וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ותיקי הפלמ"ח ממשיכים במאבק: דורשים תקצוב זהה להנצחת גנדי

27.8.2017 / 17:14

ראש הממשלה הבטיח כבר לפני כחצי שנה להעביר החלטה להקמת אתר הנצחה ללוחמי הפלמ"ח וחטיבת הראל בשער הגיא - אך זו טרם אושרה בעוד שהקמת האתר החלופי להנצחת השר לשעבר זאבי בשומרון כבר אושרה ותוקצבה. "טיפול לא מידתי שחורג ממנהל תקין", כתבו במכתב שהגיע לוואלה! NEWS

בווידאו: הנשיא ריבלין ופלמח זאבי באזכרה לרחבעם זאבי/צילום: רוני כנפו, עריכה: ורד לידני

(בווידאו: סערה בטקס האזכרה לשר זאבי, נובמבר)

הממשלה טרם אישרה הצעת החלטה על הקמת אתר הנצחה לוותיקי הפלמ"ח וחטיבת הראל בשער הגיא שבדרך לירושלים - חצי שנה אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב להזיז את אתר ההנצחה שיועד לזכרו של השר לשעבר רחבעם (גנדי) זאבי למקום חלופי בשומרון.

בעוד הקמת אתר ההנצחה לזכרו של זאבי אושרה כבר באפריל, ותיקי הפלמ"ח מוחים על טיפול ש"אינו שוויוני, אינו סביר, אינו מידתי, וחורג מכללי מינהל תקין". הם דורשים מראש הממשלה להעביר את ההחלטה עד ראש השנה וכי התקציבים שיופנו להנצחת לוחמי הפלמ"ח וחטיבת הראל יהיו זהים לאלה שהופנו להנצחתו של זאבי.

בשנה האחרונה מנהלת עמותת ותיקי דור הפלמ"ח, המייצגת מפקדים ולוחמים לשעבר ובני משפחות של חברי הפלמ"ח וחטיבת הראל שפרצו את הדרך לירושלים, מאבק ציבורי נרחב להנצחת מורשתם בשער הגיא – ולבטל את החלטת הממשלה מ-2011 שקבעה כי באתר יונצח זאבי.

המאבק כלל עצומות, מכתבים, הפגנות, ואיומים בצעדים משפטיים, בטענה שהחלטת הממשלה להקדיש את שער הגיא לזכרו של גנדי הייתה החלטה פוליטית לא עניינית, והפרה של שורה של הבטחות שלטוניות שניתנו במרוצת השנים לייעד את האתר למורשת הקרב של פורצי הדרך לירושלים.

לקריאה נוספת בנושא
האיום המשפטי מאחורי החלטת נתניהו לבטל את הנצחת זאבי בשער הגיא
לשכת נתניהו: בוחנים אתר אחר במקום שער הגיא להנצחת רחבעם זאבי

רחבעם זאבי. ראובן קסטרו
אתר ההנצחה שלו הועבר לאזור התעשייה ברקן. זאבי/ראובן קסטרו

באפריל האחרון, בפגישה משותפת עם ותיקי הפלמ"ח ובני משפחת זאבי, נתניהו הודיע כי הוסכם להזיז את אתר ההנצחה לגנדי לאתר חלופי באזור התעשייה ברקן בשומרון, ולעגן את הנצחת לוחמי הפלמ"ח וחטיבת הראל בשער הגיא בהחלטת ממשלה נוספת.

כמה ימים לאחר מכן, אישרה הממשלה הצעת החלטה הנוגעת לאתר ההנצחה של גנדי – והקצתה 23.5 מיליון שקל לצורך הקמת האתר בתוספת של כ-17.5 מיליון שקל לצרכי תפעול בחמש השנים הראשונות. עם זאת, החלטת ממשלה נוספת – לגבי הנצחת מורשת הפלמ"ח והראל – טרם אושרה.

מאז, המשיכו ותיקי הפלמ"ח בשיחות עם ראש הסגל יואב
הורביץ ומזכירות הממשלה, והועברה לידיהם טיוטה של הצעת מחליטים בנושא, אך לדבריהם היא אינה תואמת את ההבטחות השלטוניות שניתנו להם ולוקה בפגמים "מהותיים".

במכתב שהעבירה בשבוע שעבר לראש הממשלה עמותת דור הפלמ"ח - המייצגת את המשפחות והלוחמים, ובין היתר את האלופים בדימוס צבי זמיר ושייקה גביש, המשורר חיים גורי והשר לשעבר רפי איתן - והגיע לידי וואלה! NEWS, הם מוחים על הטיפול "הלא ראוי" כדבריהם בנושא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דורשים להעביר את ההחלטה עד לראש השנה. טקס של ותיקי הפלמ"ח בשער הגיא, אפריל/מערכת וואלה!, צילום מסך

כך לדוגמה, התקציב המוצע להקמת אתר ההנצחה בשער הגיא הוא עשרה מיליון שקלים בלבד -לעומת 23.5 מיליון שקל לגנדי, וותקציב של שישה מיליון שקלים לצורך תפעול בחמש השנים הראשונות, לעומת 17.5 מיליון שקל שהוקצו לגנדי. כמו כן, הצעת המחליטים אינה מתייחסת ספציפית ל"מבקיעי הדרך ומלווי השיירות" אלא ל"פורצי הדרך לירושלים במלחמת השחרור" ומבקשת להנציח באתר גם את המורשת ההיסטורית של העלייה לרגל לירושלים.

במכתב, שנשלח על ידי עו"ד גלעד שר, המייצג את העמותה, מבקשים ותיקי הפלמ"ח מראש הממשלה לפעול ללא דיחוי נוסף לתיקון הצעת ההחלטה ואף מצורפת טיוטה של הצעת מחליטים מתוקנת – שכוללת תקצוב זהה לתקצוב, שניתן בהצעת המחליטים של זאבי ומסגרת ברורה של לוחות זמנים וסמכויות לביצוע ויישום ההחלטה.

"תהיה זו מחווה נאה", מבקשים ותיקי הפלמ"ח, לתקן את החלטת הממשלה ולהעבירה עוד לפני ערב ראש השנה. "סמליות לאומית מיוחדת תהיה בסגירת המעגל, מתש"ח לתשע"ח", נכתב בסיום המכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully