וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזריה משתחרר בעוד שבוע: הערכה - התביעה תדרוש מעצר בית

13.7.2017 / 10:40

לאחר השחרור בעוד שבוע לא יוכל עוד אזריה לשהות במעצר פתוח בבסיסו. התביעה העבירה תגובה לבקשת עו"ד שפטל לדון בתנאי מעצרו שבה פירטה את דרישותיה המלאות. לאחר מכן שלחה תגובה ללא הדרישות. שפטל: "ניסיון להפתיע אותנו בדיון"

עריכה: שניר דבוש

(דיון בערעורו של אזריה, בחודש מאי)

התביעה הצבאית צפויה לבקש להשאיר את אלאור אזריה במעצר בית בתנאים מגבילים לאחר שחרורו מצה"ל בשבוע הבא – כך עולה מתשובה לבקשתו של עו"ד יורם שפטל, סנגורו של אזריה, לקיים דיון בתנאי מעצרו בטרם ישוחרר ב-20 ביולי. שפטל העביר את הבקשה במסגרת הליך הערעור על הרשעתו ועל גזר דינו של אזריה – שנידון לשנה וחצי מאסר בפועל בגין הריגת מחבל פצוע בחברון בחודש מרץ 2016. הן התביעה והן ההגנה הגישו ערעור בבית הדין הצבאי לערעורים בקרייה וזה החליט לעכב את ביצוע עונשו של אזריה עד לקבלת הכרעה. עד כה טרם נקבע מועד לדיון בתנאי המעצר.

לאחר שחרורו של אזריה מצה"ל הוא לא יוכל עוד לשהות במעצר פתוח בבסיס צבאי, כפי שהיה מאז תחילת משפטו, בשל היותו אזרח. עו"ד שפטל העביר לפני שבועיים את הבקשה לקיים דיון בנושא ולקבוע את התנאים החדשים עד למועד הכרעת בית הדין לערעורים, ואף הציע כמה תאריכים אפשריים למועד הדיון. ביום ראשון השבוע שלחה התביעה הצבאית את תגובתה לבקשה והצטרפה לדרישה לקיים דיון.

"ככלל במצב דברים זה היה מקום לבקש כי המבקש יחל בריצוי עונשו", נכתב בתגובה. "יחד עם זאת, בהתחשב בהרשעתו של המבקש, בעילות המתעוררות בעניין זה וכן בעובדה ששמיעת טיעוני הצדדים בערעור הסתיימה זה מכבר, תבקש התביעה אך ורק כי בית הדין הנכבד יתאים את תנאי עיכוב ביצוע עונשו של המבקש, למעמדו החדש, החל מן המועד האמור".

דיון ראשון בערעורו של אלאור אזריה , הקריה, תל אביב 3 במאי 2017. ניב אהרונסון
מעצר בית מלא והפקדת דרכון. אזריה מחוץ לבית המשפט, במאי/ניב אהרונסון

בתגובה פורטו דרישות התביעה לתנאי מעצרו של אזריה עם יציאתו לאזרחות: "מעצר בית מלא בבית הוריו בפיקוח של אחד מהוריו. הפקדת דרכונו בבית הדין. הפקדת סכום של 5,000 שקל כבטוחה להתייצבות לדיונים. חתימה על ערבות צד ג' בגובה 20 אלף שקל. חתימת המבקש על זימון למועד הקראת פסק הדין וכן התחייבות של המבקש להיות זמין במספר הטלפון שימסור למזכירות בית הדין". עוד נכתב כי "ככל שהמבקש יתנגד לתנאים המפורטים תשקול התביעה מחדש את הסכמתה לעיכוב ביצוע עונש המאסר שהוטל על המערער, לאחר מועד שחרורו של המבקש מהשירות הצבאי". בנוסף נטען כי המועד האפשרי היחיד לקיום הדיון מבחינת התביעה הוא ב-17 בחודש – שלושה ימים לפני שחרורו של אזריה מצה"ל.

התגובה נשלחה ביום ראשון בשעה 8:00 בבוקר, אולם בשעה 16:00 אחר הצהריים באותו יום שלחו נציגי התביעה תגובה מתוקנת. בין היתר נכתב בתגובה החדשה כי בשל תקלה משרדית הועברה בבוקר טיוטת תגובה לא סופית ולא חתומה לבקשה ועל כך התנצלותנו". בתגובה המתוקנת התביעה לא פירטה משום מה את הדרישות לתנאי המעצר ורק ציינה כי חשוב לקיים את הדיון לפני מועד שחרורו של אזריה ב-17 לחודש. זאת, בשל מחויבויות קודמות של התובע הצבאי סגן-אלוף במיל' נדב ויסמן.

שפטל: אין הצדקה למעצר בית, אזריה לא מסוכן לציבור

עו"ד שפטל מסר כי הוא מסכים לתנאים שהציבה התביעה הצבאית, מלבד לדרישה שאזריה ישהה במעצר בית מלא בבית הוריו. לדבריו, "אין כל מקום להתנות את שחרורו של המבקש בערובה במעצר בית מלא. מעצר בית מלא כתנאי לשחרור בערובה גם לאחר פסק דין מרשיע הינו בר צידוק אך ורק כאשר מדובר במי שנשקפת ממנו בפועל מסוכנות לציבור, שניתן לאיינה אך ורק באמצעות חלופת מעצר".

עוד כתב שפטל כי "אין חולק כי המבקש אינו מסוכן לציבור ולפיכך אין כל מקום לכלול בין תנאי שחרורו מעצר בית". הוא הוסיף כי "למעלה מן הנדרש" אזריה יהיה מוכן להתחייב לשהות בבית הוריו בשעות הלילה, בין חצות לשבע בבוקר.

דיון ראשון בערעורו של אלאור אזריה , הקריה, תל אביב 3 במאי 2017. ניב אהרונסון
הציע כי אזריה ישהה בבית הוריו בשעות הלילה. שפטל/ניב אהרונסון

שפטל התייחס גם לתגובה המתוקנת של התביעה, שממנה הושמטו הדרישות לתנאי המעצר החדשים והעיר כי מדובר בניסיון להפתיעו במהלך הדיון העתידי. "באי כוח המבקש מוחים על נוסח התגובה המתוקנת, שאינה מכילה כל פרט באשר לתנאי שחרורו בערובה של המבקש, הכול כדי לנסות ולהפתיע בעניין זה את באי כוח המבקש במהלך הדיון", כתב.

השתלשלות העניינים שהובילה לשליחת שתי תגובות באותו היום טרם התבררה. אולם, בתגובת התביעה להערתו של שפטל על ניסיון לכאורה להפתיעו נכתב כי "יש להצטער על כך שהיא (תגובתו של שפטל, ש.ב.) מתייחסת לטיוטת תגובה שנשלחה בשגגה. בכל מקרה, להשקפת התביעה, נכון להתייחס לתנאי עיכוב ביצוע עונשו של המבקש ולדון בהם לעומקם, במסגרת דיון שייערך בפני בית הדין גופא".

מדובר צה"ל נמסר: "בעקבות תקלה משרדית הועבר מסמך טיוטה לא חתום לבית הדין הצבאי לערעורים ולעורך הדין שפטל. לאחר שהתבררה הטעות נשלח מסמך מאושר ועדכני בו צוין שיש לקיים דיון סדור בנושא. כפי שהובהר לבית הדין ולעורך דין שפטל, יש להתעלם מהמסמך ומתוכנו".

עו"ד סא"ל נדב וייסמן, התובע במשפט אלאור אזריה, הקריה 24 בינואר 2017. מגד גוזני
"תקלה משרדית". התובע הצבאי סא"ל נדב ויסמן/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully