וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סוף סוף צדק לאלרגיים": מסעדות יחויבו להחזיק מזרק מציל חיים?

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעה שתחייב מוסדות חינוך ומסעדות להחזיק מזרקי אפיפן, למקרה של תגובה אלרגית חריפה. כעת, בעלי המסעדות חוששים שיידרשו להיות אחראיים לחיי הסועדים: "גדול עלינו"

מזרק אפיפן. 30 בדצמבר 2016. ספק 500
"לא צריך הכשרה ואין סיכון". מזרק אפיפן/ספק 500

מליאת הכנסת העבירה אתמול (רביעי) בקריאה טרומית ופה אחד, הצעת חוק שתחייב מסעדות, מלונות, חדרי אוכל ומוסדות חינוך להחזיק במזרק אפיפן בשטחם, למקרה של התקף אלרגיה. אם הצעת החוק תישאר במתכונתה הנוכחית גם בקריאה שנייה ושלישית, היא בבחינת הישג משמעותי במאבקם של הסובלים מאלרגיה חריפה למזון. כ-15 אלף בני אדם סובלים מאלרגיה מסוג זה, ועלולים להגיע לסכנת חיים ממשית בהיעדר מזרק אפיפן.

האלרגיים – בין אם לבוטנים, לביצים, לסויה ולמוצרי חלב – עלולים לחוש ברע גם אם רק נגעו באחד החומרים או אף הריחו אותו. במצב כזה, הם עשויים להיכנס לשוק אנפילקטי, כל מערכות הגוף קורסות ונשקפת סכנה מידית לחייהם. חלקם אף סובלים ממולטי אלרגיה, רגישות יתר לשני מוצרים אלרגנים ויותר, ונאלצים לשמור על סביבה נקייה לחלוטין ממוצרי המזון האלרגנים. ולמרות הסכנות הברורות והמידיות, עד היום לא נעשתה כל חקיקה מסודרת בנושא, ומקומות ציבוריים ועסקי מזון בפרט לא חויבו במתן עזרה ראשונה עם מזרק אפיפן. על כן, מדי חודשים אחדים עולים לכותרות מקרים מצערים של אלרגיים שבאים במגע בטעות עם אחד ממוצרי המזון שהם אלרגיים אליהם ונפגעים קשות.

הצעת החוק, שיזמו ח"כ יהודה גליק (הליכוד) וח"כ יואל חסון (המחנה הציוני), מחייבת כל מסעדה המכילה מאה מקומות ומעלה בהחזקת המזרק. "אני שמח שהחוק עבר בכנסת, אבל לא בטוח שיאשרו את המסעדות. יש התנגדות חריפה של הממשלה לתוספת רגולציה לבתי מסחר", אמר גליק, שאלרגי לבוטנים בעצמו ונושא עליו מזרק אפיפן. "זאת, אף שמדובר רק במאה שקל עלות החומר, פעם בשנתיים. צריך להבין שזה מאד נגיש ולא צריך הכשרה להזריק דבר כזה וזה מציל חיים מיד. אין בזה כל נזק או סיכונים למוזרק או לסביבה".

ח"כ יהודה גליק בלשכתו בכנסת. נועם מושקוביץ
בעצמו אלרגי לבוטנים ונושא מזרק לכל מקום. ח"כ גליק/נועם מושקוביץ

לפי ההצעה, ימונו פקחים מטעם משרד הבריאות לבדיקות בקרה בבתי העסק. פרופ' ננסי אגמון, יו"ר איגוד רופאי האלרגיה והאימונולוגיה, בירכה על החקיקה. "אני חושבת שצריך להחזיק מזרק בכל מקום גדול, כמו שמחזיקים ערכת עזרה ראשונה בכל מקום. היום יש גם אפשרות להתקשר למד"א ולקבל הדרכה לדרך ההזרקה, לכן מספיק רק שהמזרק ימצא במקום", אמרה. "סוף סוף ייעשה צדק לטובת האלרגיים. כמובן שאין צורך במזרק בכל קיוסק, הצורך הוא בחדרי אוכל גדולים, כך שגם אם יש התנגדויות ממסעדות ומלונות היא תהיה פחות רלוונטית".

על פי נתוני איגוד, בישראל כ-7,000 ילדים, בגילאים שלוש עד שמונה, הסובלים מאלרגיה חריפה או מולטי אלרגיה למזון. כמחצית מהם מצליחים להיפטר מהאלרגיה עד גיל שש, אולם נתוני האיגוד מלמדים כי ישנו ריכוז גבוה של חיילים או בני נוער בגיל גיוס שאלרגיים לפחות לסוג מזון אחד. מדובר ב 1%-2% מהאלרגיים בישראל, נתון שמחייב התייחסות של צה"ל בחדרי האוכל המוסדיים.

משרד החינוך הצהיר בעבר כי הוא צפוי להוציא חוזר מנכ"ל חדש, שיחייב לראשונה את כלל צוותי ההוראה - הן בגני הילדים והן בבתי הספר - לעבור הדרכה על הזרקת האפיפן ועל מתן עזרה ראשונה לילד שחווה התקף. כמו כן, מוצרים אלרגניים יוצאו משטח מוסדות החינוך – מהלך שמגיע בתשובה להחלטת משרד הבריאות להפסיק את הסייעות הרפואיות לילדים אלרגיים בכיתות ג' ומעלה, החלטה שאילצה הורים רבים להשאיר את ילדיהם בבית עד היום, מחשש לחייהם של הילדים.

עוד באותו נושא

כמות הילדים האלרגים גדלה – אך גם אטימות החברה ובתי הספר

לכתבה המלאה

היוזמה לחייב אנשי הוראה למתן עזרה ראשונה לילדים אלרגיים נתקלה עד היום בהתנגדויות קשות. אנשי ההוראה הדפו כל יוזמה כזו, בטענה כי אינם רוצים לקחת אחריות על חיי הילדים במקרה שייכשלו בהענקת העזרה. "זאת אחריות גדולה מדי, תפקידנו לחנך את הילדים, לא להיות הרופאים שלהם", טענו באחד הדיונים שנערכו בנושא בוועדת החינוך בכנסת.

התנגדות דומה צפויה להתקבל גם מהמסעדנים בארץ. מסעדן ותיק אמר לוואלה! NEWS כי חבריו למקצוע "לא יכולים להיות אחראים על חיים של אנשים". לדבריו, "זאת אחריות שגדולה עלינו ולא קיימת בשום מקום בעולם. אנחנו לא רופאים ואין לנו את המיומנויות האלו". מאחר שהצעת החוק החדשה לא מתייחסת כלל לנושא האחריות למתן הטיפול, לא מן הנמנע כי מקרי המוות הבאים כתוצאה מאכילה בשוגג מוצר מזון אלרגני, שיגיעו לפתחם של בתי המשפט, יושתו על בעלי המקום, מתוקף היותם בעלי המזרק המוגש.

שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות בישראל, מסר בתגובה: "יש גבול לאחריות שאפשר להטיל על בעלי מסעדות ועסקים קטנים, חבר הכנסת גליק, כמו גם גורמי ממשלה אחרים, מבינים זאת וחובת המסעדות להחזיק מזרק אפיפן תוסר בהמשך הליך החקיקה".

(עדכון ראשון: 23:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully