 1000 ראשון לציון 03/12/2017. ראובן קסטרו
העבודות על מתחם ה-1000/ראובן קסטרו

שמו של ביטן נקשר בפרשה בשל העובדה כי היא עוסקת באירועים מהתקופה שבה כיהן כיו"ר הוועדה לתכנון ובנייה בעירייה, כמה ממקורביו של ביטן הם בין העצורים. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין עודכן בשעות הבוקר לקראת חקירתו של ביטן.

ח"כ דוד אמסלם, חברו לסיעה של ביטן ומי שיזם את "חוק ההמלצות", כינה את גל המעצרים "דבר חמור מאוד". לדבריו, "יש כאן צבא עצום שכולל את כל המערכות הפוליטיות והתקשורתיות להפיל את נתניהו. משטרת ישראל צריכה לחקור כל תלונה וכל דבר שמגיע אליה, אבל מה היה קורה אם היו חוקרים את ביטן עוד יומיים, מישהו כאן מנסה לטרפד את החקיקה".

גל המעצרים בעירייה נחשב לאחת מהפרשות החמורות ביותר שנחשפו בשלטון המקומי והארצי בשנים האחרונות. בין העצורים גורם בכיר בעולם הפשע, קבלנים, מסעדן בכיר ואנשי עסקים שחברו על פי החשד לבעלי תפקידים בכירים ביותר בעירייה וכן בשלטון הארצי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

החקירה עוסקת בשורה של פרשות שונות שחלקן נחשפו על ידי מבקר המדינה ונחקרו אך לא עלו בדוחות המבקר ועברו ישירות למשטרה. על פי ההערכות, במרכז הפרשה עומד יו"ר הקואליציה ביטן שכיהן, בנוסף לתפקידו בוועדת התכנון והבנייה, גם כסגן יו"ר העירייה בשנים 2005 עד 2015, וכיו"ר קבוצת הכדורגל הפועל ראשון לציון בשנים 2001 עד 2008.

אחת מהפרשות הנחקרות עוסקת במכירת שטח הסמוך ל"מתחם האלף" שמפתחת העירייה בתקופה האחרונה ואמור להיות מרכז נדל"ן מרכזי בגוש דן בשנים הקרובות. על פי החשד, קרקעות בשטח נמכרו במחירים מופחתים מערכם בשוק. פרשה נוספת עוסקת בחשד להלבנת כספים שקשורים לקבוצת הכדורגל בעת שביטן ניהל אותה. פרשות נוספות עוסקות בפעילות רישוי העסקים בראשון לציון ובמתן הקלות לגורמים עבריינים.

משה יוסף, בבית משפט השלום בעיר, 3 בדצמבר 2017. מאצ'י הוף, מערכת וואלה! NEWS
חשודים בבית המשפט, היום/מערכת וואלה! NEWS, מאצ'י הוף

בחודש אוקטובר פורסמה בעיתון "הארץ" כתבה על אודות בדיקת חשדות לפלילים נגד ביטן בתקופתו כסגן ראש העירייה. בתגובה לפרסום אמר אז ביטן כי מדובר בעיתוי שאינו מקרי וכי ישנו "ניסיון לרפות את ידיו". הוא הוסיף כי "במשך 28 שנה כיהנתי כחבר מועצת עיר וקיבלתי אלפי החלטות, זה חלק מהעשייה הציבורית. הניסיון להלך עליי אימים לא יצלח. ידיי נקיות".

מעיריית ראשון לציון נמסר כי "העירייה עובדת בשיתוף פעולה מלא עם גורמי אכיפת החוק ומסייעת ככל יכולתה לבצע את עבודתם. נדגיש כי כל אגפי העירייה עובדים כרגיל וממשיכים לספק שירות מלא לתושבי העיר".

(עדכון ראשון 17:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully