וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הג'ינג'ים בסכנת הכחדה? זו התשובה הסופית

יעל גרופר, מכון דווידסון לחינוך מדעי

20.9.2017 / 7:50

האם הגן של השיער הכתום נמצא בסכנת הכחדה בשל שינויי האקלים או דחייה של תורמים ג'ינג'ים בבנק הזרע? מחקר בגנטיקה מספק תשובה מרגיעה ומלחיצה במקביל

טריילר לסרט Into The Red על כנס הג'ינג'ים הגדול ביותר בעולם/Geoffrey Taylor

בסרטון: הטריילר לסרט Into The Red על כנס הג'ינג'ים הגדול ביותר בעולם

פעם בכמה שנים צצות באינטרנט ידיעות על כך שאוכלוסיית הג'ינג'ים בעולם נמצאת בסכנת הכחדה. הסיבות המוצעות מגוונות, ונעות משינויי האקלים ועד דחייה של תורמים ג'ינג'ים בבנק הזרע. והאמת? ידיעות כאלה צצות רק כדי לעורר מהומה.

נתחיל מהסוף: הסבירות שהגן הג'ינג'י ייכחד היא אפסית. אפילו אם יום אחד יצוץ לו וירוס קטלני שימחק את כל אוכלוסיית הג'ינג'ים מעל פני כדור הארץ, גם אז הגן הג'ינג'י לא ייכחד ובמוקדם או במאוחר ייוולד תינוק ג'ינג'י חדש ומנומש. כדי להבין למה, עלינו לצלול למחוזות הברירה הטבעית וההורשה הגנטית.

עוד בנושא
תלמידה גורשה מבית הספר - כי היא יותר מדי ג'ינג'ית
מדוע הילדה הג'ינג'ית לא הורשתה לעלות למטוס?

ג'יף ג'ינג'י. Giphy
הם פה כדי להשאר/Giphy

כל תכונה בגוף שלנו, כמו צבע שיער, צורת האף ואפילו רגישות לפול, מקודדת ביחידה גנטית שנקראת "ג?ן". כל גן מורכב משני מקטעי DNA הנקראים אללים –אחד שקיבלנו מאמא ואחד מאבא.

אללים יכולים להיות דומיננטיים או רצסיביים, וממש כמו אנשים, הדומיננטיים באים לידי ביטוי על חשבון הרצסיביים. האלל שמקודד לצבע השיער הג'ינג'י הוא רצסיבי, כך שאם ירשתי מאמי את האלל הג'ינג'י ומאבי אלל דומיננטי לצבע שיער שחור, יהיה לי שיער שחור, כי זהו האלל שיבוא לידי ביטוי. רק אם ירשתי מהורי שני אללים ג'ינג'יים, הם יבואו לידי ביטוי וצבע שערי יהיה כתום.

במהלך האבולוציה תכונות מסוימות עוברות ברירה טבעית. חלקן נכחדות ואילו אחרות משגשגות ועוברות האלה לדורות הבאים. אך הברירה יכולה לפעול רק על תכונות שבאות לידי ביטוי. לכן תכונות דומיננטיות עוברות ברירה טבעית פשוטה הרבה יותר ויכולות להיכחד בקלות רבה יותר. תכונות רצסיביות, לעומת זאת, יכולות להישאר "רדומות" במשך דורות רבים, והן ישפיעו על סיכוייו של הפרט להביא צאצאים רק במקרים המעטים שבהם הן באות לידי ביטוי.

גיף ג'ינג'ית. מעריב
צפירת הרגעה לחובבי הג'ינג'יות/מעריב

נחזור לדוגמה של הנגיף התיאורטי שתוקף רק ג'ינג'ים: הווירוס מפעיל בעצם סלקציה על התכונה הג'ינג'ית – רק אנשים שיבטאו את התכונה הזו ייפגעו ולא יוכלו להעביר את האללים שלהם לצאצאיהם. לעומת זאת, מי שאינם ג'ינג'ים אבל הם נשאים של האלל הג'ינג'י (בעלי אלל ג'ינג'י ואלל של שיער שחור) יהיו חסינים למחלה ויוכלו להעביר את האלל הג'ינג'י לדור הבא. כך האלל הג'ינג'י נשאר מוגן ב-DNA של אנשים שהם נשאים של האלל.

במקרה של תכונות דומיננטיות שבאות תמיד לידי ביטוי, ברגע שמופעלת ברירה נגדן קיים סיכוי גבוה יותר שהתכונה תיכחד. לעומת זאת, אללים רצסיביים יכולים להידלדל מאוד באוכלוסייה כשכל האנשים שהם מתבטאים אצלם ימותו, ולהגיע לשכיחות נמוכה מאוד, אבל הם כמעט לעולם לא ייעלמו לגמרי.

הג'ינג'ים לא בסכנת הכחדה

המנגנון האבולוציוני הזה אומנם מבטיח שהג'ינג'ים לא ייעלמו מהעולם, אבל הוא מציב בפנינו בעיה בכל הנוגע למחלות תורשתיות. מחלות רצסיביות הרבה יותר קשה למגר, כיוון שיש משפחות, ולפעמים קהילות שלמות, שחלק מחבריהם הם נשאים של המחלה אבל לא מבטאים את התסמינים שלה, ולכן עלולים להעביר אותה הלאה לצאצאיהם.

  • עוד באותו נושא:
  • ג'ינג'ים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully