וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו דרש מהשרים: אל תתבטאו בנוגע לבחירות בארצות הברית

7.11.2016 / 0:37

"בשל הרגישות, אני אוביל", הבהיר ראש הממשלה בישיבת שרי הליכוד. אחד מהנוכחים ניצל את ההזדמנות לעקוץ את ח"כ ביטן על התבטאותו מעוררת המחלוקת: "מזל שאין 'שבתרבות' עד יום שלישי"

עריכה: ניר חן

(בווידאו: ישראלי שהצביע בבחירות בארה"ב בריאיון לאולפן וואלה! NEWS)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש אתמול (ראשון) משרי הממשלה ומחברי הקואליציה שלא להתבטא בנושא הבחירות לנשיאות ארצות הברית, שיוכרעו השבוע. "בשל הרגישות של הנושא, אני אוביל", אמר נתניהו בישיבת שרי הליכוד, וחזר על בקשתו גם בישיבת ראשי הקואליציה. אחד מהמשתתפים בישיבת שרי הליכוד השיב לכך: "מזל שאין 'שבתרבות' עד יום שלישי". זאת, בהתייחסות להופעתו מעוררת המחלוקת אתמול של יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן באירוע בחולון.

מוקדם יותר אתמול, פתח נתניהו את ישיבת הממשלה האחרונה לפני הבחירות, ואמר: "מי שלא ייבחר, הנשיא החדש, הנשיאה החדשה, אני משוכנע שיחסי ישראל-ארצות הברית - שהם איתנים וחזקים - לא רק שיישארו כאלה, הם יוסיפו להתחזק". הוא ניצל את הבמה להעביר מסר לממשל אובמה היוצא ולמי שיוביל את הממשל החדש, בנוגע לקידום מהלכים בינלאומיים בנושא הישראלי-פלסטיני.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ בנאום ששודר לתומכיו בארץ: "ביחד נילחם באויבי ישראל"
יומיים לבחירות: צפו באיוונקה טראמפ פוקדת את קבר הרבי מלובביץ'
החסידות האנטי-ציונית קוראת לתמוך בקלינטון: "טראמפ טוב לישראל"

ישיבת ממשלה, 6 בנובמבר 2016. אמיל סלמן, הארץ, פול צלמים
"היחסים יוסיפו להתחזק". נתניהו, אתמול/פול צלמים, אמיל סלמן, הארץ

"אנחנו מצפים גם שארצות הברית תישאר נאמנה לעיקרון שהיא קבעה במשך שנים רבות, שאת הסכסוך הישראלי-פלסטיני ניתן לפתור רק באמצעות משא ומתן ישיר וללא תנאים מוקדמים, ולא בהחלטות של האו"ם או מוסדות בינלאומיים אחרים", הבהיר נתניהו, על רקע החשש בירושלים שהנשיא אובמה עשוי לנטוש את מדיניות הווטו המסורתית באו"ם בנושא הישראלי-פלסטיני בחודשיו האחרונים בתפקיד.

שני המועמדים, הילרי קלינטון הדמוקרטית ודונלד טראמפ הרפובליקני, הצהירו בחודשים האחרונים כי יתנגדו ליוזמות חד-צדדיות נגד ישראל באו"ם, ואולם בירושלים עוסקים בשבועות האחרונים בקדחתנות במה שהוגדר כ"שאלת נובמבר" – החשש שבתקופת הביניים בין הבחירות לכניסת הנשיא החדש לבית הלבן בינואר, אובמה יבחר לקדם מהלך אחרון שיתווה את מורשתו בנושא הישראלי-פלסטיני.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נואם באירוע בחירות למען הילרי קלינטון בקרוליינה הצפונית, נובמבר 2016. רויטרס
כיצד יכריע ב"שאלת נובמבר"? אובמה באירוע בחירות למען קלינטון/רויטרס

בכירים ישראלים ואמריקנים ממפים זה חודשים את האפשרויות העומדות בפני אובמה לאותו אקורד סיום, אך לפי ההערכה אובמה טרם החליט אם ומה יבחר לעשות. כרגע, המסלולים המרכזיים שעל הפרק הם שניים. הראשון הוא נאום נשיאותי שיפרט את הפרמטרים שלפיהם ארצות הברית סבורה שהסכסוך צריך להתיישב, ואילו השני הוא מהלך במועצת הביטחון. ארצות הברית יכולה ליזום החלטה כזו בעצמה, או לתמוך בהחלטה שייזום גורם אחר במועצה. ההחלטה יכולה להיות גינוי להתנחלויות, או מקיפה יותר – כזו שתניח הצהרה ברורה על נושאים כמו גבולות, ביטחון, פליטים וירושלים, לסיום הסכסוך.

אפשרות נוספת שנשקלת, לדברי דיפלומטים מערביים, היא שמועצת הביטחון תאמץ את דוח הקוורטט שפורסם ביולי האחרון, בו חברות הרביעייה הבינלאומית - ארצות הברית, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם - הזהירו מהתרחקות פתרון שתי המדינות, וקראו לנקיטת צעדים ממשיים שיהפכו את המגמה. עם זאת, כפי שפורסם בוואלה! NEWS, כבר במהלך הקיץ ביקשו באיחוד האירופי ובארצות הברית לקדם הצעת החלטה או הצהרה של המועצה שתאמץ או תברך על הדוח, אך המהלך נבלם על ידי מצרים, בשל לחץ פלסטיני, שכן הדוח כלל קריאה חריפה להפסקת ההסתה ולהגברת הפעילות נגד הטרור.

(עדכון ראשון: 18:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully