וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספריית סוף העולם בנורבגיה מוכנה לאפוקליפסה שתחריב את האנושות

5.4.2017 / 0:00

ספר ילדים חדש מציג את סנטה קלאוס כגבר שחור והומוסקסואל, חנות ספרים בדאלאס משתמשת בקליקבייט כדי למשוך קוראים לעמוד הבית שלי, ספריה חצובה בקרח תשמור על אוצרות הספרות של האנושות גם אחרי אסון בקנה מידה תנ"כי, ועוד חדשות ספרות

ספר ילדים חדש מציג את סנטה קלאוס כגבר שחור והומוסקסואל שנמצא בזוגיות עם גבר לבן

מגזין טיים מדווח כי לקראת סוף השנה יראה אור ספר ילדים בשם "Santa's Husband" מאת דניאל קיבלסמית, במסגרתו מוצג סנטה קלאוס כגבר שחור שנמצא בזוגיות עם גבר לבן. ע"פ הוצאת הרפר דיזיין שתפרסם את הספר, העלילה מתארת כיצד בן זוגו של סנטה קלאוס (השניים חיים יחד בקוטב הצפוני) ממלא את מקומו ומופיע בקניונים שונים ברחבי ארצות הברית בדמות סנטה.

הרעיון לספר ניצת במוחו של קיבלסמית (שמשמש כתסריטאי בתוכנית הלילה של סטיבן קולבר) בחג המולד הקודם, אז הודיע בטוויטר שכשיהיו לו ילדים, הוא יספר להם שסנטה קלאוס הוא שחור. "אם הם יראו סנטה לבן", צייץ קיבלסמית, "אגיד להם: 'זה בעלו'".

הספר יראה אור ב-10 באוקטובר.

סנטה קלאוס. GettyImages
זה בכלל בעלו?/GettyImages

מהספרים למסך: טריילרים חדשים לסרט "It" ולסדרת הטלוויזיה "סיפורה של שפחה"

השבוע שוחררו שני טריילרים חדשים המבוססים על ספרים: האחד מתוך סדרת הטלוויזיה "סיפורה של שפחה" על פי ספרה של מרגרט אטווד (1985) שתעלה לשידור ב-26 באפריל באתר הסטרימינג הולו; והשני מתוך הסרט "It" על פי ספרו של סטיבן קינג (1986) שיצא לאקרנים ב-8 בספטמבר. צפו:

32 סופרים, מו"לים ועיתונאים נעצרו בבלרוס

ארגוני זכויות אדם קוראים לממשלת בלארוס לשחרר לאלתר את הסופרים, המו"לים והעיתונאים שנעצרו לאחרונה במסגרת גל מחאות כנגד המשטר. בין העצורים נמצאים גם הסופר וההיסטוריון ולדימיר אורלוב, המו"ל מירוסלאו לזוסקי ובעל חנות ספרים בשם אלס ג'אודאהא, שנעצרו בידי שישה שוטרים רעולי פנים בכניסה לפסטיבל הספרות במינסק שהתקיים השבוע. נינה שילדובסקיה, אשתו של לזוסקי, סיפרה לגרדיאן הבריטי כי מאוחר יותר באותו ערב השוטרים הגיעו עם בעלה הביתה כשהוא מוכה ומדמם, ערכו חיפוש בבית והחזירו אותו למעצר.

בחודשיים האחרונים מתקיימות בבלארוס הפגנות רבות כנגד צו חדש של הממשל שעל פיו כל מי שהיה מובטל ב-6 החודשים האחרונים ייקנס בכ-250 יורו. הצו לווה בקמפיין תחת הכותרת "אנחנו לא פרזיטים". כעת, כאמור, הממשלה פועלת בעוצמה כנגד המפגינים ומבצעת גל של מעצרים – רובם ללא צווי מעצר וללא עילה משפטית.

עוד באותו נושא

הזהות המינית של גארפילד מסעירה את הרשת

לכתבה המלאה

חנות ספרים מדאלאס הפכה קלאסיקות ספרותיות לידיעות קליקבייט על מנת למשוך קוראים לאתר הבית שלה

חנות ספרים מדאלאס בשם "The Wild Detectives" החליטה לנקוט בשיטה מקורית בכדי למשוך קוראים לאתר הבית שלה: בעליה החלו להפיץ ברשתות החברתיות ידיעות המנוסחות כקליקבייט (מסר קצר שמפתה את הגולש ללחוץ על לינק המוביל להמשך הידיעה), אך למעשה מתייחסות לספרות קלאסית.

כך למשל, הכיתוב "רומני גילה עובדות מפתיעות על שום" מוביל לפרק הראשון של הספר "דרקולה", "נחשו מה קרה לנערה הזאת מקנזס אחרי שטורנדו הרס את הבית שלה" מוביל ל"קוסם מארץ עוץ" ו-"סם מעבדות חדש הופך לונדונים למשוגעים ואלימים" מוביל ל"הסיפור המוזר של דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד".

על פי הסי.אן.אן, בעלי החנות חוו עלייה של 14,000% במספר הכניסות לאתר ועלייה של יותר מ-150% בתגובות ולייקים בפייסבוק מרגע שהשיקו את היוזמה.

עם הפנים לעתיד: בנורבגיה הקימו ספריה אטומית

בנורבגיה קמה לאחרונה ספריה אטומית שתפקידה לשמור על טקסטים חשובים במקרה של מלחמה גרעינית, אסון טבע כלל עולמי או אפוקליפסה תנ"כית שתביא אותנו ליום הדין. הספריה, ששמה הרשמי הוא "World Arctic Archive" (אך היא מכונה גם "ספריית יום-הדין"), קבורה בתוך משטח קרחונים שנקרא "קפאת עד" (Permafrost) באכריפלג סבאלברד. בסמוך אליה נמצאת גם "כספת הזרעים הגלובלית" - מבנה תת-קרקעי שמטרתו לשמור על מגוון הזרעים בעולם, בדגש על צמחי מזון, למקרה שהצמחים הקיימים בעולם יכחדו.

אנשי הספריה מזמינים מדינות ואנשים פרטיים מרחבי העולם לשמר עותקים דיגיטליים של הטקסטים היקרים ביותר להם (ברזיל ומקסיקו כבר החלו להעביר חומרים לספריה). המידע נשמר על גבי סרטי צילום (פילם) מיוחדים, שנחשבים אמינים הרבה יותר מאמצעי אחסון ידע אחרים ומסוגלים לשמור מידע למשך כ-500 שנה. "כל סרטי הצילום בספריה מכילים הוראות אינטואיטיביות וקריאות, כך שגם בעתיד יוכלו לקרוא את מה שאנחנו שומרים בימים אלה", אמרה קתרין ליאון מחברת Piql שמייצרת את סרטי הצילום לפרוייקט.

ספריית סוף העולם. AP
המקום שישמור על אוצרות האנושות. הספריה האטומית בנורבגיה/AP

נשים הגיעו למחות נגד הסנאט בטקסס כשהן לבושות בבגדים מ"סיפורה של שפחה"

בשבוע שעבר אישר בית הסנאט בטקסס סדרה של הצעות חוק הקשורות בהפלות, כולל חוק מספר 415 שיאסור בפועל על ביצוע הפלה בשליש השני להריון. חוק אחר יאפשר לרופאים להסתיר מנשים בהריון כי לעובר שלהן יש מום כלשהו, וכך ימנעו מהן לבצע הפלה.

על מנת למחות כנגד הצעות החוק (שנדרשות לקבל גם את אישורו של בית הנבחרים במדינה) הגיעה השבוע קבוצה של נשית אקטיביסטיות לבית הסנאט, כשהן לבושות בחלוקים אדומים וכובעים לבנים בהשראת ספרה עטור השבחים של מרגרט אטווד – "סיפורה של שפחה" (הספר עובד לאחרונה לסדרת טלוויזיה שתעלה לשידור בסוף החודש). הספר מתאר חברה דיסטופית שבה לנשים אין זכויות והן נדרשות ללבוש חלוקים אדומים ארוכים וכבדים.

תמונותיהן של המוחות בבית הסנאט עלו מיד לרשת תחת ההאשטאג #FightBackTX.

יוצר "תפוז מכני" התכוון לכתוב טרילוגיית ספרים שתהפוך אותו לאיש עשיר

אנתוני ברג'ס, מחבר "תפוז מכני", כתב ללא הרף כל חייו (רומנים, סיפורים קצרים, ספרי ילדים, מחזות, תסריטים, שירים ורשימות ביקורת) ואף הגדיר עצמו כגרופמן. השבוע חשפה הקרן האחראית על עזבונו של ברג'ס רשימות שבהן תכנן את תוכנה וצורתה של טרילוגיית ספרים שמעולם לא נכתבה. ע"פ המידע שמסרה הקרן לשבועון הבריטי "The Observer" (שבו עבד בעבר גם ברג'ס), בשנות ה-70 של המאה שעברה התכוון ברג'ס לכתוב את "הטרילוגיה הג'ורג'יאנית" במסגרתה כל ספר עתיד היה לעסוק בג'ורג' אחר – הגנרל ג'ורג' פטון, המלחין והמוזיקאי ג'ורג' גרשווין, והמלך ג'ורג' השלישי. באחת הרשימות המתייחסות לטרילוגיה, ברג'ס כתב כי הוא מקווה שהיא תצליח ו"תפנה לקהל רחב יותר".

אף על פי שהיה מבוסס כלכלית, לברג'ס היו תמיד תוכניות שונות להתעשרות ולאחר ההצלחה העולמית של הסרט "תפוז מכני" בבימויו של סטנלי קובריק (1971) נעשה נחוש עוד יותר להגדיל את הכנסותיו, כיוון שהצלחת הסרט כמעט ולא השפיעה על כיסו. לכן פנה להוצאות בארצות הברית וניסה לעניין אותן בטרילוגיה החדשה שתכנן לכתוב. לאכזבתו, ההוצאות השיבו פניו ריקם, וברג'ס החליט לשנות כיוון ולוותר על הניסיון לכבוש את רשימות רבי המכר. "בנקודה מסוימת אחרי 1972 נראה שהוא קיבל החלטה לכתוב לקהל קטן ואיכותי יותר", אמר אנדרו ביסוול, ראש קרן ברג'ס.

עם זאת, אלמנטים מהטרילוגיה (שלא ראתה אור מעולם) מצאו בסופו של דבר את דרכם לכמה מספריו, כמו במקרה של הרומנים "Napoleon Symphony" ו-"Mozart and the Wolf Gang", שהכילו אלמנטים מוזיקליים שברג'ס התכוון לכלול ברומן על ג'ורג' גרשווין.

הרשת מצדיעה לנשים שלקחו חלק חשוב באחורי הקלעים של הספרות האקדמית

ברוס הולסינגר, פרופסור לספרות מאוניברסיטת וירג'ניה, החליט לחלוק כבוד לגיבורות האלמוניות שאפשרו את קיומה של הספרות האקדמית לאורך הדורות: נשות הפרופסורים. הולסינגר אסף רשימות תודות מספרים אקדמיים רבים בהם המחברים הודו לבנות זוגם על שהקלידו, תחקרו, ערכו ושכתבו את כתבי היד שלהם, והעלה תמונות שלהן לטוויטר עם ההאשטאג #ThanksForTyping. ברבות מרשימות התודות הנשים אפילו לא מוזכרות בשמן, אלא רק בתואר "אשתי".

היוזמה של הולסינגר התפשטה מהר מאוד ברשת ויצרה דיונים סביב תפקידן הלא-מוערך והבלתי-מתוגמל של נשים ביצירת ספרות אקדמית רחבת היקף.

חדש: גלידת "בירצפת" בהשראת הארי פוטר

חברת יונגלינג (Yuengling) הודיעה השבוע על טעמי גלידה חדשים שתוציא בקרוב לשוק, כשאחד מהם יהיה "בירצפת" – משקה פופולרי בקרב הקוסמים בהוגוורטס, כפי שמתואר בספרי הארי פוטר. בכדי להגיע לטעם של בירצפת, המתואר ע"י ג'יי קיי רולינג כמשקה שטעמו "קצת כמו קרמל", החליטה החברה לייצר גלידה שחציה קציפת חמאה וחציה ריבת חלב.
"אנחנו מקווים שג'יי קיי רולינג תהיה גאה בטעם הזה", אמר דיוויד יונגלינג, נשיא החברה בהודעה לעיתונות.

רולינג מצידה התגאתה קצת פחות במוציאים לאור שלה בארצות הברית אחרי שהשבוע התברר כי במהדורה הראשונה של הספר "חיות הפלא והיכן ניתן למצוא אותן?" (שהוא למעשה תסריט שכתבה רולינג) חסרה פסקה שלמה. הוצאת סכולסטיק הודיעה שתציע לבעלי הספרים להחליף את העותק הפגום בעותק חדש, אך ספק אם הם יסכימו לעסקה כזו, כשרק בשנה שעברה ספרי הארי פוטר שהכילו טעויות הקלדה נמכרו לאספנים בעשרות אלפי דולרים.

פורסמה רשימת הזכאים למועמדות לפרס גפן

האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה פרסמה את רשימת המועמדים לפרס גפן שניתן בכל שנה בחמש קטגוריות ספרותיות: ספר המדע הבדיוני המתורגם הטוב ביותר שיצא בישראל; ספר הפנטסיה המתורגם הטוב ביותר שיצא בישראל; סיפור המד"ב או הפנטסיה העברי המקורי הטוב ביותר; ספר המד"ב או הפנטסיה העברי המקורי הטוב ביותר; וספר המד"ב או הפנטסיה לנוער המתורגם הטוב ביותר שיצא בישראל.

בין המועמדים בקטגוריות השונות אפשר למצוא את שמותיהם של אתגר קרת, דרור בורשטיין, אופיר טושה גפלה, פטריק נס, אורסון סקוט קארד, ריק ריידן וג'יי קיי רולינג. מקרב הזכאים ייבחרו חמישה מועמדים בכל קטגוריה על ידי חברי האגודה, ומתוכם ייבחרו לבסוף הזוכים בפרס על ידי באי פסטיבל אייקון למדע בדיוני ופנטזיה בחול המועד סוכות.

חדשות בשורה:

* הערב יערך ב"תולעת ספרים" ערב השקה לספר "קיצור תולדות יהוה" מאת יגאל בן-נון (הוצאת רסלינג). משתתפים: ד"ר חיים אסא, פרופ' יוסף אגסי, ד"ר חיים דעואל לוסקי, ד"ר קובי תדמור וד"ר יגאל בן-נון. יום רביעי, 5/4, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) יערך ב"תולעת ספרים" אירוע לכבוד הספר "ערות – נשים מדברות מיניות" מאת תמר מור סלע (הוצאת ידיעות ספרים). יום חמישי, 6/4, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-7 באפריל יערך ב"אוגנדה" אירוע השקה לספר "הישראלי הנצחי" מאת ניסן שור (הוצאת כתר). יום שישי, 7/4, 13:00, סמטת בית הבד 5, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-13 באפריל יערך ב"סיפור פשוט" ערב השקה לספר "השפה" מאת מרטין היידיגר (הוצאת פרדס). משתתפים: מיכאל פרידמן, רנן עמיר ועירן דורפמן. יום חמישי, 13/4, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-12-13 באפריל יתקיים בעירוני א' ואשכול פיס בתל אביב כנס "עולמות" – הכנס השנתי למדע בדיוני ופנטזיה שכולל עשרות הרצאות, פאנלים, הקרנות וסדנאות. רביעי-חמישי, 12-13/4, הארבעה 15, תל אביב. כרטיסים באתר הכנס.

* ב-12-14 באפריל יתקיים במוזיאון ראלי בקיסריה הפסטיבל הבין תחומי "חדר" שמשלב מופעי ספרות ומוזיקה. בין המשתתפים: ערן צור, גדעון אפרת, רון דהן, נעם פרתום, מייקל בנסון, יקיר בן משה, סיגל בן יאיר ועוד. רביעי-שישי, 12-14/4, שדרות רוטשילד, קיסריה. הכניסה חינם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully