וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס מכוון גבוה: "אהיה במקום מרכזי בהנהגה"

15.4.2017 / 12:00

ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, שכונה על ידי נתניהו "הליכוד האמיתי", מאמין כי על ראשי עיר שעברו על החוק לשלם את המחיר. על בת הדודה אורלי לוי: "כשנמצאים במפלגה יש לשמור על הכללים". קיצוץ בתקציבים? "אין חיה כזאת". ריאיון

חיים ביבס, יושב ראש השלטון המקומי, מודיעין. אפריל 2017. ניב אהרונסון
"אנהיג את המדינה, אך כל דבר בעתו". ביבס/ניב אהרונסון

הדבר הכי בולט אצל יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות חיים ביבס הוא הדמיון לראש הממשלה בנימין נתניהו, וזה לא מקרי. ביבס נחשב למקורב מאוד לראש הממשלה וגם דומה לו מאוד בסגנונו, בחיתוך הדיבור שלו, בחזותו החיצונית, בעמידה הבוטחת ובכריזמה הנשפכת. לא סתם כינה אותו ראש הממשלה "הליכוד האמיתי", לאחר שמינה אותו ליו"ר מטה הבחירות שלו בבחירות האחרונות. בריאיון לכבוד חג הפסח לא מסתיר ביבס את שאיפותיו לעתיד: "אני מאמין שבעתיד אהיה במקום מרכזי בהנהגה הארצית, אך כל דבר בעתו".

"בינתיים יש לי עוד משימות להשלים כאן בעיר", הסתייג ביבס. "התחייבתי שאתמודד לעוד קדנציה ואני רוצה להשלים עוד כמה דברים מרכזיים", אמר. כשנשאל אם הוא חולם להיות ראש הממשלה, ענה ביבס בזהירות: "אני חולם על דבר אחד, להגשים את כל מה שאני מאמין בו בשלטון המרכזי".

עוד בוואלה! NEWS:
למרות "מרכיבים מטרידים ביחסו": המרצה יצא נקי - והסטודנטית הורשעה
סניף טיפת חלב בת"א נפתח לילידי 2017 בלבד: "אפליה על רקע גיל"

חיים ביבס, יושב ראש השלטון המקומי, מודיעין. אפריל 2017. ניב אהרונסון
"יש לי עוד משימות להשלים כאן בעיר"/ניב אהרונסון

בנושא הפרשות הפליליות הרבות שבהן הסתבכו ראשי ערים בישראל מחזיק ביבס בעמדה נחרצת: "ראש עיר שעבר על החוק – שישלם את המחיר". עם זאת, יש לו ביקורת על כלי התקשורת, שלטענתו הכתימו את מוסד השלטון המקומי כולו בגלל מעטים שסרחו. "מדוע אתם משליכים בוץ על כל המוסד?", שאל. "מה שקורה מכל הפרסומים האלה זה שדווקא ראשי העיריות הטובים נפגעים ורוצים לעזוב את בית העירייה".

לדבריו, "מתוך 257 ראשי רשויות, מדובר בשישה ראשי ערים שנמצאים בהליכי חקירה. 98% מראשי הרשויות בשלטון המקומי הם אנשים ישרים. יחד עם זאת, גם לגבי אותם ראשי רשויות שמצויים בחקירות – עומדת להם זכות החפות. תנו להם להוכיח את חפותם בבית המשפט. במקום זה, הרשתות החברתיות חורצות את דינם של אנשים בשניות", הוסיף. כשנשאל אם לדעתו מותר לראש עיר שהתנהל נגדו משפט פלילי לחזור ולהתמודד על תפקיד ציבורי השיב: "הציבור ישפוט. מבחן הציבור קובע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מרים פיירברג ראש עיריית נתניה. קובי אליהו
"לראש העיריות הנחקרים עומדת חזקת החפות". מרים פיירברג/קובי אליהו

ביבס, יליד העיר בית שאן, הוא אחיינו של השר לשעבר דוד לוי ובן דודם של חברי הכנסת ג'קי לוי ואורלי לוי-אבקסיס. ביבס נזכר בשיחות שקיים עם דודו, כשהיה שר החוץ. "דוד אמר לי 'תקשיב, ילד שלי. המאבטחים שמאחורינו לא שומרים על דוד לוי האיש, אלא על שר החוץ. תמיד תזכור מאיפה באת'. וזה המוטו שלי – בכל מקום שאליו אני מגיע אני נשאר בצניעות ובענווה שלי", סיפר. ביבס התייחס גם למצבה המורכב מבחינה פוליטית של בת דודתו אורלי, שבחודש מאי האחרון עזבה את מפלגתה, ישראל ביתנו, והוכרזה כפורשת. מאז, היא מכהנת כחברת כנסת יחידה, ללא זכויות של סיעה. "כשאתה מתמודד במפלגה סקטוריאלית יש לזה מחיר – זה קרה גם במפלגת יש עתיד. אני חושב שאורלי טעתה בדבר אחד – גם אם את לא מסכימה עם ראש המפלגה שלך, לא צריך מיד להתפטר. עכשיו היא מוגבלת רק למפלגה חדשה. אני מאמין באורלי, היא פופולרית מאוד, אבל אם אתה נמצא בבית מסוים אתה חייב לשמור על הכללים".

"לא נהיה החצר האחורית של הממשלה"

לפני כשלוש שנים נכנס ביבס כרוח סערה אל עולם השלטון המקומי, לאחר שהדיח את קודמו בתפקיד ראש העיר, שלמה בוחבוט. בבחירות שהתקיימו בשנת 2014 גבר ביבס על בוחבוט בהפרש של 51 קולות, ובנאום הניצחון שלו הבטיח: "אנחנו הולכים להוציא את השלטון המקומי לדרך חדשה, וזה כולל את כל הרשויות, מהקטנות דרך הבינוניות ועד הגדולות, כולל המגזר הערבי". מאז הניצחון, עושה רושם שביבס לא נח, מרבה לקחת חלק בוועדות הכנסת, לא חושש לצאת למאבקים ומכריז על שביתות כלכליות שמשפיעות על כלל המשק. ראיה אחת לכך היא כנס השלטון המקומי שהתקיים לפני כחודשיים בגני התערוכה והיה עמוס אורחים, ובהם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, השרים אריה דרעי ומשה כחלון ועוד אנשי ציבור רבים שהגיעו לחלוק כבוד לראשי הרשויות.

"במשך שנים התפיסה הייתה שהשלטון המקומי הוא מעין ועד של ראשי הרשויות", אמר ביבס, והוסיף כי "מה שלא הבינו עד היום זה שהשלטון המקומי הוא הגוף שתפקידו לקשר בין השלטון המרכזי לרשויות. מדובר בזרוע הביצועית של ממשלת ישראל ואין מצב שנהיה החצר האחורית של הממשלה כאשר אנחנו נותנים שירותים ללמעלה מ-8.5 מיליון תושבים".

מבחינת ביבס, פגיעה בחינוך זה קו אדום. "לקחתי את החינוך במטרה לשים אותו בקדמת הבמה. שם צריך להשקיע את רוב התקציבים והמשאבים שלנו, כי בסופו של דבר מזה בנוי השלטון המקומי", אמר. לדבריו, "סביב נושא רגיש זה הצלחנו לאחד את כל ראשי הרשויות. באתי ואמרתי למקבלי ההחלטות שאנחנו נאבקים על הצרכים הבסיסיים של אזרחי ישראל".
אם בעבר ראו הפוליטיקאים בראשי הרשויות בעיקר דרך לגיוס קולות, טענתו של ביבס היא כי מאז שנכנס תפקידו חל שינוי ביחס הזה. "יש לנו דלת פתוחה אצל ראש הממשלה, בלשכות השרים ובמשרדי יושבי ראש ועדת הכנסת. כולם הכניסו סוף סוף לראש שזה לא השלטון המקומי של פעם, כזה שמקימים לו על הראש תאגידי מים והוא שותק. היום אנחנו נאבקים על כל דבר שמגיע לנו", אמר.

מסיבת עיתונאים של שר האוצר משה כחלון בנושא מתווה השידור הציבורי. ניב אהרונסון
"הטוב ביותר בתפקידו". כחלון/ניב אהרונסון

ביבס מוריד את הכובע בפני שר האוצר משה כחלון. "ראיתי לא מעט שרי אוצר, ואני אומר חד וחלק – כחלון הוא שר האוצר הטוב ביותר מכל אלה שכיהנו במקביל אלי. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא, דלתו תמיד פתוחה לשלטון המקומי, הוא קשוב ומוכן לשמוע את הצדק שלנו. כשראה שצדקנו, הוא שינה את דעתו", סיפר. לפני כחצי שנה השבית השלטון המקומי את הרשויות המקומיות במחאה על החלטת הממשלה לקצץ את מענקי האיזון לרשויות המוחלשות.

לדברי ביבס, השביתה ביטאה דפוס פעולה שהחליט לאמץ מאז כניסתו לתפקיד. "אנחנו ניאבק על כל שקל שאנחנו רוצים להביא לרשויות. איפה שנראה פגיעה – שם מבחינתנו עובר הקו האדום שלנו". לדבריו, אם לא יתקיים מאבק מול האוצר, הרשויות המקומיות יתרסקו. "לא יכול להיות מצב שבו מדינת ישראל רק גדלה בתקציבים והתקציב של השלטון המקומי הולך וקטן – אין חיה כזאת", הצהיר.

כשנושא השיחה הגיע לראש עיריית ירושלים ניר ברקת, שהודיע מבעוד מועד על הצטרפותו לתנועת הליכוד באירוע מתוקשר, ביבס שלח עקיצה מרומזת. "זאת טעות ללכת ולהצהיר הצהרות. לך תעבוד, ותצהיר בסוף התהליך ולא בתחילתו. העובדות הן שאלה שהצהירו הצהרות בעבר כבר הספיקו לחזור בהם. צריך להבין דבר חשוב: המערכת נזילה. אתה יכול פתאום למצוא את עצמך בבחירות כבר מחר, ולכן כל אלה שהכריזו ורצו – זה לא יקרה. לדעתי – הממשלה תחזיק מעמד עד הבחירות הבאות".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully