וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא רוצים נכים": מלון בטבריה מסרב לקבל אורחים בכיסא גלגלים

15.8.2017 / 13:43

"אחוזת ממן" בטבריה הציגה שלט "אין כניסה" חריג, שהתריע שהמקום לא נגיש לבעלי מוגבלויות. עורכת דין שעברה במקום שאלה את המנהל בנוגע להצבת השלט, שהשיב לה: "לא רוצה לקבל נכים", ואף התהדר ברישיון עסק מהעירייה

צילום: עו"ד דלית-בתיה ויטון, עריכה: יוסי אלטר

עורכת הדין דלית-בתיה ויטון, הנדסאית אדריכלית ומגשרת, הופתעה לגלות בבית מלון שבו ביקרה בטבריה בשבוע שעבר, שלט חריג במיוחד. "המבנה אינו נגיש לנכה עם כיסא גלגלים", צוין, לצד הסמל המוכר לסימון חניית נכים ו"איקס" על גביו.

"שפשפתי את העיניים שלי, לא ראיתי דבר כזה בחיי", סיפרה עו"ד ויטון. "התביישתי כאזרחית במדינה לראות איך החזק 'שם איקס' על החלש". היא החליטה שלא להבליג ונכנסה לקבלת בית המלון "אחוזת ממן". שם, פגשה את בעלי המקום, שהזדהה בשם ניסים ממן. כששאלה לגבי השלט, ביקש ממנה להתעלם ממנו. "מה קורה אם נכה רוצה לשכור כאן חדר?", שאלה. ממן השיב כי הוא יוכל להתארח בקומה התחתונה, אך ניסה להתחמק מבקשותיה לראות את המקום: "המלון מושכר בשבוע הבא ונסגר לעשר שנים", טען.

בתיעוד שהגיע לידי וואלה! NEWS התעקש ממן על כך שהוא לא יוכל לארח נכה. "אין גישה לנכים, אני לא מקבל נכים", אמר לעורכת הדין במהלך סיור במתחם, ששאלה אותו בתגובה: "אבל אם נכה רוצה לבוא לפה?". ממן ענה לה כי "לא אקבל אותו כי אין לי גישה בשבילו". גם כששאלה על אפשרות גישה לחדרים בקומת הקרקע בבית המלון, המשיך הבעלים להתעקש: "אלה חדרים שאי אפשר להיכנס אליהם. לא רוצה לקבל נכים". לטענתו, הוא לא יכול לקבלם משום שהבניין נבנה "לפני מאה שנה".

עוד בוואלה! NEWS:
גשר קרס על משאית בכביש 4 בבני ברק; שני לכודים במקום
יומיים אחרי הפיגוע - טראמפ גינה: "גזענות היא רשע, גם מצד ניאו-נאצים"
אלוף עמיקם נורקין החליף את אלוף אמיר אשל כמפקד חיל האוויר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השלט האוסר על כניסת נכים, בית המלון "אחוזת ממן" בטבריה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא יכול לארח נכים כי הבניין נבנה "לפני מאה שנה". רישיון העסק שהציג בעלי "אחוזת ממן"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי עו"ד ויטון, בעל העסק התהדר בפניה ברישיון עסק מטעם עיריית טבריה משנת 2016. הוא הציג מסמך נוסף מחודש מאי באותה השנה, שנשלח לדבריו לעירייה מטעם מורשה נגישות, שכתב כי "המבנה נבדק לפי תקנות מבנים קיימים והוא נגיש למעט לאנשים עם מוגבלות בכיסא גלגלים". "ככל שידוע לי, מטרתה של ההנגשה להכיל אנשים עם מוגבלויות ללא אפליה", אמרה. לדברי ויטון, מלבד הפרת החוק המאפשרת תביעה אזרחית ופיצוי על סך 62 אלף שקלים ללא הוכחת נזק, עומדת גם אפשרות להגשת עתירה נגד עיריית טבריה שהנפיקה רישיון עסק ומודעת לקיומו עד היום, כולל אפשרות של עירוב נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבליות במשרד המשפטים ואף הגשת תובעה ייצוגית נגד בעל הנכס.

"תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שנכנסו לתוקפן בשנת 2013 מחייבות את כלל נותני השירות לציבור, גם במגזר הפרטי, לבצע התאמות נגישות לאנשים עם מוגבלות", הסביר יו"ר הוועדה לקידום זכויות אנשים עם מוגבלות בלשכת עורכי הדין בישראל, עו"ד איתן עמרם. "עליהם להתאים את המבנים והפלטפורמות השונות שבהן ניתן השירות כדי שיהיו נגישים עבורם במידה שווה". לדברי עמרם, העומד בראש מכון עמרם לקידום הנגישות וקידום זכויות של אוכלוסיות מוחלשות בחברה, אדם המפר את הוראות החוק לשווין זכויות לאנשים עם מוגבלות, שחוקק בשנת 1998, ואת התקנות, חשוף לקנסות ותביעות אזרחיות, מנהליות ופליליות. "החוק קובע גם פיצוי של 62 אלף שקלים ללא הוכחת נזק ואף תביעות ייצוגיות כנגד המפלים אנשים עם מוגבלות".

בית מלון בטבריה מצהיר כי הוא לא נגיש לנכים (תמונות לכתבה של דנה ירקצי). יותם רונן
"כשנכים נאלצים להילחם על קיומם, אין פלא שמדירים בעלי מוגבליות". עו"ד איתן עמרם/יותם רונן
"כשרואים את המאבקים שמנהלים אנשים עם מוגבלויות ואת המענה שנותנת המדינה, לא פלא שקמים נותני שירותים שאומרים ללא בושה שהם מדירים נכים"

עו"ד עמרם סיפר כי החוק הסמיך את הנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים להגיש כתבי אישום נגד המעורבים בהפעלת עסקים לא נגישים. "ברוח התקופה שבה אנו רואים את המאבקים שמנהלים אנשים עם מוגבלויות על מנת לעמוד על זכותם לקיום ואת המענה שנותנת המדינה ויחסה לנושא, לא פלא שקמים נותני שירותים שאומרים ללא בושה שהם מדירים אנשים עם מוגבלויות", סיכם.

ממן מסר בתגובה: "זה לא רלוונטי, המקום הולך להיות מושכר לעשר שנים". על השלט שהוצב במקום אמר: "הבניין לא נגיש לנכים, זה בניין ישן שאי אפשר לעשות לו נגישות. יש לי ארבעה חדרים שכן אפשר להנגיש, אבל הבחורה שבאה לפה התנהגה בצורה מחפירה אז לא רציתי להראות לה. הצגתי לה מסמך של אדם מוסמך לנגישות שאמר שהמבנה מונגש אבל לא לנכה עם כיסא גלגלים".

מעיריית טבריה נמסר כי "בעל העסק במסגרת תהליך קבלת רישיון העסק הציג חוות דעת של יועץ נגישות מורשה מטעמו (המכהן אף כהנדסאי בניין וממונה בטיחות בעבודה בהכשרתו), המעניק למבנה אישור נגישות מצד אחד, אך גם פוטר אותו באופן נקודתי ממתן סביבה נגישה לנכים המתניידים על גבי כיסאות גלגלים וזאת על פי חוק. מדובר במבנה לשימור שקיים עוד משנת 1930, ולא ניתן על פי חוות דעתו של היועץ לבצע בו תוספות הנדסיות העלולות לגרום לו נזקי תשתית בטיחותיים.

"עוד טוען יועץ הנגישות כי במקרה דנן, ביקש מבעל העסק להציב שלט המורה על אי מתן סביבה נגישה לנכים המסתייעים בכיסאות גלגלים. עיריית טבריה פועלת רבות ואף תמשיך לפעול בנושא שיפור ההנגשה לציבור הנכים ובעלי הצרכים המיוחדים בכל המערך והמארג העירוני".


גיליתם עוולה? נתקלתם במכשול בירוקרטי? הרשויות מערימות קשיים? פנו לכתבת הרווחה דנה ירקצי danayark24@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully