וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נוקאאוט לאחים המוסלמים": בעולם הערבי מברכים על ניצחון טראמפ

9.11.2016 / 20:43

נשיא מצרים א-סיסי היה המנהיג הראשון שבירך, בירדן ובמדינות המפרץ כועסים על תמיכת קלינטון באירועי "האביב הערבי". גם באיראן לא נכנסים לפאניקה, ואחרי האכזבה מאובמה, אפילו הפלסטינים אופטימיים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר טראמפ

בניגוד למה שאולי חושבים רבים בישראל, אף אחד ברחבי העולם הערבי לא קפץ הבוקר (רביעי) מהגג בעקבות ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארצות הברית. אולי להיפך: במצרים התקשו ההנהגה וכלי התקשורת להסתיר את שמחתם לנוכח הפסדה של הילרי קלינטון. לפי כלי התקשורת המצריים, הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי היה ראשון המנהיגים בעולם להתקשר ולברך את טראמפ על ניצחונו.

א-סיסי איחל לנשיא הנבחר הצלחה, ואמר כי הוא מקווה שהכהונה שלו תביא לשגשוג ביחסים שבין שתי המדינות. את מה שבעצם רצה להגיד א-סיסי, ולא פורסם בתקשורת, אמר אחד מחברי הפרלמנט המקורבים אליו, מוסטפא בכרי, שהסביר כי הניצחון של טראמפ הוא בגדר "נוקאאוט לאחים המוסלמים" – לא פחות.

עוד בנושא:
תקרת הזכוכית לא נופצה: "חיכינו לאישה, לא יאומן שהצביעו לטראמפ"
איך זה קרה, ומה יהיה עכשיו: המבחן האמיתי של הנשיא טראמפ
אוונגליסטים, לבנים ולא-עירוניים: האנשים שהביאו לטראמפ את הניצחון

נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי. רויטרס
המנהיג הראשון שהתקשר לברך את טראמפ. א-סיסי/רויטרס

זו הגישה המוכרת והידועה לא רק במצרים, אלא גם בארצות אחרות כמו איחוד האמירויות הערביות, ירדן ובמידת מה גם ערב הסעודית. במדינות אלה, בעיקר במצרים, לא שכחו להילרי קלינטון ולממשל אובמה כולו את התמיכה באירועי "האביב הערבי", ואת הגיבוי שהעניקו שרת החוץ והבית הלבן לאחים המוסלמים.

בעמאן, בקהיר, בריאד ובכמה ממדינות המפרץ לא מצליחים עד היום להבין את הגישה שנקטה בה וושינגטון אז, לפיה האסלאם הפוליטי המתון מבית היוצר של האחים המוסלמים יביא את הישועה למזרח התיכון. זהו ככל הנראה מקור השמחה לאידה של קלינטון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אירועי המחאה בכיכר תחריר בקהיר, 2011. GettyImages
לא שכחו לקלינטון את התמיכה באירועי האביב הערבי. כיכר תחריר, 2011/GettyImages

אתרי החדשות המצריים מצטטים מצד אחד את המחמאות שהרעיף טראמפ על א-סיסי, בתקופה שהיה מועמד לנשיאות. מצד שני, מתארים את ההלם במדינות התומכות באחים המוסלמים, ובעיקר בקטאר, השנואה כל כך על מצרים. אתר "אל יום א-סאבע" ציטט את אתר "אל-ערב" הקטארי, שתיאר את ניצחון טראמפ כ"רעידת אדמה מדינית חסרת תקדים", ותיאר בהרחבה את התרומה בסך מיליון דולר שקיבלה "קרן קלינטון" מקטאר.

אך לא צריך להתרגש יתר על המידה מהתיאורים הדרמטיים של כלי התקשורת המצריים. ייתכן, אמנם, שקטאר וטורקיה היו רוצות לראות את קלינטון מתמנה לתפקיד הנשיאה, אך גם בדוחא ובאנקרה ממתינים קודם לראות לאן מועדות פניו של טראמפ בנוגע למזרח התיכון.

נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון לטלוויזיה דנית, 6 באוקטובר 2016. רויטרס
אופטימי מבחירתו של טראמפ. אסד/רויטרס

עוד מדינה שמסרבת להיכנס לפאניקה היא איראן. מפקד משמרות המהפכה, חסן סלאמי, שקשה לתארו כמתון במיוחד, אמר כי בחירת נשיא חדש בארצות הברית אין משמעה שמדיניות וושינגטון כלפי איראן תשתנה. גם בטהראן מבינים שהקלישאה "דברים שרואים מכאן" נכונה אפילו במקרה של טראמפ.

בסוריה עוררה זכייתו של טראמפ תגובות שונות. הנשיא הנבחר טרם ניסח מדיניות ברורה לגבי המצב במדינה, אך גישתו הפתוחה בנוגע ליחסיו עם רוסיה, בעלת בריתו של אסד,
הובילה לאופטימיות מסוימת בקרב המשטר בדמשק, שהעדיף אותו על פני יריבתו הדמוקרטית. מנגד, סיבה זו גרמה לדאגה בקרב המורדים. "אני חושב שהדברים יהיו מסובכים בגלל ההצהרות של טראמפ ומערכת היחסים שלו עם פוטין ועם רוסיה", אמר זכריה מלחיפג'י, ראש המטה הפוליטי של המורדים בחאלב.

ברק אובמה ואבו מאזן בפגישתם בבית הלבן. מרץ 2014. רויטרס
הפלסטינים ציפו מאובמה לבשורה שלא הגיעה. אבו מאזן והנשיא היוצא ב-2014/רויטרס

ומה עם הפלסטינים? במוקטעה היו רוצים לראות את קלינטון מנצחת ולו רק כדי להמשיך במשא ומתן בין ישראל והרשות מהמקום שבו הופסק. אולם האכזבה העצומה מברק אובמה עשתה את שלה: שמונה שנים ציפו הפלסטינים מהנשיא הנוכחי לבשורה של ממש, שלא הגיעה. כעת ברור שגם אובמה, בחודשיים שנותרו לו בתפקיד, לא ינסה להעביר פרמטרים חדשים להסכם שלום בין ישראל והרשות או החלטה במועצת הביטחון, בין היתר בגלל החשש שטראמפ לא יכבד את החלטותיו.

לכן, לא מעט בכירים פלסטינים גורסים כי הרפובליקנים יכולים להפתיע לטובה. לתפיסתם, דווקא נשיאים שמרנים הציגו תמיד עמדות נוקשות יותר כלפי ישראל ולא היססו ללחוץ עליה בשעת הצורך. אולי זהו מקורה של התקווה שבניגוד להצהרות טראמפ במהלך מסע הבחירות שלו על העברת השגרירות הישראלית לירושלים ועל תמיכה בהתנחלויות, המדיניות שלו תהיה הוגנת יותר מנקודת מבט פלסטינית, ואולי אפילו אגרסיבית יותר כלפי ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully