וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויוואלדי להמונים: הקונצרט שסחף חסידי מוזיקה קלאסית וחובבי רוק

14.11.2016 / 9:53

אלפי בני אדם, ביניהם גם בתו של ארדואן, הגיעו להיכל הכדורסל הגדול באיסטנבול, כדי לצפות באחד המופעים המיוחדים ביותר שנראו בעולם המוזיקה בשנים האחרונות, "ויוואלדיניו", שמגולל את סיפורו של המלחין הנודע. בסוף השבוע הם יופיעו פעמיים בישראל

עשרות מוזיקאים צ'כים יצאו ממלון הילטון, שנמצא בצד האנטולי של איסטנבול. הימים הם לא ימי תיירות בעיר, ולשמוע שפה אירופית בטורקיה זו תופעה נדירה, בעיקר בגלל אזהרת המסע שהביאו עמם הפיגועים האחרונים על המדינה. נגני התזמורת של צ'כיה עשו את דרכם אל היכל הכדורסל הגדול של קבוצת פנרבחצ'ה, שם התחילו את מסע ההופעות הבינלאומי שלהם של קונצרט "ויוואלדיניו", כשסרביה וישראל הן המדינות הבאות בתור.

"ויוואלדיניו" הוא מופע מולטימדיה המספר את סיפורו של המלחין האיטלקי הנודע ויוואלדי. יצירותיו עברו עיבודים המשלבים אלמנטים של רוק, בליווי רקדנים, תלבושות, טקסטים ואנימציה, כל אלה מנסים להמחיש את חייו של ויוואלדי מתחילתם ועד סופם. ברחובות איסטנבול שלטי המופע מעטרים כל פינה וסף הריגוש של הנגנים בשיאו. "המופע סולד אאוט, 3,000 איש הולכים להגיע היום. ככה זה בזמן האחרון באיסטנבול, אנשים רוצים לברוח מהמצב הביטחוני ורק להנות", אמרה איליידיה, מפיקה בצוות שעומל על ההפקה הגדולה ביותר באיסטנבול.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ויוואלדיניו באיסטנבול/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאות בני אדם כבר הגיעו אל שכונת אטאשהי. זוגות צעירים, הורים ומבוגרים באו לצפות במופע החדשני שהגיע במיוחד לאיסטנבול, אך לפתע שרשת אבטחה כבדה נכנסה אל האולם. מתברר שבתו של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הגיעה אל המופע בהפתעה.

"היחצנים שלנו הודיעה שיש אבטחה ומשטרה בכל מקום. מאוחר יותר הבנו שבתו של ארדואן ישבה בשורה הראשונה ועזבה ממש לפני הסוף, מבלי שאף אחד ידע", סיפר דוגאן ארנדור, המפיק האחראי של המופע. "הרבה התלהבו, ואמרו שזה אחד המופעים הטובים שהיו באיסטנבול לאחרונה. אנשים רעבים להפקות טובות כאלו של מוזיקה קלאסית בטורקיה ובכלל באיסטנבול, בעיקר כדי להדחיק את הבעיות במדינה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ויוואלדיניו באיסטנבול/מערכת וואלה!, צילום מסך

המופע מתחיל בראשית חייו של אנטוניו ויוואלדי, כשהיה ילד חולה שהוריו שלחו אותו ללימודי לכמורה לאחר שניצל ממוות. הקונצרט גולל את הקונפליקט בין היותו כומר בוונציה לבין אהבתו הגדולה למוסיקה קלאסית, לה הוא מקדיש את חייו. גם פרשיית האהבים שלו עם הזמרת אנה ז'ירו עולה בקונצרט, והצלחותיו הרבות מלוות בסונטת "אביב" מתוך "ארבע העונות". נפילתו הכלכלית שמביאה אותו למכור את רוב רכושו ומותירה אותו חסר כול מלווה בסונטת "חורף".

"החיים של ויוואלדי לא היו מאושרים כל כך, בסוף הוא מת עני ולבד", סיפרה תריזה, נגנת הצ'לו המובילה בתזמורת, ואפשר לומר שהכוכבת הגדולה של הערב. היא התיישבה במרכז הבמה והובילה את הקונצרט לאורך המופע, ובקהל לא הפסיקו לשאול מי זאת הבחורה הטמירה עם השיער הכסוף. רק בת 27, טמירה כבר עובדת כדוגמנית ומורה לצ'לו בצ'כיה, וזהו סיבוב ההופעות הבינלאומי הראשון שלה. "המסר של המופע הוא – עשה מה שאתה רוצה לעשות בחייך, לך אחרי החלום שלך. ויוואלדי היה מחויב לכמורה, ולא חי כפי שרצה. היום יש לנו אפשרות לעשות את מה שאנחנו אוהבים מבלי להיות מיוסרים", אמרה תריזה מאחורי הקלעים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ויוואלדיניו באיסטנבול/מערכת וואלה!, צילום מסך

מיכאל דבורק, מוזיקאי מוכר בצ'כיה, הוא זה שמוביל את הפרויקט. אבל דבורק הוא לא כנר או מנצח, הוא בכלל שותף בלהקת רוק בפראג בשם לוסי. ללוסי עשרות אלפי מעריצים, והיא אפילו חיממה את הרולינג סטונס כשהופיעו בבירה הצ'כית. אך למרות כל ההצלחה, מבחינתו "ויוואלדיניו" הוא הדבר האמיתי.

"השנה היה לנו מופע איחוד עם קהל של 30 אלף איש, ולמרות זאת, אני נהנה יותר ב'ויוואלדיניו', זה הבייבי שלי", אמר. בשנים האחרונות, סיפר דבורק, תעשיית המוזיקה בצ'כיה השתנתה. כולם צמצמו בעלויות כספיות, המוזיקה האלקטרונית השתלטה על השוק. "החלטנו לקחת את ויוואלדי ולעשות לו עיבודי רוק. אחרי שלוש שנים הכנו דיסק מהיצירות שלו, ובדיסק השני שילבנו גם יצירות של מוצארט, באך וקרייזלר", סיפר. לדבריו, למופע הראשון הגיעו מאתיים צופים בלבד. עם השנים הוא גדל ודבורק, שהבין את הפוטנציאל שיש למופע, החליט לשדרג אותו עם סיפור מסגרת שילווה את היצירות בעזרת אנימציה תלת ממדית וצמד רקדנים.

מופע ויוואלדיניו באיסטנבול. דנה ירקצי
ויוואלדיניו באיסטנבול/דנה ירקצי

מסע ההופעות נפתח באיסטנבול עם אלפי צופים. "באמת מגיעים היום 3,000 בני אדם לראות אותנו?", שאל. בפראג שזה המגרש הביתי שלנו מילאנו אולם עם 12 אלף איש, עכשיו איסטנבול, סרביה, ואז אנחנו מגיעים לשתי הופעות בישראל. "לקחנו את היצירות של ויוואלדי והנגשנו אותן לכולם, גם לאנשים שלא אוהבים מוזיקה קלאסית. עם זאת שמרנו על הקו המקרי של היצירה".

תרזיה קובל, נגנית הצ'לו שמלהיבה את הקהל גם ביופייה וגם בכישרונה, מחכה כבר להגיע לישראל. להגיע לישראל היא לא מפחדת. "זה ברור שקיים סיכון לתופעת חרם, המדינה מפולגת, אז זה הגיוני שגם הסצנה המוסיקלית תהיה מפולגת", אמרה. "עלינו לא הופעלו לחצים לא להגיע, אבל הוזהרתי שאצטרך לשנות את הדרכון שלי אחרי שתהיה לי חותמת ישראלית".

דבורק הוסיף: "אנחנו נגד חרם תרבותי. אנחנו רוצים לנגן את ויוואלדיאנו בכל העולם, ללא יוצא מן הכלל. העולם הוא גלובלי ומוזיקה ותרבות חשובים לבניית הבנה הדדית בין עמים ומדינות". על הביקור בישראל אומר דבורק ש"ישראל בעיני היא ערש התרבות והציביליזציה העולמית ואנחנו מקווים שהישראלים יאהבו את המופע שלנו, כמו בקונצרטים שלנו באירופה שמצליחים מאוד".

לדבריה של קובל ערכה של מוזיקה קלאסית לא ירד בשנים האחרונות אלא להפך, היא רק הפכה להיות יותר פופלארית, "המספרים לא השתנו, המבוגרים תמיד אהבו מוזיקה קלאסית, ובכלל וויואלדי תמיד היה מאוד פופלארי כל מה שהוא כתב מוכר מבלי שנצטרך להתאמץ לדחוף את זה, אני מכירה אנשים שלא הקשיבו למוזיקה קלאסית הגיעו לקונצרט והתלהבו כי הוא משלב כמה אלמנטים במופע אחד. זוהי דרך מעניינת ללמוד להעריך מוזיקה קלאסית."

הקונצרטים יתקיימו ביום שישי ה-18 בנובמבר באולם סמולרש באוניברסיטת תל אביב וב-19 לחודש, בהיכל הקונגרסים בחיפה. מחירי הכרטיסים נעים בין 150 ל-500 שקלים. על פי המפיקים מעט כרטיסים נותרו להופעות בת"א ובחיפה שיתקיימו בסוף השבוע הקרוב.

מופע ויוואלדיניו באיסטנבול. דנה ירקצי
ויוואלדיניו באיסטנבול/דנה ירקצי
  • עוד באותו נושא:
  • ויוואלדי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully